Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (19927 totalt) |
Re:
Millway har haft men hittar inte i webshopen. Ground Control i USA har också: http://www.ground-control-store.com/ _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||
Tack!
Så vad är optimal inställning då ? Om bmw var en bra början? Obs jag bara gissar här kom gärna med motbud Höjd= precis så horisontella länkarmar vid max nedfjädring Camber -4,5 grader Caster 12 grader Toe noll eller min utåt Rc sänkare så nära fälg som möjligt _________________ Ulf Sanden |
||||||
Re:
Det finns ingen optimal hjulupphängning. Grovt förenklat, kan man säga: Castern hänger ihop med axeltappslutningen. Man räknar med ett procenttal av axeltappen i caster. Cambern beror oftast på däckens behov. Rc får man räkna på....och beror på hur man vill ha det i förhållande till krängarna mm. EDIT: Man måste alltid börja med axeltappslutningen och räkna därifrån. Man vill aldrig ha noll i toe. Med mycket camber....blir det toe out ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Det är inte lätt sen heller. Ju mer man lär sig...desto mer frågetecken blir det... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
...eller geometri överhuvudtaget. Jag tror man går bort sig om man tror att det finns något optimalt i ordets ursprungliga betydelse. Man har mycket bättre förutsättningar att hitta nåt hyfsat om man försöker hitta "minst dåligt". Det låter som ordvrängeri, men jag tycker det är viktigt att göra skillnad. Vad kan du egentligen ändra? Åt vilket håll och hur mycket kan du gå från standard? Låt oss börja med camber. Mellan 2 och 4 grader negativ brukar funka, beroende på däck, körstil, övrig geometri m m. Där labbar du med längd på bärarm och läge på bärarmslagringen. Båda lyder under fysiska begränsningar och hur mkt man vill betala och/eller skruva/svetsa. Förlänga/byta bärarmar och/eller utvidga dämpartornen är åtgärder somkan behövas. Att byta från original fjäderdiameter (typ 150 mm) till s k "coilovers" med fjäderdiameter om 65 mm eller mindre gör mer plats för mer negativ camber. Dessutom gör det ofta också mer rum för mer positiv caster, vilket i sig inte är nån nackdel. Jag tror ine att man kan få för mycket caster på en McP rent geometriskt. Statiskt sett. Dock är det casterförändring som adderar mest bump-steer, inte minskning av frigång som myten säger. Sen är jag inte helt övertygad om att bump-steer är helt igenom negativt. I krängning ger det ju en rätt skön instyrningseffekt genom addering till Ackermann. Rakt fram märks det inte på en hårdfjädrad race-bil och knappt i långsträckta kurvor heller om man inte sitter och fikar. Detta gäller iofs bilar med styrleden akter om axeln. Det där med bump-steer är jag helt enkel inte tillräckligt duktig för att avgöra om det är bra eller dåligt. Om man ökar caster, eller lutningen på fjäderbenet, och inte vill ha bump-steer, så får man följa nivån på styrleden med kuggstången. Lite tricks om man vill öka caster och plåten i fjäderbenstornen är i vägen är att fixa excentriska bärarmsbussningar som flyttar spindelleden föröver. Som synes vägrar jag svara på vad som är "optimalt", men hoppas att jag låtit någorlunda vettig i vägen mot "minst dåligt"! ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
En sak som jag är helt övertygad om vad gäller geometri, både genom teoretiska betraktelser och praktiska prov. Tror att t o m Håkan håller med mig
![]() ![]() Negativ camber KRÄVER toe-out! Åtminstone fram. På min Peg 205 var 3 mm för lite eller perfekt och 10 mm (körde felinställt) för mycket. Det var så långt jag kom i min testning. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Re:
Jag har kommit fram till samma siffror....på samma sätt... ![]() Så nu är det bara caster som vi inte är helt överens... ![]() ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
![]() Utan att mecka spindel rätt avsevärt (vilket jag antog, rätt eller fel, inte var inom tänkbara alternativ här), så blir ÄNDRING av camber lika med ÄNDRING av KPI. ![]() Man var inne på "styrkänsla" tidigare, förresten. En grej som definitivt förändras med ökad caster på McP är "trail" eller eftersläpning (sträckan mellan däckets medelkontaktyta och KPI-projektionen på banan). Oftast ökas trail med ökad caster, det blir mer tungstyrt, men ger även mer "känsla". Eller? ![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Re:
I beg to differ!!! Skulle inte under några som helst villkor köra med toe-out, vill snarare ha minst 2mm toe-in ...om man inte ska blanda in styrning och drivning på samma axel, förstås ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||
Re:
*fel* _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
![]() Försök igen. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Re:
Jaha....vad svarar man på sånt här. ....Inga referenser...ingen anledning.... Det har varit känt av 99% av raceförare/ingengörer i många år, att det krävs toe out om man kör end mycket camber. Pär har till och med visat varför, vid något tillfälle. Men om du har en bil som inte kräver tou out...eller om du har någon annan udda uppfattning om detta....så har det ju iallafall inget allmänintresse i den här diskutionen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Jo...vi är säkert överens. Och det jag läser från dej, stämmer alltid bra med min uppfattning. Jag bara spetsade till det lite, då du skrev att man inte kan få för mycket caster... ![]() Djupare dykningar får vi göra vid något tillfälle.. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja det var ett dumt ordval "optimal" menade nog grundinställning.
Tack förresten för bra info! Om du med axeltappslutning menar vinklen mellan axeltapp och fjäderben så tror jag den är ca 101 grader på tex e36 (rätta mig om jag har fel ) fast man brukar väl säga 11 grader . Finns det väl någon regel har jag läst på 70% alltså ca8 grader caster? Men vi menar mer här? _________________ Ulf Sanden |
||||||
Re:
Ja...11 grader. och 70% är en vettig tumregel Det kan bli mindre, men troligtvis inte mer än 75%. Edit: Det är inte själjva benet man mäter på...utan det är linjen mellan kulbulten och topplagringen som gäller. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re:
Ja visst ja. Nu har man lite mer grund inför 2014 års testande. Tack! _________________ Ulf Sanden |
||||||
Re:
Sorry ![]() Håkans 99% ligger tillräckligt långt in i gråzonen för att kunna accepteras som "det BEROR på" ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (19927 totalt) |