Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
"Optimal" geometri för McPersson
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (19927 totalt)
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Är det någon som har några förslag eller kan rekomendera något företag som säljer rc sänkare? Nedflyttad nedre kulbult och styrände. Till bmw e36.

_________________
Ulf Sanden
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Re:

Uffe24 skrev:
Är det någon som har några förslag eller kan rekomendera något företag som säljer rc sänkare? Nedflyttad nedre kulbult och styrände. Till bmw e36.

Millway har haft men hittar inte i webshopen.

Ground Control i USA har också: http://www.ground-control-store.com/products/description.php?II=941

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Tack!

Så vad är optimal inställning då ? Om bmw var en bra början?

Obs jag bara gissar här kom gärna med motbud

Höjd= precis så horisontella länkarmar vid max nedfjädring
Camber -4,5 grader
Caster 12 grader
Toe noll eller min utåt
Rc sänkare så nära fälg som möjligt

_________________
Ulf Sanden
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Uffe24 skrev:
Tack!

Så vad är optimal inställning då ? Om bmw var en bra början?

Obs jag bara gissar här kom gärna med motbud

Höjd= precis så horisontella länkarmar vid max nedfjädring
Camber -4,5 grader
Caster 12 grader
Toe noll eller min utåt
Rc sänkare så nära fälg som möjligt


Det finns ingen optimal hjulupphängning.

Grovt förenklat, kan man säga:
Castern hänger ihop med axeltappslutningen.
Man räknar med ett procenttal av axeltappen i caster.
Cambern beror oftast på däckens behov.
Rc får man räkna på....och beror på hur man vill ha det i förhållande till krängarna mm.

EDIT:
Man måste alltid börja med axeltappslutningen och räkna därifrån.

Man vill aldrig ha noll i toe.
Med mycket camber....blir det toe out !

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Ja det är inte lätt att va nybörjare!

_________________
Ulf Sanden
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Uffe24 skrev:
Ja det är inte lätt att va nybörjare!


Det är inte lätt sen heller. Ju mer man lär sig...desto mer frågetecken blir det...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

ButterflyRacing skrev:
.....

Det finns ingen optimal hjulupphängning.

.....
+1

...eller geometri överhuvudtaget. Jag tror man går bort sig om man tror att det finns något optimalt i ordets ursprungliga betydelse. Man har mycket bättre förutsättningar att hitta nåt hyfsat om man försöker hitta "minst dåligt".

Det låter som ordvrängeri, men jag tycker det är viktigt att göra skillnad.

Vad kan du egentligen ändra? Åt vilket håll och hur mycket kan du gå från standard?

Låt oss börja med camber. Mellan 2 och 4 grader negativ brukar funka, beroende på däck, körstil, övrig geometri m m. Där labbar du med längd på bärarm och läge på bärarmslagringen. Båda lyder under fysiska begränsningar och hur mkt man vill betala och/eller skruva/svetsa. Förlänga/byta bärarmar och/eller utvidga dämpartornen är åtgärder somkan behövas.

Att byta från original fjäderdiameter (typ 150 mm) till s k "coilovers" med fjäderdiameter om 65 mm eller mindre gör mer plats för mer negativ camber.

Dessutom gör det ofta också mer rum för mer positiv caster, vilket i sig inte är nån nackdel. Jag tror ine att man kan få för mycket caster på en McP rent geometriskt. Statiskt sett.

Dock är det casterförändring som adderar mest bump-steer, inte minskning av frigång som myten säger.

Sen är jag inte helt övertygad om att bump-steer är helt igenom negativt. I krängning ger det ju en rätt skön instyrningseffekt genom addering till Ackermann. Rakt fram märks det inte på en hårdfjädrad race-bil och knappt i långsträckta kurvor heller om man inte sitter och fikar. Detta gäller iofs bilar med styrleden akter om axeln.

Det där med bump-steer är jag helt enkel inte tillräckligt duktig för att avgöra om det är bra eller dåligt.

Om man ökar caster, eller lutningen på fjäderbenet, och inte vill ha bump-steer, så får man följa nivån på styrleden med kuggstången.

Lite tricks om man vill öka caster och plåten i fjäderbenstornen är i vägen är att fixa excentriska bärarmsbussningar som flyttar spindelleden föröver.

Som synes vägrar jag svara på vad som är "optimalt", men hoppas att jag låtit någorlunda vettig i vägen mot "minst dåligt"!

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



En sak som jag är helt övertygad om vad gäller geometri, både genom teoretiska betraktelser och praktiska prov. Tror att t o m Håkan håller med mig thumbs up

Negativ camber KRÄVER toe-out! Åtminstone fram.

På min Peg 205 var 3 mm för lite eller perfekt och 10 mm (körde felinställt) för mycket. Det var så långt jag kom i min testning.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Pär Hansson skrev:
En sak som jag är helt övertygad om vad gäller geometri, både genom teoretiska betraktelser och praktiska prov. Tror att t o m Håkan håller med mig thumbs up

Negativ camber KRÄVER toe-out! Åtminstone fram.

På min Peg 205 var 3 mm för lite eller perfekt och 10 mm (körde felinställt) för mycket. Det var så långt jag kom i min testning.


Jag har kommit fram till samma siffror....på samma sätt...

Så nu är det bara caster som vi inte är helt överens...


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

ButterflyRacing skrev:
Pär Hansson skrev:
En sak som jag är helt övertygad om vad gäller geometri, både genom teoretiska betraktelser och praktiska prov. Tror att t o m Håkan håller med mig thumbs up

Negativ camber KRÄVER toe-out! Åtminstone fram.

På min Peg 205 var 3 mm för lite eller perfekt och 10 mm (körde felinställt) för mycket. Det var så långt jag kom i min testning.


Jag har kommit fram till samma siffror....på samma sätt...

Så nu är det bara caster som vi inte är helt överens...

Jag är verkligen ledsen, men jag tror vi är överens även där.

Utan att mecka spindel rätt avsevärt (vilket jag antog, rätt eller fel, inte var inom tänkbara alternativ här), så blir ÄNDRING av camber lika med ÄNDRING av KPI.

Man var inne på "styrkänsla" tidigare, förresten.

En grej som definitivt förändras med ökad caster på McP är "trail" eller eftersläpning (sträckan mellan däckets medelkontaktyta och KPI-projektionen på banan). Oftast ökas trail med ökad caster, det blir mer tungstyrt, men ger även mer "känsla".

Eller?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Pär Hansson skrev:
En sak som jag är helt övertygad om vad gäller geometri, både genom teoretiska betraktelser och praktiska prov. Tror att t o m Håkan håller med mig thumbs up

Negativ camber KRÄVER toe-out! Åtminstone fram.

På min Peg 205 var 3 mm för lite eller perfekt och 10 mm (körde felinställt) för mycket. Det var så långt jag kom i min testning.


I beg to differ!!! Skulle inte under några som helst villkor köra med toe-out, vill snarare ha minst 2mm toe-in



...om man inte ska blanda in styrning och drivning på samma axel, förstås Corsan trivdes med ~4mm toe-out, men på riktiga bilar är det en annan sak...

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

*fel*

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re:

Top Notch skrev:
Pär Hansson skrev:
En sak som jag är helt övertygad om vad gäller geometri, både genom teoretiska betraktelser och praktiska prov. Tror att t o m Håkan håller med mig thumbs up

Negativ camber KRÄVER toe-out! Åtminstone fram.

På min Peg 205 var 3 mm för lite eller perfekt och 10 mm (körde felinställt) för mycket. Det var så långt jag kom i min testning.


I beg to differ!!! Skulle inte under några som helst villkor köra med toe-out, vill snarare ha minst 2mm toe-in



...om man inte ska blanda in styrning och drivning på samma axel, förstås Corsan trivdes med ~4mm toe-out, men på riktiga bilar är det en annan sak...
Halmgubbe-argumentation brukar vara under din värdighet. Du kan bättre.

Försök igen.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Top Notch skrev:
I beg to differ!!! Skulle inte under några som helst villkor köra med toe-out, vill snarare ha minst 2mm toe-in



...om man inte ska blanda in styrning och drivning på samma axel, förstås Corsan trivdes med ~4mm toe-out, men på riktiga bilar är det en annan sak...


Jaha....vad svarar man på sånt här. ....Inga referenser...ingen anledning....

Det har varit känt av 99% av raceförare/ingengörer i många år, att det krävs toe out om man kör end mycket camber.
Pär har till och med visat varför, vid något tillfälle.

Men om du har en bil som inte kräver tou out...eller om du har någon annan udda uppfattning om detta....så har det ju iallafall inget allmänintresse i den här diskutionen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Pär Hansson skrev:
Jag är verkligen ledsen, men jag tror vi är överens även där.

Utan att mecka spindel rätt avsevärt (vilket jag antog, rätt eller fel, inte var inom tänkbara alternativ här), så blir ÄNDRING av camber lika med ÄNDRING av KPI.

Man var inne på "styrkänsla" tidigare, förresten.

En grej som definitivt förändras med ökad caster på McP är "trail" eller eftersläpning (sträckan mellan däckets medelkontaktyta och KPI-projektionen på banan). Oftast ökas trail med ökad caster, det blir mer tungstyrt, men ger även mer "känsla".

Eller?


Jo...vi är säkert överens. Och det jag läser från dej, stämmer alltid bra med min uppfattning.
Jag bara spetsade till det lite, då du skrev att man inte kan få för mycket caster...

Djupare dykningar får vi göra vid något tillfälle..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Ja det var ett dumt ordval "optimal" menade nog grundinställning.

Tack förresten för bra info!

Om du med axeltappslutning menar vinklen mellan axeltapp och fjäderben så tror jag den är ca 101 grader på tex e36 (rätta mig om jag har fel ) fast man brukar väl säga 11 grader . Finns det väl någon regel har jag läst på 70% alltså ca8 grader caster? Men vi menar mer här?

_________________
Ulf Sanden
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

Uffe24 skrev:
Ja det var ett dumt ordval "optimal" menade nog grundinställning.

Tack förresten för bra info!

Om du med axeltappslutning menar vinklen mellan axeltapp och fjäderben så tror jag den är ca 101 grader på tex e36 (rätta mig om jag har fel ) fast man brukar väl säga 11 grader . Finns det väl någon regel har jag läst på 70% alltså ca8 grader caster? Men vi menar mer här?


Ja...11 grader. och 70% är en vettig tumregel
Det kan bli mindre, men troligtvis inte mer än 75%.


Edit:
Det är inte själjva benet man mäter på...utan det är linjen mellan kulbulten och topplagringen som gäller.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209



Re:

ButterflyRacing skrev:
Uffe24 skrev:
Ja det var ett dumt ordval "optimal" menade nog grundinställning.

Tack förresten för bra info!

Om du med axeltappslutning menar vinklen mellan axeltapp och fjäderben så tror jag den är ca 101 grader på tex e36 (rätta mig om jag har fel ) fast man brukar väl säga 11 grader . Finns det väl någon regel har jag läst på 70% alltså ca8 grader caster? Men vi menar mer här?


Ja...11 grader. och 70% är en vettig tumregel
Det kan bli mindre, men troligtvis inte mer än 75%.


Edit:
Det är inte själjva benet man mäter på...utan det är linjen mellan kulbulten och topplagringen som gäller.




Ja visst ja. Nu har man lite mer grund inför 2014 års testande. Tack!

_________________
Ulf Sanden
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Re:

Pär Hansson skrev:
Top Notch skrev:
Pär Hansson skrev:
En sak som jag är helt övertygad om vad gäller geometri, både genom teoretiska betraktelser och praktiska prov. Tror att t o m Håkan håller med mig thumbs up

Negativ camber KRÄVER toe-out! Åtminstone fram.

På min Peg 205 var 3 mm för lite eller perfekt och 10 mm (körde felinställt) för mycket. Det var så långt jag kom i min testning.


I beg to differ!!! Skulle inte under några som helst villkor köra med toe-out, vill snarare ha minst 2mm toe-in



...om man inte ska blanda in styrning och drivning på samma axel, förstås Corsan trivdes med ~4mm toe-out, men på riktiga bilar är det en annan sak...
Halmgubbe-argumentation brukar vara under din värdighet. Du kan bättre.

Försök igen.


Sorry Visar bara att man inte ska svara på tvärsäkra inlägg när man ligger febersjuk hemma...

Håkans 99% ligger tillräckligt långt in i gråzonen för att kunna accepteras som "det BEROR på" thumbs up

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Racetech
"Optimal" geometri för McPersson
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (19927 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande