Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Snabbast däck eller inte? (splittad tråd)
5199 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ice skrev:
...PZero-C är iof bland de långsammaste r-däcken...

...Personligen har jag haft problem med nya Corsa, de verkar vara vekare i däckssidorna och viker sig på ett sätt som inte "C" gjorde. Trots mycket laborerande med camber och däckstryck kan jag inte få de att fungera tillfredställande...


Jag gillar personligen PZeroC även om de inte är bland de snabbaste Körde tyvärr slut det sista på de jag hade nu i helgen på Malmby

Corsa i 235/40 18 (dvs de däck som S60 Challenge kör på) har vek gatstomme och funkar inte bra i fram på min "ganska" tunga bil. Grejen är att det ska vara andra stommar i vissa andra storlekar

_________________
Magnus Thomé
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Magnus Thomé skrev:
ice skrev:
...PZero-C är iof bland de långsammaste r-däcken...

...Personligen har jag haft problem med nya Corsa, de verkar vara vekare i däckssidorna och viker sig på ett sätt som inte "C" gjorde. Trots mycket laborerande med camber och däckstryck kan jag inte få de att fungera tillfredställande...


Jag gillar personligen PZeroC även om de inte är bland de snabbaste ...

Hur kan man gilla ett däck som inte är bland de snabbaste.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18024



ice skrev:
Hur kan man gilla ett däck som inte är bland de snabbaste.
Det är ganska enkelt! Vissa av oss kör för att det är kul och skiter i vad klockan visar.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ice skrev:
Magnus Thomé skrev:
ice skrev:
...PZero-C är iof bland de långsammaste r-däcken...

...Personligen har jag haft problem med nya Corsa, de verkar vara vekare i däckssidorna och viker sig på ett sätt som inte "C" gjorde. Trots mycket laborerande med camber och däckstryck kan jag inte få de att fungera tillfredställande...


Jag gillar personligen PZeroC även om de inte är bland de snabbaste ...

Hur kan man gilla ett däck som inte är bland de snabbaste.


Hahaha!!! Jag prioriterar skojigast före snabbast (och de funkar ypperligt på gatan för mina behov) Du snackar ju med en som har AC, stereo med cdväxlare och tiokanalsslutsteg, läderklädsel, solskyddsgardin, backsensorer osv osv osv i sin bil

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
...och skiter i vad klockan visar.
Fast så långt vill jag absolut inte gå o utrycka mig. Det vet de som sett mig när jag satt en dålig tid i en slalom

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Jonsson
Bromma
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1529



ice skrev:
Hur kan man gilla ett däck som inte är bland de snabbaste.


Varför inte?? Kör du slicks till vardags?

Inte ens vid tävlingsförhållanden väljer man ju alltid det däck som ger absolut lägsta varvtid. Det är ju en mängd andra faktorer att ta hänsyn till.

Eftersom de flesta av oss använder våra R-däcke i icke tävlingssammanhang så blir det ju ännu fler faktorer att ta med i beräkningen:

- Ekonomi
- Tillgänglighet
- Känsla/kontroll
- Blött vs Torrt
- Bana vs Gata
- Snabbt ett varv eller i längden

_________________
Med vänliga hälsningar
Anders Jonsson
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Det viktiga tycker jag är att det går snabbare efterhand som man kör med samma däck/förutsättningar. Sen om det är gatdäck eller R-däck spelar inte jätteroll, bara dom fungerar (dvs inte överhettar eller är helt oberäkneliga).
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18024



Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
...och skiter i vad klockan visar.
Fast så långt vill jag absolut inte gå o utrycka mig.
För egen del kör jag bara banträffar där det inte ska förekomma tidtagning för att lära mig köra i "lugn och ro". Tyvärr verkar det finnas en del som tar tid där ändå. thumbs down
Jag kör helst på däck som ger en varning innan de bestämmer sig för att tappa greppet och dessutom trivs jag när de tappar greppet någorlunda progressivt.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
...och skiter i vad klockan visar.
Fast så långt vill jag absolut inte gå o utrycka mig.
För egen del kör jag bara banträffar där det inte ska förekomma tidtagning för att lära mig köra i "lugn och ro". Tyvärr verkar det finnas en del som tar tid där ändå. thumbs down
Jag kör helst på däck som ger en varning innan de bestämmer sig för att tappa greppet och dessutom trivs jag när de tappar greppet någorlunda progressivt.


Konbana på tid

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
...och skiter i vad klockan visar.
Fast så långt vill jag absolut inte gå o utrycka mig.
För egen del kör jag bara banträffar där det inte ska förekomma tidtagning för att lära mig köra i "lugn och ro". Tyvärr verkar det finnas en del som tar tid där ändå. thumbs down
Jag kör helst på däck som ger en varning innan de bestämmer sig för att tappa greppet och dessutom trivs jag när de tappar greppet någorlunda progressivt.


Konbana på tid


Men Lennart kan ju inte köra konbana..

Nej det var elakt sagt.. Så är det inte enligt mig, men tydligen om man lyssnar på Lennart själv.

För min del så tycker jag det är kul att få en tid i konbanan. Men på riktig bana så ska det kännas tryggt, jag vill inte åka av, tidtagning hade nog förtagit en del av det roliga för min del då.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18024



Anton Lillsund skrev:
Magnus Thomé skrev:
Konbana på tid


Men Lennart kan ju inte köra konbana..

Nej det var elakt sagt.. Så är det inte enligt mig, men tydligen om man lyssnar på Lennart själv.

För min del så tycker jag det är kul att få en tid i konbanan. Men på riktig bana så ska det kännas tryggt, jag vill inte åka av, tidtagning hade nog förtagit en del av det roliga för min del då.
Jag har provat konbana några gånger med tider som resultat, men där är jag ensam på banan. På en riktig bana gillar jag att ha andra bilar i närheten, men inte om de jagar tider när jag själv åker i min vardagsbil.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Jag har provat konbana några gånger med tider som resultat, men där är jag ensam på banan. På en riktig bana gillar jag att ha andra bilar i närheten, men inte om de jagar tider när jag själv åker i min vardagsbil.


Klokt sagt. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Anders Jonsson skrev:
ice skrev:
Hur kan man gilla ett däck som inte är bland de snabbaste.


Varför inte?? Kör du slicks till vardags?

Inte ens vid tävlingsförhållanden väljer man ju alltid det däck som ger absolut lägsta varvtid. Det är ju en mängd andra faktorer att ta hänsyn till.

Eftersom de flesta av oss använder våra R-däcke i icke tävlingssammanhang så blir det ju ännu fler faktorer att ta med i beräkningen:

- Ekonomi
- Tillgänglighet
- Känsla/kontroll
- Blött vs Torrt
- Bana vs Gata
- Snabbt ett varv eller i längden

Jag kör inte med slicks, varken på bana eller på gatan för det tillåter inte reglementet/lagboken.
De, ytterst få, gånger jag kör med R-däck på gatan tar jag det lungt då greppet i R-däcken är sämre än greppet i gatdäcken.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



JAg upplever mina r-däck att ha bättre fäste än mina tidigare gatdäck. 215-40/17 GY Eagle F1:or vs. 215-45/17 Toyo R888. Jag har inte ens märkt nämnvärt mkt sämre våtgrepp med r-puckarna, och då testade jag en bit över 100 kmh vid skyfall. Höll man sig bara vid sidan om de artificiella göta kanal-wannabe:s som kallas "normalt vägslitage" så var det absolut ingen fara ens vid hård inbromsning. thumbs up för Toyo som "hela tiden däck"

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Jag la in detta i fel tråd, postar här också:

Citat:
Är det så att Corsadäcken överhettar "lätt"? Kvarnkurvan på kullen är grym mot däcken och det kanske är normalt att däcken på vänstersidan blir lite slaskiga även med R-däck? Är pilot cup mycket bättre avseende överhettning jämfört med Corsa eller erhålls samma effekt på kullen med dessa?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Däck för banåka
Snabbast däck eller inte? (splittad tråd)
5199 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande