Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5123 besök totalt |
Importera biltrailer från UK?
Jag kan inte låta bli att bli lite sugen på att importera en täckt biltrailer då jag ser priserna på dessa i England. Har någon erfarenhet av vad som krävs för import av trailer från annat EU-land? Vad krävs at man har för dokumentation för detta? Går man bara och köper en över disk och kör iväg med eller måste man förbereda företager på att den ska exporteras? Hur gör man om man råkar hitta en beg trailer och importerar den i stället? Tacksam för svar och komentarer. ![]() //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
De jag sneglat på är de täckta varianterna av Brian James Trailers.
http://www.brianjames.co.uk/range/de Kanske det finns andra tillverkare som har vettiga lösningar? _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
Tack för svaret.
![]() Jag antar att man då i förväg kontaktar det säljande företaget och meddelar att man vill köpa en viss modell för export så dom ruskar fram den dokumentation som krävs? Eller måste jag själv kontakta myndigheter etc? Eller är det så enkelt att om den redan är godkänd i ett EU land så är den per automatik också godkänd i Sverige? Hur såg prisbilden ut på den trailer du importerade och vad slutade kalaset på "reggat, besiktigat och klart"? //Ricky. _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
Jag ringde till Transportstyrelsen för någon vecka sedan och frågade om detta. Då sa de att man behöver CoC dokumentet då de inte har släpen reggade i England. Jag har hört att Ifor Williams har varit svåra att få ut CoC dokument från i England och de hänvisar till den Svenska återförsäljaren och då blir det dyrt. Vissa har fått ut CoC från återförsäljaren i andra EU länder till rimliga kostnader (typ 100 EURO).
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
Hur beter man sig om man råkar hitta en några år gammal begagnad trailer?
Går man då till tillverkaren och får ett de papper man behöver eller är det annat förfarande vid köp av beg? _________________ Ricky Berg Corvette 1972 |
Hej,
Då jag bor i närheten av den svenska importören var jag och tittade på dessa engelska släp. Innan du bestämmer dig så försök få titta på ett i verkligheten. Dessa släp är verkligen inga lättviktare och inte byggda i lättmetall. Som vanligt så är vissa lösningar bra, andra mindre bra. Tittar man på de tvåaxliga släpen så har de en tandemaxel och inte en riktig boggi. Nu har jag ägt lite olika släp, just nu har jag en Lööve, med riktig boggi. Jag upplever en stor skillnad både körmässigt och när jag lastar mot de släp som jag har haft med tandemaxlar. Är själv intresserad av en race6, en treaxlad variant, som man kan få med en inre bredd av 2,35m. Hur det är med upphängningen av axlarna på denna variant fick jag inget svar på, så där kommer jag att gräva vidare. _________________ Hälsningar Jan-Erik Nyberg |
Det som är bra med Ifor Williams är att de använder vanliga stela axlar med bladfjädrar. Det innebär att man kan parkera släpet med last utan att man behöver köpa nya axlar efter något år för att fjädringen inte går att repa. Släp med gummitorsionsfjädring mår inte bra av att sitta konstant med last utan att få röra sig.
_________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
När det gäller intygen kan det vara lite si och så med
brittiska tillverkare. Jag köpte en begagnad boogietrailer av en privatperson och lyckades att få ett ursprungsintyg från tillverkaren (de graaf) men inte bromsavägningsintyget. Det blev omfattande mailväxling med tillverkaren av påskjut/axlar då bilprovningen i mitt fall krävde uträkningar på hur man kommit fram till resultatet att grejorna lirade ihop. Det räckte inte med att tillverkaren intygade att det gjorde det. Tyska tillverkare har ofta uträkningen och intyget som pdf att ladda ner på nätet. I England är inte släpen reggade separat som i Sverige utan går på dragbilens registrering och har en kopia på dragbilens regplåt. Jag gjorde en kopia på min (svenska) regplåt och satte på släpet när jag drog det genom England och övriga EU på väg till Sverige. Säkerligen inte ok men blev aldrig kollad. _________________ Ola L |
När det gäller kostnad är et ev. kostnad för erforderliga intyg + regbes. kolla även vilka krav det är i Sverige med belysning och reflexer finns på Transportstyrelsens hemsida. Fick bredda placeringen av mina baklysen samt komplettera med gul sidomarkering i längsled(visst avstånd emellan) för att det skulle matcha svenska krav.
_________________ Ola L |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5123 besök totalt |