Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
911 besök totalt |
Frråga till er som kör/kan "hundkoja"
Hej! Jag var på en motorcykeltävling idag och blev erbjuden att köpa en hundkoja. Diskussionen var kort, så jag har ingen aning om årsmodell (70-tal är det i alla fall), modell eller motor men följande förutsättningar gäller: Helt rostlagad Komplett förutom framskärmar och front (kunde ordnas för 1200:-) Förgasare bortplockad men medföljer Pris: 4000:- Kan detta vara något att göra något kul av? Vad ska man särskilt kolla på, "standardfel" osv? Finns det någon årsmodell eller motorvariant som man INTE ska köpa? Låter priset rimligt? Har läst lite i forumen och sett att det finns några här som verkar ha bra koll på de här bilarna så jag skulle vara tacksam för några tips. Jag har nämligen själv ingen större koll på "kojor" (men tuffa är dom!) så jag frågar här innan jag bestämmer mig. Tack på förhand. _________________ Mattias Eriksson "Rullar du inte en gång om året så ligger du inte tillräckligt nära gränsen" - Gammal rallysanning |
har en galen racekoje-förare i garaget mitt emot berättade om en konkurrent som bytt ut sin drivlina(motor/låda) mot en 1000cc micra-dito. resultatet blev mer pulver och tillförlitlighet samt en helvetes kul körmaskin.
har klurat bra länge på att göra detta själv snart, så kör i vind med kojan ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
Tjejen min bestämde sig för att hon skulle minsann ha en Koja.
Hon köpte en gammal häck för 15 papp (galen galen galen) som jag hatar att meka, men älskar att köra ![]() Jag tror inte att någon annan bil genererar så mycket glada miner när man rastar bilen... Går bilen att köra? Antagligen inte eftersom förgasaren var bortmekad ... Svårt att avgöra när man inte kan provköra den, oftast är det väl motorn som har konstiga ljud för sig, eller växellådan som inte gör som man vill ... En sak som kan vara värt att notera är att årsmodell 1978 ungefär är nåt slags övergångsmodell och kan bli svår/dyr att hitta reservdelar till ... Gissa vilken årsmodell tjejens är? ![]() Tänk också på om du får med däck som är något att ha, 10" kan vara svårt att få tag i? _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
Du är även hjärtligt välkommen till www.minisevenclub.com
![]() Där finns otrolig kunskap om allt som rör kojjorna ![]() Håller själv på med en bruksrenovering, men har inte kört den mer än 200m DET KLIAR I FINGRARNA ![]() _________________ MVH/Johannes Ward Bus: -95 Mitsu EVO III -såld Hundtaxi -00 E46 318 Touring |
kör själv kojja.. mycket trevlig bil men kanske inte jätte driftsäker... det är en billig hobby bil då delar och extra utrustning finns i massor i england och dom är billiga. vanliga fel brukar vara rost särskilt bakvagnen, men om den är helt upplagad så har dom nog lagat den med. Sen vilket fjärdringsystem det är kan också vara intressant finns ett hydralsystem som kan krångla i bland och vara knepigt att pumpa upp tryck i om man inte bygger en egen pump, annars finns det ett som är gummi bussningar som är mer lätt hanterligt.
angående det där med övergångsmodell så tror jag det är 1979 då dom slutades säljas i sverige för att senare börja säljas igen i mitten av 90 talet.. hade allfall en 79:a innan och dte var inge problem att få tag i delar. _________________ Robert Gustafsson www.attitudemotorclub.com Subaru impreza gt-98 golf GTI 16v-87 austin mini 1275GT-74 mm |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
911 besök totalt |