Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Bilder; Legend Cup
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (30865 totalt)
MrDanger
Skärplinge
Här sen Jan 2008

Så fort jag blir av med m3:an så kommer jag höra av mig!
Intresse tror jag helt klart att det finns för denna serie

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

"Vad sägs om att det ska vara billigt att köra och tävla...?"
Ja det argumentet har jag aldrig hört förut, eller....

Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Jag är en av dom som kommer från annan serie och visat intresse för dess bilar. Dock inte bestämt mig än men fundera och vänta på att få veta mer om upplägg.
Har fått mail svar om att detta är på g.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012

Bosse L skrev:

Som jag också skrev...
Är en medelklass människa som inte har stor plånbok och skulle aldrig ge mig på och satsa från egen ficka om jag inte trodde på detta.
Jag som blandannat drar i dem trådarna på import sidan har som argument att det SKA vara och förbli billigt!

Kalmar
Här sen Okt 2005

Bosse L skrev:

Kom med konkreta punkter eller poäng istället för att bara klanka ner på idén. En person med din erfarenhet borde kunna bidra med nåt positivt thumbs up
Grusbana typ rallycross måste ju vara kul som fan med dessa små ettriga rackare

ALL form av motorsport är "dyr". Man får mätta efter vad man har i plånboken...eller ha bra ekonomisk uppbackning, vilket Sverige INTE är känt för

Att STCC/TTA går dåligt kan jag förstå. Det är såå tråkigt att titta på så jag förstår att det inte drar folk.

Fredde var nere i Kalmar under sommaren & deltog på KSVK:s slalomkörning. Legendbilarna är grymt potenta i dessa sammanhang. Väldigt enkla i sin konstruktion, karossen i plast kan du lappa ihop själv.
Man kan köra små banor & man kan köra stora banor. Man kan däremot INTE ta med tjejen till Donken på en glass...

Jag kommer personligen INTE köpa en Legendbil, trots att jag testat Freddes & tyckte den var askul att köra.
Mitt måtto är nämligen att kunna köra när som helst med min bil, var som helst. Gata som bana. Därför faller Legendbilar & dylikt bort. Dessutom står allt för många projekt i väntan på att avslutas

Kör hårt Figge & hojta till om du behöver hjälp

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010

Man blir ju sjukt sugen på att köpa en

Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012

barre skrev:
Bosse L skrev:

Kom med konkreta punkter eller poäng istället för att bara klanka ner på idén. En person med din erfarenhet borde kunna bidra med nåt positivt thumbs up
Grusbana typ rallycross måste ju vara kul som fan med dessa små ettriga rackare

ALL form av motorsport är "dyr". Man får mätta efter vad man har i plånboken...eller ha bra ekonomisk uppbackning, vilket Sverige INTE är känt för

Att STCC/TTA går dåligt kan jag förstå. Det är såå tråkigt att titta på så jag förstår att det inte drar folk.

Fredde var nere i Kalmar under sommaren & deltog på KSVK:s slalomkörning. Legendbilarna är grymt potenta i dessa sammanhang. Väldigt enkla i sin konstruktion, karossen i plast kan du lappa ihop själv.
Man kan köra små banor & man kan köra stora banor. Man kan däremot INTE ta med tjejen till Donken på en glass...

Jag kommer personligen INTE köpa en Legendbil, trots att jag testat Freddes & tyckte den var askul att köra.
Mitt måtto är nämligen att kunna köra när som helst med min bil, var som helst. Gata som bana. Därför faller Legendbilar & dylikt bort. Dessutom står allt för många projekt i väntan på att avslutas

Kör hårt Figge & hojta till om du behöver hjälp

Tack Barre!
Rätt kul att du nämnde det, men det finns faktiskt gatlegala att köpa ifrån usa...
Har sett prislappar på 12.000$, så en sväng runt korvkiosken kommer man, men kanske inte med tjejen dock...
Jag beklagar att jag hade luft i systemet på bromsarna men du ska få prova igen på riktigt!
Bifogar en bild från Konbane träffen i Kalmar... Det är ju så kul med bilder och inte bara text!

Ume
Här sen Jul 2003

Visst körs det en serie i finland redan väl?
Där åker de ju åxå isbanor och racing väl.

Tror din idé och ditt koncept är kanon redan nu thumbs up
Håll det simpelt och en serie så alla åker lika så är det succe.
Inte hålla på och dela upp i olika klasser mm mm.

Blir bra det där thumbs up

Jakobstad / Finland
Här sen Aug 2005

Legends trophy har varit stort här i många år och racen är underhållande med stora startfällt och mycket action. Själv har jag bara sett några få race tyvärrr..

http://legendscars.fi/wordpress/ (jag står inte för översättning)

Porsche 944 -86
BMW 320iA Touring -95
Buell xb9r -03
Chimo Cobra ~82
Marin san rafael ~98
Fötter -70
Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

figgebollen skrev:

Tack Barre!
Rätt kul att du nämnde det, men det finns faktiskt gatlegala att köpa ifrån usa...
Har sett prislappar på 12.000$, så en sväng runt korvkiosken kommer man, men kanske inte med tjejen dock...
Jag beklagar att jag hade luft i systemet på bromsarna men du ska få prova igen på riktigt!
Bifogar en bild från Konbane träffen i Kalmar... Det är ju så kul med bilder och inte bara text!

Tack själv för provturen, riktigt kul att köra & man måste verkligen hålla koll på vad man gör eftersom dom e så ettriga
Jag blev lite glad där ett tag...men fan...får ju ändå inte plats med barnstol

Jag får kika igenom klippen från konbanan & dra ihop ett litet reklam-klipp från vår tandemkörning Ge mig ett år eller två bara

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012

Är sugen på en och skulle du komma ner till sydligare breddgrader igen (typ kalmar, såg när du var där sist och körde) så hade det varit kul om det fanns möjligheter att få provköra en. Eskilstuna är lite långt för en provtur.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Point taken Barre!
Jag tror att det som behövs för att Legendsbilarna ska bli mer än en dagslända, är att man hittar ett koncept som särskiljer Legends från annan budgetracing. I det perspektivet är det iofs lovvärd med att man försöker kapa de höga kostnaderna så långt det går. Men jag tror tyvärr inte det räcker för att få till den kritiska massa som behövs för att få ihop tillräckligt många deltagare, som i sin tur lockar nya deltagare.
Nu vet jag ju inte vad dessa bilar kostar i inköp, drift underhåll. Men om vi pratar banracing för rimliga pengar, kan jag tänka mig att "konkurrenterna" heter Mx5 cup, Ginetta G20 Cup, Formula Basic, VOC Racing och i historiskt Formel Vee 1300, Formel Ford 1600. Insteget börjar väl grovt räknat runt 50-60 tkr för dessa bilar, där delarna för det mesta är ganska överkomliga när något går sönder. Startavgifter brukar hålla sig runt 3000:- Flertalet av dessa klasser har ganska överkomliga däck som håller rätt många racehelger.
Av dessa budgetklasser är det väl idag bara Mx5/Roadsport C och Formel Vee som lockar mer än 10-15 ekipage stadigvarande över säsongen. Med det sagt, även i shoestringracing segmentet är det svårt att fylla startfälten.
Därför tror jag att man ska satsa på ett lite annorlunda upplägg, där tävlingarna hålls mer småskaligt och där man funderar över hur man undviker att bli ett "me too" koncept bland de redan för många klasserna med ambitioner att erbjuda överkomlig racing. Is race, även i time attack format tror jag på. Likaså Bilspeedway och 1000 meters travbana. Autocross (konbana) enligt amerikansk förebild är en idé-
(som jag redan nämnt tidigare i tråden...) Hellre flera korta sprintheat än traditionella race när man åker på vanlig bana (eller flygfält). För att kapa kostnader är det nog klokt att hitta samarbeten med serier som 4-timmars eller MSCC KM-serie och liknande low cost serier. Frågan om SBF eller SMA bör också ställas. Kanske någon form av all star cup, sprint på bana, aut0cross, speedway/1000m is och backe?
Kanske man måste lägga lite extra krut kring driftkostnadsbiten med däck och delar? Är det av så att man kans/ska erbjuda "rent a raceseat"? Inte säkert, kan vara dyrt och tidsödande...
Sedan så gäller det att hitta mixen i profileringen mellan low cost och häftigt, men det är en ren marknads och positioneringsfråga, som tar för mycket plats (och tid) att fördjupa sig i här och nu
Det är bara att hålla tummarna för att entusiasmen räcker hela vägen, är som ni märker lite skeptisk, inte till idén i sig, men många har varit kallade... Men prövar man inte kan man inte säga att det inte gick thumbs up

Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Rent nyfiket, vad skulle en komplett bil kosta - UTAN motor/elektronik ?

figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012

Kristian Hesselmark skrev:
Rent nyfiket, vad skulle en komplett bil kosta - UTAN motor/elektronik ?

Jag har sett allt ifrån 1000$ och uppåt beronde på utrustning, öhlins dämpare mm...
Jag har 2 chassin me kaross, men saknar i stort sett allting och skulle behöva en donator bil.
Nu är ju inte detta en köp o sälja sida så jag bara informerar dig om att jag har 2 stycken ståendes....

Mantorp
Här sen Mar 2009

Jag är en av dom som beställt bil av Fredrik och väntar spänt på leverans..

Precis som någon skriver i tidigare inlägg så tror jag absolut att man INTE ska dela i flera klasser, det skulle
nog vara ett första misstag till att inte lyckas med denna bilklass.
Gör det enkelt och följ reglementet som finns i andra länder, det finns bara positiva aspekter på att göra det (utbyte över landsgränserna med tävlingar, bilar, kostnader, lättare att få till startfält, m.m ).
Som jag ser det finns det inte ett enda skäl till att göra flera klasser, vad skulle man uppnå med det?
snabbare bilar?
Visst, men får vi roligare för att det går 170 på rakan istället för 160?
Det tror inte jag, det är betydligt viktigare att man får täta fighter och jämna heat med så många startande som möjligt.
Gärna med ganska dåligt fäste så man får mindre nytta av sista hästkrafterna i motorn och mer av den som kör, blir roligare att titta på också.
(tittar man på filmer från tävlingar med Legend bilar är det betydligt roligare att se på än vanlig "linjeracing" där alla ligger och åker idealspår som på ett snöre).

Bara mina personliga reflektioner, bra att det diskuteras öppet och inte "ovanför huvudet" på dom som trots allt ska köra som det så många gånger görs annars!

Med vänlig hälsning
Pierre Andersson

Strängnäs
Här sen Jan 2012

Pierre.A skrev:
Jag är en av dom som beställt bil av Fredrik och väntar spänt på leverans..

Precis som någon skriver i tidigare inlägg så tror jag absolut att man INTE ska dela i flera klasser, det skulle
nog vara ett första misstag till att inte lyckas med denna bilklass.
Gör det enkelt och följ reglementet som finns i andra länder, det finns bara positiva aspekter på att göra det (utbyte över landsgränserna med tävlingar, bilar, kostnader, lättare att få till startfält, m.m ).
Som jag ser det finns det inte ett enda skäl till att göra flera klasser, vad skulle man uppnå med det?
snabbare bilar?
Visst, men får vi roligare för att det går 170 på rakan istället för 160?
Det tror inte jag, det är betydligt viktigare att man får täta fighter och jämna heat med så många startande som möjligt.
Gärna med ganska dåligt fäste så man får mindre nytta av sista hästkrafterna i motorn och mer av den som kör, blir roligare att titta på också.
(tittar man på filmer från tävlingar med Legend bilar är det betydligt roligare att se på än vanlig "linjeracing" där alla ligger och åker idealspår som på ett snöre).

Bara mina personliga reflektioner, bra att det diskuteras öppet och inte "ovanför huvudet" på dom som trots allt ska köra som det så många gånger görs annars!

Med vänlig hälsning
Pierre Andersson

Helt rätt Pierre!
Har märkt att det är rätt "enkelt" att trimma dessa motorer, och arbetar på en lösning ifall man märker att nån drar iväg med hästkrafter i motorn...
Ska även testa ut däck, ett billigt men ändå bra så inte alla åker av vägen i första kurvan, då dessa bilar är rätt förrädiska med den korta hjulbasen!
Vi kommer diskutera detta ihop med dem berörda som äger en Legend bil så klassen blir riktigt bra och vi har som mest roligt tillsammans!

Mantorp
Här sen Mar 2009

Självklart ska det vara bra fäste, men kanske inte R-däck ?!

Tänker ni ett reglemente där man begränsar mönster m.m eller enhetsdäck?

Det verkar på er som en del tävlingar redan är klara för 2014.
Kan man redan nu få veta var dom ska köras?
SMA eller sbf?
Nåt tänkt utbyte med Finland och Danmark ?
Landskamp?

Bollar friskt nu :-)

Strängnäs
Här sen Jan 2012

Pierre.A skrev:
Självklart ska det vara bra fäste, men kanske inte R-däck ?!

Tänker ni ett reglemente där man begränsar mönster m.m eller enhetsdäck?

Det verkar på er som en del tävlingar redan är klara för 2014.
Kan man redan nu få veta var dom ska köras?
SMA eller sbf?
Nåt tänkt utbyte med Finland och Danmark ?
Landskamp?

Bollar friskt nu :-)

Kommer bli ett enhetsdäck.
Komer berätta när du hämtar din bil nästa vecka!
Tyvär så blev det inte sma som vi pratade om sist, MEN, vi kommer samköra med 2 andra evenemang så kostnaden kommer bli låg med anmälnings avgifter mm...
Har alla info till dem berörda som har en köppt en Legend till nästa vecka!
För att dryga ut startfältet om det inte dyker upp tillräckligt många Legend bilar så kommer finland bjudas in... Dem är riktigt sugna på att komma hit och köra med oss!

Gbg
Här sen Dec 2011

Var är PV-karosserna, eller Duetten?

Citera
figgebollen
Strängnäs
Här sen Jan 2012

Kolla gärna min Legend tråd här på Rejsa...

http://rejsa.se/forum/viewtopic.php?t=86066&sid=dedea7e43520de6be2 . . . .

Strängnäs
Här sen Jan 2012

Intresserade kan läsa mera pa bilsports hemsida vad vi sysslade med i Lördags:

http://www.bilsport.se/artikel/ny-svensk-cup-med-legendsbilar/

Bilder; Legend Cup
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (30865 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande