Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3228 besök totalt |
regler vid bullermätning vid bankörning
vet att det är 95 som gäller men undrar lite över mätning är det upp till banägaren att placerad den som han vill el finns det specificerade platser på varje bana + skall det vara något särskillt avstånd från bankanten el är det ett visst antal meter från passerande bil |
||||||||
rent tekniskt så är det 55 eller 60 Db till kommunens fastställda mätpunkter.
Sen har banägarna kommit fram till att det motsvarar ungefär 95 db mätt 10 meter sidledes från förbipasserande bil under full acceleration. Sen har dom olika banägarna lite olika sätt ändå att mäta det, men som sagt det är ju upp till dom själva att bestämma eftersom det som är viktigt för miljö och hälsovårdsnämnden är dom 55 eller 60 decibelen som inte får överstigas hos grannarna ..... Och problemet kommer när vinden ligger åt fel håll t.ex på Anderstorp banan. Då behövs det kanske max 92 db på banan för att komma ner i tillåtna nivåer. |
||||||||
förrutom att den ljudmätningen är förbundets mätmetod och då är den sportgrensvisa bullermätningen (dock så hjälper det ju inte mot miljö & hälsovårdsnämnden beslut) Så funkar det även bra med stillastående mätning som en indikation på hur mycket det kommer bullra ute på banan..... dock är det lite olika värden för olika biltyper men med en erfaren testare så kan man tolka mätningarna förvånansvärt bra mot vad det blir ute på banan under fullfart. |
||||||||
om man vill åka; måste man då uppfylla både depå- och förbifartsmätningen? /108 dB i depån, 98 dB på banan. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
108 Db i depån ![]() Men för att svara på din fråga..... steg ett är att du måste uppfylla depåmätningen för att få starta i tävlingen enligt SBF reglerna..... Och sen måste du uppfylla banägarens krav (förbipassage) för att få fortsätta åka.... sen är det olika nivåer beroende på vilken tävling och framförallt vilken bana. |
||||||||
Hur många db ligger en F1 motor på då, efter första träningen jag titta på så bestämde jag mig ganska snabbt för att skaffa ett par öronproppar.
![]() Eller är det några andra racebilar som låter mer nuförtiden fvar ju trots allt nått år eller 2 sen man kolla på f1. _________________ Thomas Tegbäck |
||||||||
Ljud är lustiga saker, för vad du hör är inte nödvändigtvis vad dB-mätaren ger utslag på. Har för mig att gokarts har en rysans låg bullernivå egentligen, men de hörs vida omkring. En V8-bil däremot, som man knappt tycker viskar i jämförelse kan få svartflagg... dB kan väl översättas med ljudtryck, om jag förstår saken rätt.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||||
Bullrade inte GT-bilarna på Anderstorp uppåt 135 dB när dom var där för ngt år sedan? Lågfrekvent buller har lättare att fortplanta sig långa sträckor än högfrekvent. Tänk på hur det brukar låta när tonåringarna med sin sänkta civik med 12"-basar åker förbi på lite avstånd, diskanten försvinner och man hör bara basen i "musiken" _________________ Pär Hylander |
||||||||
Hade ingen mätare men HÖGT va det iaf ![]() Utan hörselskydd=Stendöv... OT: Kan undra hur de löser sin radiokommunikation, jag som tycker att vi har problem med oväsen i vår symaskinsvolvo trots hörselkåpor i hjälmarna... ![]() _________________ Karl Brag |
||||||||
Första mätningen gav 116 dB. Sedan gjordes en ny mätning; då jag istället för att ha kopplingen nedtryckt, lade i friläge. Det var denna mätning som gav 108 dB. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
om du tänker på i Lördags Bert så mätte han vid kanten och sen räknades värdena om enligt nån uttestad metod. Så sa han som skötte mätningarna när jag frågade lit eom mätningarna och hur de gick till. Kan säga att de värde han fick på de bilar jag känner igen sen tidigare stämde bra överens med vad jag mätt upp på Kinnekulle. Då fick jag instruktioner av Larserik som sköter bana där.
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||
Tvärtom egentligen ![]() Höga frekvensen når längst (Man använder kortvågsradio ifall man vill sända långt) Dock har låga frekvenser bättre genomslagskraft, höga är lättdämpade som fasen, ett löv kan hindra microvågor från att nå sin mottagare, en bashögtalare knäcker lätt betongväggar, höga frekvenser sprids dessutom(vill jag minnas) sämre än låga vilket gör att diskanten bara hörs väl i en viss riktning, basen låter överallt ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
Jag tror tyvärr att du har fel. Ett exempel är NMT som når längre än GSM som når längre än UMTS (3G). Högre frekvens ger snabbare dataöverföring men kortare räckvid. Men som du säger så går höga frekvenser att stråla i en riktning, men det krävs väl en högre frekvens än diskantens 20 kHz. _________________ Mikael Arnberg |
||||||||
Bullerutredningar träffar visst hyfsat väl i sina uträkningar och det går även att skärma en hel del om banägarna vill kunna köra utan problem med att överstiga gränserna. Jag vet att t.ex. SHRA Sundsvall har gjort en utredning till sin bana och kom då fram till att en jordvall på 6 m med ett bullerplank på 2 meter på toppen skulle lösa deras problem med 55 dBA vid närmaste 4 sommarstugor som berörs. Tror det kan röra sig om 2 km bort, eller nåt sånt, med svag sluttning, myrmark, lite skog och en sjö emellan.
Men då vet jag inte om det t.o.m. skulle räcka för Top Fuel, men betydligt mer än de 95 dBA som racerbilar verkar begränsas till var det i alla fall. Kan tänka mig att det till slut hamnar där för många racerbanor också. Nu är det ofta inte åt alla håll som man måste avskärma, men det blir nog ganska dyrt ändå... 6 m hög jordvall i ett par km blir säkert inte billigt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||
Kunde kineserna så kan väl vi ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3228 besök totalt |