Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4   >>
13260 besök totalt
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Peter E skrev:
ILiveTORide skrev:
Är det inte också så att det blir balansproblem i motorn vid 7200varv med orginal grejjer? Eller är det bara ett illvilligt rykte?

har oxå läst det på otaliga forum mmm.. att över 7200 ska man ej varva med original vev...

Är övertygad om att det är en skröna, finns tex ett raceteam i USA som kör med M42 med standardvev och varvar bortåt 8000 rpm (minns inte exakt).

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Det borde väl vara lyftarna som inte vill var med vid för höga varv?

Brämhult
Här sen Jan 2003

Anton Lillsund skrev:
Eric Josefsson skrev:
Micke Eriksson skrev:
Anton Lillsund skrev:

Varvstoppet ligger numera på cirka 7300 rpm.

Det där är väldigt lustigt, för jag kör med mario-chip och den klipper precis vid 7000 rpm Andreas L kör oxå med det har jag för mig och den klipper oxå vid 7000?

om ni går efter varvräknaren i bilen så är den inte riktigt att lita på

Nej det är det defintivt inte!

Min mätare "slutar" vid 7000 rpm. Men nålen går en bra bit förbi innan det bryter. Alltid likadant, det skiljer sig inte från gång till gång.
Jag har för mig att Haglund har det likadant i sin bil.
Man kanske skulle behöva mäta detta på ett bättre sätt en med den mätare som sitter i bilen.

Hrm. Min varvräknare stannar då inte vid 7000. Däremot vid uppskattningsvis 7500 varv. Lyckades gå i varvstoppet mitt i ett ställ på Anderstorp i onsdags och då pekade mätarnålen en bra bit över där mätaren slutar.
Är det busbil så är det.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
tjoho... min bil har vid några tillfällen tickat ganska rejält om ventilerna.. (verkar som om lyftarna inte riktigt vill eller så..) kanske beror det på oljetypen eller? detta tickande kan uppkomma både då den är kall (precis vid start).. men oxå då den är varm och man kör runt 2000rpm med belastning.. kanske kanske att det även blir värre när bilen lutar (uppförsbacke).. några ideer? oljan ska enligt tidigare ägare precis varit bytt och fräsh.. men?!..

oljetryckslampan lyser ej vid dessa tillfällen kan jag tillägga..

mvh P
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Peter E skrev:
tjoho... min bil har vid några tillfällen tickat ganska rejält om ventilerna.. (verkar som om lyftarna inte riktigt vill eller så..) kanske beror det på oljetypen eller? detta tickande kan uppkomma både då den är kall (precis vid start).. men oxå då den är varm och man kör runt 2000rpm med belastning.. kanske kanske att det även blir värre när bilen lutar (uppförsbacke).. några ideer? oljan ska enligt tidigare ägare precis varit bytt och fräsh.. men?!..

mvh P

Sådan var min också när den blev riktigt varm och jag körde med Castrol GTX 5w40. Dock fungerar det finfint med Mobil1 5w50 eller Castrol TWS 10w60. M42:an verkar väldigt känslig för oljor.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Claes Haglund skrev:
Peter E skrev:

mvh P

Sådan var min också när den blev riktigt varm och jag körde med Castrol GTX 5w40. Dock fungerar det finfint med Mobil1 5w50 eller Castrol TWS 10w60. M42:an verkar väldigt känslig för oljor.

ok.. då kanske det inte är så illa ändå.. läste här > http://www.stahlmotor.se/ventil.htm ..om oljor samt tillsatser för "rengörning" av lyftare.. ska nog prova lägga i sådant och sedan efter det byta till någon olja som passar m42:an..

mvh Peter
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
lägger ut en ny bild från ikväll här..

Har bytt bromsklossar till Ferodo samt mekat dit grupp-n sänkfjädrar och grupp-n bakdämpare.. fram har jag de dämpare som satt på bilen när jag köpte den.. (?!? okänt fabrikat).. ..sen satta jag dit några grupp-n topplagringar som ger liiite lite mer camber

Nu får vi se om "bettan" håller ihop till Anderstorp och tillbaks.. + några varv där nere såklart
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Ferodo kör jag oxo på min 318is (som inte ännu gått på bana). Berätta gärna hur du tycker dom funkar!

Vad har Grupp N fjädrar för fjäderkonstant?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

120 N/mm fram och 180N/mm bak.

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Andreas Lidström skrev:
120 N/mm fram och 180N/mm bak.

original har väl 15 N/mm eller så va?
Funkar Grupp N fjädrar ihop med originaldämpare? Eller det är kanske inte original-original?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

original ligger på ca 15 N/mm ja...så detta är ett stenhårt kit. I mina ögon kanske väl hårt på allt utom extremare racebilar eller för fakirer.

Ihop med originaldämparna kommer man med största sannolikhet få en väldigt hoppig färd. returdämpningen kommer inte ha en chans att hålla emot på ett vettigt sätt.

De dämpare som ingår i kitet är en Bilstein som är bra stum.

pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004

Aahhh....! thumbs up Snygg bil! thumbs up Snygga fälgar! thumbs up (har likadana 16tums på min...) Säg till när du vill sälja bilen! (OBS seriöst förslag.)

Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
original ligger på ca 15 N/mm ja...så detta är ett stenhårt kit. I mina ögon kanske väl hårt på allt utom extremare racebilar eller för fakirer.

Ihop med originaldämparna kommer man med största sannolikhet få en väldigt hoppig färd. returdämpningen kommer inte ha en chans att hålla emot på ett vettigt sätt.

hehe.. ja den blev ju anings stummare thumbs up ..men för hårt??? .. n'ääääh

dock blev det lite som befarat.. framdämparna orkar inte riktigt hålla emot fjädrarna

kan gula koni "fixa" grupp-n fjädrar`?

mvh p
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002

Trådstartare
pålsson skrev:
Aahhh....! thumbs up Snygg bil! thumbs up Snygga fälgar! thumbs up (har likadana 16tums på min...) Säg till när du vill sälja bilen! (OBS seriöst förslag.)

16tummare. Ok nice!.. har du bild på din skönhet då?

bilen har jag ägt nu i lite över en vecka.. men visst det kommer väl den dagen på man ska kränga denna med..
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Peter E skrev:
Andreas Lidström skrev:

hehe.. ja den blev ju anings stummare thumbs up ..men för hårt??? .. n'ääääh

dock blev det lite som befarat.. framdämparna orkar inte riktigt hålla emot fjädrarna

kan gula koni "fixa" grupp-n fjädrar`?

mvh p

Hårt och hårt...allt är relativt.

Gula Koni...nja jag är lite tveksam sådär på rak arm bara. Men det är mkt returdämpning på dom så det kan vara värt ett försök. Vet om att det körts 60 N/mm på bilar med slicks och Gula Koni. Men 120 N/mm låter väl hårt.

Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004

Hallå!

Ledsen om jag går in med en OT-fråga men eftersom diskussionen om fjädjrar är uppe så kan man väl få skjuta in en fråga hoppas jag!?

Såg ju nu att en orginalfjäder till E30 ligger på 15 N/mm och en grp N på 120 alt 180 N/mm (imponerande skillnat f.ö.!). Hur hårda är "normala" sänkfjädrar för gatbruk, ex. Eibach Jamex eller liknande? Förstår att det skiljer jättemycket mellan märken men kanske kan man säga något mellan-tumme-och-pekfinger-värde?? Vill mest få en aning...

Jag har aldrig funderat över fjäderkonstanter på bilar förut så det var liksom en intressant diskussion!

M.v.h. Uffe

Mantorp
Här sen Nov 2002

Man kan väl säga att de flesta "normala" sänkfjädrar är ca 30% hårdare än original, vilket kan låta som om det gör massor. Mao ca 2 N/mm.

Men som ni ser är det betydligt mkt mer på en racebil, eller kompetent bansmiskare, som krävs.

EDIT: Glömde påoeka att det finns undantag från denna "regel" med en del sk "sänkfjädrar" som är riktigt vettigt utformade verkar det som. Men de kostar.

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Andreas Lidström skrev:

EDIT: Glömde påoeka att det finns undantag från denna "regel" med en del sk "sänkfjädrar" som är riktigt vettigt utformade verkar det som. Men de kostar.

Fabrikat och data?

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Nu räknar visserligen Andreas som lite konstigt ovan. 30% på 15N/mm är 4.5 N/mm. (Hoppas du rimlighetskollar dina tentasvar bättre )

Procentuppgiften med 30% som normalvärde har även jag hört. Fjäderkonstanter till E30 har uppe förut så jag hänvisar till den tråden för några exempel. Konvertera fjäder hårdhet

Som det sagts tidigare, en seriös säljare/tillverkare skall kunna lämna uppgifter om fjäderkonstant. Lesjöforssiffrorna har jag fått vid samtal med fabriken.

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

GunnarÖ skrev:
Nu räknar visserligen Andreas som lite konstigt ovan. 30% på 15N/mm är 4.5 N/mm. (Hoppas du rimlighetskollar dina tentasvar bättre )

Procentuppgiften med 30% som normalvärde har även jag hört. Fjäderkonstanter till E30 har uppe förut så jag hänvisar till den tråden för några exempel. Konvertera fjäder hårdhet

Som det sagts tidigare, en seriös säljare/tillverkare skall kunna lämna uppgifter om fjäderkonstant. Lesjöforssiffrorna har jag fått vid samtal med fabriken.

Kanonlänk Gunnar! thumbs up thumbs up

Mantorp
Här sen Nov 2002

GunnarÖ skrev:

Ca 2 N/mm...TOTALT...för en E30...huvudräknat...

Vad är felet...

*du muckade med fel kille Gunnar *

och för den som undrade var det HR Race jag avsåg som en vettig fjäderkomb av "normal sänkart".

Våra race- och banåkarbilar
BMW 318is -90 *såld*
<<   1, 2, 3, 4   >>
13260 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande