Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 48722 besök totalt |
Hahah många är skeptiska till mitt val av bil
![]() Inte första gången jag tävlar med denna, körde hela 2009 med den här ![]() målet är att ha 2 körbara racebilar och caben till 2015 ![]() Ena racebilen blir gatreggad med alpine motor i ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
2 st till säljes och mera idéer :D
En R5a till hämtad i stockholm så ännu ett lik borta från våra vägar ![]() Nog försvinner den då jag plockar det jag vill ha och gör mig av med resten en röd faktiskt och från 76 dock är karossen i dåligt skick men papper är ju bra att ha ![]() Och sedan jag sålde min miata 2012 så har jag fått ett enormt sug efter en sådan igen, så funderar på att åka över till Irland och fynda en billig bil och köra hem den... Men för att kunna göra det som måste b"de busbil och sommar bil flytta... Den vita/gula gat Renault 5an samt Clio 16v säljes för 8000.- st och det är billigt värre kan jag säga... Racing bilen håller på att få en nyrenoverad 5 växlad låda som jag hoppas hinna montera i innan 11.e oktober då det blir körning... Grupp 2 bilen ska börjas med i veckan och förhoppningarna är att ha rensat karossen innan torsdag för då kan jag börja med den med när jag kommer hem från Kinnekulle till helgen ![]() Fan så roligt det är med racebilar asså ![]() Och miatan (om jag nu får mina bilar sålda) blir även den racebil (Roadsport C) samma som min förra ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Länge sedan sist
![]() 11:e oktober kör jag på Gelleråsen och det blir det sista för säsongen... Bilen som var tänkt för pension får istället fortsätta nästa år då jag efter årets pallplatser ser ljust på 2014 ![]() Fick faktiskt ta emot 3:e pris totalt i klassen under SSKs prisutdelning på Mantorp igår! Bilen körs rätt in i värkstan för att hålborras/lättas/trimmas/lättas och lättas ännu mer ![]() Någon som har lite tips angående: 1. Matrial till plastrutor (såga själv eller lämna iväg?) 2. Coilovers som är i samma längd eller vad säger ni som kan? ska man köra kortare? Jag tänker köra både Coilovers och stavarna för att inte behöva så hårda fjädrar då stavarna ska fungera som hjälp fjäder typ! Funderar dock på fram eftersom jag har dubbla A armar så vet inte hur det funkar med Coils... Idéer mottages så kanske jag kan få ta emot största pokalen nästa år ![]() Angående Clion så är den inte till salu längre utan den är snart ihopsatt så nästa vecka tänkte jag ha den klar ![]() Den Gula gat R5an är dock fortfarande till salu men platsbrist är det inte längre så det är ingen panik att bli av med den ![]() Tänkte lägga upp lite bilder vid senare tillfälle! _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Av en ren händelse så har jag "råkat" köpa en till Renault 5 Junior Cup bil....
Denna gång hämtas den en bit söderut neråt jönköping.... Och ska för första gången testa slicks på fredag.... ser fram emot det med skräckblandad förtjusning faktiskt! Med tanke på hur bilen beter sig i tillexempel depåsvängen på gelleråsen (2-3 hjul) med R-däck så lär ju inte slicksen göra det sämre.... Jaja jag måste ju prova iallafall ![]() Jagar spons på 4 st nya Yokohama A032 13" oxå ifall någon har extra ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Slicks :D :D
Ja gott folk.... Helt förstumad över att ha provat slicks på min lilla räser! HELT NY BIL JU!!!! ![]() Började lite fint med R däck på första passet för att sedan åka 2 av 3 möjliga på slicks innan det var färdigkört... Kände redan på morgonen att växellådan inte var med riktigt och när slicksen åkte på märktes det mera för att sedan på 3e passet inte fungera alls... Nåja jag var glad ändå trots att jag missade 4 pass ![]() Nu börjar EVO 1 ta form för att sedan prövas med både R däck som den ska rejsas på samt testas med slicks igen då det var förbaskat roligt ![]() Lovar att skicka upp lite bilder på vad jag har åstadkommit för vinterns bravader ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Renault 5 Racing Team Sweden utökar!
Som ni redan läst så kommer jag bygga en Grupp 2 R5a... Men nu jäklar händer det grejer... Eftersom jag har så många bilar så blir det såhär: i vinter byggs en SSK Classic bil och så fort den är färdig byggs en Rallybil och när den är färdig byggs grupp 2 bilen... Haha jag har cirka 10 Renault 5 nu och har ett helt team baserat på dessa lätta saker... 1: Gul Budbil (Pickos Budbil) filmbilen 2: nuvarande SSK Classic bil (föredetta Renault Junior Cup) 3: Renault 5 Cab 4: Gammal folkrace bil (skrot) 5: Vinröd gatbil... Donerar delar till Grupp 2 bilen 6: en 76a som får skänka plåtar till rallybilen 7: blivande rallybil 8: Blivande racingbil (grupp 2) 9: racingbil som förblir racingbil 10: den sista som ännu inte är hämtad Sen har jag ju Clio 16vn också... Den fick nyss nya skivor och belägg vid namn RACING!!!! ![]() ![]() Renault är inte bäst men billigast är mitt argument ![]() Ge mig gärna tips på vad jag mer ska göra ![]() Jo jag letar efter en Daf 66/Volvo 66 oxå och helst kombi ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Jo jag ska tillägga att jag har lagt upp 2 nya filmer oxå
![]() 1a är från ÖRC dagen 2012 med Renault 5an http://youtu.be/FmEot2CrAu4 2a är från Licenskursen när jag var instruktör med miatan jag hade http://youtu.be/4RbAsVI0sRk Nån som kan förklara för en idiot hur man gör filmerna synliga? _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Breddning
Nu har bygget spårat ur och jag har inte ens hunnit starta än :P Skärmbreddning är ju coolt så det kommer bli modifierade skärmbreddare från BMW 2002 Gr2 med tillhörande spoiler fram (den spetsiga varianten) För att fylla ut breddarna kommer jag centrumvända mina plåtfälgar (alpine cup fälgar) och även bredda dessa till 6" och om det behövs ännu mer, breddarna kommer öka med 10cm vilket är mycket men jag kommer då få bredare spårvid vilket gör att bilen blir stabilare och jag kan åka ännu fortare... Spoilern är tänkt att moddas in i R5 stötfångaren för att kunna bygga egen balk för växellådsfästet och därmed peta ner en Alpine låda isället och räcker ekonomin till så kan det även bli Alpine N/A motor men i första hand blir det en TS med andra kolvar, annan kam, extraktor grenrör och annat pyssel ![]() Kommer bygga om hjulhusen en del också för att det ska fungera bättre med slicks om jag nu vill köra på det och det kan tänkas att igenom min breddning så kan jag ha svårt att hitta R däck... Ser verkligen fram emot att få in bilen i garaget nu så jag kan börja bygga ordentligt ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Alla planer är i lås och denna vecka kommer jag äntligen få börja plocka ner bilen
![]() Det som ska lösas nu är breddare och spoiler eftersom jag kommer bygga om främre balken (växellådsfäste) för att stoppa i Alpine låda, har ju funderat mycket på BMW spoilern men frågan blir ju då hur jag ska matcha in den med stötfångaren... Tips på spoiler idéer vore bra! Sen funderar jag på det här med designer.... Plastidip tjofes är det något att ha? foilering? eller klassik lack? Funderar på om jag ska ha bilen gul så den matchar bussen och gatbilen eller om jag ska ha den i någon form av grön.... Kommer lite bilder i helgen om vad som händer så ni får se vad jag sysslar med istället för att bara smida planer på vad som ska göras ![]() Föresten, drivaxlar till Renault 5 Alpine sökes ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Re:
Du behöver inte bygga om frontspoilern för att få i alpine lådan, om du inte tänkt på det så är det exakt samma front på alpinerna som det är i R5 GTL om den är utrustad med dimljus fram. Känns onödigt att modda för att få plats med en låda som får plats ändå.... all im saying. |
||
Jag fattar inte riktigt hur du tänker? ena stunden så måste mam flytta stötfångaren och en annnan så så är alpine karossen mycket längre och nu påstår du att man inte behöver göra nåt?
och att de är samma front stämmer ju inte heller... annan stötfångare och så är de ju annan balk bakom... och GTL har jag ju knappast... _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Re:
Jag har inte sagt någonting om att förlänga bil eller liknande. har där emot sagt att man behöver en frontbalk från en alpine och kapa av tvärbalken som sitter svetsad mellan dem 2 längstgående balkarna längst fram i bilen. (bakom spoilern) Förlänga kofångare behöver man om man skall upp i växellådsstorlek som jag skall (UN1) från turbo2, Renault 30 och gamla Espace V6. Alpine 5 och Renault 5 Automatic har exakt samma karross där frontbalken (främsta tvärbalken) är avkapad och ersatt med en lös växellådsbalk i änden på dem 2 längstgående balkarna. Nu kan jag nog fan knappt förklara det bättre.. då får jag ta till paint ![]() |
||
öhm jo senast vi diskuterade växellåda i R5 så sa du att hela bilen var 10 cm längre (alpine vs Ts) och eftersom jag numera har mätt på mina egna bilar så kommer jag inte att kunna bygga om balken utan att modifera stötfångaren...
Och eftersom jag åker ren bana till skillnad från dig så vill jag inte köra sönderväxellådan vid kontakt om jag har lådan millimeter ifrån stötfångaren osv... Tänk nu på att jag åker en racingbil där mycket skiljer sig ifrån någon av dina bilar eftersom min bil har haft en tuff karriär... Och vid mätning som är lådan 2 cm cirka utanför balken vilket gör att det är hål i stötfångaren som gäller! då jag har skitlite utrymme imellan... Mig veterligen så den lådan jag hade till turbomotorn var lika lång som alpine lådan så ser isåfall inga problem för din del... _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
1. Nej hela bilen är inte längre.
2. UN1 är 10cm längre än NG5 3. kan isf inte vart en un1 i din cv4 (4 växlad un1 kan vara lika lång som ng5, aldrig mätt på någon sådan) 4. ja lådan är 2cm utanför balken på en original r5 ts, därför man måste ha balk från en Alpine/Alpine turbo (som gör utrymmet för motor och växellåda lite längre) 5. Nej du behöver inte bygga om stötfångaren för att få plats med en Alpine 5 balk för den är inte tillverkad så som din framvagns/växellåds/tvärgående frontbalk är på din R5 TS 6. Även om du bygger ut stötfångaren så kommer ju växellådan vara lika utsatt.... plast bromsar otroligt lite i full kontakt. 7. Ja växellådan på en original R5 Alpine / R5 Alpine turbo ligger någon cm bakom stötfångaren (imellan stötfångaren finns en växellådsbalk som är 4-6mm tjock stålplåt som en "sköld" framför växellådan så NEJ den är inte utsatt) |
||
Du glömmer fortfarande faktorn: Racingbil!
Det känns lite som att du inte riktigt har så stor koll på hur det kommer se ut på min bil.... Alpine lådan går förbi balken med 2 cm vilket gör att jag måste distansera ut balken vilket i sin tur gör att min stötfångare kommer ligga diktan mot balken vilket jag inte vill med tanke på hur mjuk en 30 år gammal racingbil är fram så vill inte jag riskera att lådan packar vid kontakt vilket kommer inträffa ifall jag råkar ut för kontakt eftersom balken kommer vara fast med inte resterande bilen så antingen rasar lådan eller så lämnar jag ett balkavtryck i konkurrenten! eftersom jag inte tänker göra en i plåt på 4-6 mm utan något som är lite stabilare också så funkar det inte hur du än vrider och vänder på det. _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Då var det dags igen...
Lyckats bli av med clion som inte gjorde annat än kraschade min ekonomi för nya delar så när den såldes råkade jag ha flera 1000 över ![]() En till R5a kom strax innan jul och vid närmare granskning så är den rak i plåten då jag mätte mer på min och den visar sig vara ramsned så den får stå i ett hörn tills vidare för att sedan återställas till gul med ljusblå stötfångare (2009 edition) Den nta är gul med grönt på och har gått i Junior Cupen och den blir det nya bygget! Förövrigt har jag skrotat en 76a som jag tog motorn ur... Då vi för underlättandets skull inte kommer köra alpine motorn... (drivaxelar var för dyrt...) Så kommer det bli "cup" trimmad TS motor med nyrenoverad 5 växlad låda, nya bilstien dämpare Sitter Decarbon dämpare på 76an som jag inte ville ha (har 3-4 satser med bilsiten) Nu ska jag bara ha lite små delar innan allt finns så det är mest packningar och 4 nya däck som saknas innan allt finns _D Det blir dåligt med bilder men nu har jag lite mer att visa under helgen ska det dyka upp bilder ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Lite bilder från veckans (lediga dagar) då det blev en del mekande...
Sportiga Fälgar eller hur? :P ![]() In i garaget.... ![]() Nya bilen då min gamla är för dålig i karossen ![]() En bild på en 76a som ska till skroten! ![]() Kom ju på att första april ska nya bilen vara färdig... Bråttom bråttom... Det som ska göras nu: Ur med motorn renovera växellådor Renover/trimma motorn Lätta karossen Bygga om skrämkanter bak Skärmbreddare Svetsa karossen på några ställen Laga lite rost som är kvar Skrapa underredsmassa! Snart 1a april.... ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Evo 1 påbörjad
Jag hoppas att inom någon vecka återfå motivationen till att fortsätta bygga på min bil! Extra jobb och förkylning samt lite annat som har stått i vägen men snart så... Det som redan är gjort: Karossen ner plockad (dörrar osv) Påbörjat skrapning av underredsmassa Motorn med låda snart ur (3 fästen och ett länkage kvar) Sen börjar det jobbiga med att skrapa alltihop... Efter mycket planerande så kommer jag nu inte att stressmeka ihop en bil som inte fungerar (till 5e april) utan nu får det ta den tid det tar så länge bilen är klar till Juli och Raceweek på Kinnekulle för då ska jag köra! Vi (pappa och jag) byggde en Clio från vecka 2 till 16e april för några år sedan och det var ett jobb som var noggrant utfört och alt gjordes iordning och då var det både skola och jobb som tog tid men varken han eller jag vill stressbygga denna så det får ta nån månad extra! Så fort allt är skrapat ska karossen svetsas och kapas på onödigheter samt att lite fästen ska dit och andra förstärkningar! Det går framåt men sakta! ![]() ![]() ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Budgeten säkrad inför 2014 års säsong!
Sponsor blir mitt alldeles egan företag (som startar i februari mars) Jimmy Pettersson Racing! Motorn har i särskruvad och det som ska kastas är kastat... (lagt i reservhyllan) Motorn blir en 810D7 (1289cc) med Weber 36, cup kamm, extraktorgrenrör, plannad och portad topp, lättat och balanserat svänghjul med vev och lite annat smått! En annan glad nyhet som jag fick levererad på morgonen är att en speciell bil som jag letat efter som jag tillslut hittade visade sig stå hemma redan... Mattias Ekström körde ju Renault Junior Cup innan han gick vidare mot DTM och den bilen har jag undrat vart den fanns så jag lyckades spåra köparen med hjälp av Mattias och efter att dom sett bilder på mina bilar så visade det sig att den samma som jag tävlade med 2009 och 2013 är Ekströms vinnar bil! Den har genom åren från cirka 91 och framåt kört ihop massor av segrar samt 4-5 totalvinster! Mycket mäktigt att ha bilen utan att ens veta det själv så när alla bilar är färdiga (racebilen/vanen/caben) så ska Ekström bilen återställas till rätta utförandet! _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 48722 besök totalt |