Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 BMW CUP 66 på G | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 56772 besök totalt |
Då var det dax.. Gamla Bettan såld, och ska försöka ge sig på ett bygge själv (med hjälp av MÅNGA andra)
Hämtade bilen utanför Tråkholm av en kille som lagt år på att rostlaga och fixa och dona med den... Dammig efter år i garaget.. MEN ingen rost!! Puh... Väl hemma rensades bilen på en 15-20 kg el. Bort mAC och annat icke nödvändigt. Ur med motorn ( M52B23) vilken förpassades till hyllan... Av med skärmar och huv... Funderingarna gick..... Standard eller Modifierad...?? Nåväl Bursats från Finess inhandlades, (lite hastigt kanske)... Visade sig att det var råkapat !... Idag hade jag beställt en sats från England.... ('') Lådan behåller jag nog... Getrag 250... Fick ett shortshift kit med bilen... ser vettigt ut.... Återstår att se hur det känns ('') monterat och klart - men det dröjer väl... ('') Hittade av en händelse (TACK MickeGson) en M52TUB28 - 00 från en Z3 cab, med endast 2909 mil på mätaren . Ser ut att bli modifierad ... Blir 1350 kg som std... nope! Mod får det bli! Jaga insug från M54B30, grenrör och filterhus från M3an, adapterplatta insug från Turner mm... Fick tag i en Frambalk M3, Oljekylare M3... Hittade Brembo 4 kolvs ok på Ebay, lite utväxlingar, 3.93 och 4.27 med.... 4.10 ligger och väntar hos Magnus JMB... Jagar Coilovers med... Vill inte ha Kina, men inte betala för mer heller (''). Har tittat på GAZ och AVO från England.... Avvaktar input i ämnet... ('') (''). Bromsvåg är ett annat ämne som är nytt för mig (''). Tittade på hela pedalställ, men valet föll på utbyte av Servohus mot bromsvåg - modellanpassat på dess ställe. Passade börsen bättre ! (den börjar bli blek om kinderna REDAN!) Förlitar mig på att få hjälp med att svetsa buren, ty sådant har jag inte provat tidigare ('').... men tiden går.... Micke har haft häcken full i verkstaden, och nu ska han ner till East African Safari och mecka Porsche, så inget innan jul som det ser ut nu... ('') Har dock praktiserat lite, hjälp till med en M3 E30 rallybil, så något har man lärt sig under tiden... ('') (''). Sjukt sugen på att komma ut på banan igen! (''). _________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||||||
Jo tack, den är goooo! Om någon kan söka på chassie nr : WBABF110X0JA42570, så borde det finnas där?
_________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||||||
Tack Michael! ('') Nä, mån tro det nog ingen risk att jag ska hota någon i modifierat första året... ('') Hade som målsättning i Std att inte komma sist - men den målsättningen kan jag nog glömma Allt över 1100 är tungt sägs det...?? _________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||||||
Kul med nya byggen, och fler som vill köra BMW Cup.
O det man inte kan själv i byggandet finns det många som vill hjälpa till med, bl.a här! Hittat nån som svetsar buren åt dig? har gjort ett antal racebilar sen innan iaf du behöver hjälp där! Kommer följa bygget ditt! _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Tack för erbjudandet m buren! Är dock en bit till Gävle ;-) Nä jag har MickeGson till hjälp... När tid finnes ;-) men det är inte april ännu ... Som tur är! Har dock ett litet ess i ärmen - den som lever får se ;-) _________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||||||
Tjena
Jag hoppas du får till allt till säsongen som kommer. Tråkigt att du inte stannar kvar i Standard. Det blir tuft I Modifierad till nästa år igen, ett riktigt ormbo. Lycka till med byggandet. Hoppas att Gulbilen hamnar I cuppen. Vill ju inte att det ska bli färre E30 I klassen. Jag kommer att följa din byggtråd. Vi ses MVH Peter _________________ Peter Henblad Awimex Elcentral BMW E46 -99 Coupe GTR BMW E31 -92 850I |
||||||
Insuget väntar på dig i utbyte mot en låda God lager
http://systembolaget.se/Sok-dryck/Dr Är hemma lite mer nu så kanske får vi till det! _________________ Patrik Skoog |
||||||
Färgkoden är 490. Tror detta var en individualfärg på den tiden. Står iallafall beryll metallic, via bilens chassie. Jag lämnade fel svar i förra inlägget, är för trött nu MVH Erik Börnstedt _________________ Erik Börnstedt |
||||||
Kul med en ny cup-bil att följa
Varför föll motorvalet på TU varianten och inte "vanlig" m52? Vilka är för- respektive nackdelarna? Verkar inte finnas samma information om vad TU-motorn lämnar med dom rätta modifikationerna..? _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||||
Så TU-motorn trimmar man med insug från M54B30 (med hjälp av adapterplatta) på liknande sätt som M52 + M50-insug?
|
||||||
Kul med en riktigt fin E36!
Gjorde en bur till just E36 från Finess i våras så bara hojta om du behöver tips eller hjälp Har lite bilder jag kan PM'a så vi inte sölar ner tråden Mvh |
||||||
För min del var det slumpen - att hitta en lågmilare.. Sen kör vi nog en Vanos blockoff ändå, men har då möjligheten att ställa såväl insug som avgas... Och M54B30 insug m adapterplatta, spjällhus från M50 (om man inte vill ha drive by wire) alt ett spjällhus från Turner... I övrigt samma mods som m m52an... Sen är ju M52B28TUB e en M54B28 i realiteten - dvs ingen nicasilbeläggning! Skillnaden när det blev M54 var ju att man stöp på grenrörssidan... Rätta mig om jag har fel!! Nä du har rätt i att det inte finns så mycket info om just M52B28TUB.... _________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||||||
Det får du gärna göra!! Allt matnyttigt av intresse '' _________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||||||
Roligare blev det 2 utväxlingar 3.93 och 4.27, ett par Brembo fram.... Och sist men inte minst: en komplett M54B30 med 900 mil på mätaren -För framtida projekt Kunde inte säga nej Eller?? skulle kanske låtit bli _________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||||||
Jag har nu kört två säsonger med min M52B28TU försedda Z3 Coupé och det verkar ju funka ganska bra... I mitt fall, som åker Roadsport, är M52B28TU motorn nästa ett krav då vi enligt reglementet inte får byta insug om motorn skall klassas som otrimmad, Men M52B28TU motorn är grymt strypt via grenrören - lillfingergrova kanalerner till katalysatorerna (som sitter i grenrören). Med ett eftermarknadsextraktorrör, tror kanske ett S50-rör är bättre, racekat, original slutburk och ett std chiptrim för 328 E46 motor (vilket det ju är) gav Z3:an 213 hk enligt rullande landsväg. (Original slutburk var en jättebroms... Har byggt annat avgas nu men inte hunnit göra ny bromsning och mapp.) Skulle tro att med riktig avgassystem och lite aggressivare mappning når man över 220 men hur mycket över är väl frågan... Kanske ger ett byte till 330-insug ytterligare men det får tyvärr inte jag göra. _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Var det bakhjulen eller i motorn den gav 213hk ?? Samson bromsde väl 208hk på bakhjulen & min bromsades till 200hk på bakhjulen _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
För att gardera mig, och avlasta omgivningen ( som ska utföra det jag inte kan ) - blev det en liten höger...
Det blir en liten PAUS med Coupén... Skall inte stressas fram!! Vill vara klar i April min Hjulklapp 2013.... Fick tag på en E36 Saloon m bur och vagnbok - utan drivlina och hjulupphängningar.... (fick dock framvagn, bakre bärarmar, ett antal fronter och bakdelar, splitter, framlyktor mm. mm. inkluderat till en vettig peng... ) TACK TILL OLOF för ovärderlig hjälp och support vid omlastningen!! Detta blir CUP bil 2014 ... Den har varit smälld bak, men riktad - och inga bärande delar skadade! Lite bucklig och dan, med vad f@n då då... lär nog få en och annan törn ändå Får väl se lite "knudig " ut då... PRIO 1 är att få igång den - och se över väghållningen... Utrustning: Polykarbonatfönster runt om utom framruta. Glasfiber huv och baklucka. Lättade dörrar - utom förardörr! Fin liten vinge (extruderad alu), Välbyggd bur... Blir en bra bil i modifierat klassen för mig att köra in mig med... Osså får den andra ta sin tid... Allt inköpt passar ju i denna ! GOD HJUL på er ALLA där ute på Rejsa!! _________________ Peter Norrman BMW Cup - samordnare Volvo FL7 racebuss Bmw E46 323 cab E36 coupe BMW Cup #66 2,8 TUB E30 BMW Cup #27 Såld E30 sedan #99 Betty Blue 2,8TUB |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 BMW CUP 66 på G | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 56772 besök totalt |