Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Caterham 7 1998
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (42554 totalt)
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Jag håller med dig att tiderna i A börjar eller är sjukt extrema.
Jag hade sjukt skoj i B, så du får väl trimma tillbaka igen och köra B
Jag är alla fall sjukt sugen på att få ordning på grejjorna.

MSCC
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Re:

Roxan. skrev:
Jag håller med dig att tiderna i A börjar eller är sjukt extrema.
Jag hade sjukt skoj i B, så du får väl trimma tillbaka igen och köra B
Jag är alla fall sjukt sugen på att få ordning på grejjorna.

Du är varmt välkommen i B - den tuffa klassen där rattandet spelar in också , och det kan du thumbs up

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
B kunde vara en ide faktiskt. Bilen går tyvärr inte in i B med supersport motorn men det går ju att lägga i en standard 1600. Har ju gått bra för Birgersson.

Har funderat på en Elise för C också. Bjarne lyckas ju bra med sin.

Kul att ni kom och körde! Bilen såg ju fin ut också thumbs up

Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007

Hade skit skoj och jag körde det absolut roligaste racet i hela mitt liv idag när jag startade som siste man.
Jag hade ett sånt adrenalin rus med all tight racing.
Det blir utan tvekan B för mig nästa år

MSCC
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

En Elise C är klockrent likaså i B med rätt motor eller sjua. A får var extrem-klassen.

i C är en Elise rätt rattat miata(rx-7)-killer thumbs up

Tror det dyker upp några Eliser i C SPVM nästa år, har haft några i mitt garaget nu.. thumbs up

Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Grattis till tredje platsen idag Patrik thumbs up Alltid lika trevligt att träffas
Nu får du rycka upp dig lite, du kör förbaskat bra och har bra fart på bilen. Få den körd på rullar och du får garanterat mer fart på den raka delen också. Gatmappning är inte alltid det bästa, jag har provat och det fanns framför allt mer körbarhet att hämta med en riktig mappning

Själv lyckades jag bättre än förväntat då motorn inte levererar vad den gjort innan på höga varv. Den stora skillnaden för mig idag var den nya krängaren fram som gjorde bilen betydligt bättre över NGK krönet och i liton. Anders E's bästa tid var 1.04.676 och min 1.05.112.

www.MSCC.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Magnus Mårtenson skrev:
Grattis till tredje platsen idag Patrik thumbs up Alltid lika trevligt att träffas
Nu får du rycka upp dig lite, du kör förbaskat bra och har bra fart på bilen. Få den körd på rullar och du får garanterat mer fart på den raka delen också. Gatmappning är inte alltid det bästa, jag har provat och det fanns framför allt mer körbarhet att hämta med en riktig mappning

Själv lyckades jag bättre än förväntat då motorn inte levererar vad den gjort innan på höga varv. Den stora skillnaden för mig idag var den nya krängaren fram som gjorde bilen betydligt bättre över NGK krönet och i liton. Anders E's bästa tid var 1.04.676 och min 1.05.112.

Tack för uppmuntran Magnus. Har tidigare varit helt inställd på att bygga en ny motor men idag kände jag bara att det inte hade spelat nån roll med 30 hästkrafter till.

Grattis till den fina andraplaceringen idag och till en överlägsen vinst i mästerskapet!

Det var mycket snyggt kört av dig idag. Det är bara att inse att det börjar bli riktigt svårt att rå på dig och ditt ekipage. Du kör bara snabbare och snabbare och jag ligger och harvar

Får nog ta en rejäl funderare på varför jag håller på med racing och vad som är kul. Jag gillar att köra och tävlingsmomentet. Jag är inte så glad i att skruva och definitivt inte i att bygga.

All heder till dig och de andra som både kan skruva, bygga och köra bra

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Har börjat se över bilen lite inför säsongen. Hade stora problem med att få i växlarna på höstrejset.

Plockade ur motorn förra helgen men såg inget uppenbart fel på kopplingen eller svänghjulslagret.
Har haft nere lådan hos Bertil Carlsson som bytte några synkringar och såg över lådan men han hittade inga större fel heller.

Får hoppas det är kopplingen som varit problemet ändå. Bara att beställa en ny och testa..

Har köpt en 160hk VVC motor också, får se om jag hinner fixa iordning den inför säsongen. Är lite trött på att bara titta på när jag blir omseglad på raksträckorna. Detta blir dock ingen värsting på något sätt men den kommer bli lite piggare än den gamla 1600 motorn iaf.

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Motorbygget fortsätter så smått.

Toppen är isärplockad och snart färdigportad.

Väntar på kammar, täcklock för VVC, ventilfjädrar och stålbrickor från Dave Andrews. Bör dyka upp i veckan. Med lite flyt bör motorn vara tillbaka i bilen om ett par veckor. Har allt som behövs förutom kopplingen som jag inte beställt ännu. Var köper man bäst en AP-racing koppling till en Caterham?

Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Ser bra ut Patrik thumbs up

Ingen värstingmotor skrev du. Inte ens jag har portad topp, så nu är du värre än mig

www.MSCC.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Port

Ser bra ut Patrik

Har du själv portat??

Större ventiler??

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Menade att det inte blir nån värsting med tanke på delar i motorn och vad den kommer lämna för effekt. Räknar med att ha minst 40hk eller 20%-30% mindre effekt än konkurrenterna

Det är farbror Niclas som portar i samråd med Mats Hildingsson. Brukar bli bra.. thumbs up
Std VVC ventiler.

Grejerna från Dave har kommit idag. Ska ner på jobbet och hämta senare. Ska bli intressant att klämma lite dem.

Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Re:

Patrik Rydh skrev:
Menade att det inte blir nån värsting med tanke på delar i motorn och vad den kommer lämna för effekt. Räknar med att ha minst 40hk eller 20%-30% mindre effekt än konkurrenterna

Då hamnar vi på samma effekt och min bil med mig i är 80 - 100kg plus mot dig och din bil.
Ska bli roligt att se resultatet

www.MSCC.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Aha hade för mig din gav 220-230hk vilket hade varit runt 3,0kg/hk?

Eller syftar du på att jag kommer sakna 40hk på de allra värsta bilarna i klassen? Det var dig, Metz, Öfverman och Henrik jag tänkte främst på

Min kommer nog landa på 180 eller max 185hk med nya motorn vilket skulle bli ungefär 3,3-3,4kg/hk.

Längtar efter att få se vad det kan göra i skillnad iaf på min bil. Får nog dock vänta till ssm innan jag är klar och fått på en omgång färska däck

Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Jag ligger på 3,18kg/hk när motorn gick som den ska.
Som det är nu (mätt på rullar innan km5) hade jag ca 196hk och 690kg (3,5kg/hk).

Mina förhoppningar är att hitta felet innan säsongen är fullt igång och förhoppningsvis innan SSM.

Sen tror jag inte att de sista hästarna är avgörande för min del. Om jag hade möjlighet skulle jag välja körbarhet och medeleffekt framför ett par hästar till.

Hur som, det ska bli roligt om vi får fightas lite på banorna under kommande året

www.MSCC.se
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Ok men då var jag ju ändå ganska nära i mitt påstående när din motor går som den ska.

Det är ju viktigt att jag ändå har lite sämre grejer än motståndet annars har jag ju inget att skylla på när jag inte kör fort nog

Japp ska bli riktigt skoj att tampas lite igen! thumbs up

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Grymt

Tänkte du fixa med fodren ( få dem på rätt höjd så HG håller) också eller bara topp-jobb ?

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Har mätt lite grann och de sticker upp över blocket men kanske lite lite ojämnt.

Har inte bestämt mig men tror inte vi gör något åt det. Kör på den vanliga payen packningen (elastomerpackningen )efter att ha läst massor av olika sidor på nätet där vissa säger att det måste vara mls packningen och vissa säger att elastomerpackningen är bäst.

Hur gjorde du med din motor?

Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

Körde med Payen ( lite bättre än original ) som skall klara ojämnheten av fodren. ( På Daves inrådan ) och inte att använda uppdaterad oil-rail.

MLS kan ha uppdaterad oil-rail, inte med Payen. Olika bultar vs HG också men det vet du ?

Men hade jag haft motorn ur går det ju att shimsa upp dem underifrån lättare och då är ju i princip HG problemet avhjälpt för gott. Tror Dave har shims och kan guida hur man gör.

Men jag körde ju 3 säsonger innan smygande HGF kom ( ojämna foder ) men å andra sidan kan det komma fort också.

Kanske skall du mäta upp dem och bolla med Dave ?

E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Fasen va seriöst!

Den gula lådan/hållaren för ventiler/fjädrar osv, vart har du hittat den?

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

E21 Racing skrev:
Fasen va seriöst!

Den gula lådan/hållaren för ventiler/fjädrar osv, vart har du hittat den?

Tack!

Det är en grej som är mycket svår att få tag på (närmaste Biltema varuhus )

Våra race- och banåkarbilar
Caterham 7 1998
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (42554 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande