Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
USA-import - hur göra säker betalning?
3 besök senaste veckan (2530 totalt)
Sandström
Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Hur är bästa sättet, eller minst dåliga, att göra med betalningen när man ska importera något av lite större värde från USA och säljaren är en privatperson eller mindre företag med okänt rykte/ekonomi? Vi leker med tanken att vi hittat en racebil för motsvarande 500 000 kr.

Det verkar finnas flera pålitliga aktörer som tar på sig att åka och titta på bilen så att den öht finns och att den motsvarar beskrivningen. Dessutom kan de då ta med sig den.

Men hur gör man med betalningen? Säljaren släpper naturligtvis inte bilen förrän pengarna är i handen/på kontot. Och jag förskottsbetalar naturligtvis inte en halv miljon kr till mellanhanden eller säljaren.

Frågan är om det finns något system liknande våra postväxlar i USA där man ställer ut växeln på säljaren? Alternativt om det finns banköverföring att göra som går omedelbart? Dvs så att mellanhanden kan slå en signal och ge OK varvid jag gör överföringen. Säljaren ser denna och mellanhanden kan ta med sig bilen.

Tittade på PayPal, men de tar 3,4 % för en överföring så det skulle bli över 17 000 kr (+ valutapåslag) bara för överföringen . Ska ju inte behöva vara dyrare att skicka pengarna över Atlanten än att skicka bilen kan jag tycka.

Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re: USA-import - hur göra säker betalning?

Dubbel.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Är det så stora pengar, så sätter man sig på ett plan och gör affären själv.
Eller så gör man som vårat team.....man skickar mej....

När den som skickats att titta på bilen ger klartecken...sätts pengarna över.
Det tar mellan 5 timmat till någon dag.

Frakten sköts seran av trovärdig speditör....under övervakanda av utsänd.
Pratar vi Florida.....så har vi logistiken.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Sandström
Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Några timmar är ju helt OK. Problemet är ju om det tar någon dag... då vill man ju nästan ligga på vakt utanför garaget så att inte säljaren gör sig av med bilen medan mina pengar är på väg . Och tar det mer än en dag tror jag att jag skulle få magsår av väntan.

De här överföringarna du talar om, är det en vanlig internationell överföring via sin vanliga svenska internetbank?

Det kan ju vara läge att både åka över själv och köpa hjälp av någon som du som kan det hela. Då får man både vara med själv och har hjälp av någon som gjort det förr så att säga.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Sandström skrev:
Några timmar är ju helt OK. Problemet är ju om det tar någon dag... då vill man ju nästan ligga på vakt utanför garaget så att inte säljaren gör sig av med bilen medan mina pengar är på väg . Och tar det mer än en dag tror jag att jag skulle få magsår av väntan.

De här överföringarna du talar om, är det en vanlig internationell överföring via sin vanliga svenska internetbank?

Det kan ju vara läge att både åka över själv och köpa hjälp av någon som du som kan det hela. Då får man både vara med själv och har hjälp av någon som gjort det förr så att säga.

Jag vet inte exakt hur överföringen går till. Men det är någon sorts express via banken.
Det ska gå på 5 timmar över hela världen, men vi gjorde det i november....i Frankrike, och då tog det en och en halv dag. Men....som sagt...Frankrike...

Bilen stod lastad i vår kärra, när vi väntade....och kärran stod så vi inte kunde få ut den utan säljarens hjälp.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: USA-import - hur göra säker betalning?

Sandström skrev:
Hur är bästa sättet, eller minst dåliga, att göra med betalningen när man ska importera något av lite större värde från USA och säljaren är en privatperson eller mindre företag med okänt rykte/ekonomi? Vi leker med tanken att vi hittat en racebil för motsvarande 500 000 kr.

Det verkar finnas flera pålitliga aktörer som tar på sig att åka och titta på bilen så att den öht finns och att den motsvarar beskrivningen. Dessutom kan de då ta med sig den.

Men hur gör man med betalningen? Säljaren släpper naturligtvis inte bilen förrän pengarna är i handen/på kontot. Och jag förskottsbetalar naturligtvis inte en halv miljon kr till mellanhanden eller säljaren.

Frågan är om det finns något system liknande våra postväxlar i USA där man ställer ut växeln på säljaren? Alternativt om det finns banköverföring att göra som går omedelbart? Dvs så att mellanhanden kan slå en signal och ge OK varvid jag gör överföringen. Säljaren ser denna och mellanhanden kan ta med sig bilen.

Tittade på PayPal, men de tar 3,4 % för en överföring så det skulle bli över 17 000 kr (+ valutapåslag) bara för överföringen . Ska ju inte behöva vara dyrare att skicka pengarna över Atlanten än att skicka bilen kan jag tycka.

DU åker över, summan för biljetter, lite hotell etc är strunt i jämförelse med hela affären.

Resecheckar och lösa in dem till säljarens konto kanske går, varför inte fråga din bank vad de har för tjänster och hur de kan hjälpa dig?
Är det företag som tar tex visa så borde en tillfällig höjning av kortets tak kunna fungera.

Uppsala
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:

Jag vet inte exakt hur överföringen går till. Men det är någon sorts express via banken.
Det ska gå på 5 timmar över hela världen, men vi gjorde det i november....i Frankrike, och då tog det en och en halv dag. Men....som sagt...Frankrike...

Låter hoppfullt! Ska undersöka detta med min vän; Google.

Citat:

Bilen stod lastad i vår kärra, när vi väntade....och kärran stod så vi inte kunde få ut den utan säljarens hjälp.

Det är en bra lösning på min fundering (ligga och vaka utanför säljarens garage). Gäller att man på något vis säkrar egendomen under perioden man släppt stålarna tills säljaren mottagit dem.

Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Om motparten accepterar Bitcoin är det ett både snabbt och billigt sätt att överföra pengar på.
Funkar överallt där det finns en dator.

Vill man sen få in pengarna till ett vanligt konto "kostar" det bara 0,8%.

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011

Re:

Daniel Engström skrev:
Om motparten accepterar Bitcoin är det ett både snabbt och billigt sätt att överföra pengar på.
Funkar överallt där det finns en dator.

Vill man sen få in pengarna till ett vanligt konto "kostar" det bara 0,8%.

Tänkte på det med, men kanske lite olustigt om man inte är van med bitcoins att handskas med dom summorna.

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
Allmänt banåkaforum
3 besök senaste veckan (2530 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande