Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Snabbast däck eller inte? (splittad tråd)
5199 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ice skrev:
...PZero-C är iof bland de långsammaste r-däcken...

...Personligen har jag haft problem med nya Corsa, de verkar vara vekare i däckssidorna och viker sig på ett sätt som inte "C" gjorde. Trots mycket laborerande med camber och däckstryck kan jag inte få de att fungera tillfredställande...

Jag gillar personligen PZeroC även om de inte är bland de snabbaste Körde tyvärr slut det sista på de jag hade nu i helgen på Malmby

Corsa i 235/40 18 (dvs de däck som S60 Challenge kör på) har vek gatstomme och funkar inte bra i fram på min "ganska" tunga bil. Grejen är att det ska vara andra stommar i vissa andra storlekar

Tokholm
Här sen Jan 2003

Magnus Thomé skrev:
ice skrev:

...Personligen har jag haft problem med nya Corsa, de verkar vara vekare i däckssidorna och viker sig på ett sätt som inte "C" gjorde. Trots mycket laborerande med camber och däckstryck kan jag inte få de att fungera tillfredställande...

Jag gillar personligen PZeroC även om de inte är bland de snabbaste ...

Hur kan man gilla ett däck som inte är bland de snabbaste.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Det är ganska enkelt! Vissa av oss kör för att det är kul och skiter i vad klockan visar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
ice skrev:
Magnus Thomé skrev:
ice skrev:

Jag gillar personligen PZeroC även om de inte är bland de snabbaste ...

Hahaha!!! Jag prioriterar skojigast före snabbast (och de funkar ypperligt på gatan för mina behov) Du snackar ju med en som har AC, stereo med cdväxlare och tiokanalsslutsteg, läderklädsel, solskyddsgardin, backsensorer osv osv osv i sin bil

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
...och skiter i vad klockan visar.
Fast så långt vill jag absolut inte gå o utrycka mig. Det vet de som sett mig när jag satt en dålig tid i en slalom

Bromma
Här sen Dec 2002

ice skrev:

Varför inte?? Kör du slicks till vardags?

Inte ens vid tävlingsförhållanden väljer man ju alltid det däck som ger absolut lägsta varvtid. Det är ju en mängd andra faktorer att ta hänsyn till.

Eftersom de flesta av oss använder våra R-däcke i icke tävlingssammanhang så blir det ju ännu fler faktorer att ta med i beräkningen:

- Ekonomi
- Tillgänglighet
- Känsla/kontroll
- Blött vs Torrt
- Bana vs Gata
- Snabbt ett varv eller i längden

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Det viktiga tycker jag är att det går snabbare efterhand som man kör med samma däck/förutsättningar. Sen om det är gatdäck eller R-däck spelar inte jätteroll, bara dom fungerar (dvs inte överhettar eller är helt oberäkneliga).
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Fast så långt vill jag absolut inte gå o utrycka mig.
För egen del kör jag bara banträffar där det inte ska förekomma tidtagning för att lära mig köra i "lugn och ro". Tyvärr verkar det finnas en del som tar tid där ändå. thumbs down
Jag kör helst på däck som ger en varning innan de bestämmer sig för att tappa greppet och dessutom trivs jag när de tappar greppet någorlunda progressivt.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
För egen del kör jag bara banträffar där det inte ska förekomma tidtagning för att lära mig köra i "lugn och ro". Tyvärr verkar det finnas en del som tar tid där ändå. thumbs down
Jag kör helst på däck som ger en varning innan de bestämmer sig för att tappa greppet och dessutom trivs jag när de tappar greppet någorlunda progressivt.

Konbana på tid

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Konbana på tid

Men Lennart kan ju inte köra konbana..

Nej det var elakt sagt.. Så är det inte enligt mig, men tydligen om man lyssnar på Lennart själv.

För min del så tycker jag det är kul att få en tid i konbanan. Men på riktig bana så ska det kännas tryggt, jag vill inte åka av, tidtagning hade nog förtagit en del av det roliga för min del då.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Anton Lillsund skrev:
Magnus Thomé skrev:
Konbana på tid

Men Lennart kan ju inte köra konbana..

Nej det var elakt sagt.. Så är det inte enligt mig, men tydligen om man lyssnar på Lennart själv.

För min del så tycker jag det är kul att få en tid i konbanan. Men på riktig bana så ska det kännas tryggt, jag vill inte åka av, tidtagning hade nog förtagit en del av det roliga för min del då.
Jag har provat konbana några gånger med tider som resultat, men där är jag ensam på banan. På en riktig bana gillar jag att ha andra bilar i närheten, men inte om de jagar tider när jag själv åker i min vardagsbil.

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
Jag har provat konbana några gånger med tider som resultat, men där är jag ensam på banan. På en riktig bana gillar jag att ha andra bilar i närheten, men inte om de jagar tider när jag själv åker i min vardagsbil.

Klokt sagt. thumbs up

Tokholm
Här sen Jan 2003

Anders Jonsson skrev:
ice skrev:

Varför inte?? Kör du slicks till vardags?

Inte ens vid tävlingsförhållanden väljer man ju alltid det däck som ger absolut lägsta varvtid. Det är ju en mängd andra faktorer att ta hänsyn till.

Eftersom de flesta av oss använder våra R-däcke i icke tävlingssammanhang så blir det ju ännu fler faktorer att ta med i beräkningen:

- Ekonomi
- Tillgänglighet
- Känsla/kontroll
- Blött vs Torrt
- Bana vs Gata
- Snabbt ett varv eller i längden

Jag kör inte med slicks, varken på bana eller på gatan för det tillåter inte reglementet/lagboken.
De, ytterst få, gånger jag kör med R-däck på gatan tar jag det lungt då greppet i R-däcken är sämre än greppet i gatdäcken.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003

JAg upplever mina r-däck att ha bättre fäste än mina tidigare gatdäck. 215-40/17 GY Eagle F1:or vs. 215-45/17 Toyo R888. Jag har inte ens märkt nämnvärt mkt sämre våtgrepp med r-puckarna, och då testade jag en bit över 100 kmh vid skyfall. Höll man sig bara vid sidan om de artificiella göta kanal-wannabe:s som kallas "normalt vägslitage" så var det absolut ingen fara ens vid hård inbromsning. thumbs up för Toyo som "hela tiden däck"

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag la in detta i fel tråd, postar här också:

Citat:
Är det så att Corsadäcken överhettar "lätt"? Kvarnkurvan på kullen är grym mot däcken och det kanske är normalt att däcken på vänstersidan blir lite slaskiga även med R-däck? Är pilot cup mycket bättre avseende överhettning jämfört med Corsa eller erhålls samma effekt på kullen med dessa?

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Däck för banåka
Snabbast däck eller inte? (splittad tråd)
5199 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande