Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (19548 totalt) |
Re:
![]() ![]() ![]() _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Re:
Kul och se ![]() ![]() _________________ Rickard Edgren BMW M3 Clubsport -97 BMW 325i Coupé -94 BMW 540i xDrive -21 Mini Clubman Cooper S -19 BMW 523i -97 (Övningskörningsbilen) |
||||||
Re:
Japp!! Grymt, jag hamnade på film! ![]() Jag kollade en stund på din film tidigare men orkade mig inte fram så långt. Jag ska kolla igenom hela direkt! Du fick väl inte film på när jag går av? Det var en svart E30 efter tror jag.. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Re:
Nej, tyvärr inte! ![]() ![]() Det var en jäkla knuff i din bil! Såg din film där du kör mot en E63 AMG. ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Re:
Jag hade tur jag visste inte att jag var så nära som jag var förens jag såg din film. Lycka till med lagningen. ![]() MVH Peter _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I ![]() |
||||||
Re:
Det var väl tur att du inte fick den på film kanske. :P Du är på en som en målsökande missil! Jan är mellan några varv sedan tar du över, kul att se. Bilen min skumpar omkring ganska bra. Måste göra något åt det där. Men jag tycker det går undan riktigt bra några varv där. Du åker gatdäck på den där? Ser lite halt ut men jäklar vad det går! Du får ge lite tips nästa gång. Visst, pulver saknas det inte i min maskin "men mycket vill ha mer.." ![]() _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Ett stort tack till alla som ser till att vi har så trevliga träffar. Allt från middagar kvällen innan, bankörningen och avslutningsfesten. Det har varit en jätte bra säsong ur alla perspektiv.
Dock lyckades jag inte ta en enda bild på Gelleråsen ![]() Men har någon lyckats få bilder på en grå Z3 så får ni gärna lägga upp dem eller skicka över dem. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||||
Jepp, helt original och på gatdäck. Första gången jag provar den på bana, men jag är imponerad över hur bra den orkade med bankörning. Det är sällan originalbilar brukar göra det. Eller så är det bara jag som är van vid gamla reliker som E30... Men det var roligt att jaga omkring och jag upplevde att alla hade väldigt bra koll i backspeglarna. Inga tveksamheter utan resolut med blinkers och tydligt åt sidan. Uppträdandet på banan var oerhört disciplinerat och en eloge skickas till såväl klubbmedlemmarna som arrangörer och instruktörer för att ni gjorde "comebacken" som gatbilsförare till något väldigt positivt och trevligt! ![]() Jag reagerade över hur din bil studsade främst i andra delen av Trösen, alltså innan Esset. Men du verkar ha bra drivgrepp ut ur kurvorna trots din effekt och du försvinner som ett skott mot horisonten på rakorna! Och då kan ju inte min M135i kallas speciellt slö ändå. Rätt kul, va? ![]() Vad har du för dämpare och fjädrar? ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Re:
Jo den svampar omkring ganska bra. Som du säger så är det lite problem i andra delen av Trösen, där jag också gick av till slut. Beter sig också konstigt i kurvorna direkt efter Ejes. Jag åker trötta original m-sport dämpare med H&R Sport fjädrar. Tanken är att montera Koni Gula som passar fjädrarna bättre och ger lite ställbarhet i vinter. H&R krängare kanske monteras samtidigt eller bör man köra in dämparna först? Klart man sneglar på avstämda coilovers med än mer ställbarhet men osäker. _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Dämpare ska inte köras in så jag skulle monterat krängarna samtidigt när man ändå är där och skruvar.
Nu vet jag inte hur gula Koni funkar på en modern bil som din, men jag har haft dem på äldre bilar och tycker det är en bra kompromiss med vardagsduglighet och prestanda på bana. Det kommer garanterat upplevas som en trevlig uppdatering. ![]() ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Re:
Jag har aldrig åkt/kört en E9X med dessa dämpare men det är en vanlig setup för bandagsamatören vad jag förstår. Med "köra in" tänkte jag på att känna på bilen med nya dämpare för att se hur det påverkar bilen innan jag slår till på krängare?! Finns olika hårdheter samt att det kanske kommer fram att något annat bör prioriteras. Man lärde sig snabbt att ändrar man en sak från BMWs genomtänkta chassi så får man kämpa för att hitta balansen igen. Jag har även "stiffat till" framvagnen med M3 bussningar och armar men inte bak och det börjar kännas, baken är lite lynnig och man känner inte riktigt vad som händer där vid ojämnheter. Många säger att subframebussningarna är för mjuka (tänkta för RFT däck) men dessa är inte kul att byta på dessa bilar och jag vet inte hur stor skillnaden kan bli. Jag kör även med alldeles för mycket relativ camber bak (pga sänkningen) och har liggandes ställbara armar som ska på. Alla idéer om hur man får en bra kompromiss med lite mer sport än komfort är välkommet. Tankarna är många men snålheten stoppar mycket. Kul att du säger att drivet ut ur kurvorna är bra för jag suktar mycket efter en Quaife diff men avvaktat då jag tyckt man får ner kraften ganska bra med hyfsat breda däck. Kalla med gattryck så spinner det ibland rakt fram på trean så man kanske inte kan gå på fullt sådär jätteofta på banan. Jag vågar inte heller lägga i 2an för då får jag för mig att det är kört! ![]() _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
här kommer lite mer film!
http://www.youtube.com/watch?v=jdR49 http://www.youtube.com/watch?v=VzMMa _________________ Martin Skoog |
||||||
Re:
Hej, ![]() Tänkte ge mina erfarenhet på detta så får du bortse från dem om du vill ![]() Jag hade börjat med dämparna och något hårdare fjädrar och väntat med krängarna. Man kommer normalt väldigt långt med std krängare så länge du inte åker extremt breda R däck eller Slicks. Lite "roll" är bra för fästet och detta kompenceras normalt med något hårdare fjädrar istället för mastodontkrängare som i väldigt många fall ger sämre varvtider. Själv åker jag med std krängare på min Cup bil med hyfsade varvtider och balans. Bakvagnen på din bil är bra om man vill åka på vägen och ha komfort, men till bana/racing är den knepig. Desto mer effekt du skickar in i den desto mer opålitlig blir den pga dess konstruktion och mjuka bussningar. Sänker du bakvagnen mycket så blir det också problem med för kraftig toe in. Skall den bli bra och pålitlig så får du byta alla bussningar till ledlager samt sätta justerbara stag för camber/toe. Jag hade inte köpt quaife pga dess konstruktion utan använt drexler istället så får du en riktig lamell diff som fungerar. ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
Hej Patrik! ![]() Jag tar till mig alla tankar och idéer men ju bättre resultat man gör i cupen desto mer lyssnar jag.. ![]() Bra synpunkter om fjädrar och krängare. Hur hårda fjädrar kan man ha på denna tunga bil utan att helt tappa landsvägskomforten? Fjädrarna jag har skall vara något hårdare men det är "nog" inte mycket när vi pratar bangrejer. Vad jag förstår är fjädrarna jag har dessutom progressiva för att erbjuda ok komfort. Vidare, att krängare skulle ta bort för mycket grepp är det jag är rädd för men samtidigt är det ju "sexigt" med en bil som går som ett strykjärn! ![]() Jag har åkt en del med den andra svarta 335an som var på Gelleråsen (Enricos) och den har ett grymt skönt chassi på vägen, dock svårt att säga om den har samma grepp då jag inte fått tillfälle att forcera den såå hårt (hur mycket Enrico än hejjar på). Enrico har kört min och tror han sa "greppet var bra men svajigt" typ. Bakvagnen har jag som sagt nya armar liggandes till (motsvarande dessa samt toe varianten http://www.meganracing.com/product.a Jaha så nu dög inte Quaife diffen heller.. ![]() Någon som känner att han/hon kan detta får gärna ta en sväng om man befinner sig i södra sthlm och ge sitt utlåtande. ![]() _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Jag har spårat ur den här tråden totalt och jag har kommit fram till att jag måste lägga upp en egen tråd för bilen. Det kommer när jag hinner och jag kommer ta med delar av denna tråden där. Har ni tankar och idéer om E92 och 335i eller nybörjartips så skicka ett PM innan jag fått upp tråden som länkas här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Ber för övrigt om ursäkt att jag spårade ut väldigt Off Topic här! Men man blir lite ivrig och självisk ibland. ![]() _________________ J o h a n M e i j e r BMW E90 M3 2010 Opel Speedster SC 2003 |
||||||
Re:
Ja ett av problemen, du kommer aldrig få samma "traktion" ut ur snäva kurvor som en lamelldiff. Men det kanske går att skruva till en Quaife så det blir bra, jag är inte tillräckligt insatt hur mycket ändringar som går att göra. _________________ Patrik Skoog |
||||||
Re:
Kul att din bil går så pass bra på gatdäck och kul att träffas Johan! _________________ Peter Vetterskog BMW 135i -08 BMW Sport Club BMW Club Schweden |
||||||
![]() |
Eftersnack
![]() |
<< 1, 2, 3 1 besök senaste veckan (19548 totalt) |