Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nån SBF-regel-/besiktnings-kunnig här?
1321 besök totalt
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Nån SBF-regel-/besiktnings-kunnig här?

Jag har en teknisk fråga angående bygge av bur.

Det står i de tekniska reglerna att man ska ha fötter på buren gjord i 3 mm stålplåt. Sen så ska man ha förstärkningar i golvet som också 3 mm tjocka samt ha en area av minst 120 mm*mm. Dessa ska skruvas ihop med bultar.

I mitt fall så bygger jag en rör-ram där rören är av samma material som resten av buren. Alla ställen där man normalt måste ha dessa fötter med förstärkningar så kommer burens rör att gå rätt ner i andra rör som tillhör ramen.
Fötter och förstärkningar kommer i mitt fall alltså endast att vara för syns skull och inte göra nån nytta alls som jag ser det.

Hur ska jag göra? Är det verkligen ALLTID obligatoriskt med fötter/förstärkningar/bultar?
Eller bedöms det från fall till fall?
Eller finns det specialregler för rör-chassin?

_________________
William Ekström
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5865



Lägg ut några bilder så kan jag höra med en besiktnings man

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Här är lite bilder.


Huvudbågen är 45x2.5 mm
Alla andra rör, inkl golvrören är 40x2.0 mm.
Golvet kommer att vara i plåt och svetsas fast på undersidan av golvrören. Stolarna får egna rör som går tvärs över och som svetsas i golvplåten och golvrören.






Jag gjorde ett par fötter/förstärkning för att se hur det skulle se ut, men jag vill helst inte använda dessa då de bara väger och inte gör nån nytta.



_________________
William Ekström
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



om den ska vara till för Racing.... så skulle jag rekommendera att du kontaktar en Vagnboksbesiktigare redan nu.... så dom kan ge dig tips på hela rörramsbygget....

generellt sätt så är Rörramsbyggen OK... men ställer lite högre krav på hur det är gjort..... du hittar adresser och tel.nr på www.sbf.se under kontakter.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



har bara erfarenhet av röramar för dragracing och där används inte "plåtarna" där svetsas bågen direkt mot underliggaren (vm i formulering men jag hoppas du förstår)
har svårt att tänka mig att dessa plåtar behövs på rörchassien , är nog mest för fastsättning mot plåtkaross(golv)

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5865



Har pratat med Sbf mannen här i Umeå, han tyckte du skulle ta kontakt med Guss...alltså han eller dom som bygger bågar och försöka att få dom att certifiera din båge.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Läget för mig är att jag i första hand _inte_ ska tävla med bilen, men i och med att jag ändå bygger, så vill jag bygga rätt (dvs med möjlighet att få vagnbok om jag nån gång vill det).

Jag har hittills följt de byggbeskrivningar som finns i SBF genemsamma tekniska regler. Som jag ser det så borde buren kunna bli godkänd om jag bygger själva burdelen så som det står i de reglerna. Och sen blir resten av bilen som en skild del som inte har med buren att göra.

Certifiering låter dyrt och krångligt och det är inte riktigt det jag är ute efter. Så jag ska höra med någon vagnboksbesiktigare nu istället.

_________________
William Ekström
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



William Ekström skrev:
Läget för mig är att jag i första hand _inte_ ska tävla med bilen, men i och med att jag ändå bygger, så vill jag bygga rätt (dvs med möjlighet att få vagnbok om jag nån gång vill det).

Jag har hittills följt de byggbeskrivningar som finns i SBF genemsamma tekniska regler. Som jag ser det så borde buren kunna bli godkänd om jag bygger själva burdelen så som det står i de reglerna. Och sen blir resten av bilen som en skild del som inte har med buren att göra.

Certifiering låter dyrt och krångligt och det är inte riktigt det jag är ute efter. Så jag ska höra med någon vagnboksbesiktigare nu istället.


Vad har du tänk att köra för klass? Enklast borde vara att kontakta någon teknisk representant för klassen i fråga som kan ge råd.

Mvh
Anders

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
mx5racing skrev:

Vad har du tänk att köra för klass? Enklast borde vara att kontakta någon teknisk representant för klassen i fråga som kan ge råd.


Det vet jag inte än. Men är inte regler om burar och dylikt likadant för alla klasser?

_________________
William Ekström
Citera
mx5racing
Oxie
Här sen Apr 2004
Inlägg: 130



William Ekström skrev:
mx5racing skrev:

Vad har du tänk att köra för klass? Enklast borde vara att kontakta någon teknisk representant för klassen i fråga som kan ge råd.


Det vet jag inte än. Men är inte regler om burar och dylikt likadant för alla klasser?


Nja, förstår att du lusläst Gemensamma Tekniska Regler för infästning av bur. Det fungerar ju om man skall sätta bur i en "vanlig" standardkaross där du ställer plattorna mot ett plåtgolv. Precis som du är inne på gör det ju ingen nytta att ställa plattorna ovanpå ett rör som på din bild.

För att åka rörramsbil med "standardbilskaross" låter det närmast som Modsport klass I. De borde ha någon klassrepresentant som kan ge tips menade jag.
Kolla även deras hemsida:
http://www.modsport.just.nu/

Mvh

_________________

/Anders Ohlsson
http://hem.passagen.se/mx5racing
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
mx5racing skrev:
Nja, förstår att du lusläst Gemensamma Tekniska Regler för infästning av bur. Det fungerar ju om man skall sätta bur i en "vanlig" standardkaross där du ställer plattorna mot ett plåtgolv. Precis som du är inne på gör det ju ingen nytta att ställa plattorna ovanpå ett rör som på din bild.

För att åka rörramsbil med "standardbilskaross" låter det närmast som Modsport klass I. De borde ha någon klassrepresentant som kan ge tips menade jag.
Kolla även deras hemsida:
http://www.modsport.just.nu/


Tack för länken!

Modsport kl 1 låter som sagt mest troligt att min bil hamnar i. Ska höra mig för där.


_________________
William Ekström
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403


Trådstartare
Jag har frågat SBF nu och fått ett snabbt svar.
Fästplattor är avsedda för bilar med befintligt golv. Sätter man bågen direkt ner i ramen på en rör-ram så behövs inga fästplattor. thumbs up

_________________
William Ekström
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

William Ekström skrev:
Jag har frågat SBF nu och fått ett snabbt svar.
Fästplattor är avsedda för bilar med befintligt golv. Sätter man bågen direkt ner i ramen på en rör-ram så behövs inga fästplattor. thumbs up


Frågat och fått ett skriftligt svar, eller åtminstone en hänvisning till var det står vad som gäller?
Är kanske lite arbetsskadad men man vet aldrig...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Allmänt banåkaforum
Nån SBF-regel-/besiktnings-kunnig här?
1321 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande