Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 13260 besök totalt |
Är övertygad om att det är en skröna, finns tex ett raceteam i USA som kör med M42 med standardvev och varvar bortåt 8000 rpm (minns inte exakt). _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||||
Hrm. Min varvräknare stannar då inte vid 7000. Däremot vid uppskattningsvis 7500 varv. Lyckades gå i varvstoppet mitt i ett ställ på Anderstorp i onsdags och då pekade mätarnålen en bra bit över där mätaren slutar. ![]() Är det busbil så är det. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
tjoho... min bil har vid några tillfällen tickat ganska rejält om ventilerna.. (verkar som om lyftarna inte riktigt vill eller så..) kanske beror det på oljetypen eller? detta tickande kan uppkomma både då den är kall (precis vid start).. men oxå då den är varm och man kör runt 2000rpm med belastning.. kanske kanske att det även blir värre när bilen lutar (uppförsbacke).. några ideer? oljan ska enligt tidigare ägare precis varit bytt och fräsh.. men?!..
![]() ![]() oljetryckslampan lyser ej vid dessa tillfällen kan jag tillägga.. mvh P |
||||||||
Sådan var min också när den blev riktigt varm och jag körde med Castrol GTX 5w40. Dock fungerar det finfint med Mobil1 5w50 eller Castrol TWS 10w60. M42:an verkar väldigt känslig för oljor. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||||
ok.. då kanske det inte är så illa ändå.. läste här > http://www.stahlmotor.se/ventil.htm ..om oljor samt tillsatser för "rengörning" av lyftare.. ska nog prova lägga i sådant och sedan efter det byta till någon olja som passar m42:an.. ![]() mvh Peter |
||||||||
lägger ut en ny bild från ikväll här..
![]() Har bytt bromsklossar till Ferodo samt mekat dit grupp-n sänkfjädrar och grupp-n bakdämpare.. fram har jag de dämpare som satt på bilen när jag köpte den.. (?!? okänt fabrikat).. ![]() ![]() Nu får vi se om "bettan" håller ihop till Anderstorp och tillbaks.. + några varv där nere såklart ![]() |
||||||||
|
||||||||
original ligger på ca 15 N/mm ja...så detta är ett stenhårt kit. I mina ögon kanske väl hårt på allt utom extremare racebilar eller för fakirer.
![]() Ihop med originaldämparna kommer man med största sannolikhet få en väldigt hoppig färd. returdämpningen kommer inte ha en chans att hålla emot på ett vettigt sätt. De dämpare som ingår i kitet är en Bilstein som är bra stum. |
||||||||
hehe.. ja den blev ju anings stummare ![]() ![]() dock blev det lite som befarat.. framdämparna orkar inte riktigt hålla emot fjädrarna ![]() kan gula koni "fixa" grupp-n fjädrar`? mvh p |
||||||||
16tummare. Ok nice!.. har du bild på din skönhet då? ![]() bilen har jag ägt nu i lite över en vecka.. men visst det kommer väl den dagen på man ska kränga denna med.. |
||||||||
Hårt och hårt...allt är relativt. ![]() Gula Koni...nja jag är lite tveksam sådär på rak arm bara. Men det är mkt returdämpning på dom så det kan vara värt ett försök. Vet om att det körts 60 N/mm på bilar med slicks och Gula Koni. Men 120 N/mm låter väl hårt. |
||||||||
Hallå!
Ledsen om jag går in med en OT-fråga men eftersom diskussionen om fjädjrar är uppe så kan man väl få skjuta in en fråga hoppas jag!? Såg ju nu att en orginalfjäder till E30 ligger på 15 N/mm och en grp N på 120 alt 180 N/mm (imponerande skillnat f.ö.!). Hur hårda är "normala" sänkfjädrar för gatbruk, ex. Eibach Jamex eller liknande? Förstår att det skiljer jättemycket mellan märken men kanske kan man säga något mellan-tumme-och-pekfinger-värde?? Vill mest få en aning... Jag har aldrig funderat över fjäderkonstanter på bilar förut så det var liksom en intressant diskussion! M.v.h. Uffe _________________ Ulf Lögdberg |
||||||||
Man kan väl säga att de flesta "normala" sänkfjädrar är ca 30% hårdare än original, vilket kan låta som om det gör massor. Mao ca 2 N/mm.
Men som ni ser är det betydligt mkt mer på en racebil, eller kompetent bansmiskare, som krävs. EDIT: Glömde påoeka att det finns undantag från denna "regel" med en del sk "sänkfjädrar" som är riktigt vettigt utformade verkar det som. Men de kostar. |
||||||||
Fabrikat och data? ![]() ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Nu räknar visserligen Andreas som lite konstigt ovan. 30% på 15N/mm är 4.5 N/mm. (Hoppas du rimlighetskollar dina tentasvar bättre
![]() Procentuppgiften med 30% som normalvärde har även jag hört. Fjäderkonstanter till E30 har uppe förut så jag hänvisar till den tråden för några exempel. Konvertera fjäder hårdhet Som det sagts tidigare, en seriös säljare/tillverkare skall kunna lämna uppgifter om fjäderkonstant. Lesjöforssiffrorna har jag fått vid samtal med fabriken. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||
Kanonlänk Gunnar! ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||||
Ca 2 N/mm...TOTALT...för en E30...huvudräknat... ![]() Vad är felet... ![]() *du muckade med fel kille Gunnar ![]() ![]() och för den som undrade var det HR Race jag avsåg som en vettig fjäderkomb av "normal sänkart". |
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 13260 besök totalt |