Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1020 besök totalt |
Hur mycket krSnger era bilar?
Borjar fa fason pa chassiet nu (tycker jag iaf ![]() Har fran foto kunnat konstatera att bilen kranger lite drygt 3 grader vid max sidobelastning. Far for mig att detta ar ganska mycket, ratt eller fel? ![]() Vore kul att veta hur mycket andra/era racebilar (alla typer men helst baserat pa standardbilar..) kranger som referens!! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
Re: Hur mycket krSnger era bilar?
Sen jag fixat lite fjädringsväg (från 0-30 mm fram; från 10-30 mm bak) ![]() ![]() Min bil har original k-fjädrar, gula koni, H&R-fjädrar som är lite hårdare/kortare än original, och gatdäck. Jag anar att R-däck kommer att "ställa till det", d v s att det ökade greppet kommer att tvinga mig att ändra setup... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Min bil kränger något mindre än tre grader.
om du vill se en bil som inte kränger så mycket, se här: http://db.alfaromeo.org/articel/imag _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Min avatar visar min Miata med orginal Sportfjädrar i en konvändning. Vid detta tillfälle hade jag orginaldäck så med RA-1orna lär det kränga ännu mer. |
||
Vi ska inte bara titta på gradtalet som sådant. Det beror på vilken bil det gäller. 3 grader gör ju ca 40 mm per sida på din bil. Beroende på hur dämparna tar hand om rörelsen så att du inte får massa krafter åt "fel håll" vid tvära girar, så behöver krängningen inte vara någon nackdel. Eftersom bilen inte verkar bottna i fjädringsvägen eller mot marken eller skärmarna så finns ju uppenbarligen utrymme för rörelsen. Problemet är att kunna hantera en stor fjädringsrörelse inställningsmässigt. Kan du inte sänka bilen? Då kan du göra förändringar med krängningsrörelsen utan att förlora. Det kan ifs innebära omvinklingar av hjulupphägningen. Men antagligen kommer du att uppleva bilen som mer lättkörd. Det är sällan banor kräver så stor fjädringsväg. Men att BARA styva upp den kan ge nackdelar också. Man bör absolut ta med fördelen av att en styvare bil kan sänkas. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
vill du veta hur mkt din bil kränger???
köp denna: http://www.danmobility.se/product.as ![]() |
||
Iom kablarna kan man logga all data till PC'n efter körning så att man inte behöver kolla det fina instrumentet hela tiden. Eller finns det en enhanced model med peak givare. ![]() ![]() ![]() _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||
1. Att sänka bilen fram blir nog svårt med dagens förutsättningar. Skall titta på detta ikväll, men jag tror att dämparen bottnar om jag sänker mer. Dock ser bilen något hög ut fram och hade säkert mått bra av detta på flera sätt. Återkommer om detta. 2. Vill inte sänka bilen bak då det händer en massa otäckheter med bakvagnen som jag vill undvika. Semi-trailing bakvagn. Dessutom är det ont om plats i hjulhusen. 3. "Problemet är att kunna hantera en stor fjädringsrörelse inställningsmässigt." Sant! Som bilen är nu så har jag troligtvis obefintlig Camber-gain vid bump fram. Skall dock titta på detta också ikväll. Åker fn med ca 3 grader camber fram vilket i så fall låter "rätt"...? Det finns en möjlighet att öka camber-gain något genom att flytta ned spindelleden med en distans, men det innebär samtidigt en höjning av rollcentra. (Som dock ligger ca 70 mm lägre fram än bak..) Kan det vara idé att testa? 4. Lite OT kanske, men funderar på att testa ca 10-20% hårdare fjädrar fram då bilen är något lite för överstyrd i snabba kurvor och jag har inte mer att justera på krängarna. Annars beter sig bilen bra och är i mina ögon lättkörd. Inga elakheter och väldigt konsekvent! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||
3 Testa om du har tid. Jag testar allt jag kommer på. Skulle du tycka att det blev markant sämre så har du fått reda på något värt att veta. 4 Överstyrd. då kan du ju höja Rc lite grand. Kanske då i kombination med en liten sänkning, eftersom fjädervägen blir kortare om du samtidig går upp i fjädrar. Låter väl lagomt att börja med. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1020 besök totalt |