Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328ti Hellrot - BMW Cup #11 | 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 >> 5 besök senaste veckan (196163 totalt) |
Jaha var börjar man den här berättelsen då? Påtryckningarna om att starta en tråd har varit många och långa från såväl stora som små. Och då jag själv uppskattar alla trådskapares många berättelser om såväl framgång som motgång så kanske man skulle dra sitt eget strå till stacken och på kuppen kanske både få och ge kunskap? Det vore inte rätt att inte berätta historien fram till idag så några av de första inläggen kommer bli rent historiska.
Knutstorp 2017 Knutstorp 2015 Knutstorp 2015 Knutstorp 2014 In session - Knutstorp 2013 Kap 1- En lång resa Att man överhuvud taget börjat med detta ofog till banåka är i sig en paradox. Min första bil, som var en gammal e34 med fler mil på mätaren än räkneverket klarade av, vansköttes till den milda grad att min far fick ta både bil och mig till gör-det-självhall utan pardon för oljebyte efter allt för många mil med rödblinkande service-lampor. Tvagning fick den knappast heller. Vare sig på utsida eller insida och jag fick bannor av min kompis när han lånade den för att köra sin nyblivne flickvän på dejt, men fick skämmas över sophögarna på golvet. Kort och gott fick denna första bil inte mycket kärlek och den gick sitt öde till mötes när den frontalkrockade med en lastbil på en såphal norsk vinterväg. En ny bil behövdes. Via lite 325or hittades körglädjen och så småningom en M5a av någon outgrundlig anledning. Av ytterligare någon outgrundlig anledning hamnade jag på ring knutstorp tillsammans med BMW sport club. Detta var på tiden när man fick köra prova-på dagar. Vilken upplevelse! Men det blev också bara en upplevelse, för mer banåka med M5an blev det inte. Första och sista gången på Knutstorp med M5an Många år senare skulle en bränslesnål och ekonomisk e36a införskaffas. Bilköp gjordes fast med hjärta istället för hjärna då jag föll pladask för en röd 323ti. Köpet visade sig dock inte så dumt. Praktisk, stor, liten, busig, snabb, nogolunda bränslesnål. En riktig allt-i-ett bil helt enkelt. Början på resan - Nyss hemkommen efter inköp Mmm som i M52 Ett K-sport kit med helt för mjuka konstanter inhandlades. Bankörning hade diskuterats med en likasinnad kompis och när våren kom anmälde jag mig till licenskurs. Kursen gick av stapeln och med de uppgraderingar som redan hunnits med under vintern var det en sannerligen angenäm upplevelse att nästan hålla jämn fart med poscharna på lilla Sviestad under kursen! Coilovers, fräscha bromsar och små 15" R-däck gjorde kort och gott susen. En månad senare var det dags för Mantorp med BMWSC. Körningen var kul men från passagerarstolen i diverse instruktörsbilar förstod man plötsligt att man hade lite att lära.. ! Går det att köra så fort? Och herregud vad Sjöströmmaren formligen flög förbi! Så fort skulle det ALDRIG gå att köra. Compactens förträfflighet var hur som helst uppenbar. Banbil och bruksbil i ett - kunde det bli bättre? Dagen efter klubbens Knutstorpskörning i juli bar det t.ex av på tre veckors europasemester ner till södra Frankrike. Bilen skötte sig med bravur (trots att krängningshämmaren hade trillat av på Knutan) och jag glömmer aldrig fälgtvätten vid hemkomst efter 350 mils körning med xp8or.. Premier med BMWSC på Mantorp Compacten på långresa i mögelostens land. Compacten med finsällskap i Chamonix. Bromsarna känndes vettigt att gå igenom och fräscha upp. Blev XP8or första året. Bra belägg, men därefter har det blivit PFCs långlopps-belägg. Bra när man kör mycket Efter en säsong på räserbanan med många nya bekantskaper togs så ett kanske oväntat beslut - compacten skulle avpolletteras som bruksbil! En stor anledning till detta var att renovering av bakvagn stod på önskelistan och tidsoptimist till trots, insåg jag att det skulle behövas ett stillestånd på pallbockar. Garage, garagekumpaner och fyra pallbockar införskaffades. Sen var den begynnande och långsamma konverteringen mot banbil ett faktum. Första vinterns projekt var totalrenovering av bakvagn, lättning och skalstolar. Lite redigare däck och fälg än de små 15"arna införskaffades också. Istället blev det 16" e38-fälgar med et 23 och 225 Kuhmo-däck. Med en liten högst timid valsning fick detta plats. Bakvagnen demonterades till molekyler och allt lämnades på blästring och lack. Nya hjullager. Nya bromssköldar, nya hjulnav. Svetsade fästen för cameber och toe-justering på bakvagnsbalken. Byggde om k-hämmaren till justerbar med skjutbara fästen. Slipade rost och lackade delar av underredet. Alla bussningar byttes till hårda polska plastbussninger (för er som funderat på dessa bussningar(strongflex) så är min bild av dessa (gula) att de är klart mycket hårdare än powerflex men har en passform som kan kräva lite dremmel). Lite andra uppgraderingar letade sig också ner i bilen så som oljekylare och ett m50 insug. M50 insuget klassar jag som den mest prisvärde uppgraderingen på hela bilen, då det införskaffades till det timida priset av 150 sek på lokala skroten. Originalinsuget är som alla vet lite utav ett mysterium och inget annat än en strypnig. Har ni inte bytt så byt nu! En skopa nyrenoverad bakvagn. Balk med camber/caster-bläck påsvetsade. Excenterbult Hoppas det finns fler som uppskattar rent och fint Blästrat och nylackat - Finns det något bättre? Pga ett väl häftigt citronsyrebad fick vi kosta på oss nya nav också.. Lösning inspirerad av andra liknande här på rejsa. Fräste ut egna alubläck som är skjutbara. Har dock ändrats lite samt att yttersta stumparna på krängaren är kapad. Efter en lång vinter med många roliga garagetimmar var fas ett mot banbilskonvertering avklarad. Kännslan att köra bilen var helt förändrad. Nu började det kännas som en rejsbil! Skalstol och moccaratt - hur kan två detaljer göra så stor skillnad? Det hade även installerats 6-punktsbälte vilket det råder delade meningar till hurvida det är bra att ha i en bil utan bur. Men då det ändå fanns någon form av långt framskjutna planer på burbygge, så valde jag att köra med dessa så länge. Våren kom och den årliga Mantorpspremieren med den. Norrut rullade bilen och gissa om man var sugen på att prova den på bana? Med sprillans nya 225or och en 200 kg lättare bil var det plötsligt en helt annan sak. Inte längre var man långsammast. Det känndes tom som att man höll jämn fart med den stora skaran i lugna gruppen vilket var kul. Och även om Sjöström flög förbi på rakan, så hade man lite häng i kurvorna. Jag vill här passa på att rikta ett tack till allas vår "compact"-fadder. Det har aldrig varit någon tävling att köra ikapp med Johan, men med alla pikar man fått så har det såklart sporrat en till att få upp farten. Och faktiskt hade nog inte detta lyckats utan all den coaching Johan gett mig både på banan och i depå. En del av de tips om förfinade spårval jag fått har deffinitivt gjort skillnade och lett till snabbare framfart. Överlag är ju den coaching man kan få genom instruktörerna i BMWsc något jättebra och man känner sig lite mer välkommen som nybörjare när man får åka med de duktiga instruktörerna, så ett tack till klubben går också ut. Kontrollrummet Det viktiga - Inför 2012 vägdes den in på 1120 fulltankad. Dock har den lättats en hel del till och det är väldigt oklart vad den väger i nuläget. Ny invägning står på önskelistan. Edit. Bilen invägd våren 2014 till 1014kg torr och tom Kinnekulle med BMWsc Härlig tvådagars sommarträff på Knutan. Septemberkväll på Anderstorp med Maciek. Övergick här från 16" till 18" bbs rk. Under säsongen gjordes diverse uppgraderingar undertiden som bilen hölls rullande. T.ex glasfiberhuv (sparar 20 kg) och en lamelldiff med 3:73 i utväxling. Den sistnämnda uppgraderingen var, även om den är rätt dyr, en av de bästa jag gjort. Utväxling är och kommer alltid vara en kompromiss. På lite långsammare banor upplever jag 3:73 som helt optimal, medan jag hade velat ha lite lägre på snabba banor som Anderstorp. Men alla vet ju att det är Knutstorp som räknas Vintern kom av någon onödig anledning så även efter denna säsong och gjorde sig påmind genom att det inte kom upp några bandagar på rejsas kalender. Tretton bandagar hade hunnits med under säsongen så det kändes trots allt rätt ok. Bilen åkte återigen upp på pallbockar Fortsättning följer.. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Det är ju puddingen bakom ratten som gör den snabb Uffe _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||
Vad roligt med en tråd Fredrik! Ditt mycket fina och seriösa bygge förtjänar all uppmärksamhet!!
|
||
_________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
||
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
Nya finskor hämtades i helgen. Alltid svårt när man ska välja färg, men blev blanksvart. Valet stod mot gold.
Fälgen är en klassad WTCC fälg från TeamDynamics 9*17 ET 18. 9kg. Känndes vettigt att ha ytterligre en uppsättning. Kör annars på BBS RK 8,5*17 ET 15 (8kg/st) _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
|
||
Jo dom borde bli klädsamma på kärran
Tänkte det kunde passa sammanhanget och lägga en bild på mina ovan nämnda BBS rk. Blir inte lätt att välja.. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
Hmm, båda fälgarna är skitsnygga. Ett lyxproblem! |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328ti Hellrot - BMW Cup #11 | 1, 2, 3 ... 25, 26, 27 >> 5 besök senaste veckan (196163 totalt) |