Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum "Rallybil"...!? | 1 besök senaste veckan (5173 totalt) |
Transportstyrelsen har tagit fram nya, koola orangea regskyltar för såkallade rallybilar. Jag tänker bygga om en helbilsgodkänd bil med lättning, bur, skalstolar/6-punktsbälten och slopa airbagsen mm. Vad krävs för att jag ska kunna besiktiga/typa den som "rallybil"...!?
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Attans... Skulle vilja åka nån sväng runt korvkiosken och till/från banmöten. Hur får man då en helbilsgodkänd bil godkänd med bur, stolar osv?
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||
Bur bakom framstolarna och regga bilen för 1 passagerare. Min mx-5 har halvbur i regpappren. |
||
Standardrallybil finns fortfarande i TSFS
http://www.transportstyrelsen.se/tsf Att regga om en helbilsgodkänd med andra mindre ändringar än de som typats av tillverkaren går inte (dragkrok, bur i Porsche CS etc). Alla bilar tagna i bruk efter 2005-01-01 får inte ändras en pinal i förarutrymmet (oavsett om det är en icke EU-bil). Din bil är lixom inte EU-typad Tobias Standardrallybil kräver licens för att få köras på allmän väg, men är inte begränsad till till/från tävling. Den kan sen aldrig reggas tillbaka. Lastbil med halvbur kan väl vara en tanke, men jag har nåt minne av att den skattesmitvägen skulle täppas igen. |
||
Vi har en Megane Coupé -96 Den är frivilligt helbilsgodkänd av fabrikören, men kraven för helbilsgodkännande infördes väl -98 i sverige? Jag var och försökte utföra vanlig kontrollbesiktning i Kalmar och de slog fullständigt bakut för att det satt helbur i bilen. Nu är det ingen "tattare bur" utan en original Megane Cup bur. Jag hävdade att det var -96 års modell och kraven för helbilsgodkännande hade inte trädit i kraft då den regades. -Hjälps inte sa han, har inte med det att göra. Reg.besiktiga som standardrallybil sa han. Bur, 2st "sittastillstolar" demontera och byt ut bälterna mot minst 4 punkt på båda sidor. -Jag är väldigt skeptisk till detta då det alltid förut varit olagligt att köra på gatan med annat än trepunktsbälten. samt att det känns som det är mycket lätt för myndigheten att när som helst förbjuda nyttjandet av fordonet på gatan. Bilen ska ju ihuvudsak användas till banrace (långlopp och trackday för gatbilar samt div slalom äventyr) Vad skall man göra? Finns ju massor med bilar med bur som slinker igenom! Lösning att skruva i och ur buren vid kontrollbesiktning finns ju men känns fel. Hux flux lägger man väl över bes.kravet på "rallyorganisatören" och då funkar ju liksom inte en banrace bil där _________________ Dennis Håkansson Alpine V6 turbo USA nr:13av21 Alpine V6 turbo "vanlig europa modell" Alpine 310 4cyl |
||
Bilar som har ett Typningsnummer i registret är helbilsgodkända, anledningen till att de har ett nummer där spelar ingen roll (jag tror att t.o.m. feltrycksnisse skulle vara svår att få bort). Men visst är StandardRallybil en återvändsgräns som kan försvinna om den inte används aktivt (SBF verkar inte vilja ha den längre, utan lobbar mer för andra reglösningar, tolkat av hur nya Rallyklasser växer fram). Att lobba för att göra om standardrallybil till MotionsRacingBil istället (behåll 3pkt och ha nån annan form av nyttjandebegränsing) är mycket jobb, men det skulle kunna vara en bättre lösning än ombyggt fordon för motionsredskap (speciellt om utgångsobjektet är bra nog för att inte "behöva" ombyggnad). |
||
Nybörjarsvängåkaforum "Rallybil"...!? | 1 besök senaste veckan (5173 totalt) |