Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fiat 850 på bana?
2526 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Fiat 850 på bana?

Har det rejsats med Fiat 850 någonting??? Min något impulsive bror har just inhandlat en sådan tingest...
Den är från 68 tror jag..
Länkar mottages med tacksamhet

Den ser ut så här.. http://members.tripod.com/fiat850/sedan/sedan/sedan1b.jpg

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Här är i alla fall en svansmotorspider på ått-femitkonceptet:

Spana in den här finska entusiastsidan oxo:

http://www.fiat-abarth.net/fiat850.html

Tyresö
Här sen Feb 2003

Visst har det körts massor med 850 på bana.

Både vanliga 850 och Abarth-preppade.
www.rennklassik.de finns några bilder på ett par Abarths baserade på 850 karossen.
Sedan fanns ju den lite extermare OT1600 som byggde på lilla lackra 850 SportCoupe.
En bil som jag tor t.o.m. dagens hottade prestandabilar får ta i emot....

I Sverige kördes senare halvan av 70-talet en grön-vit 850 Special i SSK serien.
om jag minns rätt med VW låda och Ford X-flowmotor därbak.
I mina gamla hemtrakter på östgötaslätten kördes också en 850 Sport Coupe i skogen.
(men han hade mycket problem med motorn, förmodligen för optimisktisk med hög komp, vilket den trelagrade standardveven var känslig för.)

Själv snickrade jag då på en Abarthkonverterad 850 SportCoupe, för SSK-standard.
Lagom tills studier och militärtjäsnt var avklarade, så bygget kunde forceras, ändrades relgerna i SSK så en 1000 cc bil inte var mycket att komma med längre. Dumt nog såldes bilen då....

Har på senare år sett en del 850 special och Sport Coupeer i historisk motorsport både bana o rally.
Väntar ivrigt på att någon ska sättai hop en 850 S för 1000cc cupen!

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Svansmotor på 37Hk, 60% vikt bak och pendelaxel...

Frän bil dock, fanns väl i en betydligt mera linjeskön coupe om jag inte missminner mig.

Cars From Italy

BMW 330i -05
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

MaZ skrev:
Svansmotor på 37Hk, 60% vikt bak och pendelaxel...

Ett bra sätt att skilja männen från pojkarna.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Fiat Abarth OT 2000 med en 2 liters motor på över 185 hk redan 1970 i en 850 är nog också
ett anständigt sätt "to sort out the men form the boys"

..eller som lagom kaxig Porche eller M3 killer med 3,5-4 hk/kg thumbs up

ok skivor runt om och ganska avancerade hjulställ för sin tid, men ändå.
Häftigt att man hade 6-växlat redan då....

Det var bättre för - Ju förr desto bättre!

Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Min klasskamrat i Gymnasiet renoverade en riktigt fin 850 coupé då vi gick tillsammans i plugget.

Såg väldigt fin ut med 5-ekrade momo fälgar.

Han hade även renoverat en motor ifrån fiat 127 som han monterat, bilen gick bäst med orginal avgas men lät riktigt mysigt med sportsystemet han snickrade ihop.

Jag minns det bristfälliga växellänkaget

Den såldes senare till ägaren av korvmojjen i Norrtälje som gav den till sin dotter i present.

Undra om den fortfarande rullar i Norrtälje?

Sätena ur dessa bilar brukar tydligen vara populära att avända i cobra byggen.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Bosse L skrev:

Själv snickrade jag då på en Abarthkonverterad 850 SportCoupe, för SSK-standard.
Lagom tills studier och militärtjäsnt var avklarade, så bygget kunde forceras, ändrades relgerna i SSK så en 1000 cc bil inte var mycket att komma med längre. Dumt nog såldes bilen då....!

Berätta mer!!

Det är nämligen så att min svåger har en sådan från -72, har håller på att konvertera en Abart-motor från Autobianchi 112. Dock så är det tydligen så att den snurrar på andra håller så att kammen från Abarthmotorn kan man inte använda, även lite andra komponenter som tex oljepump får man ta från orginalmotorn.

Tyresö
Här sen Feb 2003

Kul!

Jo Autobiachiblocket är ju en känt ersättningsblock för dom svårfunna orignal Abarthblocken.
I varje fall de som hästammar ur 903 kubikaren från 127:an som i sin tur härstammar från just 850 S och Sport Coupe. De senare Lancia A112 Abarth med 1050 cc används tydligen inte (i varje fall inte i hsitorisk racing)

Kam, oljepump och fördelare bruka man ändra. Själv slapp jag det arbetet, då min bil lyckligtvis var Abarth konverterad redan då det begav sig tidigt 70-tal, så motorn i den snurrade åt rätt håll redan.

Lättast torde vara att ta dessa bitar från en slaktad originalmotor till 850 S eller SC.
Finns nog kul trimprylar att ersätta med om man hittar. Kruxet är att står det "Abarth" på grejorna, så kommer delar till en Carrera RS att framstå lågpris piratdelar i jämförelse....

Lite kul att detta kom upp idag. Igår kväll pratade jag av en händelse med en kille som håller på att renoverar en Abarth 1000 Corsa för historisk racing, han har just moddat ett sådant block, inklusive arborrat lagerlägena för en äkta Abarth-vev som är lite bättre på att klara 9500 varv än fiat-diton.

Sedan ringer också killen jag köpte min Abarth konverterade 850SC av för 27 år sedan!!!
(vi hörs av ngn gång per år) Gissa vad vi pratade om? Jo ändringen av rotationsriktning på dessa motorer!

Jag träffar bägge dessa kunniga gentlemen till helgen på Gälleråsen och Velodromloppet.
Återkommer i ämnet efter helgen, mera påläst i detaljfrågan.

Eller varför inte komma upp till gälleråsen och kika på historisk racing i helgen?!

En fiat Abarth 1000 Corsa p åstartlinjen kanske funkar som lockbete?

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Vad finns det för motoralternativ för att få lite mer än 40hk i en sån här 850? Givetvis snackas det redan om en R1-motor.. Får se till att den fotas och kommer upp bland våra banåkarbilar

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

R1 eller annan Moppemotor är ju fräckt!
Så har man löst transingen i ett slag också.

Annat som fungerar är Ford 1300-1600 xflow
Toytas Twin Cam från gamla Celican 8den bakhjulsdrivna)
Sjävl hade jag nog byggt en låtsasreplica på en Abarth OT 1600 eller 2000
med en Fiat TC på 16-2000 cc (har funnits i många fiatmodeller)
Alfas klassiska TC går säkert också.
Eller gör som Jerry Davies, stoppa i en Saab 2-takt i maxvässutförande.
Lätt motor, som är enkel att byta rotationsriktning på.

Låda?
En 5-växlad Colotti med diffbroms är det optimala.
Rätt billiga också, inte mer än 200.000:- enligt Abarth-proffsen.

Vi med något tunnare plånbok funderar på en VW T1-T3 låda,
eller kanske Porsche låda om effekten ska vara hög.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Kul läsning!

Hör dig gärna för oxo om ngn har passande ramlager till salu eller vet var det går att få tag i, vi har inte lyckats få tag i sådana än.

Synd att det inte går att vända kronhjulet så att man kunde behållt rotatationsriktnignen och 112 Abart-kammen. Jag har iofs inte provat, men på sprängskissen att döma så går det inte.

Måste säga att även med orginalmotorn på ca 37 vilda hästar så är där mycket stor körglädje i bilen, det varvar som tusan och det låter som minst 200 häst . Så kvoten körglädje per km/h måste vara svåröverträffad thumbs up

Det hade varit skoj att komma till Gelleråsen, tyvärr så befinner sig banan eller jag i fel del av landet. Hade det hetat Hallandsåsen istället här Gelleråsen så hade jag kommit

Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag tycker ju att det vore synd om det trycktes ner nåt annat än en italiensk motor, men det är ju min åsikt.
För övrigt vet jag att Alfamotorn är betydligt större än Fiatditon.

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Fiat 850 på bana?
2526 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande