Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Besikta Roadsport?
8082 besök totalt
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220


Trådstartare
Besikta Roadsport?

Hej!
Det finns massa trådar att söka efter men jag fick för många träffar så jag frågar endå, vill ha senaste infon .
Jag har en Porsche Boxter som jag har planer på att sätta i en bur godkännd för Roadsport samt Porsche Sports Cup.
Hur ligger det till med besiktning hos Bilprovningen och Vagnbok och allt?
Kan jag besikta bilen så att jag både kan köra till och ifrån bandagar samt delta i ovanstående tävlingar?
Jag orkar inte ta den på kärra för att få köra på bana.
Ny på detta...

_________________
Roger Risberg
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1887



Här hittar du sportvagnsreglementet. Där du kan läsa på både om gemensamma tekniska regler, samt specifikt om Roadsport:
http://www.spvm.se/reglemente.html

På samma sida hittar du våra beräkningsark för minimivikt osv.

Det är ganska vanligt att tävlingsbilarna i Roadsport körs till och från racinghelgerna. Välkommen till SPVM! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220


Trådstartare
Re:

Torkel K skrev:
Här hittar du sportvagnsreglementet. Där du kan läsa på både om gemensamma tekniska regler, samt specifikt om Roadsport:
http://www.spvm.se/reglemente.html

På samma sida hittar du våra beräkningsark för minimivikt osv.

Det är ganska vanligt att tävlingsbilarna i Roadsport körs till och från racinghelgerna. Välkommen till SPVM! thumbs up


Tackar
Dock fastnade jag på detta????
6.1.1 Alternativa handlingar för Roadsport
Helbilsgodkända bilar kan ej modifieras med den säkerhetsutrustning tävlingsreglementet kräver.
Även andra bilar kan vara svåra att få godkända vid en besiktning av ackrediterat besiktningsorgan. Efter särskild ansökan hos SPVM kan annat godkännandeförfarande och handlingar än under 1.1.2 godtas. SPVM:s besiktningsman utför besiktning och handlingarna ersättes av särskilt Godkännandeprotokoll. Avgift för detta uttages separat. Bilen skall i princip uppfylla alla de krav som ackrediterat besiktningsorgan ställer med de undantag och kompletteringar som står i detta reglemente. Bilen skall vara utrustad med FIA- alternativt SBF-godkänd katalysator.
Kravet på att bilen skall vara påställd, skattad och försäkrad bortfaller.
Vid detta alternativa förfarande skall följande handlingar för bilen gälla:
Registreringsbevis
Vagnbok
Godkännandeprotokoll (SPVM)

Jag kan även nämna att det var skrivet i rött??

_________________
Roger Risberg
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Hej Roger,

Det är ju ett alternativ om du inte kommer igenom besiktningen med din bil, (läs, svetsat in buren som ex.) men nästa paragraf kanske ger lite klarhet?

6.2 Tillåtna modifieringar och övriga regler
Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning hos ackrediterat besiktningsorgan utan anmärkning. Undantaget från detta gäller motoreffekt och ljud som inte behöver uppfylla kravet att vara besiktningsbart. Detsamma gäller punkt 2.1 (Bälten och förarstol), 2.5 (Huvudströmbrytare), 2.6 (Bogseröglor), 2.8 (Skyddsbåge/Bur) i Gemensamma säkerhetsbestämmelser samt 6.7 (demontering av passagerarsäte).


MAO, skruva ur bur stol och bälten vid kontrollbesiktning så är du hemma.Kör själv med en helbilsgodkänd bil som jag plockar ur den skruvade halvburen och övrig säkerhetsutrustning när det är dags för kontrollbesiktning. Aldrig varit några problem.

Välkommen till SPVM och Roadsport! thumbs up

_________________
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1887



Re: Besikta Roadsport?

Raceroger skrev:
Hur ligger det till med besiktning hos Bilprovningen och Vagnbok och allt?
Kan jag besikta bilen så att jag både kan köra till och ifrån bandagar samt delta i ovanstående tävlingar?
Om du med din fråga menar: "Kan jag genom SPVM-besiktning få min bil godkänd för bruk på allmän väg?" är svaret tyvärr nej. Ska bilen gå på väg, oavsett om det är till och från race med SPVM, måste du igenom helt vanliga bilprovningen som vilken gatbil som helst.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220


Trådstartare
Re:

Ulrich skrev:
Hej Roger,

Det är ju ett alternativ om du inte kommer igenom besiktningen med din bil, (läs, svetsat in buren som ex.) men nästa paragraf kanske ger lite klarhet?

6.2 Tillåtna modifieringar och övriga regler
Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning hos ackrediterat besiktningsorgan utan anmärkning. Undantaget från detta gäller motoreffekt och ljud som inte behöver uppfylla kravet att vara besiktningsbart. Detsamma gäller punkt 2.1 (Bälten och förarstol), 2.5 (Huvudströmbrytare), 2.6 (Bogseröglor), 2.8 (Skyddsbåge/Bur) i Gemensamma säkerhetsbestämmelser samt 6.7 (demontering av passagerarsäte).


MAO, skruva ur bur stol och bälten vid kontrollbesiktning så är du hemma.Kör själv med en helbilsgodkänd bil som jag plockar ur den skruvade halvburen och övrig säkerhetsutrustning när det är dags för kontrollbesiktning. Aldrig varit några problem.

Välkommen till SPVM och Roadsport! thumbs up


Det ser bättre ut, fattar dock inte varför det ska vara problem med att få igenom en svetsad bur vid kontrollbesiktning? För att bilen blir säkrare?? Sen verkar det ju bero på var man besoiktar och vilket humör dom är på som spelar roll..

_________________
Roger Risberg
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Raceroger skrev:
Ulrich skrev:
Hej Roger,

Det är ju ett alternativ om du inte kommer igenom besiktningen med din bil, (läs, svetsat in buren som ex.) men nästa paragraf kanske ger lite klarhet?

6.2 Tillåtna modifieringar och övriga regler
Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning hos ackrediterat besiktningsorgan utan anmärkning. Undantaget från detta gäller motoreffekt och ljud som inte behöver uppfylla kravet att vara besiktningsbart. Detsamma gäller punkt 2.1 (Bälten och förarstol), 2.5 (Huvudströmbrytare), 2.6 (Bogseröglor), 2.8 (Skyddsbåge/Bur) i Gemensamma säkerhetsbestämmelser samt 6.7 (demontering av passagerarsäte).


MAO, skruva ur bur stol och bälten vid kontrollbesiktning så är du hemma.Kör själv med en helbilsgodkänd bil som jag plockar ur den skruvade halvburen och övrig säkerhetsutrustning när det är dags för kontrollbesiktning. Aldrig varit några problem.

Välkommen till SPVM och Roadsport! thumbs up


Det ser bättre ut, fattar dock inte varför det ska vara problem med att få igenom en svetsad bur vid kontrollbesiktning? För att bilen blir säkrare?? Sen verkar det ju bero på var man besoiktar och vilket humör dom är på som spelar roll..



I en helbils godkänd bil är det det där med avstånd till islagsytor och sådant som räknas och då kommer ett burrör för nära.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20202



Re:

Björnes skrev:
Raceroger skrev:
Det ser bättre ut, fattar dock inte varför det ska vara problem med att få igenom en svetsad bur vid kontrollbesiktning? För att bilen blir säkrare?? Sen verkar det ju bero på var man besoiktar och vilket humör dom är på som spelar roll..
I en helbils godkänd bil är det det där med avstånd till islagsytor och sådant som räknas och då kommer ett burrör för nära.
Ska man vara petig så får du inte röra en pinal i förarutrymmet på en helbilsgodkänd bil (alt en bils oavsett reggning som har 1a bruksdatum efter 2005-01-01, Amatör och Ombyggen undantaget).
Det ska dessutom vara omöjligt att regga med ändring i förarutrymmet med samma motivering.

Tyvärr så är kontrollbesiktning idag ett ännu värre lotteri än för ett par år sen (och inte alls som 15-20 år sen).
Idag kan det variera från bokstavstolkande om detaljer till att släppa igenom fullt tävlingsutrustade bilar (fullbur, en stol, endast 6pt, racedash...), detta utan pengar vid sidan eller kompisbesiktning över telefon.
Så kontrollbesiktning är inte samma gallring gällande modifieringsgrad som förr.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Raceroger
Göteborg
Här sen Okt 2013
Inlägg: 220


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Björnes skrev:
Raceroger skrev:
Det ser bättre ut, fattar dock inte varför det ska vara problem med att få igenom en svetsad bur vid kontrollbesiktning? För att bilen blir säkrare?? Sen verkar det ju bero på var man besoiktar och vilket humör dom är på som spelar roll..
I en helbils godkänd bil är det det där med avstånd till islagsytor och sådant som räknas och då kommer ett burrör för nära.
Ska man vara petig så får du inte röra en pinal i förarutrymmet på en helbilsgodkänd bil (alt en bils oavsett reggning som har 1a bruksdatum efter 2005-01-01, Amatör och Ombyggen undantaget).
Det ska dessutom vara omöjligt att regga med ändring i förarutrymmet med samma motivering.

Tyvärr så är kontrollbesiktning idag ett ännu värre lotteri än för ett par år sen (och inte alls som 15-20 år sen).
Idag kan det variera från bokstavstolkande om detaljer till att släppa igenom fullt tävlingsutrustade bilar (fullbur, en stol, endast 6pt, racedash...), detta utan pengar vid sidan eller kompisbesiktning över telefon.
Så kontrollbesiktning är inte samma gallring gällande modifieringsgrad som förr.


Jag får se vad det blir. Räcker det med att sätta i bur, annan stol, ratt etc för att regga som ombyggt fordon och finns det i sådana fall några nackdelar? Planen är i alla fall att bygga en Roadsport godkännd bil som kan köras på gata med, i det här fallet en Boxster S. Fanns tydligen någon bilbyggarbok man kan köpa hos SFRO.

_________________
Roger Risberg
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20202



Re:

Raceroger skrev:
Jag får se vad det blir. Räcker det med att sätta i bur, annan stol, ratt etc för att regga som ombyggt fordon och finns det i sådana fall några nackdelar? Planen är i alla fall att bygga en Roadsport godkännd bil som kan köras på gata med, i det här fallet en Boxster S. Fanns tydligen någon bilbyggarbok man kan köpa hos SFRO.
Den vanligaste varianten för Ombyggtfordon: Byt Hela drivlinan och hela bromssystemet.
I Boxster blir det väl från icke S till S-låda och nån annan motor och GT3bromsar på det. Men det är ju inget alla vevar ihop av bara farten.

Båge med bultbar burframdel (som du plockar bort vid besiktning) är nog en mycket bättre väg fram (samma sak med stol och annat jox för tävlingsbruk). Om bågen med bakåtsträvor inte är i vägen för 3ptbältet så är det väldigt få besiktningsmän som kommenterar, det är bakom förarutrymmet.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Besikta Roadsport?
8082 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande