Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 45, 46, 47 >> 23 besök senaste veckan (649714 totalt) |
Jag kollade idag lite närmare på tvåstegsoljepumpen och hittade en ritning här Sen kollade jag priset 25195:- SEK !? _________________ |
||||||||
Slut för denna saison. Efter en sista provtur står bilen nu på pallbockar. Hoppas vintern är kort.
Fick ett tipps idag om ytterlige ett bygge efter samma koncept: Snart är de lika vånliga som Volvo V70 eller VW Golf. EDIT: Hittade samma i volkdents tråd. Där fanns det även en länk: http://www.vwheritage.com/blog/2013/08/15/porsche-beetle/ _________________ |
||||||||
Jag har spanat lite på den här. Verkar vettig till ett mycket roligare pris. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||
(Tänk på att FVD priserna är utan moms. Lite fult) Idag har jag varit iväg och köpt delar till ett avgassystem. Det får kanske plats... En stor fråga där är om jag skall försöka att skruva fast ljuddämparna i drivlinan som Porsche gör, eller om jag skall montera de i karossen med gummiupphängningar och flexrör? _________________ |
||||||||
[quote="oje"]
Det finns nog en anledning till Porsches lösning, kommer ihåg den första testen jag såg på TV där avgaspiporna flexade otroligt mycket (hittade inget bra klipp i rappet). Men din motor sitter kanske fast i bilen... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
[quote="oje"]
Hej! Anledning att Porsche skruvar avgassystemet i drivlinan på sina bilar (om man bortser från vattenkylda frontmotorbilar) är följande: 1. Man kan ta hela motorpaketet i ett stycke utan att behöva lossa grenrören (historiskt sett ett problem, då pinnbultar gärna ville gå av i toppen), underlättar demontering. 2. Man kan ha relativt mjuka motorkuddar mot karossen utan att för den del behöva flexkopplingar för avgassystemet. 3. Svansmotorförsedda bilar drabbas ofta av axelhopp vid "rivstart". Det skulle bryta karossmonterade avgassystemet ganska snabbt. Om möjligt, försök bulta avgaseriet mot drivlinan tycker jag. Det ligger 50 års försök och erfarenhet bakom ... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Vettiga argument.
Det verkar inte så enkelt men jag gör ett försök att montera burkarna på motorn. Skall borja med att tar ner det gamla systemet och ser om grejorna får plats... EDIT: note to self: intressant hemsida med aeroknep till folkan http://www.gerrelt.nl/section-aerodynamics.html _________________ |
||||||||
Scannade artikeln om en av de ursprungliga vagnarna från Volkworld år 2000:
https://db.tt/QLxQy7pT (PDF - 13MB) _________________ Stefan Frick |
||||||||
Tack så mycket för artikeln. Den hade jag inte sett. Lägger in en bonusbild från förra helgen: Lunchpaus efter jag testade kylfläktarna. EDIT: Nu står den på pallbockar och väntar på vinterns modiferingar. _________________ |
||||||||
Förhoppningsvis blir det mer av detta nästa år. Efter lite kapande tror jag att jag har hittat en plats till ljuddämparna. _________________ |
||||||||
Det går segt med avgassystemet, men nu har jag äntligen valt konceptet och beställt lite delar. Jag kommer ersätta Porsche mellandämparen med en X-pipe och montera ljuddämparna som på bilden innan. Resten av systemet blir kinagrenrör och 60mm rostfritt. Allt stumt monterad.
Boxster varningsblinkersknappen var svårt att montera och inte tidsenligt. 911 G model har en snyggare knapp och dessutom har den samma funktion som Boxsterns. Fattas bara kontaktstycke och motstånd. EDIT: Motståndet är 91161224900, 150ohm och 2W. Kontakten har nummret 91161212000. _________________ |
||||||||
Hittade av en slump lite intressant info om olika avgassystem
http://sharkwerks.com/porsche/porsche-modification-and-tuning-guide/469-997-2-carrera-s-4-4s-gts-2009-2012-a.html => min lösning kommer vara nästan lika tyst som original 997.2, med risk att jag tappar lite effekt. Helt OK. En annan bra länk hittade jag i en annan Boxster tråd här. Den förklarar antagligen varför bilen betedde sig så konstig i baken. En riktig hjulinställning hanns inte med innan Falkenberg och jag hade både för lite toe bak och för lite camber bak. http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=56450 => nästa gång skall det vara 1grad mer camber bak jämförd med fram och 1-2mm toe in bak. Måste bara lära mig att mäta vinklar i mm. . (Original toe ligga mellan 0 och 10' både fram och bak.) _________________ |
||||||||
Julafton hos Utzon idag:
X51 tråg, kontakt till varningsblinker och ytterligare 3 tändspolar. Hade redan köpt 3 nya i höstas. Nu blir det nya till restarande cylindrar. En anmärkning vid SFRO2 var att sikten i bakspeglarna var inte tillräckligt för en bil från 2014. Lösningen är att ersätta glaset i originalspeglarna med moderna konvexa glas. Jag köpte ett par Volvo S40 glas som skulle skäras till. Glasmästaren tyckte inte om plastbaksidan på glaset så det var bara att åka hem igen och tar bort den. Ett tips var att värma speglarna i vattenbad. då skulle limmet släppa enklare. Jag misslyckades ändå Då får man köpa ett glas till, eller bättre två. _________________ |
||||||||
Nu vet jag inte om jag missuppfattat vad du ska gör med speglarna men glasmästarna kan ofta skära ut konvexa glas bara du har en pappersmall med, så brukar jag göra i varje fall när man köpt "rejsspeglar" med plana glas Kostar ca 250:- per glas.
_________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar VW 1303 Nordstadt replika (a.k.a. Bubster) -14 | << 1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 45, 46, 47 >> 23 besök senaste veckan (649714 totalt) |