Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5493 besök totalt |
Reg.besiktning
Nu är det ju snart dax att reg.besiktiga BMW'n. Trodde det skulle räcka med en begränsad regbesiktning eftersom jag bara satt i bur och tagit bort baksätet, men se det ska vara en fullständig reg.besiktning när man ändrar antalet passagerare. Nån som har koll på vad det är för skillnad på fullständig och begränsad regbes? Nått speciellt man ska tänka på (förutom varningstrianglen då). |
||||||||
Begränsad reg.bes är väl om man monterat drag eller annat smått.
Kolla allt extra noga, ombesiktningar på fullständigreggning är dyrt!!!!, fråga mig inte hur jag vet det bara.... _________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering ![]() |
||||||||
Det enda jag kommer på är att buren skall vara vadderad när man regbesiktigar med bur. Detta gäller även vid vanliga kontrollbes. Jag klädde min bur med VVS rörisolering som jag skar på längden och montera med buntband.
Har du bytat ut storlarna till mera sittvänliga ![]() Regbesiktningen kostar 900:- _________________ /Lenny Stålhammar Golf mk2 1.8T 20V |
||||||||
En skillnad är att man måste väga bilen vi fullständig regbes, jag betalade 1200 kr för regbes inkl kontrollbesiktning när jag monterat bur och stolar i min bil.
Min bil är reggad som "standardrallybil" och då behöver/får jag inte ha kvar 3-punktsbältet, det borde funka att regga bilen som "standardrallybil" även om man inte ska köra rally! _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||||||||
Måste jag inte uppfylla en massa andra krav då? |
||||||||
Det här är de enda villkor jag hittade och det uppfyller du väl redan?
http://www.vv.se/lagrum/pdf/2002nr23 _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||||||||
Har vi inte varit inne på detta om regga som rallybil tidigare. Det är lite lurigt med rallybilar och deras klassning, väljer du "fel" typ av klassning så får du inte bruka den på vägen annat i samband med tävling.
Prata med Per-ola Mattsson i BMW Cup. Hans 323:a är gatreggad och besiktas årligen. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Hej
Reggning som rallybil ska bara användas på just rallybilar. Reglerna skärps och Vägverket, Bilprovningen och SBF är väldigt tydliga på den punkten. Fortsätter missbruket (för det har förekommit en del) finns det faktiskt en risk att det går ut över möjligheten att ha bur i en vanlig gatreggad bil (det senare är min tolkning av diverse signaler, inga officiella uttalanden har gjorts). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
"Standardrallybil" är en klassning där man får använda bilen även utanför tävlingssammanhang. _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||||||||
Jo men du måste uppfylla kraven med tex 15kilo per kilowatt. 13 kilo för er i norr. Jag har själv en standardrallybil som min bror övningskör med och jag rekommenderar inte att regga den som det. vem vet vad som händer nästa år? _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Förvisso, men jag har svårt att förstå varför det ska vara okej för mig att bara ha 4-punktsbälten men att Dan ska vara tvungen att även ha 3-punktsbälten bara för att han kör racing istället för rally? _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||||||||
Hej
Skillnaden är att en rallybil är en tävlingsbil som tack vare tävlingarnas form i vissa fall måste köras på väg (det gäller ju inte en banbil). Dessutom har det länkats till gamla föreskrifter ovan. Numera gäller VVFS 2003:22 med ändringarna i VVFS 2003:42: http://www.vv.se/lagrum/htm/2003nr02 http://www.vv.se/lagrum/htm/2003nr04 I fallet med standardrallybil är väl ändringarna inte så stora kanske. Det man också måste ta med i funderingarna är vad de som skriver föreskrifterna har för avsikter med dem. Som exempel så är inte avsikten med standardrallybil att man ska regga andra tävlingsbilar eller ombyggda bilar under dessa undantag. Jag satt med på ett möte med VV och ASB i höstas där de var mycket tydliga med åsikterna om bilar reggade som rallybilar som används då det inte är tävling... Det finns ju inget hinder mot bur i en vanlig bil och jag fattar inte riktigt varför vissa är så sugna på att ta bort trepunktsbältena...i vanlig trafik är de faktiskt oftast mycket mer lämpliga än 4/5/6-punktsbälten. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Jo men skillnaden mellan en standardrallybil och en homologerad rallybil är ju att man får köra till och från tävlingen med standardrallybilen, och det är väl det dom flesta som har gatreggade racingbilar är ute efter?
Sorry my bad ![]()
Detta är ju en ganska viktig ändring som jag missat, vad jag har hört så var en av tankarna bakom införandet av standardrallybil att man skulle kunna använda rallybilen som andrabil men det funkar ju inte längre.
Viktbesparing ![]() _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||||||||
En möjlig tråkig och farlig detalj med standard 3 punkts-bälte är att försöka kombinera dessa med sportstolar med höga sidor. Som jag har förstått problemet "underglidning", att bältets höftrem hamnar över höftbenet och skär in i bukens mjukdelar vid en kollision. ![]() om jag fick så skulle jag gärna ersätta standardbältet med 4/6punkts just pga av detta i min 924a, tills dess så är det standardbälte + standardstol som gäller i den. Mvh Magnus, dags att splitta igen? ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||
Hej
Drar man höftbanden genom stolens hål brukar trepunktsbältena funka rätt bra även med "riktiga" stolar. Bakgrunden till skillnaderna mellan rallybilar och banbilar är säkert att rallybilar går på gatan under tävling (transportsträckorna), banbilarna brukar ju hålla sig på banan... Det är med stor sannolikhet så VV och ASB resonerar. En förutsättning för att man ska kunna köra rally är ju att bilen är laglig på allmän väg under transportsträckorna... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Tråden kanske har stannat av men:
Bortsett från viktebesparingen innebär det en hel del "onödigt" skruvande mellan varje tävling om man kör sin roadsport bil till varje tävling, inte jobbigare än att byta däck men ändå. Som rallybil får man dessutom "dispans" för plastrutor och bullernivå. Kan kännas intressant då SBP tycker att 4500 rpm 87db är "betydligt mer än en motorcykel" och "man väcker hela villakvarteret" (någon riktig mätning gör dom inte utan går endast på känsla) > ![]() får man åka mellan stationerna och hoppas att bilen slinker igenom ![]() standard motor långt från något extremt, kanske det som är fel att det "nästan" är org. ? Fast sbp lotteri är kanske en helt annan fråga.. ![]() _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5493 besök totalt |