| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Dimensionering av returoljerör från turbo?
|
4352 besök totalt |
|
Till mitt bygge så behöver en ny oljereturledning tas fram som sitter mellan turbon och oljetråget. orginal är röret 20mm invändigt vilket är väl tilltaget (Ingången på trycksidan är typ 10mm) jag tänkte bocka ett rör i ett stycke och frågan är? behöver röret verkligen vara så pass grovt? kan jag gå ned i dimension? det rör som tidigare satt på den turbo som jag köpte till motorn har ett 14mm returrör vilket känns väl klent men ser ut att vara orginal. Vad tror ni? _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
|
kullagrad turbo behöver inte så stor oljeretur som en glidlagrad , men det är tråkigt att sätta dit en för liten oljeretur då kommer det bli tryck även på den sidan och turbon kommer suga i sig olja mm så får det plats med 20mm kör med det , skarpa vinklar är inte så bra häller , samt se till att returen hamnar ovanför oljenivån i tråget (om returen går dit)
|
||
|
|
||
|
Re: Dimensionering av returoljerör från turbo?
13-14mm innerdiameter brukar det vara på originalbilar så om du har lite vettigt fall så borde det fungera utan problem. _________________ Roland Johansson |
||
|
mjaa...turbon kommer inte att "suga i sig olja" om returledningen är för klen eller har dåligt fall. (fast det kanske inte precis så det menades)
Med för klen/dåligt utformad retur stiger oljenivån i lagerhuset och turbons lager kyls/smörjs inte lika bra och oljan kan leta sig ut via turbinaxeln. Har man kullagrad turbo så vet jag inte riktigt vad som händer (förutom att den kommer gå trögt/tungt .. har inte funderat direkt på det), men det är inte bra i alla fall _________________ Mats Andersen |
||
|
Ok då vet jag lite.
Jag har ett riktigt bra fall på röret så oljan lär inte gå bakvägen, rörets anslutning till tråget är också riktigt bra i framkant av motorn och ca 5cm ovan oljenivån. Blir till att skaffa lite 20mm rör och bygga
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
|
Re:
nej jag menar så som du skriver, kanske dåligt formulerat |
||
|
Nya funderingar!
Nu är oljereturröret i princip klart och då dök nästa fråga upp. Eftersom att röret ser lite ut som ett S och turbon sitter på sidan om motorn så kommer det förmodligen uppstå spänningar i röret pga värmeutvidgning i grenröret, är det vettigt att sätta en liten "flexbit" på detta returrör som kan ta upp viss längdutvidging eller är utvidgningen så pass försumbart liten att det inte spelar ngn roll. Grenrörets pipor är ca 50cm långa. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
|
Re: Nya funderingar!
En del bilar har ett flexrör på oljereturen. Jag hade nog skarvat röret med en bit sillikonslang ner mot tråget för att tillåta lite rörelse. Så var det gjort från fabrik på min gamla motor och det funkade aldeles utmärkt. Som alltid när man använder slang så skadar det inte att göra en liten krage på slangen så att inte slangen lossnar (iofs inte så stor risk i detta fall) _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Rörbit på turbon svetsad/skruvad i flänsen, och en bit ner så övergår du i en slang (exempelvis oljeslang med pressade kopplingar eller An-slang/kopplingar) ner till blocket, utan flex kommer det (nästan) garanterat spricka. då tar du bort värsta strålningsvärmen från turbon och får flex
_________________ A l e x l i n d a h l |
||
|
Re: Nya funderingar!
Krage på röret hoppas jag att du menar
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
|
Då får det bli en delning på röret med kragade rör och en liten bit högtemp siliconeslang. En bild kommer så småningom. Tack för era åsikter
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4352 besök totalt |