Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo S60 Challenge nr 4, äntligen BE-kort!
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (42251 totalt)
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Jon_R skrev:
Tackar för inlägget

Känns som man skall bevara den i ursprungs skick så länge det går, bara hoppas motorn håller ihop så man slipper bryta plomberingen bara för att!!

Skall det göras något med effekten får det bli lite lagom iaf med denna motorn och skulle man drabbas av trim djävulen så får det bli en annan motor så man har kvar "original" motorn så att säga!!
Men detta året blir det inga stora grejer utan mest köra hoppas jag på!

// Jon

Tycker nog du ska låta bli att chippa. Det är en väldig skillnad på en gatbil som troligen aldrig i sitt liv kommer köras max även om ägaren tror han maxar bilen, mot en banbil som går max. Problemet brukar bli värmeuppbyggnad, och sedan smådetonationer.

Gissar att du då inte klarar dig med den kylning du har, utan behöver bättre vattenkylning, bättre oljekylning, kylning av växellåda etc.

Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Rolle Scirocco skrev:

Tycker nog du ska låta bli att chippa. Det är en väldig skillnad på en gatbil som troligen aldrig i sitt liv kommer köras max även om ägaren tror han maxar bilen, mot en banbil som går max. Problemet brukar bli värmeuppbyggnad, och sedan smådetonationer.

Gissar att du då inte klarar dig med den kylning du har, utan behöver bättre vattenkylning, bättre oljekylning, kylning av växellåda etc.

Ne då jag skall hålla mig lugn, det är ju köra man vill göra så bäst att ligga på rätt sida gränserna.

Tackar för synpunkten

// Jon

Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Varit på jakt efter ett set regndäck sen jag va och badade på Mantorp en körning förra sommaren och som en liten sen julklapp till bilen dök det upp ett sett samt att jag nappade på ett set med slicks i 18 tum med
Lätta och fina och passar fint på bilen!

Speedline Corse 2113GT 8x18 ett set slicks och ett set regn däck.

Tänkte det va kul att väga lite va de olika uppsättningarna väger som jag kör med.

Original fälg BBS Nebula 8x18 med R-däck

Sparco Assetto Gara 7,5X17 med slicks

Speedline Corse 2113GT 8x18 med slicks

Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006

Med tanke på att vikten sitter längst ut så borde de lättare hjuöen innebära nån tionedl i acceleration och broms samt ett snäpp högre toppfart som resultat. Är ju i praktiken fyra svänghjul man har på bilen.

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Ja är ju inga ofantliga kilon lättare de blir men de blir ju alltid något och det är allt som oftast till det bättre nått ,kilo här och där ger lite mer acc, varvtid osv och det är ju just det vi alla jaga!!!

Krängde av ett däck av Speedline fälgen och vikten på enbart fälgen var 9kg prick.

Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Med 18 grader i helgen så ja de får man ju vårkänslor i höger foten så bilen hissades ner från pallbockarna och på med hjulen och så ut och gasa lite, tur man bor på landet

Med solen kommer lite av stressen med att hinna klart de sista lilla som skall göras.

Kamrem beställt samt bromsvätska så ska ta tag i det snart.
Lika så hoppas jag på att få tillbaka min upplagade front inom en väldigt snar framtid

Det som stressar mig mest och som är mest kritiskt faktiskt är att jag skall få tummen ur och fixa BE kortet så jag kan ta mig till en bana och köra lite med

Mönsterås
Här sen Okt 2004

Re:

Jon_R skrev:
fixa BE kortet så jag kan ta mig till en bana och köra lite med

Funkade ju rätt bra förra året iaf

Bra jobbat o vara typ klar redan.

Jon_R
Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Ja jo men var mer diskret då än va ekipaget blir i år är jag rädd så får nog lägga på ett plugg kol så att säga

Har ju inte gjort några stora grejer men de är gjorda iaf, blir ett ryck nästa helg så hoppas bli klar med de mesta då förutom hjulinställningen

Mönsterås
Här sen Okt 2004

En ny fyrhjulmätare beställs denna veckan. Vi kör igång den i nya lokalerna efter påskhelgen

Så det ska nog gå att få hjulvinklar på en S60 om det behövs

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Har du skippat framspoilern?

Emmaboda
Här sen Feb 2005

Re:

Lillen skrev:

Står i tråden att den är på reparation

Äger följande:
BMW M235 -14
BMW 330 -06 Banbil/bruksbil
*BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt)
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Ricke_1602 skrev:
Lillen skrev:

Står i tråden att den är på reparation

AHH , ok! thumbs up

Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Hoppas på att få tillbaka den i veckan så jag kan montera dit den till helgen med när det ändå skall mekas med kamrem osv

Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Att göra lista inför 2014

* Byte bromsklossar bak KLART
* Byte bromsklossar fram KLART
* Byte vänster yttrestyrled KLART
* Omdragning bromsrör KLART
* Hjulinställning
* Bromsprov/justering
* Två 17 tums fälgar till slicksen KLART
* Byte servo olje behållaren KLART
* Byte motor olja, filter & bränslefilter KLART
* Byte kamrem KLART
* Laga fronten
* Byte bromsvätska KLART
* Justerat in växellägena KLART
* Dra in ström till cigg uttag och montera KLART
* Ett set regndäck 18 tum KLART

Bockat ett par punkter till på att göra listan i helgen så egentligen bara fronten kvar sen kan de gasas

Se när jag får möjlighet att kolla hjulvinklarna och justera bromsarna men inget måste.

Köpte även på mig en motor i helgen som jag skall ha för framtida behov

Bara de där förbaskade körkortet kvar då men men de löser sig

Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare
En liten uppdatering så här i efterhand

Förra Lördagen var P.P och jag och hämtade den nya spisen som jag kommer fila på hur jag skall bestycka osv men tanken är att den samt dogbox lådan åker i till nästa år, bara lite som skall till men de gäller ju att va ute i god tid och hugga när en sån här motor dyker upp thumbs up

Motorn på flaket efter hemkomst.

Räknar med att jag får hem den upplagade fronten till helgen så nu är jag så gott som redo för ban körar året 2014

// Jon

Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare

Vitt ska ju vara inne sägs de

Då av bilen komplett igen fronten monterad efter lagning och lack så nu är allt klart för körning 2014
så här skall gasas

Ume
Här sen Jul 2003

Snyggt de blev. thumbs up

Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Lillen skrev:
Snyggt de blev. thumbs up

Tack å tack

Ronneby
Här sen Jun 2012

Trevligt att ha bilen klar.
Vad har du för körningar inplanerade?

Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Re:

Role skrev:
Trevligt att ha bilen klar.
Vad har du för körningar inplanerade?

Ja då har man ju iaf möjligheten att köra :-)

Inga inplanerade alls så utan får ta det lite som de kommer och tiden finns så att säga

Hur går de själv?

Nybro
Här sen Feb 2006

Trådstartare
Då var premiär körningen för 2014 avklarad thumbs up Gjorde de enkelt för mig och körde 2,5 mil till Emmaboda och körde lite superstage. Va få bilar som körde så det blev en jäkla massa vändor som var bra för både mig och bilen. Allt funkade som det skulle och bilen verkar hålla ihop bra, efter de första vändorna och två snurrningar så var de torra slicksen avsvarvade och greppet fanns även i bakvagnen och bilen kändes igen från förra året.

Var soligt och varmt så en kanon dag, han med många rundor så kunde testa lite olika däckstryck och växlar i de olika partierna på banan.
Hade som bäst förra året 1,29,69 och mitt på dagen började jag komma ner i tiderna och innan lunch satte jag 1,29,22 thumbs up och sista vändan ut innan maten så bromsade jag på mig och fick bromsplatta på v-fram bara bita ihop, byta däck och så lite mat och på det igen!!!!

Inte säga annat än att jag försökte iaf haha

Körde som sagt var en jäkla massa vändor och måste säga att jag var rätt jämn i mina tider

Ni kan ju räkna själva hur många

Efter allt detta nötande så kom tiden 1,28,41 körde 11 vändor i rad innan de va dags att packa ihop och åka hem...

Som sagt va bilen funkar kanon och de går att hitta lite mer att kapa på så nästa mål får bli under
1,28 tid

Volvo S60 Challenge nr 4, äntligen BE-kort!
<<   1, 2, 3, 4   >>
7 besök senaste veckan (42251 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande