Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Virtuell motorsport i symbios med verklig?
3165 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Virtuell motorsport i symbios med verklig, dvs att man t ex kan köra ett F1-lopp virtuellt samtidigt som och mot såväl reella deltagare som andra bakom skärmen. Finns det eller har det gjorts försök?

Jag förstår att det inte kan bli på exakt samma villkor, men med den positioneringsteknik som finns i de verkliga bilarna i dag och i kombination med den geografi- och fysikmodellering som finns i simulatorerna/spelen idag borde det väl vara möjligt?

Skulle det bli såpass likt så att det skulle tillföra något?

Tänker mig att det skulle kunna ge rätt lönsamma virtuella evenemang och bättre tydliggöra unga talanger bl a.

Antar att det t ex kan uppstå "politiskt" motstånd mot att en "nerd" skulle kunna slå en reell motståndare, för att nämna en tänkbar tröskel.

Tankar?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Lite svårt att få till skademodellerna så de fungerar virtuell->verklig.
Dvs vad händer med den verkliga bilen när den kör in i (prejar av) den virtuella?

Motorstyrningsproblem kan man iofs fixa till (dvs direktstraff som även kan ge minskad effekt resten av racet), men det skulle bli ännu mer artificiellt än KERS/DRS är nu.

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Simbin gjorde ett försök för ett par år sen http://www.real-timeracing.com/ Jag körde aldrig och vet inte heller vad som hänt sen dess.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008

Svenska SimBin har jobbat på ett sånt projekt för något år sen. Det blev ingen vidare hit bland de som brukar pyssla med simulatorracing. En av anledningarna är nog att det inte blir någon racing, då det bara är att köra igenom den "riktiga" bilen, detta säkert på grund utav att det skulle vara svårt att köra om den riktiga bilen annars, då den bara skulle stänga i och med att den föraren inte vet att du ligger jämsides virtuellt. En annan anledning är att det skiljer lite för mycket mellan modell och verklighet. Inte så mycket i själva fordonssimuleringen kanske, utan mer förändringar under race såsom försämring av däck och yttre omständigheter som påverkan av temperatur och väder modelleras inte bra nog. Se http://www.simbin.com/games/real-time-racing-game/ för mer om detta.

Tror dock att det skulle gå att göra bättre än vad SimBin lyckades med, framför om man använder de tekniker som t.ex. iRacing använder för att ta fram sina modeller, men jag tror det är ändå ett för långt steg att få bilarna att bete sig tillräckligt lika över ett långt race. En idé vore ju såklart om det gick att få tillgång till mer data än position och hastighet live och sedan implementerar det i modellen. För min del faller det dock ändå på att man faktiskt inte kan rejsa mot sina motståndare.

Roligare är nog när riktiga förare letar sig in bland i simulatorracingen, så att man kan faktiskt kan tävla mot dem. Har själv haft turen att få köra mot en hel del riktiga förare i simulationer och det är riktigt kul att hemma i vardagsrummet köra hjul mot hjul med Nick Tandy, Shane van Gisbergen eller Stoffel Vandoorne för att helgen därpå sitta framför TVn och se dem köra i sina verkliga serier.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Emil Sällberg skrev:
...... En av anledningarna är nog att det inte blir någon racing, då det bara är att köra igenom den "riktiga" bilen, detta säkert på grund utav att det skulle vara svårt att köra om den riktiga bilen annars, då den bara skulle stänga i och med att den föraren inte vet att du ligger jämsides virtuellt. .....
Regelmässigt är det väl bara att koda det som att bara den virtuella bilen blir skadad? Dessutom skulle det simulera väldigt väl att i verkligheten försöka köra om nån gammal stofil som tror att "först in i kurvan väljer spår" fortfarande gäller.

Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008

Re:

Pär Hansson skrev:
Emil Sällberg skrev:
...... En av anledningarna är nog att det inte blir någon racing, då det bara är att köra igenom den "riktiga" bilen, detta säkert på grund utav att det skulle vara svårt att köra om den riktiga bilen annars, då den bara skulle stänga i och med att den föraren inte vet att du ligger jämsides virtuellt. .....
Regelmässigt är det väl bara att koda det som att bara den virtuella bilen blir skadad? Dessutom skulle det simulera väldigt väl att i verkligheten försöka köra om nån gammal stofil som tror att "först in i kurvan väljer spår" fortfarande gäller.
Absolut, att koda det så är ju inga problem! Däremot är frågan om det är så mycket till racing fortfarande. I verkligheten skulle ju stofilen fått hjälp att leta upp någon barriär sedan länge.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Emil Sällberg skrev:
Pär Hansson skrev:
Emil Sällberg skrev:
Absolut, att koda det så är ju inga problem! Däremot är frågan om det är så mycket till racing fortfarande. I verkligheten skulle ju stofilen fått hjälp att leta upp någon barriär sedan länge.
Inte i kött-verkligheten.

Regelmedvetandet är otroligt dåligt där/här. Lite beroende på nivå, dock. Samt att man inte gärna skickar nån i räcket medvetet i köttvärlden av en hel del olika anledningar.

Men låt oss undvika att diskutera racingregler.

Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008

Re:

Pär Hansson skrev:

Regelmedvetandet är otroligt dåligt där/här. Lite beroende på nivå, dock. Samt att man inte gärna skickar nån i räcket medvetet i köttvärlden av en hel del olika anledningar.

Oavsett nivå av racing känns det inte ovanligt att den på utsidan in i kurvan svänger in för mycket med kontakt och avåkningar som följd, medvetet eller inte. Det är den typen av situation som alltid skulle uppstå i det här fallet, men nog om det. För att det ska bli racing av det hela så måste omkörningsmomentet finnas med, från båda sidor. Därför tror jag inte att idén med kombinerat riktiga/virtuella racinglopp håller.

Något som däremot vore kul är om det gick att simulera de förhållanden som rådde under ett visst event så att det skulle gå att sätta sig själv bakom ratten på samma bil som tog pole vid en viss tävling och köra samma under samma förhållanden, så att tiderna går att jämföra rakt av. Tyvärr så har en simuleringsmodell alltid fel, frågan är bara hur mycket, så validiteten i det hela kommer alltid att ifrågasättas.

Det enda sättet att kunna jämföra två förare är att testa dem under samma förhållanden. Där har simulationerna fördelen att det går att ha ett fält med 25 exakt likadana bilar.

Kul och lite udda ämne att diskutera runt!
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Emil Sällberg skrev:
Pär Hansson skrev:

Oavsett nivå av racing känns det inte ovanligt att den på utsidan in i kurvan svänger in för mycket med kontakt och avåkningar som följd, medvetet eller inte. Det är den typen av situation som alltid skulle uppstå i det här fallet, men nog om det. För att det ska bli racing av det hela så måste omkörningsmomentet finnas med, från båda sidor. Därför tror jag inte att idén med kombinerat riktiga/virtuella racinglopp håller.

Något som däremot vore kul är om det gick att simulera de förhållanden som rådde under ett visst event så att det skulle gå att sätta sig själv bakom ratten på samma bil som tog pole vid en viss tävling och köra samma under samma förhållanden, så att tiderna går att jämföra rakt av. Tyvärr så har en simuleringsmodell alltid fel, frågan är bara hur mycket, så validiteten i det hela kommer alltid att ifrågasättas.

Det enda sättet att kunna jämföra två förare är att testa dem under samma förhållanden. Där har simulationerna fördelen att det går att ha ett fält med 25 exakt likadana bilar.

Kul och lite udda ämne att diskutera runt!
Tack! Tycker också att diskussionen är mer intressant än idén, faktiskt.

Men "absolut rättvisa" mellan virtuellt och kött har jag aldrig tänkt. Det kommer aldrig att hända. Så mycket förstår jag. Det existerar ju inte ens INOM köttvärlden.

Du som verkar fundera en del, ser du några möjligheter i konceptet om du släpper "absolut rättvisa"?

Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008

Re:

Pär Hansson skrev:

Men "absolut rättvisa" mellan virtuellt och kött har jag aldrig tänkt. Det kommer aldrig att hända. Så mycket förstår jag.

Du som verkar fundera en del, ser du några möjligheter i konceptet?
Ärligt talat, nej. Det är kul idéer, men inte mer än så. Simulatorer är däremot jättebra som ett tränings- och utvecklingsredskap, både för förare och ingenjörer.

Jag är ung nog så att jag hade möjligheten att köra simulationer några år innan jag började köra och tävla på riktigt och hade då mycket kunskap och körteknik med mig som jag annars saknat. Men när man börjar jämföra resultat från verkligheten och (för privatbruk) tillgängliga körsimulationer, så skiljer det för mycket för att det ska kunna dras ordentliga slutsatser om vem eller vad som är snabbast.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Emil Sällberg skrev:
Pär Hansson skrev:

Men "absolut rättvisa" mellan virtuellt och kött har jag aldrig tänkt. Det kommer aldrig att hända. Så mycket förstår jag.

Du som verkar fundera en del, ser du några möjligheter i konceptet?
Ärligt talat, nej. Det är kul idéer, men inte mer än så. Simulatorer är däremot jättebra som ett tränings- och utvecklingsredskap, både för förare och ingenjörer.

Jag är ung nog så att jag hade möjligheten att köra simulationer några år innan jag började köra och tävla på riktigt och hade då mycket kunskap och körteknik med mig som jag annars saknat. Men när man börjar jämföra resultat från verkligheten och (för privatbruk) tillgängliga körsimulationer, så skiljer det för mycket för att det ska kunna dras ordentliga slutsatser om vem eller vad som är snabbast.
"Vem som är snabbast" mellan virtuellt och kött trodde jag att jag hade gjort tydligt att det är ointressant i detta fall? Det är möjligheter i konceptet jag är ute efter i första hand.

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

det går väll aldrig att få speciellt verklighetstroget, eller i vart fall så skulle det nog inte vara så kul iom 99.99% av världens personer skulle få storsmisk av en f1 åkare
om spelet var så pass verklighetsnära att det är som att köra en riktig f1

eller finns det folk som på allvar tror att dem skulle kunna sätta sej i en f1 bil och konkurrera mot en rutinerad förare

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

knotan skrev:
eller finns det folk som på allvar tror att dem skulle kunna sätta sej i en f1 bil och konkurrera mot en rutinerad förare
Det finns ju talanger med för lite kulor (eller social förmåga) att ta sig in i F1. Men tusentals är det ju inte frågan om.
Kan man sen slippa G-krafterna så finns det nog erfarna gamla gubbar som kan vara med och leka.

knotan
Åby
Här sen Feb 2006

ja räknar man bort g-krafter och dödsrisken + risken att bli ruinerad för 30 livstider framöver om man kraschar så finns det säkert någon promille av av alla i västvärden skulle kunna hinna med
å det borde ju räcka för en marknad att sälja ett så pass avancerat spel

(kanske låter negativt, men jag skojjar mest lite )

Axly
Gbg
Här sen Dec 2011

Osäker på hur mycket nytta en direkt jämförelse kan göra, det är ju ändå så pass stor skillnad på simulator och verklighet. Jag tror man kan se sim som en läroplats mer än en tävlingsplats. rFactor Pro är ju en flitigt använd plattform för professionella racers eller stora stall, och gamla goa rFactor har ju modifierats högt och lågt för att få till rätt upplevelse (och är fysikmotorn bakom ett flertal andra sims). rFactor2 har ju enligt mig lyft känslan något otroligt (även om det inte är hundra grafiskt än) och är det som känns överlägset mest rätt för mig i dagsläget.
För att peka på några inlagor i "verkligt vs sim" så finns ju några videor...

Nu skall man vara väldigt medveten att detta är ett reklaminslag från iRacing (och att iRacing därmed beskrivs som världens frälsning flera gånger om, en nypa salt tack..) och Greger lär ju ha någon form av bokstavskombo eller social störning, men det är en rätt intressant uppvisning hur man kan komma långt med BARA sims som bakgrund.
http://www.youtube.com/watch?v=0p_sCrM1CcI

Sedan finns ju ännu ett reklaminslag, denna gången mindre "in your face" och för Game Sports Car istället, men farbror Barichello är ju en rätt bra reklampelare oavsett...
http://www.youtube.com/watch?v=9LAzNN-ov1U

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

hahaha, skönt videoklipp. thumbs up

men ännu en sak som visar hur svårt det är att köra en formelbil på riktigt,
trots tusentals timmar bakom en dator-ratt så pallar han bara några timmar innan han bokstavligen är så trött så han spyr

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Den här är ju rätt bra annars

http://www.youtube.com/watch?v=ZZCUDFHPBK0&sns=em

BMW 330i -05
Citera
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008

Re:

knotan skrev:

trots tusentals timmar bakom en dator-ratt så pallar han bara några timmar innan han bokstavligen är så trött så han spyr
Tyvärr så var Greger sjuk med influensa och feber vid det där tillfället. Kombinera med eventuellt dålig fysik i övrigt så blir resultatet därefter. Synd, då det hade varit roligt att se vad han hade presterat annars, då det var hans fysik som svek. Det är ju något som är betydligt lättare att träna upp än talang och fart. Jag tror att han hade varit överraskande bra, men det är ju alltid lätt att gissa. Under förutsättningarna så är det ändå imponerande.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006

Re:

Emil Sällberg skrev:
knotan skrev:

Tyvärr så var Greger sjuk med influensa och feber vid det där tillfället. Kombinera med eventuellt dålig fysik i övrigt så blir resultatet därefter. Synd, då det hade varit roligt att se vad han hade presterat annars, då det var hans fysik som svek. Det är ju något som är betydligt lättare att träna upp än talang och fart. Jag tror att han hade varit överraskande bra, men det är ju alltid lätt att gissa. Under förutsättningarna så är det ändå imponerande.

ja verkligen intressant, å det finns ju en anledning att toppförare är elittränade

Allmänt banåkaforum
3165 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande