Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7092 totalt) |
Det borde bli lite mer värme om du inte bara bromsar innan kurvan utan också på väg ur den (om nu bromsen hejdar innerhjulet).
|
||||||
En sak det inte talas så mycket om är beläggstorlekens betydelse. När det gäller skivan så ger mer järn möjlighet till större inbromsning innan den överhettas. Det har uppenbarligen inte hänt här. En liknande situation gäller beläggen. Om dom är för stora så uppnås inte deras rätta arbetstemperatur. Är dom för små så sker motsattsen. Skivan blir lika varm som den bortbromsade kraften påkallar, så den påverkas inte av padytan mer än att den täcker över kylytan mer och därmed försämrar kyllningen något.
Alltså, både för stora och för små belägg är fel. Beroende på bana kan vi få byta hela härligheten för optimal funktion. Om vi nu ska ligga på topp. om det nu är överhettning av beläggen som skett så får du ta den dom och kolla ytan för att se. Men problemet verkar vara nått annat. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Det är nästan alltid för liten Padarea på alla standard bilar. för stor lär den iallafall inte vara.
![]() Påtal om skivtjocklek. Jag mätte mina skivor idag.= 22mm, i höstas va dom 25mm ![]() |
||||||
Det är nog rätt som du säger, jag har dålig koll på vad olika bilar har. Jag vill bara poängtera principen. Många tror att större är bättre än mindre som mått betraktat. (Fast kanske inte här ![]() Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Det råkar inte vara så att du kört ut med helt kalla bromsar och fått fadingproblem?!?
![]() Jag råkade ut för detta på ringen med Polon en gång, första varvet när jag körde ut med helt iskalla bromsar. ![]() Nästa dag värmde jag upp bromsarna lite innan första varvet på banan och då var det inga som helst problem. ![]() Någon som kan förklara detta?!? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||||
Jag önskar du hade rätt. ![]()
Det var det värsta bromsskiveslitage jag nå'nsin hört talas om. Vad var det för belägg, som lyckades åstadkomma detta enorma slitage? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Jaaa, jag antar att de inte har rostat bort i garaget över vintern....? ![]() _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
PFC97. Men jag kör ju med mina bilar så det har ju inte slitits ut i garaget iallafall ![]() |
||||||
Jag har fixat en laservärmemätare tills i helgen för jag tänkte kolla bromstempen...
Men så kom jag på att det nog inte är så populärt att hänga ut genom fönstret och mäta samtidigt som jag försöker få stopp på bilen efter Mantorps långa raka..... ![]() ![]() Får man ut någon användbar information av att mäta tempen på bromsarna i depån? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Nej, men det finns små värmekänsliga klisterlappar, man kan tejpa lite här och var, som byter färg när de uppnår en viss temperatur. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Det finns väl en speciell färg också som man duttar dit en prick och så skiftar den färg vid en speciell temperatur. _________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||||
Inom motorsport används mätning med indikeringsfärg eller temperaturprob. Jag använder mig oftast av färg då den återger maxtempen ute på banan och det är ett mer realistiskt värde än det värde man får med proben. Proben hålls emot skivan direkt när ekipaget kommer in i depån (tempen sjunker snabbt). Mätning i depån används bäst som jämförande värden med andra mätningar, då skivorna hinner kylas mkt på väg in i depån.
I färgkitet finns det tre färger som målas på skivans 'utsida'/skivans tjocklek. Då får man både indikering på ytan mot belägget och i skivans kärna dvs ventileringen. Färgerna är grön, orange och röd. De oxiderar vid olika temperaturer så grön växlar till vit vid 430gr, orange till gul vid 560 och röd till vit vid 610. På en raceskiva bör den röda färgen vara intakt dvs skivtemperaturen ska ligga under ca 600gr. Det är inte dumt att skaffa ett färgkit om man är ett gäng som kör mkt bana och vill ha 'koll' på tempen. Utifrån indikeringarna stryps eller tillförs kylning. ![]() _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
Vad kostar/var köper man färgkitet? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Hur mycket färg är det i burken, dvs ungefär hur många kan man vara o dela? |
||||||
Jag har i och för sig kylning till mina bromsar, men jag har samma erfarenhet, BMW:s originalskivor tål VÄLDIGT mycket stryk. Mina framskivor har hängt med i fyra år nu... _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
Det är iofs små burkar, men det går inte åt mkt färg (jag klarar mig med ett kit per säsong). Fem personer kan lätt dela på ett kit, självklart beroende på hur ofta ni 'målar'. Har också mkt bra erfarenhet av BMW's originalskivor. På min 323 E30 BMW Cup sitter det fortfarande samma skivor fram som när jag började tävla -97, dvs tre års aktivt tävlande i sprintrace + lite bankörning därefter (får sluta jobba på helgerna och börja rejsa igen ![]() _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
Laser och bromsskivor funkar inget vidare. Jag har själv testat men man får inga riktiga värden eftersom metallen är blank på nåt vis. ![]() Dessutom brukar inte lasermätare gå så högt i temp. Min går tex bara till 270 grader. |
||||||
IRmätare med loggning monterad nånstans på insidan av skivan borde ge live värden.
En IRtempmätare med PT100 utgång hade varit passande. Display på instrumentpanelen och sensor i hjulhuset. ![]() Men jag gaggar bara på (har inte ens googlat). ![]() EDIT: Den här kanske: http://www.mikroninfrared.com/produc "The M120 has an easy to read temperature display in °F and °C. It stores up to 250 readings and provides outputs to recorder, data logger or computer for permanent record." Vad den kostar och hur vettigt det skulle vara att tejpa fast den i hjulhuset kan jag bara gissa. Det snackades även om nån korrektionsfaktor för svartkroppsstrålning där en svart yta hade 1.0 och polerad metall hade 0,1. Bromsskivor är väl nära polerad metall så det kan förklara kassa värden om man inte kan kompensera för det. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (7092 totalt) |