Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Audi R8:a som trackday bil?
<<   1, 2
9877 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Överladdning i råtta=brandfarligt?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Understyrning

Blev mycket fokus på motorn, för min del hade v10 gått bort pga priset men är det inget problem så är det väl bara att välja den större motorn.

Jag hade varit med bekymrad över vad som går att göra med understyrningen. Jag har inte kört någon råtta själv men läst en hel del tester och pratat med en del ägare (obs dessa bilar har varit orginal 4.2 med magnetic ride) och det enda problemet som jag förstått det hela är under styrningen. Om det är något som tar död på glädjen i körningen så är det obalans i bilen och framför allt understyrning och det är ju inte heller det snabbaste sättet att ta sig runt en bana. Det är nog värt att kolla upp vad som ska göras för att få till en mer neutral setup, säkerligen inga stora grejer för att få det bättre. Det är nog även bra att kolla upp om magnetic ride gör att det blir svårare att ändra på tex krängare om detta samverka på något vis. Är det någon som har koll på detta?

Sedan är det givetvis ett problem att ha en grym bil som ser ut att gå utav bara om den inte gör det men det är kanske mer en fråga om hur mycket man man är och ute på vägen gör den sig säker rättvis.
Dessutom har man ju alltid snyggaste bilen utanför korvmojjen IMHO

BMW M3 -87 i delar ett litet tag till...
Porsche 996 turbo
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Precis, man vill ju inte ha en bil som ser gööör snabb ut som sen suger på bana.

Understyrning är ju oxå tråkigt (har harvat runt med Porsche 4s) så jag vet, men man kan ju ta bort framhjuls drivningen

Ska undersöka hur man bananpassar en R8:a, förutom att "pilla på vinklar" och r-däck som är givet.

Letar vidare efter ett lämpligt ex

/Magnus
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Nya fälgar med bredare däck fram lär göra susen. Tillsammans med ställbara krängare lär man väl kunna justera in balansen fint där man vill ha den.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Jag har åkt en del som passagerare i R8 4.2 på bana, och testat själv på vanlig väg.

Alltså, den här understyrningen som det snackas så mycket om.. SBS!

Det är en jäkligt lätthanterad bil, bra balans, enkel att hantera på ordentlig sladd, trevlig motor, galet bra finish etc etc. thumbs up

En av mina topp-tre allroundbilar, tveklöst. (CSL och GT-R kompletterar nog prispallen)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

FredrikÅ skrev:
SBS

Ah, abuse understeer

Varberg
Här sen Maj 2005

Teori: Är det inte helt enkelt så att fyrhjulsdriften orsakar understyrning om man motorbromsar för mycket och/eller är för snål med gasen? Bortsett från centerdiff, elektronik osv, så kopplar ju 4WD ihop axlarna så att gasens inverkan på balansen minskar.

Förutom simulator har jag mest kört jeep när det gäller 4WD, men i båda fallen är grundprincipen "gasa och styr!"

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

I våras hade EVO ett stort test med R8 4.2, GTR, 991 och fler... R8'an vann.
Det inriktades förvisso mer till aktiv gatkörning än bankörning, men jag tror andå att det ger en fingervisning om hur Audin är.

De tyckte chassit var bra. "the way it flows over the ground is sublime". De nämner också "perfectly wieghted steering".

"Some people might be put off by the idea of it being four-wheel drive, but it's better to think of it as rear-wheel drive with some extra traction thrown in"

"In the Audi there is subtlety and soul to the driving experience." (Jämfort med 991)

Här sen Mar 2005

Re:

FredrikÅ skrev:
Jag har åkt en del som passagerare i R8 4.2 på bana, och testat själv på vanlig väg.

Alltså, den här understyrningen som det snackas så mycket om.. SBS!

Det är en jäkligt lätthanterad bil, bra balans, enkel att hantera på ordentlig sladd, trevlig motor, galet bra finish etc etc. thumbs up

En av mina topp-tre allroundbilar, tveklöst. (CSL och GT-R kompletterar nog prispallen)

Spännande att höra från någon som har koll på läget! (obs ej ironi)
Jag har som jag tidigare skrev fått ganska tråkig info om understyrningen men som vanligt gäller det att bilda sig en egen uppfattning.

(Jag var sugen på en 4.2 tidigare men understyrningen var en av orsakerna till att det blev en 996tt istället, ops jag hamnade visst i det träsket ändå )

Porsche 996 turbo
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006

Sen finns det ju en tendens hos många tillverkare av mittmotorbilar att bygga in en hel del understyrning från fabrik för att safe:a också (som t.ex. på min egen 'banbil'). Det gör ju att en hel del brukar gå att justera bort med relativt enkla medel. Kanske inte lika enkelt på en Quattro dock?

Sen handlar det också om att lära sig köra bilen på rätt sätt, iaf. i mitt eget fall, min bil är inte så hopplöst understyrd som jag trodde under mina första banbesök.

//Johan

Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
jika
Vaggeryd
Här sen Mar 2005

Re:

krämbulle skrev:
Sen finns det ju en tendens hos många tillverkare av mittmotorbilar att bygga in en hel del understyrning från fabrik för att safe:a också (som t.ex. på min egen 'banbil'). Det gör ju att en hel del brukar gå att justera bort med relativt enkla medel. Kanske inte lika enkelt på en Quattro dock?

Sen handlar det också om att lära sig köra bilen på rätt sätt, iaf. i mitt eget fall, min bil är inte så hopplöst understyrd som jag trodde under mina första banbesök.

//Johan

hör är en bra klassisk film på hur man kör en understyrd bil... Nu är väl föraren något bättre än den vanliga banträff föraren fotarbetet är imponerande

(hoppas länken funkar)

Porsche 996 turbo
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

krämbulle skrev:
Sen finns det ju en tendens hos många tillverkare av mittmotorbilar att bygga in en hel del understyrning från fabrik för att safe:a...

Lite för smala framdäck?
Hur känslig är R8 för avvikelser i förhållandet mellan rullomkrets fram/bak?

Citera
RATTRacing
Jönköping
Här sen Jul 2004

Om man skiter i vad bilen kostar så är R8 V10 fantastisk.

Själv kör jag dessutom GT som kommer med skalstolar, halvbur och 4 punktsbälte från fabrik.
Ja å så är allt FIA godkänt och det finns huvudströmbrytare och lite annat roligt.
100 kilo lättare och 35 extra kusar. Fantastik trackdaybil!

Jag själv som ödmjuk amatör har kört 1.48 tider på Anderstorp, 1,08 tider på knutstorp och 1, 48 på Tor Poznan. Hitta rnte runt på Ringen och har kanske kört max 30 varv i hela mitt liv och är nere på 8.20 mest tack vare bilen.

Den är SNABB! Så jäökal effektiv så det är faktiskt som de säger i Top Gear lite "tråkig" tack vare det. Den sladdar inte hit och dit, den åker dit du styr ratten, det ser odramatiskt ut men det går fort.

Det här med understyrningen är ju sant men så är alltid Audi bilar isntällda från fabrik. Du skall alltid känna när det börjar släppa och så skall bilen åka rakt fram för det är det säkraste.

Det går säkerligen att få bort med hjulinstälningar. Åtminstonde på GT verkar man även kunna chimsa fram rikitga race vinklar.

Åker man med originalhjulinställningar och R däck skall man använda däck med V-mönster. Michelin Cup däck fungerar inte alls för man äter upp en av "rändern" ungefär 1/3 in på nolltid.

Kör numed 888 och det funkar bra.

Det är en tung bil med mycket motor. Man måsta ha en körstil och spårval därefter. "Låg" ingångshastighet i kurvan med mjuk instyrning så att framdäcken inte börjar kasa och ganska aggressivt på gasen för då uppträder den bakhjulsdrivet ut ur kurvan. Massa effekt och feta sulor bak gör att det skjuter på enormt så det lilla man offrar på ingånshastigheten tar man lätt igen. Det är ju på rakan vi skall åka fort!

Keramsika bromsarna är heeeelt fantastiska.

Då har jag testat och jämfört med bilar som 997 GT3 RS och 458.

Om manskall klaga eller snarare önska något är det dubbelkopplingslåd. Kommer nästa år i V10 plus.
Nu är dock inte R-tronicen så dålig som det sägs. Den är snabb och desto aggresseivare mankör och verkligen varvar ur så klipper det i snabbt och distinkt utav bara helv...

KÖP, ÅK, NJUT!

RosenquistAudiTTRACING
www.rattracing.com

www.guldgossarnaracing.se
Citera
overandout
Sala
Här sen Jul 2005

Re:

Magnus Thomé skrev:
Lars Falk skrev:
Lite OT. *sorry*...

Magnus Thomé skrev:
Jag håller mig medvetet borta från kul-med-mycket-pulver bilar...

Iofs inte i närheten av Hr.Wedlund, men Magnus åker ju själv med typ 360hästar

Nä nä nä! Jag kör Citroen C1 just nu (i några dar iaf). Sådeså! Jättetrevlig motor!
(jag råkade häromdagen säga att en vanlig M3 E46 känns sävlig i jämförelse med CSL'en )

PS:
Kul o kolla Top Gear från fem år sen när de rullar på ögonen och säger att den här bilen har från fabrik otroliga..... 550hk!!!!! Sen dess har siffrorna gått upp 200 hk TILL

Ja vad hände med den trötta M3:an eller Sävlig var de ja!!?? (Den högerstyrda Svarta med SMG från Sala)

BTW, ska börja köra bana med Audi R8 V8 nu i sommar. Manuell utan Magnetic Ride, får se hur det går.

Solna
Här sen Nov 2004

Det ska inte vara något problem att plocka bort framhjulsdriften. Man spar visst 50-60kg. Det enda man behöver köpa är nya drivknutar fram från en rwd Gallardo för ca 500 USD.

Honda SC CC Elise S2
Citera
Allmänt banåkaforum
Audi R8:a som trackday bil?
<<   1, 2
9877 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande