Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Racebilsvisioner för framtiden.
<<   1, 2, 3   >>
5192 besök totalt
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Kan du få tag i beganade r-däck eller slicks som du bara använder vid bankörning så får du grymt mycket prestanda per zloty thumbs up

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

PCR skrev:
Kan du få tag i beganade r-däck eller slicks som du bara använder vid bankörning så får du grymt mycket prestanda per zloty thumbs up

AMEN.

Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
PCR skrev:

Med tanke på vad för däck han har i garaget så är det nog löst. Det är bara att hitta en bil som fälgarna passar på

Ang regning som 2sitsig:

Hur har ni som har racebilar gjort då? Har ni dem icke gatreggade eller slänger ni i ett baksäte när sbp vill ta sig en titt? För man måste väl ha baksätet i när bilen är reggad som 4sitsig eller har jag fattat galoppen fel?

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Robert Reinsson skrev:
Rikard skrev:
Kul att det inte bara är jag som kör snikmodellen och har en bil för runt 30 000. Det måste inte bli dyrt att få en vettigt snabb och kul bil!

Fler budgetracers på våra banor!! thumbs up

...Här är en till

jag har satsat på och istället för

allt för att få

Hmmm... Satsat på snack och sura miner istället för pengar??

Vi får väl sammanställa en lista med varvtider och budgetar när säsongen drar igång

Täby
Här sen Dec 2002

Porsche-Daniel skrev:

Ang regning som 2sitsig:

Hur har ni som har racebilar gjort då? Har ni dem icke gatreggade eller slänger ni i ett baksäte när sbp vill ta sig en titt? För man måste väl ha baksätet i när bilen är reggad som 4sitsig eller har jag fattat galoppen fel?

Vår bil vare sig får eller vill sbp komma i närheten av...

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

"Ang regning som 2sitsig:

Hur har ni som har racebilar gjort då? Har ni dem icke gatreggade eller slänger ni i ett baksäte när sbp vill ta sig en titt? För man måste väl ha baksätet i när bilen är reggad som 4sitsig eller har jag fattat galoppen fel? "

om du sätter bur i bilen (Tyckte du skrevatt du skulle det?) så reggar du automatiskt om den för 2 pers, det kommer på köpet eftersom du inte får användfa baksätet för personbefodran längre. MEN, om du kan göra detta UTAN att först göra en registreringsbesiktning får att regga fordonet i landet vet jag inte. Annars får du leta upp papper&plåtar på en krashad roadsportbil...

Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Rikard skrev:
MEN, om du kan göra detta UTAN att först göra en registreringsbesiktning får att regga fordonet i landet vet jag inte.

Det liksom lite det som är planen. Hämta hem på hösten. Idiotmeka hela vintern (i garaget jag inte har) och sedan registreringsbesiktiga in den i Sveriges fordonspark med bur. Borde man inte spara in den extra besiktningsavgiften då?
Säkert får man inte göra så, så att man får montera ur hela buren, regga, bygga tillbaka'och sedan betala en extra avgift för att man har ändrat bilen...

Skulle vara lite typiskt Sverige

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Skulle tro att det får bli just så, men ring SBP's tekniska avdelning så hjälper de dig. I värsta fall så kostar omreggningen med bur strax under tusenlappen om jag inte har fel, så du lär ju spara en del pengar på att importera bilen iaf.

Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Rikard skrev:
Skulle tro att det får bli just så, men ring SBP's tekniska avdelning så hjälper de dig. I värsta fall så kostar omreggningen med bur strax under tusenlappen om jag inte har fel, så du lär ju spara en del pengar på att importera bilen iaf.

Jo, billigare i Tyskland är det ju. Men man vill ju inte ge Bosse mer pengar än nödvändigt.

Här är ett exempel på en bil man skulle kunna tänka sig att hämta.

Här sen Dec 2002

PCR skrev:
Vågar man säga att ett nästintill oslagbart sätt att åka fort billigt är att inhandla ett styck Volvo 240...
Riv sen ner den i molekyler o släng allt onödigt (massor)...sen kollar du av den gigantiska beg. marknaden bland rally, rallycross och långloppstokar efter delar så har du en lätt snabb o lättkörd bil.
Du kan ju alltid ha med dig ett lakan eller något att gömma den under i depån

Med risk för att vissa tycker man är löjlig så erkänner jag att jag värderar det ganska högt att få köra 944 istället för en 240 med snarlik prestanda.

---> Porsche-Daniel

Jag tycker att din plan låter bra, det blir nog en sjyst budgetbanracer. Dock så kommer du nog, pga driftskostnader m.m., överskrida din budget efter inte alltför lång tid. Det löser du säkert på något vis. Den dagen den sorgen...
Kolla in på sandéns om du inte redan gjort det. Där ser du vad ett flertal av reservdelarna kostar. Finns även lite annat godis där.

http://www.sanden.nu

Jag hoppas själv på att jag någon gång i framtiden får råd att göra ungefär likadant. I sommar blir det dock golf för hela slanten!
[/url]

EDIT: Pär Hylander hade visst redan tipsat om Sandén. Miss av mig...
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

....eller så köper du på dig en 30 år gammal BMW. Lägre driftskostnader får du leta efter! thumbs up

Täby
Här sen Dec 2002

zeddie skrev:

Med risk för att vissa tycker man är löjlig så erkänner jag att jag värderar det ganska högt att få köra 944 istället för en 240 med snarlik prestanda.

Inte ett dugg löjligt, självklart är en 944 ljusår mycket roligare att ha som hobbyracer thumbs up

Först när man blivit riktigt skadad och inte reflekterar i något annat än lägre varvtid som en 240 lyckas vara "roligare" eftersom inte plånboken växer med samma takt som galenskapen... :woot:

Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
zeddie skrev:

Jag tycker inte du är löjlig

zeddie skrev:

---> Porsche-Daniel

Jag tycker att din plan låter bra, det blir nog en sjyst budgetbanracer. Dock så kommer du nog, pga driftskostnader m.m., överskrida din budget efter inte alltför lång tid. Det löser du säkert på något vis. Den dagen den sorgen...
Kolla in på sandéns om du inte redan gjort det. Där ser du vad ett flertal av reservdelarna kostar. Finns även lite annat godis där.

http://www.sanden.nu

Jag hoppas själv på att jag någon gång i framtiden får råd att göra ungefär likadant. I sommar blir det dock golf för hela slanten!
[/url]

EDIT: Pär Hylander hade visst redan tipsat om Sandén. Miss av mig...

Förhoppningsvis får man lite betalt för familjebilen man har nu. Bilen

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

STOPP HALLÅ DÄR!!!

Skall du sälja den m3án för att köpa en 20 år gammal Porsche??

Jag blir så ledsen att jag inte har pengar att köpa den... Vill ha...

Här sen Dec 2002

PCR skrev:
zeddie skrev:

Inte ett dugg löjligt, självklart är en 944 ljusår mycket roligare att ha som hobbyracer thumbs up

Först när man blivit riktigt skadad och inte reflekterar i något annat än lägre varvtid som en 240 lyckas vara "roligare" eftersom inte plånboken växer med samma takt som galenskapen... :woot:

Word!

Kör ju en gammal nästintill orginal golf och man gör ju sitt bästa för att vara snabbare än de som snackar "ner" golfen bara för att de har beemers m.m. Det räcker ju inte med stor plånbok. Man ska kunna köra oxo. Inte för att jag kan det men man försöker ju lära sig!! Ska träna mycket i sommar...
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Porsche-Daniel skrev:
Rikard skrev:
MEN, om du kan göra detta UTAN att först göra en registreringsbesiktning får att regga fordonet i landet vet jag inte.

Säkert får man inte göra så, så att man får montera ur hela buren, regga, bygga tillbaka'och sedan betala en extra avgift för att man har ändrat bilen...

Skulle vara lite typiskt Sverige

Vill minnas att bilen skall vara i princip helt original för att ska gå regga in den (i alla fall utan en väldans strul). Kan som jag förstått ställa till med problem med något enkelt som att det är inskrivet i Fahrzeugbrief att det sitter ett effekthöjande avgassystem. Kort sagt ju mindre det är inskrivet där i desto bättre. Som sagt dubbelkolla med SBP.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

[quote="Porsche-Daniel"][

Här är ett exempel på en bil man skulle kunna tänka sig att hämta.

Är du över 180 cm? Leta isf efter en 944 utan taklucka! Visserligen kommer man lägre i en riktig stol, men ändå... Jag är 183 och fick inte plats riktigt med hjälm (orginalstol)

Täby
Här sen Nov 2002

Pär Hylander skrev:

Är du över 180 cm? Leta isf efter en 944 utan taklucka! Visserligen kommer man lägre i en riktig stol, men ändå... Jag är 183 och fick inte plats riktigt med hjälm (orginalstol)

Verkligen, det finns nog minst 100 skäl till för att inte ha lucka om man bygger "hobby-racerbil" här är några:

Vikt
Tyngdpunkt
Vridstyvhet
Takhöjd (tänk på hjälmen)
Möjlighet att få upp buren högt (säkerhet)
Läckage i takluckslist (ok, gäller kanske bara Kadetter > )

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

GunnarÖ skrev:

Vill minnas att bilen skall vara i princip helt original för att ska gå regga in den (i alla fall utan en väldans strul). Kan som jag förstått ställa till med problem med något enkelt som att det är inskrivet i Fahrzeugbrief att det sitter ett effekthöjande avgassystem. Kort sagt ju mindre det är inskrivet där i desto bättre. Som sagt dubbelkolla med SBP.

Helt rätt Gunnar, man måste alltid regbesikta en importbil innan man börjar modifiera den. Det är också superviktigt att bilen är helt original (i Fahrzeugbrief i alla fall). Det finns många som missat på detta - är bilen inte i originalskick måste du bygga tillbaka till original och få det intygat av tillverkaren innan den kan reggas i Sverige.

/Gustaf

Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Rikard skrev:
STOPP HALLÅ DÄR!!!

Skall du sälja den m3án för att köpa en 20 år gammal Porsche??

Jag blir så ledsen att jag inte har pengar att köpa den... Vill ha...

Så är det ja... Är studentdrägg nu och planerar at flytta hemifrån till sommaren. Då behöver man lite cash. I och med att man har grävt ner en stor del av sina besparingar i en gammal BMW så blir det att sälja den. Fast jag ska ta en vända på Ringen först

Jag är 182cm lång så jag har väl det problemet. Har alltid varit i med håret i taket på 924an. Hade samma problem på min E30323 CSL med taklucka. Men det löstes enkelt genom att sätta racestolen lägre

Reg.

Synd att det inte går att göra så. Fast jag ringer dem och frågar i eftermiddag när jag kommer hem igen. Nu skall jag på en föreläsning och tänka på kurvtagningar, vridmomentskurvor, motorljud, kolfiber och annat biligt som inte har nåt med föreläsningen att göra.

Almunge - Uppsala
Här sen Nov 2002

Rikard skrev:
...Hmmm... Satsat på snack och sura miner istället för pengar?? ...

Nja, mer prata med folk och fundera och klura istället för att "köpa" allt som redan är klart

Citera
Allmänt banåkaforum
Racebilsvisioner för framtiden.
<<   1, 2, 3   >>
5192 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande