Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
EBC Yellowstuff ? Edit: "så här gick det på Mantorp!"
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
46599 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Min lilla "hemlighet" för bankörd BMW E30 har varit SAAB original klossar runtom. Frambelägg håller för cca fem bandagar, bakbelägg hela säsongen. Jag tror att jag gav 360:- hos SAAB ÅF

P.S. Det är bara klossar från blåa kartongen med "SAAB"-emblem som håller.

Stockholm
Här sen Jul 2012

Ska montera nya gulisar och skivor i morgon på miatan. Sen blir det inkörning i veckan och elddop på mx5 racingklubbens träff nästa helg. Återkommer sen om resultatet. Vet om flera som varit nöjda med dem på miatan och i england körs det ju en del på bana med dessa. Har ju bytta sammansättning ett par gånger också så hoppas de håller men med tanke på skräckhistoriern kanske man ska ta med originalbeläggen som aldrig verkar vilja ta slut trots besök på kinnekulle 3 vändor till sviestad och ett gäng konbaneträffar och besök på gröndal och sala. Livslängden är svår att klaga på men mer bett önskvärt:)

Täby
Här sen Jan 2013

Namndispens
Namndispens

Körde EBC yellowstuff på långlopp i helgen på min BMW som är tung ca: 1250 kg beläggen var helt slut efter 4 timmar och då kör vi på gatdäck. låt vara att min bromsteknik inte är optimal men det är lite väl snabbt slitage ur min synvinkel.

Stockholm
Här sen Jul 2012

Låter ju inget vidare om de var slut efter 4 timmar fick dit allt idag i alla fall. Avsevärt bättre bromsverkan än originalbelägg i alla fall. Återstår att se hur det håller.

Stockholm
Här sen Jul 2012

Kort rapport kan ju vara intressant. Körde en heldag konbana/rundbana på malmby med miatan. Inga jättehastigheter max drygt 120 km/h. Regnade hela förmiddagen så det kördes rätt försiktigt. Inga problem alls med klossarna eller med att de behöver värmas upp för att funka bra så mam kan lugnt köra dem till vardags också.
inga problem med gnissel heller men de dammar duktigt vilket var väntat.
Bettar helt klart bättre än original. Kanske blir lite körning i helgen får återkomma om det finns nåt nytt att rapportera.

Täby
Här sen Jan 2013

Namndispens
Namndispens

Yellow stuff hade bra känsla och bett dock lite kort livslängd på BMW,n Kör green stuff på min Miata dom funkar bra på den, har bara kört lite bandagar men där är det ok. Ska prova PFC på BMW,n i helgen som kommer På 6-timmars race.

Ringarum
Här sen Okt 2009

Vi har provat ebc på en lätt lancer gti med evo 3 bromsok.
Kört ett 8 timmars långlopp på Karlskoga med r-däck.
resultat med blåa klossar fram : vi tog oss i mål, men det finns inte ett spår kvar på den sämsta klossen.
en uppgradering till orange : Ca 1 mm kvar.
Bilens ca vikt 1000 kg, 5 förare som kör med livet som insats utan att spara på något.....

Mönsterås
Här sen Okt 2004

Hängde på EBC greenstuff belägg fram på min bil i våras.
Körde superstage 2 ggr, En mindre långsam typ utav konbana 2 ggr.

Jag vet inte vad som har gått fel, kanske har jag fel bromsteknik, Kanske borde jag ha bytt till liknande belägg bak för att få bakbromsen till att hjälpa till mer med bromsningen. Men de här höll inte för mig iaf.
Bytte till 199:- Biltema belägg och har sen dess kört superstage 2 ggr till samt 2 andra snabbare konbanor utan att det blev så här. Har däremot inte demonterat bromsarna än o kikat efter hur de ser ut, Men Biltema känns fortfarande bra.
Det man får säga som positivt om EBC var att det hade rätt bra bromsverkan innan de brann upp, Men det var väl antagligen det som blev deras död.

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Om Biltema är bättre så måste det vara synnerligen dåligt skit...

Superstage har ju några hårda inbromsningar, men vanlig konbana sliter ju ingenting!

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Min erfarenhet är att Biltemabeläggen är ordenligt dåliga. Skulle aldrig montera det på en bil som ska köras på bana igen. Klart sämre än belägg från t. ex. Mekonomen. Biltema är iaf rejält billiga. Monterade såna bak senast.
Greenstuff fungerar helt okej för det dom är designade för. Skulle aldrig sätta såna på en ren trackdaybil, men dom fade'ar mindre än standard.

Naturligtvis kan det ju vara så att det är olika undertillverkare till olika belägg som biltema säljer, och att man nog inte ska jämföra som jag gör.

Här sen Okt 2004

Anledningen till att det blev biltema var för att de hade hemma på hyllan när jag behövde o jag inte ville lägga mer pengar än absolut nödvändigt, Hade tänkt byta till carbotech under säsongen men då biltema inte brann upp första körningen åkte jag liksom bara vidare med de:)

Ska fixa till det i vinter, Jag förespråkar absolut inte att man ska åka biltema alltså, Det bara föll sig så att jag hängde dit de när jag var tvungen att ha tag på några snabbt.

Vågade inte skriva ngnstans att det var Biltemaklotsar á 199:- jag bytte till, men nu i efterhand så är jag ändå lite imponerad utav de o känner att jag kan outa mig

NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Re:

MagnusS skrev:
Anledningen till att det blev biltema var för att de hade hemma på hyllan när jag behövde o jag inte ville lägga mer pengar än absolut nödvändigt, Hade tänkt byta till carbotech under säsongen men då biltema inte brann upp första körningen åkte jag liksom bara vidare med de:)

Ska fixa till det i vinter, Jag förespråkar absolut inte att man ska åka biltema alltså, Det bara föll sig så att jag hängde dit de när jag var tvungen att ha tag på några snabbt.

Vågade inte skriva ngnstans att det var Biltemaklotsar á 199:- jag bytte till, men nu i efterhand så är jag ändå lite imponerad utav de o känner att jag kan outa mig

Jag tolkade det inte så. Som jag skrev satte jag själv på Biltemabelägg bak inför sista träffen. Fanns på hyllan och var billigt.

Här sen Nov 2011

Re:

beepbeep skrev:
Min lilla "hemlighet" för bankörd BMW E30 har varit SAAB original klossar runtom. Frambelägg håller för cca fem bandagar, bakbelägg hela säsongen. Jag tror att jag gav 360:- hos SAAB ÅF

P.S. Det är bara klossar från blåa kartongen med "SAAB"-emblem som håller.

Mina Saab org belägg såg ut som Yellowstuffbeläggen i början av tråden efter 1 bandag.
Satt på en 9000 Aero så det är ju en tung bil

Tystberga
Här sen Mar 2004

Passerar man temperaturen som klossarna är gjorda för går det väldigt fort. Håller man sig under det handlar det ju mer om pedalkänsla och/eller pris i förhållande till hur många timmar de håller.
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Vi körde ett 24h långlopp på Mantorp i helgen med en Nissan Almera GTi - 98 (143hk/990kg) med yellowstuff belägg runt om.
Beläggen fram höll i c:a 20h medans det var mycket kvar av beläggen bak. Klart över förväntan!
Tror det är viktigt att man bäddar in beläggen ordentligt för att minska slitaget.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

PFC 08: ca 7mm kvar på Saab 9-5 Aero (~200hk/~1500kg) efter 24h/596 varv. Begagnade skivor vid start.

Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Re:

Stacke skrev:
PFC 08: ca 7mm kvar på Saab 9-5 Aero (~200hk/~1500kg) efter 24h/596 varv. Begagnade skivor vid start.

thumbs up

Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re:

Stacke skrev:

Det är ju ytterligare 596 varv kvar i dom!

Jag tävlar inte i långlopp (eller alls), men jag gissar att det är mycket värt att slippa byta belägg under racet....

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Re:

Stacke skrev:

Grymt bra! thumbs up
Synd bara att det inte fanns PFC belägg att få tag på till Almeran.
642 varv blev det totalt....varav EBC beläggen höll c:a 500 varv.

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Ricky Berg
Stockholm
Här sen Jan 2011

Fascinerande att erfarenheterna va Yellowstuff är så olika.

Kan det vara svajig kvalitet på materialet som orsakar att vissa är helnöjda och får ut 500 varv av sina belägg medans jag själv fick kanske 60 varv ur mina?

Eller är det kanske så att dessa belägg passar lättare bilar bättre än lite tyngre?
Min bil väger 1480kg.

Jag kör nu med Porterfields R-4 belägg men har tidigare också med gott resultat provat deras S-4 som är lite hottade gatbelägg och även S-4 beläggen presterade med glans vida över vad Yellowstuff gjorde.

Kikar man lite närmare på slitytan på Yellowstuff beläggen så känns det som dessa har en mer porös sammansättning medans Porterfield är mycket kompakta och stenhårda.

Dessutom slår sig mina Yellowstuff bakplattor betydligt mer än Porterfields, kan detta betyda att de inte transporterar bort värmen lika bra då?

Lite funderingar..

Har någon provat EBC Greenstuff?

Newberg
Sala
Här sen Nov 2007

Re:

Ricky Berg skrev:

Har någon provat EBC Greenstuff?

Nix, men har kört EBC Redstuff 3 bandagar denna sommar på en BMW E36, fungerat mycket bra, dom är däremot numer helt svarta (ingen röd färg kvar) och ca 1/2 av beläggen är kvar. Ingen tendens till att dom ska spricka eller släppa, däremot på kanterna ser dom ut att vara lite "smälta" men har haft väldigt bra konstant grepp över alla körpass.

EBC Yellowstuff ? Edit: "så här gick det på Mantorp!"
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
46599 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande