Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kassa orginal bromsar???
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (7092 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det borde bli lite mer värme om du inte bara bromsar innan kurvan utan också på väg ur den (om nu bromsen hejdar innerhjulet).

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

En sak det inte talas så mycket om är beläggstorlekens betydelse. När det gäller skivan så ger mer järn möjlighet till större inbromsning innan den överhettas. Det har uppenbarligen inte hänt här. En liknande situation gäller beläggen. Om dom är för stora så uppnås inte deras rätta arbetstemperatur. Är dom för små så sker motsattsen. Skivan blir lika varm som den bortbromsade kraften påkallar, så den påverkas inte av padytan mer än att den täcker över kylytan mer och därmed försämrar kyllningen något.

Alltså, både för stora och för små belägg är fel. Beroende på bana kan vi få byta hela härligheten för optimal funktion. Om vi nu ska ligga på topp.

om det nu är överhettning av beläggen som skett så får du ta den dom och kolla ytan för att se. Men problemet verkar vara nått annat.

Göran Malmberg

Horda
Här sen Nov 2002

Det är nästan alltid för liten Padarea på alla standard bilar. för stor lär den iallafall inte vara.

Påtal om skivtjocklek. Jag mätte mina skivor idag.= 22mm, i höstas va dom 25mm

Bromma
Här sen Feb 2003

Lotus Samuel skrev:
Det är nästan alltid för liten Padarea på alla standard bilar. för stor lär den iallafall inte vara.

Det är nog rätt som du säger, jag har dålig koll på vad olika bilar har. Jag vill bara poängtera principen.
Många tror att större är bättre än mindre som mått betraktat. (Fast kanske inte här ).
Göran Malmberg

Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002

Det råkar inte vara så att du kört ut med helt kalla bromsar och fått fadingproblem?!?
Jag råkade ut för detta på ringen med Polon en gång, första varvet när jag körde ut med helt iskalla bromsar.
Nästa dag värmde jag upp bromsarna lite innan första varvet på banan och då var det inga som helst problem.

Någon som kan förklara detta?!?

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Peeter skrev:
Det råkar inte vara så att du kört ut med helt kalla bromsar och fått fadingproblem?!?

Nä, jag tar det relativt lungt första varvet.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Lotus Samuel skrev:

Jag önskar du hade rätt.

Lotus Samuel skrev:

Det var det värsta bromsskiveslitage jag nå'nsin hört talas om. Vad var det för belägg, som lyckades åstadkomma detta enorma slitage?

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003

ice skrev:
Lotus Samuel skrev:

Jag önskar du hade rätt.

Lotus Samuel skrev:

Det var det värsta bromsskiveslitage jag nå'nsin hört talas om. Vad var det för belägg, som lyckades åstadkomma detta enorma slitage?

Jaaa, jag antar att de inte har rostat bort i garaget över vintern....?

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

ice skrev:

PFC97. Men jag kör ju med mina bilar så det har ju inte slitits ut i garaget iallafall

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag har fixat en laservärmemätare tills i helgen för jag tänkte kolla bromstempen...

Men så kom jag på att det nog inte är så populärt att hänga ut genom fönstret och mäta samtidigt som jag försöker få stopp på bilen efter Mantorps långa raka.....

Får man ut någon användbar information av att mäta tempen på bromsarna i depån?

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

ThomasT skrev:
Jag har fixat en laservärmemätare tills i helgen för jag tänkte kolla bromstempen...

Men så kom jag på att det nog inte är så populärt att hänga ut genom fönstret och mäta samtidigt som jag försöker få stopp på bilen efter Mantorps långa raka.....

Får man ut någon användbar information av att mäta tempen på bromsarna i depån?

Nej, men det finns små värmekänsliga klisterlappar, man kan tejpa lite här och var, som byter färg när de uppnår en viss temperatur.

Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Nej, men det finns små värmekänsliga klisterlappar, man kan tejpa lite här och var, som byter färg när de uppnår en viss temperatur.

Det finns väl en speciell färg också som man duttar dit en prick och så skiftar den färg vid en speciell temperatur.

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Inom motorsport används mätning med indikeringsfärg eller temperaturprob. Jag använder mig oftast av färg då den återger maxtempen ute på banan och det är ett mer realistiskt värde än det värde man får med proben. Proben hålls emot skivan direkt när ekipaget kommer in i depån (tempen sjunker snabbt). Mätning i depån används bäst som jämförande värden med andra mätningar, då skivorna hinner kylas mkt på väg in i depån.
I färgkitet finns det tre färger som målas på skivans 'utsida'/skivans tjocklek. Då får man både indikering på ytan mot belägget och i skivans kärna dvs ventileringen. Färgerna är grön, orange och röd. De oxiderar vid olika temperaturer så grön växlar till vit vid 430gr, orange till gul vid 560 och röd till vit vid 610. På en raceskiva bör den röda färgen vara intakt dvs skivtemperaturen ska ligga under ca 600gr. Det är inte dumt att skaffa ett färgkit om man är ett gäng som kör mkt bana och vill ha 'koll' på tempen. Utifrån indikeringarna stryps eller tillförs kylning.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Stacke skrev:
...Det är inte dumt att skaffa ett färgkit om man är ett gäng som kör mkt bana och vill ha 'koll' på tempen. Utifrån indikeringarna stryps eller tillförs kylning.

Vad kostar/var köper man färgkitet?

Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Säljs av mig och kostar 975:-. Ett kit räcker till många skivor.
Det finns även 'klisterlappar' som du nämnde, men dessa används till nav/bells och ok.

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Stacke skrev:
Det finns även 'klisterlappar' som du nämnde, men dessa används till nav/bells och ok.

Hur mycket färg är det i burken, dvs ungefär hur många kan man vara o dela?
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Vad är det för märke på skivorna?? Ser ut som sånna som jag hade på min gamla 325:a och jag hade inte annat än bromsproblem på den. Släng skiten och köp originalskivor.

Jag förstår iofs inte hur en M3E30 kan ha så pass bra bromsar trots att dom är små. Jag har inte ens kylning till mina och klarar lätt en timma i sträck (har inte provat längre ) Själv tror jag på att det är dom tjocka skivorna och en relativt stor pad-area som gör susen. Vet du måtten på skivorna samt pad-area? mina är 280x25mm

Jag har i och för sig kylning till mina bromsar, men jag har samma erfarenhet, BMW:s originalskivor tål VÄLDIGT mycket stryk. Mina framskivor har hängt med i fyra år nu...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Anders Jeppsson skrev:
Stacke skrev:

Hur mycket färg är det i burken, dvs ungefär hur många kan man vara o dela?

Det är iofs små burkar, men det går inte åt mkt färg (jag klarar mig med ett kit per säsong). Fem personer kan lätt dela på ett kit, självklart beroende på hur ofta ni 'målar'.

Har också mkt bra erfarenhet av BMW's originalskivor. På min 323 E30 BMW Cup sitter det fortfarande samma skivor fram som när jag började tävla -97, dvs tre års aktivt tävlande i sprintrace + lite bankörning därefter (får sluta jobba på helgerna och börja rejsa igen ).

Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:

Laser och bromsskivor funkar inget vidare. Jag har själv testat men man får inga riktiga värden eftersom metallen är blank på nåt vis.
Dessutom brukar inte lasermätare gå så högt i temp. Min går tex bara till 270 grader.

Fixhult
Här sen Apr 2004

IRmätare med loggning monterad nånstans på insidan av skivan borde ge live värden.

En IRtempmätare med PT100 utgång hade varit passande. Display på instrumentpanelen och sensor i hjulhuset. thumbs up

Men jag gaggar bara på (har inte ens googlat).

EDIT:
Den här kanske:
http://www.mikroninfrared.com/products/portable/m120.htm
"The M120 has an easy to read temperature display in °F and °C. It stores up to 250 readings and provides outputs to recorder, data logger or computer for permanent record."
Vad den kostar och hur vettigt det skulle vara att tejpa fast den i hjulhuset kan jag bara gissa.

Det snackades även om nån korrektionsfaktor för svartkroppsstrålning där en svart yta hade 1.0 och polerad metall hade 0,1. Bromsskivor är väl nära polerad metall så det kan förklara kassa värden om man inte kan kompensera för det.

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Så här ser skivorna ut på insidan, på utsidan är de inte alls så "utsmetade".

Beläggen ser också skumma ut...?

Allmänt banåkaforum
Kassa orginal bromsar???
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (7092 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande