Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips/åsikter inför potentiellt Skyline-köp
3784 besök totalt
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare

Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden så flytta gärna på den om den passar bättre någon annanstans.
Inväntar redan konto-aktivering på skyline.se där jag tänkte fråga detsamma men tror det finns folk även här som har koll, och inte minst i kombination med banåkande också och inte bara rödljus-racing som jag inte har något intresse av.

-------------------------------------------

Flyttar strax till Australien så har sålt av båda busbilarna (En Super Seven med R1-motor och en lagom banpreppad Miata) för att ge utrymme för en ny och testa något annat (tyngre bil med mer motor).

Helst ska det vara en bil fungerar någorlunda till "allt", dvs trackdays, drifting, slingervägskörning, roadtrips och till vardags, så en Skyline ser just nu ut som mitt främsta alternativ.

Största orosmomentet är att jag varken besitter tid eller kompetens till att lyfta ur motor/låda och renovera och reparera stup i kvarten så jag värderar tillförlitlighet väldigt högt, särskilt då bilen definitivt kommer få se sin beskärda del av bana både kvickt och på bredden (helst båda samtidigt).

Som det ser ut nu gillar jag dessa två bäst men har inte stenkoll varken på Skylines eller alla eftermarknads-prylar som finns till dem så ta gärna en kik och hojta till om något ser helt galet ut med någon av dem eller vilken ni hade valt och varför.

Priserna på dem är ~70.000-75.000 SEK men då är de i princip de dyraste R32/R33 GTS-T som finns till salu där.

http://www.carsales.com.au/private/details/Nissan-Skyline-1992/SSE-AD- . . . .

http://www.carsales.com.au/private/details/Nissan-Skyline-1995/SSE-AD- . . . .

Sökning efter alla Skylines i South Australia:
http://tinyurl.com/SkylinesSA
Och ja, tanken på en Holden med V8 har självklart slagit mig mer än en gång, men är rädd att redan en 1.400kg "tung" Skyline kommer kännas Finlands-färja mot vad jag är van vid.

BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

En V8a är ALLTID en V8a

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Re:

j.stigson skrev:
En V8a är ALLTID en V8a

Haha, så sant som det är sagt. Och för inte så vansinnigt mycket mer pengar får man en 5-7 år nyare bil som gått mindre än hälften så långt och har 400hk utan överladdning.

Och är det nån gång man ska svina till med en sån bil så är det ju nu egentligen. Men frågan är hur kul jag kommer ha på slingriga bergsvägar när jag hivar runt på 1.7 ton.

http://www.carsales.com.au/private/details/Holden-Special-Vehicles-Clu . . . .

Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

xtimmyx skrev:
j.stigson skrev:
En V8a är ALLTID en V8a

Haha, så sant som det är sagt. Och för inte så vansinnigt mycket mer pengar får man en 5-7 år nyare bil som gått mindre än hälften så långt och har 400hk utan överladdning.

Och är det nån gång man ska svina till med en sån bil så är det ju nu egentligen. Men frågan är hur kul jag kommer ha på slingriga bergsvägar när jag hivar runt på 1.7 ton.

http://www.carsales.com.au/private/details/Holden-Special-Vehicles-Clu . . . .

Gamla dkv V8 med matchvikt på ungefär 2.3 ton var inte på något sätt tråkig på slingrande vägar, men det var ju inte samma chassireaktioner etc som en undertonnet bil.

Det viktigaste i din kravspec är nog EJ trimmad bil, då kommer motor etc att hålla och du slipper meka.

Kungälv
Här sen Feb 2003

Har haft nöjet att åka Ford Falcon V8 för några år sen, den som är "toxic green". Minns tyvärr inte vad de kallade modellen. Det var "värstingen" i alla fall.
En primitiv, opolerad men otroligt cool bil. Fantastiskt rolig och snabb som tusan. Rekommenderas! Sen erkände killen som hade den (som jobbade på Ford motorsport) att det fanns samma modell med turbo-sexa (XR6?) som nog egentligen var snabbare men.... ....den hade inte V8!

Jag hade nog gått på V8 spåret faktiskt, även om jag gillar Skyline riktigt mycket

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Efter att ha kört både Pontiac gto och skyline så hade jag tveklöst valt en skyline.

Holden är ett skepp i jämförelse. Relativt trött också.

Mvh

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Både R32 och R33 är gamla bilar.

Jag hade rekommenderat att satsa på en R34GTT istället, då får du automatiskt lite mer pulver (280Hk) och GTR-stakar i från start och mekaniska lyftare.

Betydligt modernare kärra (1998-).

Mvh Peter

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Jo, R34GTT är väl det sunda valet, men de är ju inte direkt vackra att titta på, ännu tyngre och ännu ett snäpp dyrare. Då är man uppe i S15-pengar helt plötsligt, vilket väl inte nödvändigtvis behöver vara ett bekymmer. Men även om jag uppskattar driftsäkerheten kanske jag kan leva med att lägga mellanskillnaden på att serva en lite äldre bil ändå (ord jag lär få äta upp isf).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om ni som har bättre koll än jag på dessa bilar kikar på de två som jag länkat i första inlägget till exempel.
Är det någonting som slår er som direkt oroväckande eller fel? Eller bra? Eller som gör den ena till det självklara valet över den andra?

I mina ögon ser de båda välsorterade ut med den typen av mods jag uppskattar, chassi och relativt human/sund effektökning. Eller? Står inget om uppgraderad oljekyl till någon av dem vad jag kan se, vilket jag hört skulle vara att föredra, så det lär man ju behöva fixa isf. Spontant känns R32:an bättre specad )och drop dead gorgeous!), men det är ju också den äldre bilen...

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Re:

xtimmyx skrev:
Jo, R34GTT är väl det sunda valet, men de är ju inte direkt vackra att titta på, ännu tyngre och ännu ett snäpp dyrare. Då är man uppe i S15-pengar helt plötsligt, vilket väl inte nödvändigtvis behöver vara ett bekymmer. Men även om jag uppskattar driftsäkerheten kanske jag kan leva med att lägga mellanskillnaden på att serva en lite äldre bil ändå (ord jag lär få äta upp isf).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om ni som har bättre koll än jag på dessa bilar kikar på de två som jag länkat i första inlägget till exempel.
Är det någonting som slår er som direkt oroväckande eller fel? Eller bra? Eller som gör den ena till det självklara valet över den andra?

I mina ögon ser de båda välsorterade ut med den typen av mods jag uppskattar, chassi och relativt human/sund effektökning. Eller? Står inget om uppgraderad oljekyl till någon av dem vad jag kan se, vilket jag hört skulle vara att föredra, så det lär man ju behöva fixa isf. Spontant känns R32:an bättre specad )och drop dead gorgeous!), men det är ju också den äldre bilen...

Spontant har båda bilarna gått långt för att vara skylines, speciellt 33:an som inte nämns något om att maskinen varit öppnad någon gång och nu är ganska trimmad.
Engine rebulid waiting to happen snart mao thumbs down

32GTS-T är ju en trevlig kärra, speciellt om den fått en RB25 istället för RB20 men är som bil överskattad prismässigt. Jag menar 70K för en GTS-T när man kan få en GTR för 90K.

Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
Spontant har båda bilarna gått långt för att vara skylines, speciellt 33:an som inte nämns något om att maskinen varit öppnad någon gång och nu är ganska trimmad.
Engine rebulid waiting to happen snart mao thumbs down

32GTS-T är ju en trevlig kärra, speciellt om den fått en RB25 istället för RB20 men är som bil överskattad prismässigt. Jag menar 70K för en GTS-T när man kan få en GTR för 90K.

Tack Peter, precis nått sånt här som jag behövde höra! Miltalet har jag reflekterat över en del också och tyvärr verkar bilarna där nere generellt gått längre än här vid samma ålder.

Blir R33:an aktuell kommer jag definitivt fråga om den öppnats nån gång men spontant känns R32:an mer lockande.

Men som du säger är det ju en hel del pengar för en ganska gammal bil dock, men den har i princip alla mods förutom bromsar jag skulle vilja göra ändå så förhoppningsvis kan man känna sig ganska nöjd utan att lägga en mindre förmögenhet på att ändra saker direkt efter inköp som att steka Hicas, byta till vettigare stolar och höja effekten en smula.

Ett annat alternativ är ju S15 men då är det ytterligare 20-40.000kr till och en "mindre praktisk" bil som sannolikt har ännu större skillnad på effekt on/off boost (är ju egentligen inget fan av turbo öht).

Men efter inköp är säkert allting billigare än att åka Skyline och jag skulle förmodligen uppskatta det chassit mer.

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

R32GTR-stiolarna som sitter i den där GTS-T:n är gudomliga, man sitter som gjutet, jag skulle inte byta om du skall bruksa bilen också.

Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Re:

Wärhner skrev:
R32GTR-stiolarna som sitter i den där GTS-T:n är gudomliga, man sitter som gjutet, jag skulle inte byta om du skall bruksa bilen också.

Ja precis min tanke med. Har lurat lite över vilka stolar som gör sig bäst iom att man vill ha fällbara då jag tänkt bruksa den också och läst mig till att GTR-stolarna är verkar vara det absolut bästa alternativet och vad jag skulle sikta på också. Så att de redan sitter i är ju ännu ett klart plus med den bilen.

Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Mailade en lokal tuning-firma ( http://www.garage7.com.au/ ) också för att se om de hade något att säga om saken och de två bilarna, samt etablera lite kontakt och få en hint om vad de är för typer.

Fick ett mycket givande, trevligt och ödmjukt svar tillbaka direkt vilket känns lovande. Särskilt med tanke på att jag räknar med att det kan bli en och annan visit dit om man skulle köpa japanskt.

Citat:

Hi Timmy,
The wise man would probably take the R33. It has a stronger gearbox, newer in general, and by the looks of it probably a slightly more conservative owner.

I however, would take the R32 because I like R32's and I also like trust turbo's (they are very reliable). The gearbox will need to be treated with respect in order to last. I'd re-do the intercooler piping on the return path so that it doesn't get so close to the turbo and get really hot.

In either case, if you want to do a lot of track work, probably the best thing you could do for the oil system's reliability would be to fit an oil accumulator. A basic setup would set you back about $1000 installed. It provides back-up oil pressure when the oil pump is starved due to high revs, heavy breaking and turning g-force.

Both cars have old jap coilovers, that's fine but be wary of the condition as a lot of them are getting very old now.

For some added reliability, you could also consider upgrading the fuel system and running the car on E85. You will also see a power and torque increase too.

Oil cooler kits vary in price hugely. You can pick up basic cheap kits for about $400. In other cases you can pay that for a core alone. Fitting them is fairly simple though.

Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Tycker du ska skaffa dig en sådan här, passar perfekt i Australien! thumbs up

Edit: Vet inte varför det inte funkade att lägga in klippet i tråden...?
Edit2: Nu fick jag det att funka!

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Re:

TPR skrev:
Tycker du ska skaffa dig en sådan här, passar perfekt i Australien! thumbs up

Haha ja jävlar, snacka det bästa från båda världarna. Har faktiskt funderat på en 2-dörrars Gen 1 Rav4 som bruks/bush-bil. De är ju "förhållandevis lätta" att sätta Celica GT-4-motor i.

Landade för övrigt för ett par timmar sen så nu kan jakten börja på allvar.

Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Jag var och kikade pa R32:an i morse och wow vilken javla bil! Skicket pa den var helt otroligt, minst lika bra som pa bilderna. Maskinellt gick den hur fint som helst ocksa av allt att domma.

Med det sagt dock tror jag inte det blir nagon affar tyvarr. Agaren var extremt trevlig och arlig och vi pratade mycket om att bilen tyvarr har ett ganska uppseendevackande utseende och konsekvenserna av en eventuell poliskontroll, vilket har varit den primara anledningen till att han knappt anvant bilen sen han kopte den for en herrans massa ar sedan.

Sa tyvarr maste jag nog forsoka vara lite vettig denna gang och atminstone avvakta, men betvivlar pa att det blir nagonting dar, aven om bilen var helt fantastisk. Och det har kommer med sannolikt svida lange, men skulle jag aka pa en besiktning skulle det svida betydligt hardare.

Citera
xtimmyx
Stockholm, Sweden
Här sen Sep 2010

Trådstartare
Det blev en skam-billig S14 istället.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1280139

Citera
Allmänt banåkaforum