Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Problem med motorfäste/kudde för att sätta S50 i E30!
1597 besök totalt
bjorntorn

Här sen Jul 2013

Trådstartare

Hej!

Försökte mig på att sänka ner den införskaffade S50-motorn i min gamla E30 i fredags och det gick sådär...
Hade införskaffat excentriska motorkuddar passande en gammal e34, dom är 65 mm höga och heter 11 811 133 364. Motorfästena är original S50 (E36). På höger sida passade det hyffsat (Fick slipa lite i hålet på motorfästet för vinkeln på hålet/kudden var inte rätt), men där fick en iaf ihop det!
Vänster sida passar ju däremot inte alls (se bild x5)! Här känns det som hela motorfästet är för långt.
Finns ju flera oberoende av varandra som säger att detta ska vara en "bult on-operation" om man har rätt fästen/kuddar. Så är det nån som vet vad rätt motorfäste / kudde har för artikelnummer??? Eller är det kapa o svetsa motorfästet som gäller?

Vore sjukt bra om nån kunde hjälpa mig lite?!
Skriv här, pm-a eller ring mig på 0705-979970!
Tänkte försöka provköra lite innan vintern och det börjar bli kallt så det är bråttom nu...

MVH Björn Törnqvist

Här sen Jul 2013

Trådstartare
Hittade en lösning...

Tydligen kan man använda de yttre hålen i framvagnsbalken där styrstiften till dom gamla motorkuddarna suttit o sätta de nya kuddarna i... Då funkar det och motorn ramlar på plats! Gött!

Nästa bekymmer är att den gamla M3 E30-lådan som jag ska använda har lite fel vinkel (jämfört med E36 ans lådor) vilket innebär att växelspaken kommer peka lite från föraren + att växellådsupphängningen måste byggas om.. Nån som gjort det och har en bild att skicka??

/// Björn

Jönköping
Här sen Dec 2002

Re: Hittade en lösning...

bjorntorn skrev:

Nästa bekymmer är att den gamla M3 E30-lådan som jag ska använda har lite fel vinkel (jämfört med E36 ans lådor) vilket innebär att växelspaken kommer peka lite från föraren + att växellådsupphängningen måste byggas om.. Nån som gjort det och har en bild att skicka??

/// Björn

Den har inte bara fel vinkel utan den har ju även ett annat bultmönster mot motorn? Annars är det en dogleg-låda från 323 du har.

Här sen Jul 2013

Trådstartare
växellåda

Sprängkåpan är redan omsvetsad den har tidigare suttit ihop med en trimmad m20... Har kollat den det är den europeiska m3 lådan getrag 265 5 eller vad den hette...

1597 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande