Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Upprop för Anderstorp motorbana. | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 1 besök senaste veckan (106337 totalt) |
Absolut så är det bullergränsen som sätter nivån, det jag vill ha sagt är att är gränsen x dB så gäller det att säkerställa att man håller sig inom denna. I fallet STAC så är det ju upp till dem att säkerställa att de har tillgängliga bullernivåer som matchar deras utfästelser om "fritt" ljud, skall låta minst 100dB osv Vuxenbiten blir då att begränsa och plocka bort bilar om man ändå når det godkända dB taket på respektive bana. I det längre perspektivet tror jag dock att bruket att ligga på gränsen på bullerdagar kommer att straffa svensk motorsport om man vill nå en rimlig nivå överlag, i ljudvolym och tillgängliga dagar. |
||||||
Visst, SBF duckade när tid fanns och det har vi alla svårt att ta ingen tvekan om det. Är det bra att enskilda brukare riskerar bruket av våra banor genom överträdelser? Ett alltför högt spel enligt mig med tanke på nuvarande stämning bland grannar, icke-utövarna och icke-motorentusiasterna osv. |
||||||
Mitt i allt så kommer denna artikel upp på svt.se...
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Nu hittar jag inte texten från tillståndet (jag vill minnas att det finns för några sidor sen), med hur många dagar med vilken nivå som står i tillståndet. Men inga dagar var helt fritt buller (var det motsvarande 130dB vid förbifart?), så modern F1 är nog över gränsen och MotoGP garanterat över, även på värsta bullerdagarna (som var 2st(?)).
Men med ljuddämpande läktare runt hela banan och hörselkåpor till samtliga invånare (inklusive mätmikrofonerna) så kan det nog gå. Men, för att drömmen ens ska vara en dröm bör man titta lite på hur tex Donnington och Spa har hanterat F1. De banorna ligger ju närmare i runtomkringekonomi än Bahrain, Singapore, Bejing, och andra nytillkomna. VinterOS har större (än infinitesimal) sannolikhet att gå med plus i mina ögon, oavsett hur brett man tänker samhällsekonomiskt. |
||||||
Men drömma kan man väl få göra, men detta ligger nog utanför gränsen för en envisheten hos en smålänning.
Men även grundarna av banan sågs på det viset. Varken med eller utan ljud i bilden. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Ha ha ha har nu läst tråden och vad kan man göra mer än att skratta lite.....
Som jag uppfattar det hela så har vi "Svenskar" skött oss på banan, medan ett gäng härliga danskar gasat på. Sen står vi nu här med mössan i hand och undrar vad som hände.... _________________ Joakim Wirf |
||||||
Jag citerar mig själv och konstaterar att jag trots ytterligare påstötningar inte fått något svar från racingutskottet heller. Börjar bli lite uppgiven. Jag riktade som betalande medlem en rak och direkt fråga till SBF den 24 oktober. Jag har sedan dess stött på ytterligare 4 gånger (först till Thomas och sedan till Racingutskottet direkt, efter det att han skickade frågan till dem) och vara noga med att alltid uttrycka mig artigt, men direkt och tydligt. Jag säger inte att SBF agerat fel eller ens att det hade varit bättre att agera på något annat sätt. Men någon form av svar måste väl ändå en undrande medlem kunna få? _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Njaa riktigt så var det inte 2 av 3 var danska men en var svensk (RHK/Sportvagnar). _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
_________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||||||
Kanske finns lite hopp för Anderstorp ändå?
http://www.varnamonyheter.se/artikel _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Dock undrar man hur klubben skall orka med att betala viten för ljudöverträdelser på hundra tusentals kronor när någon inte ser till att få ner ljudet enligt reglerna. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Gott nytt Björn!
Jag tror att man kan ha lite bättre kontroll på vilka man hyr ut till och vilka bilar/mc man släpper ut än vad dagens arrendator har, eller vad tror du? Det saknas nog inte intresse av att hyra banan så man borde kunna vara lite restriktiv med vilka man väljer samt vara mycket tydlig med reglerna samt proaktivt engagerad i efterföljandet av dessa. Men det är ett tag sedan jag var på Anderstorp så jag kan ha lite inaktuell info/åsikt. För mig så låter ARC som en betydligt bättre arrendator än Kari, ur sportens och de aktivas synvinkel. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Tack det samma om ett nytt Racing år Dess värre så var det så att senaste vitet utdelades för en gatlegal bil kördes ihop med skolans utbildnings bilar i något som kallas ARCup. Något som arrangeras för skolans elevers praktik i licenstagningen. Detta körs i en tävlingsform av enkelt slag med för denna gång 6 bilar (tror jag det var). Mätningarna vid banan indikerade inte några tydliga överträdelser. Men mätningarna vid fastighet översteg gränsväde. Dessutom kördes det endast på södra slingan (kort bana). Detta kostade Kari 100k i Vite. Man får ha full förståelse om att han tappar sugen. Men man undrar då hur man tror att klubben skall klara en sådan procedur, och med det faktum att ett vite har en tendens att öka för var gång det åläggs någon. Björne _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
Det skulle vara intressant att se var överträdelsen mättes upp, hur mycket över man var och om det finns andra ljudkällor i närheten av nämnd fastighet. En hyfsat trafikerad väg kan ju vara nog för överträdelse oavsett tävling eller ej. Eller säg att man ligger nära gränsen utan aktivitet på banan och en tävling sedan höjer nivån med 3 dB. Som reglerna säger får det inte vara mer än 55 dB vid fasad men enstaka toppar ska inte räknas in. Det räcker ju annars att en bil med skramlande brädor på flaket kör förbi för det ska skita sig. Mätningar för buller ska göras under längre period och ett snittvärde ska tas fram. Sedan finns det regler för hur toppar mm ska räknas. Gäller det en tävling så är jag synnerligen säker på att några sekunders eller ens minuters överträdelse ska vara nog för vite om reglerna följs; man kan ju inte garantera att en bil inte plötsligt går sönder och låter för mycket i ett par varv innan den vinkas av banan. Frugan jobbar med dylika frågor på Trafikverket och tidigare på Länstyrelsen och kan regelverket mycket väl. Mycket bättre än kommunen i fråga skulle jag tro.
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Övertädelsen uppmättes vid fasad vid närmsta beboliga byggnad ute i Klo vid banan. Där är högsta gränsvärdet 60db de dagar dom får ha verksamhet på banan. Sen finns ytterligare 22 dagar varav 18 av dem det får vid byggnad/fasad får låta 75db och vid 4 dagar får det väsnas hela 95db vid byggnad/fasad.
Senaste vitesdagen den 4/10-2014 var ljudet vid fasad 62 db vid mer än 7 tillfällen vilket räcker för att åka dit på vitet. Bilen väsnades ute vid banan vid förbikörning 94 db vilket normalt inte ska vara några problem men denna dagen låg vinden på ett ofördelaktigt sätt. _________________ Joakim Stridh Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018 |
||||||
Allmänt banåkaforum Upprop för Anderstorp motorbana. | << 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 1 besök senaste veckan (106337 totalt) |