Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4925 besök totalt |
Jag tycker du skall ställa den frågan till Per Schultz (hjälmansvarit på SBF). Om det är fler än jag; som ringer en gång om året och ställer den frågan, så borde han väl till slut tröttna på att svara: "ja, men det är ju förändringar på gång". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Frågan är väl om man vågar åka ett enda varv..utan Hanssystemet.
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Vad är historien? Varför ser det ut som det gör idag?
Ja det var ju min tanke också. Men det går ju knappt att köpa vanliga hjälmar, hur ska man då kunna hitta nån med Hans? |
||||||
Från denna synvinkel.........är de svenska hjälmregerna ett framsteg.....men frågan är om det räcker.
Huvudet i sig....är nog tungt nog. När vi diskuterat Hans förut.....så fattade jag att systemet går att montera på vilken hjälm som helst. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Precis!. Huvudet är tungt som det är. Tror det kvittar om man har en 800grams hjälm, eller 1500g hjälm
när man krashar. Krafterna som blir, blir nog tillräckligt stora ändå med 800grams hjälm. Hans tror jag på iaf!. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||
Det skall gå att installera på andra hjälmar än de som har det som standard av "approved experts". Annars så finns det några som har HANS fästen som tillval för 1500 spänn. Ett system med hjälm landar på ca 20 000 inkl schysst hjälm. Dyrt om man inte hamnar i en situation då man behöver det då det plötsligt blir billigt... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||||
Det skall tydligen finnas någon undersökning från ?? som påvisar; att man oftare får ont i nacken, än hål i huv'et, då man kraschar med bil. 'undrar varför SBF inte skickat den undersökningen till FIA? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
SBF gillar ju inte att man har en massa vikt på huv'et. Vad tycker de om att man har en massa vikt på axlarna? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Hela idén är ju att HANS-prylen (och axlarna) sitter stadigt fast i axelremmarna på 4/6-punktsbältet? Då spelar ju inte 5-600 gram någon större betydelse. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Bakgrunden till de svenska reglerna är att tack vare folkrace, (många race + många rullningar etc) så har wiplashskadorna dragit iväg i svensk bilsports skadestatistik, därav fokus på så lite vikt som möjligt på huvudet, för minska effekterna av det i sig tunga huvudet. HANS-systemet är en effektivare (men dyrare) väg att lösa samma problem.
Att detta problem inte är lika stort i alla grenar glömdes nog bort, men den som rullat våldsamt med sin bil på bana, eller gjort en fullfatssnurrning med påföljande baklängesvisit in i armco eller betångmur är möjligen av avvikande åsikt. Ibland blir regelvillervallan rent komisk. t.ex. ett år på Anderstorp där fria träningen var gemensam för EM i historiskt och för nationella racet. Då skulle jag behövt 2 huvuden för att uppfylla alla regler..... F.ö. är jag annars mest förvånad över att man överhuvudtaget godkänner banåka utan båge/bur, men tjafsar om vilken hjälm man får ha.... Här tycker jag både SBF, arrangörer, märkesklubbar med banträffar och utövare har lite att tänka till på. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Då har jag pratat med Per Schultz igen. Ett framsteg gjordes idag; han kunde värpa fram ett datum (utan att lova nå't förståss): 2006 kommer det sannolikt att finnas hjälmar som uppfyller både SBFs och FIAs regelverk. Så skynda er att köpa ny hjälm, 2006 kommer det bli mycket svårare att välja. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
![]() Är inte detta TYPISKT svenskt - att tjafsa om hjälmar men skiter i buren? Vad hjälper en hjälm om taket/sidan trycks in??? _________________ Jan Å |
||||||
Jo det är det nog....
Problemet finns väl iofs mest runt de evenemang som står i fokus på rejsa.nu dvs banträffar. Kör du reguljär racing, oavsett nivå och serie, så finns det givetvis säkerhetskrav på båge/bur. Så idag kör man obligatoriskt med bur i en liten standardbetonad och inte fullt såå snabb Renault clio i exempelvis SSK-serien Men på en banträff kan du med debutant/prova på licens ratta runt i en herrejösses trimmad Mitsubishi Evo någonting, en extremt vässad M3 eller potent Porsche utan att någon kräver båge eller bur (om du nu inte kör t.ex. PCS eller BMW sport clubs riktiga raceserier) Det är väl kanske o.k. iofs, (intresset för banåka skulle nog svalna hos många om bur krävs i all bilar vid en klubbträff på bana.) Men jag har aldrig i det perspektivet förstått varför vi gafflar om hjälmen väger 800 g eller 1500 g vid dessa träffar. Den på 1500 g skyddar lika illa när taget är inslaget. Jag tror debatten kommer sig av att mågna tycker det "stinker" när man har egna regler i Sverige på hjälmfronten, oavsett om de är bättre eller sämre än FIA;s. Kanske det skulle finnas ett eget anpassat säkerhetsregelverk för banträffar, med "svenssonbilar", utan vangbok, där även hjälmfrågan anpassades till övningens art och nivå? Förslag: obligatiskt med SBF och/eller FIA godkänd hjälm + nackkrage Max snittfart på banan för bilar utan båge/bur. (sätt ut kon-chikaner om farten behövs tas ned. Sedan alla självklarheter: Bomullskläder heltäckande, ingen gummisula, handskar etc. Inga lösa prylar i bil och bagage. Nada dragkrok när man är fler på banan samtidigt. Men det kanske alla redan kör med vid banträffar? ej obl. men Rekommenderas: Racingstol (ej stålrör) minst 4-punkt bälte släckare _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
Är bara lite nyfiken, varför inte stålrörsram i stolen? Mvh Magnus, dags att splitta tråden nu? ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Vi har ju diskuterat ett sådant reglemente tidigare, men det kräver nog att någon energisk själ sätter sig och skriver ett. Sedan skall man få alla banträffsklubbbar att acceptera det (= ändra på sina egna regler). Det krävs nog en(eller flera) eldsjälar (som å andra sidan skulle få gurustatus inom banmöteskretsar, alternativt brevlådan full med dödshot). Sedan tror jag inte på max snittfart. Problemet/risken är inte hur fort det går utan var det går fort (NGK på knutan t.ex.). Sedan är ju olika banor olika beskaffade, Sturup t.ex. med låg snittfart men ibland med 0meter till räckena. Jag tror att man kan få en mycket säkrare miljö med mer intensiv utbildning. Idag kör de flesta 3minuter-30 minuter teori, sedan är det bara ut och gasa! Det finns många erfarna banmötesåkare som kan hjälpa nybörjare och mer avancerade att sakta bli bättre och snabbare utan att de överskrider sina marginaler. PS. Roadsport som faktiskt är rätt seriös racing(=snabbt) har bara krav på båge med bakåtsträvor.DS PPS. Hur ser statisstiken på bana ut, rullningar (där båge skyddar) jmfrt med pang i sidan med annan bil(dörrsträvor+stol skyddar), jmfrt med bång in i räcket (deformationszoner+bälte+stol).......DDS _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
Min egen naiva syn på det hela är att vid bankörning "borde" det vara mindre risk för kontakt bil mot bil än vid tävling. Däremot är det inte sällsynt med snurrning in i räcken samt rullning vid försök att rädda två hjul utanför banan (Japmeet 2003 tex). Rakt fram i Trösen går tydligen också bra. Själv har jag äntligen skaffat mig ett huvudstöd till båge (-5cm avstånd till hjälmens ovansida) som knappast kan godkännas vid nåt annat än banträffar ![]() ![]() |
||||||
Här har ni lite statistik:
Under mina 10 år på klubbmöten, har jag beskådat 2 stycken rullningar och så många buckliga dörrar/skärmar/bakluckor så att jag tappat räkningen för länge se'n. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Nu är jag ganska ny på det här och kanske lite naiv men känner att jag vill ha följande sagt:
-Det absolut säkraste och billigaste sättet att undvika skador eller dödsfall vid bankörning är: Att låta bli. -Det mesta vi sysselsätter oss med innebär risker och självklart ska riskerna avvägas mot nyttan med sysselsättningen. I nytta inkluderar jag även ev. personlig tillfredsställelse. Om man bedömer riskerna med bankörning i gatbilar från scratch och med ryggmärgen, så kan de nog tyckas vara höga. Men om man gör en så pass enkel analys som att multiplicera sannolikheten att ngt händer med konsekvensen och snegla på historien (vad känner vi till har hänt) så är jag inte så säker på att risknivån hamnar så högt över vardagstrafikens. Definitivt borde risknivån underskrida den vid oreglerad buskörning. -Bara det faktum att banträffar kan genomföras med burlösa bilar under SBF-flagg gör bl.a. att det borde bli styr på det. Tävlingsledare med rätt meriter ska stå som ansvariga för evenemangen och kan reagera på om ngt ser alltför riskfyllt ut, tex genom att styra med koner. Dessutom är tävlingsledaren skyldig att rapportera incidenter (vilket förhoppningsvis görs) och då blir förutsättningarna för att samla statistik mycket bättre. -Jag tror också (även om åsikten möjligen är biaserad och inte alls baserad på fakta) att de positiva effekterna av banträffar är större än de negativa genom att förarkompetensen och inte minst erfarenheten (man har kunnat få släpp och snurrat utan att det fått andra konsekvenser än tillrättavisning, men kanske gror tanken att "detta hade jag aldrig klarat på en väg med träd runtom") samt att lusten till oreglerad buskörning borde minska något. -I gemensamma tävlingsregler står om "prova bilsport" att "inga extrema bilar får användas". Som sagt, denna pragmatiska syn kanske grundar sig i att jag inte varit med om ngn ban-olycka med standardbil och möjligen skulle jag tvärvända om något illa hände nära mig? Men för att få balans i diskussionen..... Förhållandevis billiga hjälpmedel som handskar och ev nackkrage (om det nu har ngn effekt) har jag inget emot, men krav på bur mm är jag ganska säker på skulle döda banträffenomenet helt, åtminstone på bredden. Men det är kanske vad som ska göras? Kanske risknivåerna är oacceptabla som det ser ut idag? Men om vi kunde enas om ett tydligt och enkelt banträffreglemente, så skulle jag se det som positivt. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4925 besök totalt |