Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 3.0 Coupe -01
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (25388 totalt)
NickeD
Tullinge
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Race-rapport från Mantorp

Här kommer en kort rapport från Mantrop med BMW SC

Fick stå med de snabba grabbarna i maskindepån

Kul att det blev Mantorp igen en gång till! Eftersom bilen är ny och det var länge sedan jag körde var det bra att få komma tillbaka till samma bana igen. Det kändes betydligt bättre denna gången och jag flyttade verkligen bromspunkterna framåt. Svårt med chikanen ut på rakan där jag alltid hamnar lite för lågt i varv inför accelerationen ut på rakan. Fick även känna på hur det känns när ABS-systemet går in i ICE-mode vid en inbromsning på långa rakan. Plötsligt avbryt systemet bromsningen nästan helt och jag fick helt enkelt glida väldigt långt ut i kurvan. Det löste sig helt enkelt för att jag hade lite marginaler men det kan ju bli betydligt tristare i en del andra kurvor.

Nu till det tråkiga. Eftersom det kändes bra ville jag fortsätta köra hela eftermiddagen. Jag gav mig därför ut på sista passet, det som man inte ska köra. Fick ingen bra rytm i början men hittade sedan spåren igen. I min iver började jag växla snabbare än man bör göra och över min förmåga. Jag drog därför i 2:an i stället för 4:an i slutet på start- och målrakan. Varvmätaren gick i botten men motorn lät rätt så ok först och jag släppte genast av. Varken oljetrycksmätaren eller kylarvätskelampan lös och jag såg inga vätskor i backspegeln. Bedömde därför att det var bäst att köra in lugnt och kolla bilen i depån. Väl nere i Parisern tändes motorlampan och och jag tog det säkra före det osäkra och svängde av.

Det var första gången jag stannar på banan och jag måste säga att instinkten säger att man vill ta av sig hjälmen och gå ur bilen. Jag satt självklart kvar. Nåkabkillarna kollade att det inte läkte och bogserade sedan in mig. Provstartade motorn och i depån och det lät inte som den rasslade men den bluddrade oregelbundet och gick på max 4 cylindrar gissar jag. Någon form av ventilsallad och men vem vilka fler interna skador som uppstått. Bara att ringa försäkringsbolaget och få bilen bärgad. Utan bil känner man sig rätt hjälplös och jag är väldigt tacksam att jag fick åka med Per (z4) hem till Stockholm. Stort tack!

Nu på morgonen har jag efter ett 15-tal olika telefonsamtal och massa mail fram och tillbaka konstaterat att det är bäst att inte ta upp den till Stockholm utan lämna in den i Linköping. Jag har inget garage (säg till om ni hittar något!!) så jag hade fått lämna in den här ändå. Googlade en del på verkstäder med BMW kompetens i Linköping och ringde och pratade med några. Helst ville jag undvika en stor BMW-verkstad. Min uppfattning är att de fakturerar mycket och kan lite när det gäller lite mer komplicerade reparationer. I stället ville jag hitta en mindre verkstad med rätt kompetens i lite lägre pris. Det föll på Hackefors som är en BMW-verkstad men som fått bra omdömen på nätet och som rekommenderades av en mindre jänkarverkstad som ofta samarbetade med dem. De är inte så stora som t.ex. Bavaria i Sthlm.

I sista stund lyckades jag dirigera om bärgaren till Hackefors i stället för Autopartner (BMW originalförsäkrings officiella samarbetspartner) som fått riktiga dåliga omdömen online. Pratade med Hackefors som skulle kolla om de kunde få tag på en motor och räkna lite på priset. Efter 45 minuter ringde de tillbaka och hade hittat en motor från en e39 530 som gått 12000 mil (min hade gått 17000). Att hitta en från en z3 var smått omöjligt och att den kom från en e46 eller e39 innebar att man måste flytta över oljetråg och kablar och lite annat diverse med fler arbetstimmar som följd. Arbete och motor skulle landa på cirka 26000kr. Då ingår också 1000 mils och ett års garanti samt oljebyte och remmar och annat. Det är verkligen pengar man kunde haft roligare för men det lät ganska prisvärt. Motorerna på bildelsbasen kostade runt 15000kr och många hade gått 17000 mil och över. Ska man byta motor vill man givetvis ha en med färre mil.

Att låta Hackefors göra det gör att jag slipper tänka på frakten och jag tog erbjudandet. De skulle inte kunna ta tag i det för ens nästa vecka men det kan jag leva med. 26000kr blir ett hårt slag i budgeten och det blir garanterat spiken i kistan för Knutstorp. På något sätt känns det i alla fall skönt att jag vet att det blir löst och att jag slipper krångel. Men det är inte slut ännu. Först när jag hämtat bilen och vet att allt funkar kommer jag att ropa hej!

Det är sånt som ingår med att köra på bana och inte mycket att orda om. Men jag kommer definitivt att växla försiktigare i framtiden!

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Vi får hoppas att du snart är på banan igen
Att lägga i fel växel har jag också lyckast med tidigare

Gävle
Här sen Jan 2005

Tråkigt det som hände igår! En fråga bara, har de kollat vad som är fel med den befintliga motorn och att den är helt utdömt?

BMW Club Schweden.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Jag kan vara intresserad av din rasade maskin!

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Tråkigt med motorras, men om vi skall försöka vara positiva så kunde ICE-moden blivit betydligt dyrare. Gissar att vi är fler som står och pillar ur ABS-säkringar på träffarna framöver..

Tullinge
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Hej

Vi startade motorn och Janne med M coupen lyssnade på den. Han konstaterade att det sannolikt inte låg några ventiler nere i cylindrarna men att det antagligen var några krökta ventiler.

Killen på verkstaden som startade motorn och lyssnade. Han trodde att kolvarna troligen var ok och att det troligen är toppen som är trasig. Han sa att kolvarna brukar klara sig rätt bra såvida inte ventilerna går av och ramlar ner i cylindern. Men att renovera toppen, men allt vad det innebär skulle kosta minst 20000kr på verkstaden och då kan man ju inte vara säker på att något annat i motorn tagit skada. Om det visar sig vara mer än toppen så kan det skena iväg. Så därför lät det bättre att få en motor som gått 12k mil för 26000kr och då få garanti osv. Problemet är att jag inte har något garage, annars hade jag ställt av den för säsongen och plockat ner toppen och kollat. Det begränsar alternativen när man måste betala någon annan för att göra jobbet!

ErikJakan: Jag har inte funderat över vad jag ska göra med den gamla motorn. Men du kan få den för en tusenlapp om du vill. Om du hämtar den på verkstaden i Linköping och såvida inte verkstaden har något emot det.

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Borde gå att lösa! Hör med verkstaden!

Mvh

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
NickeD
Tullinge
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Borde gå att lösa! Hör med verkstaden!

Mvh

Pratade med verkstaden om den defekta motorn. Eventuellt får man rabatt på motorn från skroten om de får den gamla. Verkstaden skulle kolla lite olika alternativ och återkomma. Det kan ta ett par dagar för de skulle ändå inte ha tid att sätta igång för ens nästa vecka.

Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Jag har en motor jag köpt av Johan Armskogh som jag kan tänka mig att skicka iväg.

Vill minnas att den gått runt 11' mil i en E46 med automatlåda.

Skicka ett PM.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Tack för en trevlig dag Orrje! Jag hade avvaktat med att göra mig av med motorn, definitvt värd en slant och bra att ha framöver. Kan ju absolut vara värt att ta reda på hur illa det är. Orkar du kan du säkert hösta hem en slant på att sälja den i delar. Som vanligt är delarna värda betydligt mer än helheten. 1000:- är i mina öron alldeles för billigt.

Själv har jag lagt i fel växel ett flertal gånger på bettan och än så länge har hon inte gnällt.

Bryt ihop och kom igen så ses vi framöver.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Alltid tråkigt med ras :/ Hinner du/dom få ihop det till knutan?

Men du valde en väldigt bra verkstad allafall. Såg en till bil från mantorp när jag lämnade min bil där, så minst 3 bilar fick dom efter mantorp

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011

1000:- är alldeles för lite!

Ha inte för bråttom nu.

PM skickat.

Mvh

Stockholm
Här sen Dec 2004

1000 är alldeles lagom

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
NickeD
Tullinge
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Ligger i förhandlingar nu med verkstad, intressenter och min plånbok. Det ska nog lösa sig på ett par veckor. Tack för alla tips. Uppenbarligen finns lite värde i motorn för det är flera som är intresserade av den.

Johan: då kör du inte tillräckligt hårt! Eller så var du snabbare på att upptäcka misstaget och koppla än jag var. Men sannolikt så tål dessa motorer mer än vad man tror. Den gick ju fortfarande att starta och kunde nog driva bilen bara att den gick ojämnt.

Det blir väl en post när jag vet hur det slutar. Finns det några skojjiga mods man kan passa på att göra som inte leder till för mycket extra arbetskostnader på verkstaden? T.ex. kopplingen? Är sugen på ett lättat svänghjul men det är väldigt dyrt.

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Nicke o skrev:
Ligger i förhandlingar nu med verkstad, intressenter och min plånbok. Det ska nog lösa sig på ett par veckor. Tack för alla tips. Uppenbarligen finns lite värde i motorn för det är flera som är intresserade av den.

Johan: då kör du inte tillräckligt hårt! Eller så var du snabbare på att upptäcka misstaget och koppla än jag var. Men sannolikt så tål dessa motorer mer än vad man tror. Den gick ju fortfarande att starta och kunde nog driva bilen bara att den gick ojämnt.

Det blir väl en post när jag vet hur det slutar. Finns det några skojjiga mods man kan passa på att göra som inte leder till för mycket extra arbetskostnader på verkstaden? T.ex. kopplingen? Är sugen på ett lättat svänghjul men det är väldigt dyrt.

smacka ihop grejorna o lägg pengarna på annat som däck o bromsar, ett lättat svänghjul ger dig inga sekunder på banan.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
shadow
Sthlm
Här sen Jun 2011

Re:

erikjakan skrev:
1000 är alldeles lagom

Skulle själv köpa den för 1000:- trots att jag inte har någon bil till den.

Bättre att hålla Nicke på banan

Sthlm
Här sen Jun 2011

Nyfiken på hur det går med bilen, tror du att det löser sig till Knutstorp?

Tullinge
Här sen Jun 2007

Trådstartare
Tjenare!

Jag ska sätta mig ner och berätta vad som hänt med bilen ganska snart. Men det jag kan säga är att jag håller på att byta motor igen. Förhoppningsvis med bättre utfall denna gången. Det kommer att bli en M54B30 med lagerras på gång över så om någon är intresserad, kolla in annonsen.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1275952#1275952

Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005

Re:

Nicke o skrev:
Tjenare!

Jag ska sätta mig ner och berätta vad som hänt med bilen ganska snart. Men det jag kan säga är att jag håller på att byta motor igen. Förhoppningsvis med bättre utfall denna gången. Det kommer att bli en M54B30 med lagerras på gång över så om någon är intresserad, kolla in annonsen.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1275952#1275952

Håller tummarna för att du ska nu fått din beskärda del av motorras för all framtid!

BMW Club Schweden.
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Hoppas att problemen slutar nu

Norrköping
Här sen Aug 2004

Hoppas oxå att din otur tar slut snart.
Skönt att höra att du är på gång igen med ny motor.
Du skrev ovan om 1000 mil "garanti" på motorn från Hackefors.
Vad säger de nu?

Lycka till

Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld
Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 3.0 Coupe -01
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (25388 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande