Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 63537 besök totalt |
Re:
Så sant. Modsport är ett väldigt fritt reglemente som också varit relativt stabilt genom åren, vilket möjliggjort god tid att planera och genomföra sitt modifierande inom de få regelbegränsningar som existerar. ![]() Sen kan man ju undra varför det förekommer att intresserade misslyckas med initialt nödvändigt grundläggande researcharbete FÖRE man börja bygga och modifiera sin bil bortom något klassreglemente (Modsport eller annat) och sedan har synpunkter på själva reglementet? Som allmän betraktelse så tycker jag mig se att det plöjs in både pengar och tid i diverse fordon utan någon vidare framförhållning i hur man vill använda redskapet längre fram efter ett- eller några års trackdaykörning, så onödigt att s.a.s. backa in i en tävlingsmöjlighet med r**ven först genom att först bygga en i princip hopplös bil (som reglementesenligt tävlingsredskap betraktat) som sedan behöver modifieras eller byggas tillbaka för än mer pengar och tid för att passa in. ![]() |
||||||||
Re:
Tack för ett bra inlägg tillskillnad från en viss annan person...att man inte ser mer turbo maskiner prestera bra tror jag har med reglementet att göra, bilar som har möjlighet att placera sig bra regleras bort.. Tex min motor har aldrig gått sönder och snurrar på bra.. Djävla grund iden med att låta standard maskiner va med är super tycker ja, gör att maskiner i org utförnade som presterar bra otrimmat kan vara med.. Om det inte vore för Max vikten skulle min funka bra.. Annars får jag bygga ner den till 420hk org så är det inga problem för mig att köra om jag skulle vilja _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Främsta anledningen att folk med turbo snurror inte lyckats tror jag är att dom ska ta ut så fruktansvärt mycket mos bara för "att det går". Slutar ofta med ras eller någon typ av överhettning och en motor som inte är jättelättkörd.
Tar man ut mer lagom med mos så tror jag att det funkar bra med turbo bilar. |
||||||||
Rickard, Du kan lika gärna namge då det är ganska uppenbart att det är mig och mina synpunkter du stör dig på, läste din utläggning om mig men eftersom du raderade så skippar jag mitt svar.
|
||||||||
Re:
Helt korrekt kimmen, därför jag satsat på en orginal maskin och inte trimmar mer alls.. Har byggt efter måttot typ köra 10 000 mil bara byta olja + filter. Vi får se om det finns tid och råd att köra i sommar så fall får man skicka in om en dispance med högre Max vikt. Då det som sagt inte påverkar prestandan då kan jag enklast testa. Men det får bli den dagen den sorgen. Kul att diskutera med dom vettiga i denna tråden om varför osv.. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Det är jag medveten om. Men jag har aldrig sett någon kontrollvägning innan start? Känns som det hade varit enklare att enbart använda minvikten då den är lättare att hålla koll på, både för förare och funktionärer. Svårt för någon som bygger ny bil som hamnar nära 1400 kg att veta hur mkt bränsle som kommer behövas på de olika banorna. Bara ett tips till förbättring inför framtiden. ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||||
Re:
Maxvikten finns där för att man ska slippa "pansarvagnar" i klassen med allt vad det innebär, bilbyggaren får själv räkna ut vad det innebär för sitt ekipage, inte så svårt kan jag tycka. Roadsport har samma regel men med högre vikt. Om just 1400 kg är en bra vikt vet jag inte men det är det som står där nu. |
||||||||
Re:
![]() |
||||||||
Re:
Max vikten gör ju att man inte kan använda moderna turbo smäller heller typ Porsches, audis,Nissan då dom har mycket effekt orginal _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Sen finns ju FIAs klassningar i bakgrunden och det gör att sannolikheten för tyngre GTvagnar med låga vikt/effekter i Nationella reglmenten inte är så stor.
Det ska till en väldans bra salespitch för att motivera mer effekt än TTA i bil med samma vikt, när TTA redan behöver alla dispenser de kan hitta på. Sen är ju inte startfältet direkt tomt med nuvarande reglemente. Hur mycket ska man förstöra för att locka två till (och tappa fem)? Stadardmotormöjligheten har lockat ett flertal, turbosnurror är bara lite skrämmande och kanske, kanske (?) blockas möjligheter lite väl snabbt innan de ens är ett problem. Att mappa om för tunnplåtsrestriktor är kanske lite för bökigt för att se det som en framkomlig väg (texten har funnits i reglementet i ett år, men ingen har mig veterligen frågat). Men ju mer jox det är som skall hållas koll på, desto mer tid går det åt att hålla koll... (eller större brist när kollen är minimal) |
||||||||
Re:
Självklart ska man ju inte styra reglementet mot 2-3 bilarn och om det är fult så gör man ju allt rätt, har nån sagt nått annat. Jag bollar bara lite hur och varför. Finns inget som säger att jag skulle köra om min passade som handsken. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Jo, jag vet att ett maxat bygge mot en lavalrestrikor är nåt helt annat (e.g. WRC, LMP), men detta gäller i övrigt standard hårdvara med en tunnplåtsrestriktor i en 2-3" rörstump innan sniglarna. |
||||||||
Re:
Lättare att montera 996 turbo turbos såfall då skulle den lämna 420hk och då blir siffrorna bättre som sagt. Jag har ändå svårt att se att man kan ta en Jänke maskin lista den på 350hk och trimma till massa mer häst och sen åka låg vint.. Jag får inte ihop det _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Nu tror jag knappast man får ut dessa effekter ur en beggad nascarmotorn. Men vilket som så är så högtrimmade motorer oftast sköra & svårkörda. Det går ju att göra precis samma sak med en turbomotor 3L turbomotor 170 hk/L summa 510hk(vikt 1275kg) Gör samma sak med turbomotorn trimmas som bara den plocka ut 300hk/L summa 900hk Resultat skört & svårkört. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||
Bygga en svårkörd och skör turbo maskin är ej svårt
Men en ny läs maskin lämnar massa effekt och är stor och har massa vrid likt en mindre turbo maskin. En z06 maskin på 510hk är ju starkare och mer lättkörd än en 500 hk turbo maskin ändå straffad turbomadkinen hårdare , Why ! _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Om jag läser reglementet rätt kan du inte köra med en Z06 maskin trimmad (LS7 510Hk) 7L & bränsleinsprutning den ger följande 7L * 90hk/L =630hk *2,5 = 1575kg Som orginal maskin skulle det bli följande 510hk *2,5= 1275kg Tycker nog inte motsvarande trimmad turbomaskin straffas extra hårt. 2L * 170hk =340hk *2,5 =850kg 2,5L *170hk=425hk *2,5 =1063kg 3L * 170hk =510hk *2,5 =1275kg 3,2L * 170hk=544hk*2,5=1360kg 510hk är ju inte mycket ur en 3L turbomaskin eller.. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||||
Re:
EDIT: Jag insåg att min post låter klart mer negativ än jag avsåg. Jag vill helt enkelt att så mycket som möjligt som skrivs om Modsport och SPVM är korrekt. Varje läsare här på rejsa.nu är ju en potetiell framtida förare i någon av SPVMs klasser. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||||||
Re:
Läser detta och tycker... Fan jag känner igen denna diskussionen från en annan tråd. STAC och lättviktsbilar. Där hade du som svar kort och gott utan förklaring att där hade ni dragit gränsen och man kunde inte tillfredsställa alla. Du kan ju alltid skrapa ihop ett gäng och starta en egen klass... Känner du igen de? _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
||||||||
Re:
Men det finns inga 3 liters moderna Porsche maskiner så det går ej, Audis nyare är inte det heller inte Nissan heller och bmw nya är på 3,5 or och merca kompressor maskiner är stora dom Med. Okey du har rätt på z06 fronten den har ju insprutning. Men ta en annan stor Jänk maskin förgasare 1 eller 2 ports dom ger ju sjukt med vrid och tidigt. Så en sån maskin är ju jämförbara med en mellan stor med turbo.. Och ditt exempel ovan gör det svårt att klara så fort motorn blir över 3 liter då Max vikten kommer in då ytan den.. Är väl faktiskt bara maxvikten som ställer till det för större moderna turbo maskiner, effekt räkningen verkar ju funka strålande. _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
Re:
Ja visst. Jag bollar lite och är väl medveten att inga regler ska ändras för mig eller 2 till. Jag tycker det är roligt att förstå upplägget och se om det finns nån väg runt om jag nån dag skulle vilja köra _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 63537 besök totalt |