Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan Silvia S14 | Allt-i-allo-upp-och-ner Edition :D | 1, 2 >> 12631 besök totalt |
Vaknade upp bil-lös och hem-lös i morse. 3h senare var jag både hyresgäst och bilägare igen.
Nyförvärvet är som synes en S14 som både ska få agera brukis, bergsvägs-slaktare, drift-gris och inte minst räser-bil är det tänkt. Bilen är inte direkt i mint condition men man behöver inte skämmas för den, och vad kan man förvänta sig för ~42.000 SEK? Och framför allt så drar den förhoppningsvis inte så mycket uppmärksamhet till sig från sheriffen som också agerar flygande besiktningsmän här nere. Och skulle man ha otur så bör den vara förhållandevis enkel att återställa om man behöver besiktiga den (ingen årlig besiktning här). Nissan 200SX/Silvia S14 Luxury -95 ADM (Australian Domestic Market) Chassi: Random coilovers, minns inte vilka men de är fruktansvärt hårda :O GKTECH justerbara camber arms, toe arms, castor rods GKTECH distansbrickor för mer steering lock Stenhårda bussningar i hela hjulupphängningen Solida bussningar till växellåda och subrame bak Dirvlina: SR20DET E85-konverterad (väldigt tacksamt med tanke på att E85-mackar här är ungefär lika vanligt förekommande som en regnig dag) :/ 850cc-spridare Spitfire tändspolar PWR Front-monterad IC Aeromotive bränslepump GKTECH Rocker stoppers Z32 luftmassemätare Podfilter AM Performance Screamer pipe Nistune Xtreme Heavy Duty-koppling Om-shimsad OEM LSD Bromsar: R33 frambromsar med okända belägg GKTECH brake master cylinder stopper Hjul: XXR 18x10" Random däck. 225 fram, 255 bak. Interiör: S15-stolar Nån sorts bautastereo med touchscreen/dvd som lär åka ut snarast Säkert glömt massor och vet knappt vad hälften är när jag lyfter på huven, men det blir nog bra det här. Spännande om inte annat. To-do: Bänka och se till att den inte går magert eller laddet skenar Ordentlig hjulinställning Nya belägg och ev. skivor R-däck och potentiellt andra fälgar Fylla på AC Montera oljekylare/givare/mätare Skruva ur slutsteg och skaffa en mindre stereo Avklarat: Registrera Försäkra Felsöka ena framlyset Byta rasad diff Allmän service (olja och ordentlig översyn) Men framför allt måste jag få ut den på banan så snart som möjligt så jag får en uppfattning om vad jag har att utgå från. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
Ser riktigt fin ut!! Men ni har väl inte så mycket rost därnera heller..
Gillar verkligen fälgarna.. lite för stora till banåka bara.. om man allså inte har enorma bromsar och behöver platsen bakom dom.. _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||||||||||
Ja jag hoppas det iaf. Har rätt dålig koll på de här bilarna ärligt talat men känns definitivt som en bra startpunkt iaf.
Nej verkligen inte, bilen ser tokfräsh ut under och säljaren förstod knappt vad jag menade när jag frågade om rost. Hehe. Ja de är toksnygga tycker jag med. Är normalt sett inget fan av så stora hjul men det funkar helt klart på denna kärra. För bana dock blir det sannolikt 17". Har ett set 17" jag fick till bilen också men de blir nog drift-fälgar.
Ja det tar ju emot lite helt klart. 200SX klingar inte lika bra alls. Men i Australien såldes den faktiskt som 200SX. Grillen är eftermonterad. Men du har rätt, det står Silvia på bilen, alltså är det en Silvia nu.
Dock är jag inte "här hemma". Och tror inte jag får exportera bil innan jag bott här nere i 5 år heller. :/
Tack så mycket! _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
Sen är bilarna inte så mycket billigare här att det rättfärdigar besväret heller. Enklare JDM-bilar som denna går att hitta relativt billigt men annars är priserna väldigt lika Sverige på det mesta. Europeiska bilar och "lyxbilar" tycks vara betydligt dyrare här dock. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
Åh fan? Hade för mig att Australiensarna fick den "äkta" varan. Då lärde jag mig något nytt idag. _________________ Mikael Svantesson "Busbil": Nissan 200SX S13 -92 Bruksräser: Subaru Levorg -18 |
||||||||||
Sitter med en halv telefonkatalog nu och försöker fylla i alla papper som behövs för ägarbytet och nyregistrering. Inte lika smidigt som Sverige precis.
Eftersom jag inte hade någon "Proof of Address" med mig när vi lämnade in ägarbytetkunde vi bara avregistrera den från förra ägaren, inte registrera den på mig. Så bilen befinner sig just nu i något konstigt halv-ägarlöst tillstånd tills jag fixat det. Vet inte hur noga det behöver vara men jag behöver eventuellt få tag på "Mass", "Gross Vehicle Mass" och "Manufacturer's recommended Gross Combination Mass" vilket verkar lite knepigt. Hittar ingen av dem på någon av bilens id-plåtar och inget i manualen. Någon här som sitter på mer eller mindre officiella uppgifter? Annars får jag väl freestyla lite. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
Jag köpte en bil i nsw när jag var där som var reggad i queensland, sedan hann jag aldrig regga den utan for ner till victoria - vart inte lätt att regga den där kan jag säga.
Gick till den lokala "transportstyrelsen" och hade med mig kvitto på köpet då var mina enda alternativ att åka hela vägen upp igen eller köpa nya skyltar för en hel del $$ , Fick även något "bevis" av förra ägaren på bilen och att den "var roadworthy". Visst dumt av mig att köpa en bil med plåtar från fel stat men deras system suger tungt vart nog aldrig rätt ägare på den bilen igen ... Sorry för OT ut och bränn gummi _________________ Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10 |
||||||||||
Ja köpa interstate var någonting jag ganska tidigt insåg att jag bäst håller mig borta ifrån. Vilket är synd då SA har ett ganska litet utbud och något högre priser än VIC och NSW. Men vi behöver iaf ingen roadworthyness.
Haha att jag inte tänkte på det själv. Lär ju funka alldeles utmärkt att kolla svenskt regbevis såklart. Hur som helst, tack så himla mycket för det! Tror och hoppas jag har det mesta ifyllt nu isf. Ska försöka fixa det på lunchen. Fingers crossed... _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
Goda och lite mindre goda nyheter idag!
Var och registrerade bilen, som vanligt med Australiensk byråkrati så vill de veta precis allting och man ska fylla i fan och hans moster. Gick dit med 4 blanketter, behövde tydligen bara en nu helt plötsligt. Så det är ordnat, och försäkring täcknades strax efter det. Så nu vore det ju inte mer än rätt att ge sig ut och provköra lite kan man tycka? Sagt och gjort, hoppade i bilen och begav mig mot "the hills". Herrejävlar vilka vägar! Känns väldigt, väldigt japanskt och alldeles fantastiskt. Bilen gick kalasfint också, till en början, för som ni ser på kartan så saknas returfärden. Accelererande ut ur en högerkurva smäller det plötsligt till sen är det färdigåkt. Tacksamt nog hade jag kameran med mig så om någon som är bättre skolad än mig har en teori eller två så uppskattas det. Vad jag kan säga är att bilen tycks driva fint på ettan åtminstone men rätt som det är går det kärvt/skrapar för att sedan släppa, sen kan jag rulla en liten bit (kanske 2dm?) innan det är dags igen. Som synes på nedanstående video. Av videon att döma tycks ljudet vara oberoende av om jag kopplar eller ej, och jag tyckte det lät som om det främst om från ena sidan bak snarare än mitten. Drivknut kanske?? Klippte ihop det relevanta till denna (notera att det är två klipp när jag smygkör lite efter det första): Självfallet inte en bil eller människa så långt ögat kunde nå, totalt kolsvart, och ingen täckning på mobilen. Lyckades till slut få iväg ett sms till min polare som i sin tur ringde en bärgare. Väntandes i 1,5h satt jag och beundrade den fantastiska stjärnhimlen och lyssnade på de uppenbart ganska missnöjda koalorna i trädet precis där jag stannat. Lyckades stundvis få iväg nått textmeddelande ibland också. Efter en timme nånting kom två supertrevliga killar i en Holden och stannade till så vi snackade skit fram tills bärgaren kom en halvtimme senare. Som också var fantastiskt trevlig och väl insatt i gamla Nissans (hans son hade en 600hk R32 och en R34 som brukis). Sen åkte jag hemåt och rullade av bilen i polarens carport. Trots omständigheterna en jävligt trevlig kväll. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
_________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||||||||||
|
||||||||||
Brukar vara treans drev eller utgående axel som ger sig i lådan.
Ska man köra med lite effekt bör man ha en snäll koppling om man vill att det ska hålla ihop, å man bör undvika att köra som ett driftingprofs =) Diff å drivaxlar ska hålla riktigt bra, men det kan ju så klart pajja det med =) Med snäll koppling menar jag stark tryckplatta å vanlig lamell, fjädrat centrum är ett måste i lamellen, då undviker man onödiga momentpikar i drivlinan, då det inte finns nått annat som flexar i drivlinan. _________________ Philip Fagerlund Nissan 200sx S14 |
||||||||||
Ja jag hoppas helt klart på drivknut då jag antar att det är bland det billigare och enklare att åtgärda. Har mailat en lokal firma som pysslar mycket med JDM-Nissan-bilar för att höra vad de tror, och skulle det nu vara lådan kan de sannolikt peta dit en Skyline-låda åt mig.
Försökte komma under bilen själv så gott det gick utan domkraft förut och rykte och drog i allt jag kunde komma över utan att lägga märke till någonting knasigt. Hade gärna upptäckt att en drivaxel var lös eller dylikt men tyvärr ingen lycka där. Ska även besöka två lokala verkstäder imorgon och höra vad de tror. Är jag lite kvick att få felet fastställt så finns det faktiskt både drivaxlar och en cusco-LSD på ebay här i stan. _________________ Timmy Lundin Toyota MR2 AW11 - Projektet Toyota Chaser JZX90 - Drift-grisen BMW 120i E87 - Brukisen / vinter-släden |
||||||||||
Våra race- och banåkarbilar Nissan Silvia S14 | Allt-i-allo-upp-och-ner Edition :D | 1, 2 >> 12631 besök totalt |