Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Skoda Octavia 1,8T R TILL SALU | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 4 besök senaste veckan (76601 totalt) |
Hej
Jag håller på att bygga om min bruks-Skoda till en kurvkramare av rang! Började med att montera coilovers men chassit som delas med bl.a. Golf och Audi A3 lämpar sig ganska dåligt om man vill sänka mycket. Vinkeln på undre länkarm och styrstag blir brutalt stor så vägegenskaperna blir inget vidare. Efter lite sökande fann jag att spindlarna på Audi S3 och TT har nedflyttade undre kulbultar och så är yttre styrleden vänd åt andra hållet så vinklarna på länkarm och styrstag är mycket bättre. Nu sitter det spindlar och undre länkarmar från en S3 monterade fram, vilken skillnad! Dessutom blev det lite drygt 2" negativ camber så vägegenskaperna blev mycket bättre. Jag tänker göra tvärt om vad många andra gör och byta till mycket hårdare framfjädrar och behålla fjädrarna bak och ha originalbussningar i bakvagnen. Fjädrarna fram var på 80nm/mm och nu har jag beställt 120 nm/mm. Min teori är att om man får bilen tillräckligt styv fram häver den sig inte över det yttre framhjulet och då minskar understyrningen. Man behöver inte heller ha en grov krängningshämmare och då minskar problemet att den spinner med innerhjulet. Det som händer om man gör bilen jättestyv bak är att man försämrar greppet bak och då känns bilen mer neutral men i praktiken går den saktare. Jag återkommer snart med lite bilder på " The Evil Octavia " _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Hej och välkommen till rejsas nördiga värld!
Kul med fler framhjulsdrivna och lite udda bil-byggen. Men jag är lite nyfiken på, vem som har fått dig att tro på dessa teorier?
Det finns några framhjulsdrivna bilar som går/gått i långlopp. Tror inte att många är uppsatta enligt din teori. Roxnäs hade en Octavia som gick i MSLS, kolla lite med honom vad han har för erfarenheter runt fjäderkonstanter. Lycka till med bilbyggandet! _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||
Den är inte original bak utan det sitter coiloverfjädrar där också. Som coiloversatsen var från början var bilen mycket hårdare bak än fram och då var den brutalt understyrd. Det blev bättre med den nya framvagnen men den känns fortfarande för mjuk fram.
Anledningen att jag har nya original bussningar bak är att det blir en liten medsryrning bak och jag föredrar en liten understyrning framför översryrning. Det här är mina helt egna teorier som bygger på mina erfarenheter ifrån mina tidigare bilbyggen. Då fanns inte coilovers på samma sätt som nu och med vanliga sänkfjädrar blev det aldrig helt bra. Med -2,5"camber och 0,2" toe out fram och -1,5" camber och 0,3" toe in bak samt de nya framfjädrarna tror jag den kommer gå riktigt fort i svängarna. _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Den är inte original bak utan det sitter coiloverfjädrar där också. Som coiloversatsen var från början var bilen mycket hårdare bak än fram och då var den brutalt understyrd. Det blev bättre med den nya framvagnen men den känns fortfarande för mjuk fram.
Anledningen att jag har nya original bussningar bak är att det blir en liten medsryrning bak och jag föredrar en liten understyrning framför översryrning. Det här är mina helt egna teorier som bygger på mina erfarenheter ifrån mina tidigare bilbyggen. Då fanns inte coilovers på samma sätt som nu och med vanliga sänkfjädrar blev det aldrig helt bra. Med -2,5"camber och 0,2" toe out fram och -1,5" camber och 0,3" toe in bak samt de nya framfjädrarna tror jag den kommer gå riktigt fort i svängarna. _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Brutalt kanske var att ta i men den är för mjuk så till och med vid inspererad landsvägskörning i hösas så bottnade fjädringen fram med kraftig undetstyrning som följd. Om fjädringen bottnar på landsväg så är nog risken ganska stor att den även gör det på bana också där det går ännu fortare.
Det här är ett roligt forum där man får respons direkt, mycket bra! Roligt att bolla idéer och få synpunkter! Jag är helt ny här och undrar hur man kan söka efter Roxnäs som hafe kört Octavia i långlopp. Mvh Joakim _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag har tävlat med både Volvo S40 och Opel Kadett (FWD) och båda var ombyggda till stelare bakvagnar, dvs hårdare krängare, inte bara hårdare fjädrar/dämpare. Målet var att bilen skulle 3-hjula, dvs lyfta bakre innre hjulet i kurvan. Det gjorde enorm skillnad, mycket mera följsam och går dit du vill. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Hej
Hjulen måste väll ändå göra mest nytta på asfalten. Om man måste försämra greppet bak för att få bilen dit man vill måste ju greppet fram vara för dåligt. Sen tror jag inte man kan dra alla framhjulsdrivna bilar över samma kam, utan det beror nog mycket på framvagnens konstruktion och bilens viktfördelning. Min Octavia som är en combi är ganska mycket tyngre bak än t.ex en vanlig golf 4 och då tror jag mer på att förbättra greppet fram än att försämra det bak. _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Givetvis förbättra fram, men det skall nog vara lite stelare bak. Målet ser du nedan.. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Helt rätt att hjulen gör mest nytta i asfalten, och ännu mer nytta gör det att ha ALL vikt på drivhjulen när du ska ut ur kurvorna. Därför blir det ofta en chassisättning så innerhjul EJ drivande tillåts lätta för att lägga mer vikt på övriga hjul. Titta på gamla bakhjulsdrivna escorter tex, de kör med framhjulslyft... Och trimmade bubblor. Så bort med kränningshämmare fram, styvare fjädrar fram och bak och extra kränghämmare bak på din bil. Liknande recept är testat på tex golf IV (likartad grundbil) med bra resultat. Ännu bättre blev det sedan med en quafie diff i lådan _________________ Roland Johansson |
||
Det kanske är så att jag är inne på lite fel spår. Det kanske inte går att få tillräckligt bra grepp fram utan att styva upp den bak.Jag skall nog prova utan krängningshämmare fram. Det kanske fungerar eftersom de nya fjädrarna fram är så mycket hårdare.
Vad tror ni om det? _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Jag tror pådet också. Du måste börja någonstans och få en känsla för bilen, innan du bygger för mycket. Annars vet du inte var du skall förbättra den. Jag har självt slängt bort krängningshämmare fram och kör med hårdare fjädrar bak än fram. _________________ Mvh Benci_Hovanyi Gotland Ring 1:33,33s |
||
Här kommer en bild på kärran Jag funderade ett tag innan jag bestämde vad jag skulle ha för bil att åka bana med och kom fram til att en tidig Octavia Combi 1,8t måste vara bland det mest otippade man kan tänka sig. Men i grunden är det ju en Golf 4 gti så det finns ju hur mycket eftermarknadsgrejer som helst att köpa.
Än så länge inskränker sig modifieringarna till chassit. Just nu iförd vinterskrud i form av Vinterhjul och extraljus men INTE höjd fjädring! Jag VÄGRAR låta kung bore regera över mig! Som den sanna kurvkramare jag är så säger jag: Hellre sol, värme och r-däck än snö, kyla och dubbdäck! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Kör vår Skoda med 90-120Nm fram samt 210-230Nm bak. Väldigt grov krängare bak, drop på 18mm bak.
Lamelldiff i DSG-låda. Bilen är ganska mycket lättare än din, runt 1300kg med fulltank(120L) och förare. Camber ligger vi på runt -5 fram samt -2,5-3 bak. Toe 0 fram 1-2mm positiv bak. Positiv toe bak för att styra in bra i böjarna men med lite mer orolig bil som följd. |
||
Ett tips:
Skaffa en annan bil att modifiera för bankörning! Kostar alldeles för mycket pengar för att få dessa Tjecker att fungera...... köp min, redan klar! Prisvärt: BMW M3 E36 eller Porsche 944 eller dyl. Tro mig....jag vet! Men det är klart, du kanske är en sån där rik "kis" Lycka till. |
||
Nu är ju inte målet att bygga en tävlingsbil utan att bygga om bruksbilen till en ruskigt obekväm familjefraktare som man kan ta med sig till banan en trackday utan att göra bort sig.
Dessutom är din bil en Octavia II och den har inte samma chassi som Octavia I. Min har mjukstel bakaxel medan din har multilink. Om jag mot förmodan skulle byta ner mig till en BMW skulle det bli en M3 E30 som ju faktiskt är den enda 3 serie M3 som är byggd för bankörning. Man slipper den tunga raka sexan fram som senare generationer har. Porsche 944 är nog den mest underskattade Porsche som byggts! Den har ju liknande chassi som min första bil, en toksänkt Alfa Romeo Alfetta -78! En sån skulle ju duga men Porsche är lite för snobbigt för min del. Jag trivs jättebra med min Tjeckiska statarbil som har förnedrat många dyra statusvagnar, den är snabbare än de flesta tror, gör styvt 230 på gps:en helt otrimmad! _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||
Det beror ju på vilka ambitioner man har Lars. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Våra race- och banåkarbilar Skoda Octavia 1,8T R TILL SALU | 1, 2, 3 ... 10, 11, 12 >> 4 besök senaste veckan (76601 totalt) |