Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Importera biltrailer från UK?
5123 besök totalt
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare

Jag kan inte låta bli att bli lite sugen på att importera en täckt biltrailer då jag ser priserna på dessa i England.

Har någon erfarenhet av vad som krävs för import av trailer från annat EU-land?

Vad krävs at man har för dokumentation för detta?

Går man bara och köper en över disk och kör iväg med eller måste man förbereda företager på att den ska exporteras?

Hur gör man om man råkar hitta en beg trailer och importerar den i stället?

Tacksam för svar och komentarer.

//Ricky.

Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
De jag sneglat på är de täckta varianterna av Brian James Trailers.

http://www.brianjames.co.uk/range/default.aspx?id=1

Kanske det finns andra tillverkare som har vettiga lösningar?

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

De där såg ju riktigt intressanta ut! thumbs up

Täby
Här sen Jan 2013

Namndispens
Namndispens

Har du tänkt att regga det i Sverige så behövs ett ursprungsintyg från tillverkaren samt ett bromsavägningsintyg som visar att axel/axlar och påskjut klarar maxvikten.

Been there done that

Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Tack för svaret.

Jag antar att man då i förväg kontaktar det säljande företaget och meddelar att man vill köpa en viss modell för export så dom ruskar fram den dokumentation som krävs?

Eller måste jag själv kontakta myndigheter etc?

Eller är det så enkelt att om den redan är godkänd i ett EU land så är den per automatik också godkänd i Sverige?

Hur såg prisbilden ut på den trailer du importerade och vad slutade kalaset på "reggat, besiktigat och klart"?

//Ricky.

JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Jag ringde till Transportstyrelsen för någon vecka sedan och frågade om detta. Då sa de att man behöver CoC dokumentet då de inte har släpen reggade i England. Jag har hört att Ifor Williams har varit svåra att få ut CoC dokument från i England och de hänvisar till den Svenska återförsäljaren och då blir det dyrt. Vissa har fått ut CoC från återförsäljaren i andra EU länder till rimliga kostnader (typ 100 EURO).

Honda SC CC Elise S2
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007

Säljare bör ha coc papper om de är offficela säljare och då får man med när köper dem om man ber/förhandlar med säljaren

BMW Z3M
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Hur beter man sig om man råkar hitta en några år gammal begagnad trailer?

Går man då till tillverkaren och får ett de papper man behöver eller är det annat förfarande vid köp av beg?

Jan-Erik Nyberg
Skåne
Här sen Feb 2006

Hej,
Då jag bor i närheten av den svenska importören var jag och tittade på dessa engelska släp. Innan du bestämmer dig så försök få titta på ett i verkligheten. Dessa släp är verkligen inga lättviktare och inte byggda i lättmetall. Som vanligt så är vissa lösningar bra, andra mindre bra. Tittar man på de tvåaxliga släpen så har de en tandemaxel och inte en riktig boggi. Nu har jag ägt lite olika släp, just nu har jag en Lööve, med riktig boggi. Jag upplever en stor skillnad både körmässigt och när jag lastar mot de släp som jag har haft med tandemaxlar. Är själv intresserad av en race6, en treaxlad variant, som man kan få med en inre bredd av 2,35m. Hur det är med upphängningen av axlarna på denna variant fick jag inget svar på, så där kommer jag att gräva vidare.

JBT
Solna
Här sen Nov 2004

Det som är bra med Ifor Williams är att de använder vanliga stela axlar med bladfjädrar. Det innebär att man kan parkera släpet med last utan att man behöver köpa nya axlar efter något år för att fjädringen inte går att repa. Släp med gummitorsionsfjädring mår inte bra av att sitta konstant med last utan att få röra sig.

Honda SC CC Elise S2
Citera
BAT 28
Täby
Här sen Jan 2013

Namndispens
Namndispens

När det gäller intygen kan det vara lite si och så med
brittiska tillverkare. Jag köpte en begagnad boogietrailer av en privatperson och lyckades att få ett ursprungsintyg från tillverkaren (de graaf) men inte bromsavägningsintyget.

Det blev omfattande mailväxling med tillverkaren av påskjut/axlar då bilprovningen i mitt fall krävde uträkningar på hur man kommit fram till resultatet att grejorna lirade ihop. Det räckte inte med att tillverkaren intygade att det gjorde det.

Tyska tillverkare har ofta uträkningen och intyget som pdf att ladda ner på nätet.

I England är inte släpen reggade separat som i Sverige utan går på dragbilens registrering och har en kopia på dragbilens regplåt. Jag gjorde en kopia på min (svenska) regplåt och satte på släpet när jag drog det genom England och övriga EU på väg till Sverige. Säkerligen inte ok men blev aldrig kollad.

Täby
Här sen Jan 2013

Namndispens
Namndispens

När det gäller kostnad är et ev. kostnad för erforderliga intyg + regbes. kolla även vilka krav det är i Sverige med belysning och reflexer finns på Transportstyrelsens hemsida. Fick bredda placeringen av mina baklysen samt komplettera med gul sidomarkering i längsled(visst avstånd emellan) för att det skulle matcha svenska krav.

Stockholm
Här sen Jan 2011

Trådstartare
Tack för alla tips och goda råd.

Allmänt banåkaforum
5123 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande