Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1333 besök totalt |
Lite premiärkörintryck med Panteran.
Har tagit en åktur på ett par mil i dag. Spännande värre. Det som var av störst intresse var ju stötdämparna. Nu har jag inte tagit i med körningen ännu eftersom det är så många saker att kolla. Nya kylluftsutsläpp framför framhjulen, 150 kilo mindre vikt, ny bakvagn, nytt oljesystem, ny koppling mm. Hur som helst, bilen är fjädrad till 3Hz runtom som startskott. Och vore det inte för att jag visste om det skulle jag tro att den var som förut komfortmässigt, då jag låg runt 2 Hz. Jag började undra om det var nått som inte var rätt så jag ställde åt bump till 2 klick från 4, varvid lågfartsrörelserna minskade men komforten nästan densamma. Ska bli riktigt spännande att gå på med lite hårdare körning framöver. Tyvärr är det körförbud fom tisdag ![]() Kopplingen får man hantera med resolut fotrörelse, annars börjar den hugga. Men, vilken respons med den låga massan. Totalt väger svänghjul med koppling 14,4 kg! Varav kopplingens 7,6 kilo ligger inom 200 mm. Den gamla tryckplattan var 10 kilo inom 280 mm. Om man sedan betänker att orginalsvänhjulet väger 18 kilo på 400 mm, så får man en bra bild av läget. Eftersom det varit lita tal om vad som händer med låg svängmassa så har jag fina exempel nu. Bilen kan lätt få ett tjyvstopp med för lite gas i starten. Men å andra sidan så funkar inte sliret i kopplingen heller då. Så med rätt teknik är det ok. När bilen väl rullar är allt bara bättre, säg över 2000 varv. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Kul när man märker att alla saker man gjort blir till det bättre. Du får berätta mer när du plågat den lite. Det är alltid intressant.
|
||||
oj oj oj oj oj! Detta låter väldigt intressant!
Instämmer med föregående talare att du får berätta mer senare! Hmmmm..... varför har inte du en banåkarbiltråd? ![]() |
||||
jooo förvisso, men jag har ju både hemsida o banåkartråd ![]() |
||||
Det där låter riktigt spännande.
När det gäller koppling så kan jag dra en parallel till en kamrat som håller på med roddar. Han monterade förra vintern en treskivig sinterkoppling på sin 427:a på ca 600hk. Denna koppling har också den väldigt liten diameter. Tror att det är 200mm, och sen är svänghjulet bara som en krans för startmotorn. Har för mig att vikten minskade från 24 till 9kg. Blev som en helt ny bil, ruskigt gassvar men som sagt var lättare att få tjuvstopp. _________________ Jonas Edling |
||||
Re: Lite premiärkörintryck med Panteran.
Vad är det för dämpare som sitter på? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det är Öhlins, men inte fyrvägs. Dom har satt upp den efter bilens specifikationer, inkl fjädringsväg för fram o bakvagn, men det behöver säkert ändras. Det man märker direkt är att trots 3 Hz i fjädring så är bilen förhållandevis komfortabel, om man kan tala om det i det här sammanhanget. Vilket inte är fallet med andra dämpare jag använt. Någon hårdare körning har jag inte hunnit med än. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
När du säger att de är uppsatta efter bilens spec, vilka fler parametrar än fjädringsväg har de tagit hänsyn till? ![]() Vad är det som skiljer uppsättningen mellan tex 'kort' och 'lång' slaglängd? (hur mycket fjädringsväg har du förresten?) talade nämligen med en 'verkstad uppe i stockholm' ang detta för ett par månader sedan och allt de ville veta var hur hårda fjädrar jag körde med.. ![]() ![]() |
||||
1 Historien börjar ganska mycket från början. Dom ville känna att vi var på en gemensam våglängd. För att få fram HZ-tal mm så ville dom veta vikter, motion ratio, mm. Fram och bakaxelvikt, där min bil är rätt baktung. Till skillnad från andra förhållanden kräver detta en speciell ventilfunktion för bakdämparna. Vidare jobbar vi utan komfort hänsyn. Eftersom det hela utvecklat sig till att utarbeta en "mall" som skall användas för att skapa en rekomendation för ventilsystem, vad gäller biltypen och till viss del liknande bilar, så krävs noggranna uppgifter om alla data på bilen. 2 Fram har jag 5 cm och bak 6 cm slaglängd vid stötdämparen. Av det har framhjulet 40mm bump och 37 mm rebound. Bak har 50 bump och 35 rebound. Bilen är fjädrad till 3 Hz. Jag kan inte svara på hur shimsningen sätts mit dessa faktorer, men fjädern jobbar mot Mr^2, eftersom det handlar om FÖRÄNDRING av fjäderkonstanten, medan dämparen är en kraft och därmed ett rent hävstångsförhållande mot gjulet. Eller enkelt uttrykt x Mr. 3 Tja, jag vet inte vad jag skall säga om det. Det blir ofta konstig komunikation. Många gånger kanske dom har grunderna för bilmodellen i fråga från tillverkaren av dämpen. Då behövs inget annat än fjäderkonstanten. Sen kan det vara att kunden i så fall får presentera en specifik önskan, annars blir det standard A. Nu är ju stötdämparkunskapen ganska eftersatt, men, den saken kommer att bli förändrad eftersom det börjar bli allmänt bekant hur viktigt det är. För övrigt är det precis det område jag försöker öppna dörren till. Jag är nämligen lite allmänt sur > ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1333 besök totalt |