Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9422 besök totalt |
"driftkostnad" för gatbil på Trackday
Ja en lite omöjlig fråga kanske. Men satt och diskuterade om vad det egentligen kostar att köra på bana med bil. Som ex tar vi min nya Golf runt Mantorp. 10varv där gör ju verkligen avtryck på däcken mm. Vad tror ni kan man ta den vanliga "milkostnaden *10 eller mer?.. _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||||
Lättare räkna dagskostnad än milkostnad, för de fasta utgifterna är oavsett betydligt dyrare än varvkostnaden för en gatbil.
Räkna in t.ex. träffavgift, soppa till/från, licens, ev. övernattning och mat som fasta kostnader. Beroende på mängd varv tillkommer iaf soppa under banåkning, däck och bromsar. Vad det blir vill jag inte ens veta, det är ett nöje ingen investering ![]() _________________ Fredrik Boivie ![]() Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||||
Re:
![]() Men tänkte ändå på ren bankörning. Har kollat runt lite att "hyra" bil för att köra på bana. Tycker inte det verkar så farligt om man räknar på slitaget på sin egna bil ![]() _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||||
Beror väl rätt mycket på vad man har för bil.
Med en 318is som kan köra flera säsonger på samma bromsar och med billiga begagnade 15"-däck som räcker många träffar så blir det billgare än med många värre bilar med t. ex. 19"-hjul och våldsamt mycket effekt. När jag räknar(och ljuger för mig själv. ![]() ![]() Allt beror ju på. Det finns mycket variabler. Senaste träffen på Sviestad kostade väl 500 kr i avgift. Fick en uppsättning slitna däck av ett långloppsteam som jag kunde kränga själv*. Var tvungen att byta bakbelägg efter 40 träffar. Det kostade 179 på Biltema. 70 liter bensin kostar väl runt en tusenlapp. 40 mil t o r och 15 mil på banan. Macklunch på det för några tior. Som student får man hålla hårt i pengarna. ![]() *Förut har jag köpt ett set beggade däck för runt 1000 kr och de brukar räcka runt 5 träffar. _________________ ![]() |
||||||||||
5 tusen kronor träffen brukar jag räkna, och då räknar jag enbart med bränsle, träffavgift, däck och bromsslitage.
|
||||||||||
Re:
Jag vill också ha en e30!!! ![]() |
||||||||||
Re:
Det är bara att dra kortet och se glad ut. Det kostar pengar i alla fall ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||||||||
Re:
Men fy fan vad roligt man har dom stunderna ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||||||
Re:
Haha, fan va mkt hjälp ni var..... not... ![]() Håller med om att det är värd varenda krona, men nån siffra vad det kostar hade varit kul ![]() _________________ Magnus Wide Golf 8.5R 2025a & Cupra Born E-Boost 2024a https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||||||
Jag gör av med 4 däck på en säsong ca 10000. Dom brukar hålla ca 6 träffar. Så 2000 däck träffen. 1000kr träffavgift. Belägg ca 3500kr en säsong så ca 500 träffen. . Soppa ca 1400träffen.
Så lite grovt en 5000 per körning exkl soppa dit o mat. Kör kanske en 15 mil på en träff. Ger en 333kr milen ca. Exkl inköp bil,uppgraderingar o reparationer. Usch va mycket när man räknar ihop det...men fan vad kulbdet är ![]() _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||||||||
Generellt kan man väl säga:
"Big heavy car - big, heavy bills!" Jämför man däcks och bromsbeläggsslitage på t.ex. en M3E46 mot en Seven får man en "viss" skillnad... ![]() Själv har jag mest kört BMW på bana med allt från CSN-budget till tävling (långlopp/BMW Cup/Roadsport) och som regel skulle jag vilja säga att ju mer pengar man har tillgängliga ju mer kostar det. ![]() ![]() _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||||||
Re:
Tro mig DU VILL INTE VETA ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||||||
Re:
Precis så är det! Från det jag började köra för hundra år sedan, så har inkomsten ökat så mycket att jag knappt har råd att köra längre ![]() _________________ -- |
||||||||||
Re:
![]() ![]() _________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||||||
Något som inte nämnts hittills är bilförsäkring som är sunt i mitt fall som kör med en ny bruksbil (om nu detta är sunt kan debatteras :-) som jag den här säsongen hade försäkrad för bankörning, ca 6000 extra för 7 månaders försäkring utslaget på 9 tillfällen mao en 700hundring per gång.
_________________ Marcus Gustafsson Audi S5 Sportback |
||||||||||
Jag och pappa har delat på en e46 m3 och det brukar landa på ca 150-160 kkr / år inkl allt såklart utom värdeminskning och då har vi oftast hunnit med närmare 12-15 träffar / år samt säkert snittat närmare 20 mil / träff.
Men som många sagt slukar en tung bil däck och belägg, samt skivor och övrig service. Nu har jag dock inte kört aktivt på ett par år och enligt pappa min har kostnaderna sjunkit mer / mil på bana sedan jag inte kört aktivt. Vilket jag såklart försöker förneka ![]() Men samtidigt tror jag man kan köra mycket billigare om man vill. Vi kör MPSC-däck som klarar 2-3 träffar och PFC-belägg som klarar något liknande. Men med lite snällare körstil kan man säkert klara en säsong med samma uppsättning och då minskar ju kostnaden avsevärt. Så att jämföra kostnader tror jag är väldigt svårt om någon byter olja själv eller lämnar det till auktoriserad verkstad, samt hellre kör någon sekund långsammare och har samma däck och belägg en sommar. Jag skulle säga att det är omöjligt att uttala sig om en milkostnader eller träffkostnad än förutom sin egen bil och sitt eget körsätt. Allt annat blir bara hypotetiskt svammel som inte kommer stämma alls för någon med lika bil och lika många mil / träffar på ett år. Nu har jag somsagt inte kört aktivt på några år, men jag har svårt att tro att något nämnvärt skiljer sig _________________ /Petter Ledin |
||||||||||
Re:
Fy tusan och jag som tänkte köpa en M3'a. Jag ligger på hälften vid samma antal banmöte och aktivitet under mötena.. Hotell och mat inte inräknat. Värdeökning tillkommer ![]() _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9422 besök totalt |