Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Snäcka -> Kuggstång Bumpsteer/Ackerman.
10499 besök totalt
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560


Trådstartare
Snäcka -> Kuggstång Bumpsteer/Ackerman.

Jag sitter och konstruerar om min gamla BMW 635 Csi från snäcka till kuggstång.

Så här ser originalet ut iallafall.






Jag har nu handlat på mig en Kuggstång från en VW Polo 2010. (En av de kortaste jag hittade på skroten)



2,7 Varv mellan fulla utslag.
145mm total slaglängd
625mm mellan ledpunkterna.

Längden 625mm är något lite för långt, nedre bärarms lagringarna sitter ca. 615mm isär.

Tanken är att korta kuggstången till 615mm, och sätta Kuggstången precis i linje med nedre bärarms lagring.

Fråga 1

Original har BMW angett Ackerman till 1°50' vid 20° styrutslag.
Ritat vid fullt styrutslag hamnar man precis i Bakaxelns förlängning.
(Ytterhjul 33° inner hjul 43°)

Vid byte från ett "svängade paralellstag" till rakt glidande kuggstång kommer båda dessa troligen inte gå att uppfylla, ska man man bäst uppfylla vinkeln vid 20° eller ?

(De dubbla nedre spindellederna komplicerar det ytterligare då vridcentrum hamnar utanför lederna)





Fråga 2

Guppstyrning, eller Bumpsteer.

Hur känsligt är detta, om man mäter 50mm infjädring, och 50mm utfjädring hur mycket Bumpsteer kan man då tolerera ?
Är det katastrof med 3mm toe förändring över dessa 100mm ?

Är det rentav önskvärt med en något ökning av Toe in vid infjädring, från Rideheigt ?









Användningsområdet på bilen brukar jag kalla Sportig söndags åkning, och jag åker inte på bana.

Det är tveklöst att det kommer behövas nya styrarmar vilket ger "fria händer" att placera yttre ledpunkten för styrstaget.


Tacksam för svar i ämnet, speciellt ang. Bumpsteer.

/ Daniel





Som lite Kuriosa, ett utsnitt från Instruktionsboken, dom kunde förr !


_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Fråga 1:
Bra fråga, beror på vad man vill uppnå
Vad jag vet just nu skull jag lägga ackerman neutral.
Mao skäringen av styrarmana mitt i bakaxen +- vingel.
Sen kommer frågan vill man vara snabb i långsamma kurvor tajta
eller snabb i snabba kurvor med stor radie.
Här lägger jag ner

Fråga 2:
Höjden på kuggstången är mycket viktigare än bredden
mellan innre lederna.
Iof kan man nu justera kuggstångshöjden eller styrstagen
ute vid hjulet. (+-1 är rätt mycket)
Ett riält tummepekfinger börde man kunna lyckas med +-1mm
mätt på fäljden vid +-50mm in och utfädring(slag 100mm).

ps
Gillar du skriver guppstyring

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

fuling skrev:
Fråga 1:
Bra fråga, beror på vad man vill uppnå
Vad jag vet just nu skull jag lägga ackerman neutral.
Mao skäringen av styrarmana mitt i bakaxen +- vingel.
Sen kommer frågan vill man vara snabb i långsamma kurvor tajta
eller snabb i snabba kurvor med stor radie.
Här lägger jag ner

Fråga 2:
Höjden på kuggstången är mycket viktigare än bredden
mellan innre lederna.
Iof kan man nu justera kuggstångshöjden eller styrstagen
ute vid hjulet. (+-1 är rätt mycket)
Ett riält tummepekfinger börde man kunna lyckas med +-1mm
mätt på fäljden vid +-50mm in och utfädring(slag 100mm).

ps
Gillar du skriver guppstyring


Jag kompliterar med mina erfarenheter.

Jag vill bygga så att hjulen går lite toe-in vid infjädring. Det ökar stabiliteten vi hård inbromsning (eller snarare hindrar toe-out vi hård bromsning.)

Det är mycket svårt att mäta Bump om bärarmen passerar våg-linjen under mätnigen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5867



Det här med toeförändringar är inte helt enkelt.

Å ena sidan håller jag med Håkan Butterfly, å andra sidan så kan man fundera på vad som händer vid krängning. Går ytterhjulet mot toe in när det kränger riskerar man en överstyrningstendens.

Man kanske ska fundera på vad som är det vanligaste lastfallet (krängning eller inbromsning)?

Ackerman är inte lika kinkigt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

therealpinto skrev:
Det här med toeförändringar är inte helt enkelt.

Å ena sidan håller jag med Håkan Butterfly, å andra sidan så kan man fundera på vad som händer vid krängning. Går ytterhjulet mot toe in när det kränger riskerar man en överstyrningstendens.

Man kanske ska fundera på vad som är det vanligaste lastfallet (krängning eller inbromsning)?

Ackerman är inte lika kinkigt.

Gustaf
Nja....det ska ju inte flytta sig 5mm..

Sedan är det väl så, att överstyrningstendens för vanliga dödliga...stavas "god instyrning" på vårat språk...

EDIT: .....och på bana och med camberär ju risken stor att man åker toe out redan från början.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5867



Dessutom får man fundera på hur mycket det kränger och fjädrar in när man bromsar.

Jag säger inte att det ena är fel och det andra rätt - mest bara att det finns en del att fundera runt :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

ButterflyRacing skrev:
...Det är mycket svårt att mäta Bump om bärarmen passerar våg-linjen under mätnigen.


Den där förstod jag inte. Har du lust att förtydliga?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560


Trådstartare
Tackar för alla svaren, det låter som jag tänkt hyffsat rätt så här långt.

Möjligen liten ökning av ToeIn vid infjädring, och att Ackerman är relativt sekundär i sammanhanget.




Bärarmarna passerar våglinjen vid infjädring, trots att jag redan flyttat ned yttre fästpunkt med 27mm.
På gott och ont vill jag dock ha bilen i den höjden.

Toe förändringen kan ju vända håll om man passerar våg linjen, vilket kan göra det komplicerat.



Någon som bytt från Servo snäcka till Servo kuggstång, och vet om Servo pumpen för snäcka har tillräckligt flöde för en Kuggstångs styrning ? (Generellt sett)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Citat:
Det är mycket svårt att mäta Bump om bärarmen passerar våg-linjen under mätnigen.


Ser inte riktigt problemet häller.
Sitter kuggstången i rätt höjd och är rätt
längd mellan inre styrledernar
så bör den kompensera bärarmsrörelsen bra.
Mao guppstryringen blir i prinsip noll.

Simuleringsmässigt kontar verklig mäting
som jag gjort ligger så får jag ihopp det.
Men klurigt att mäta. Får göra ett antal
mätingar för att se till att det stämmer.

Daniel-635: Japp känns som du är på rätt väg.
Sätt dit kuggstången proversoriskt och prova.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5867



Re:

fuling skrev:


Daniel-635: Japp känns som du är på rätt väg.
Sätt dit kuggstången proversoriskt och prova.


Jag kan inte nog understryka vikten av detta. Gör ett provisoriskt fäste som enkelt går att shimsa/justera framåt/bakåt/uppåt/nedåt, och mät sedan på bilen.

Det är även smart att göra det färdiga fästet justerbart så det går att shimsa styrväxeln i den ledd (oftast uppåt/nedåt) som visar sig påverka bumpsteer mest. Då kan man testa hur olika saker funkar sedan, utan att svetsa om.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Håller med Gustaf!
Eftersom det nästan alltid blir en kompromiss, "Tillräckligt bra".
Sen inser man att man behöver ändra bilens höjd eller toe och hamnar kanske utanför det acceptabla.
Justerbart, med grundläget i centrum av justeringen.
Har testat att göra ett fäste som inte gick att justera...

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560


Trådstartare
Tack för all input !

Fästet till kuggstången ska jag helt klart göra justerbart i höjdled, i den mån man kan klara det mot rattaxeln.

Jag kommer nog göra nya Rollcenter distanser (Se bild nedan) och intregrera en ny styrarm i denna platta.

På så vis slipper jag svetsa / böja / berarbeta gjutna detaljer. (Endast kapa bort gamla styrarmen)



_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560


Trådstartare
Igår mätte jag upp Bumpsteer på 635ans original setup.



Det vart ingen vacker historia, så här finns en del att förbättra.
Med mätriggen ovan har jag mätt fram ca. 5mm Toe rörelse vid ca. 100mm infjädring, detta alltså på ETT hjul.

Är det vanligt att man väljer att ha en så stor ToeOut vid infjädring ?
Trygga understyrda vägegenskaper vid Rollsteer ?


Jag gjorde även en snabb referens mätning på min BMW 1serie bruksbil.
Med fjäder och krängare kvar kunde jag inte mäta mer än ca. 90mm.
Men Toe förändringen vart under 0,5mm, stor skillnad !!




Jag har även ritat upp VW Polo Kuggstången, om någon annan vill ha mått på den skicka ett mail.

daniel-635 ( a ) h o t m a i l . c o m




_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1266



Kuggstångens leder skall vara i linje med nedre bärarmslagringarna endast om du har noll Ackermann och styrarmens led ligger i linje med nedre spindelleden. Är det så på din bil?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560


Trådstartare
Jag förstår inte riktigt hur du menar, men jag ska inte ha 0 Ackerman

Kuggstången kommer tyvärr inte vara flyttbar, det är helt enkelt för trångt under motorn.
Däremot kommer jag nog ta fram lite olika alternativ på styrarmar, för att få rätt Bumpsteer.

Vad det gäller Ackerman, ska jag precis nu återgå till 3D cad då jag mer eller mindre låst placeringen av kuggstången, så får det avgöra designen på styrarmarna.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1446



Vad Tomas menar är att kuggstångens inre leder ska sammanfalla med bärarmarnas inre leder om du har 0 ackermann, dvs styrarmarna på spindlarna pekar rakt bakåt och att styrväxeln ligger i samma höjd som bärarmsinfästningarna.

Har man ackermannkompensation inbyggt i spidnlarna är ju infästningarna för styrstag inflyttat mot centrum (förutsatt styrväxel bakom framaxeln) av bilen och kuggstångens inre ledpunkter behöver därmed ligga innanför bärarmarnas inre ledpunkter för att styrstagen ska bli lika långa som bärarmarna.

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Racetech
Snäcka -> Kuggstång Bumpsteer/Ackerman.
10499 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande