Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i -86 Budget Ringenracer (8.11 BTG)
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
3 besök senaste veckan (81024 totalt)
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Har varit dödt I denna tråd en stund nu, men här kommer en sällsynt uppdatering.
Bilen har rullat på jämt med resor til Ringen både for meg, Martin och Kenneth. Ca 360 varv totalt på Nordschleife har det varit sedan början av denna tråd.

Men nu förra helg var det nog, med 27 000 mil på klockan orkade den inte mer...
Lyckligtvis undvek jag total havari ute på banan och fikk köra av i Breidscheid med stygga motorljud.
Vev lagerene var inte direkt i god skick....







Så nu är den stora frågan: Va händer nu med budget bygget??
Ny orginal M20B25?
Trimmad M20B25?
M52b28?
S50B30?
Låg budget och lite underhåll blir dom viktigaste faktorerna när vi fattar et beslut.

Utmaningen nu är at bilen står kvar i Nürburg og vi håppas på at finna en god och billig lösning för at få flera roliga varv med E30'n på Nordschleife.

_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11694



Trist att höra men nästan något man får räkna med, bilen är ju inte precis körd av en präst regnfria söndagar.
Ni behöver ju inga monstermotorer för att köra fort så kör på det som är lättillgängligt och är inom ramen för "budget" Det viktigaste är att bilen kommer ut och rullar igen för det är den värd!

SAVE IT DON'T SELL IT!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
fredrik larsson
Lund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1000



Re:

Magnus Arvesen skrev:


+

=

[img]halvkass lager[/img]




Mina

Jag hade nog satsat på en M50/M52.
Billiga, bra tillgång osv...

Om ni går på motor med för mycket effekt blir det snabbt mer bromsar, mer däck , bättre chassie etc...
Sen är det alltid kul med effekt men ringen går ju att köra fort ändå=)

_________________
Fredrik Larsson
M3-88 Z3M Coupe-99
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Håller med både Johan och Fredrik fullt och helt.

Hadde bilen varit hema i verkstaden tror jag en M52b28 hadde varit det besta alternativet.
Men jag tror at det som är mest aktuelt just nu er en snik trimmad m20b28. Mest beroende på at vi har lite prylar liggande bla en ekstra blokk, M52b28 vev samt m20b20 stakar som går fint ihop med -87 m20b25 kolvar efter det jag har klart at rekna ut

Vi måste ta en nogra koll på de delar vi har sparat ihop och se om dom går at bygga på. om en veckas tid är kanske et beslut tagit.

_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
R Andersen
Norge
Här sen Mar 2005
Inlägg: 784



S54!!

Om det inte blir en M20 till, så ville jag ha provat på en M50B28. Får man vel nästan gratis....

_________________
Raymond Andersen
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Re:

R Andersen skrev:
S54!!

Om det inte blir en M20 till, så ville jag ha provat på en M50B28. Får man vel nästan gratis....


Det var flere enn du som foreslo det

Men beslut tagit och det blir M20.

Lite prylar från Koed, PPF och Enem er bestält og på väg

Resepten ser ut at bli:

- M52b28 vev med 320 stakar och "pre-face" kolvar. (ca 10,2:1 komp och 2,8L)
- Enem Z45 kam med Enem vipparmar i stål och PPF steg 2 fjädrar.
- Chip från Fekzen med lite högre varvstopp.
- Lett portning av topp

_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



Re:

Magnus Arvesen skrev:
R Andersen skrev:
S54!!

Om det inte blir en M20 till, så ville jag ha provat på en M50B28. Får man vel nästan gratis....


Det var flere enn du som foreslo det

Men beslut tagit och det blir M20.

Lite prylar från Koed, PPF och Enem er bestält og på väg

Resepten ser ut at bli:

- M52b28 vev med 320 stakar och "pre-face" kolvar. (ca 10,2:1 komp och 2,8L)
- Enem Z45 kam med Enem vipparmar i stål och PPF steg 2 fjädrar.
- Chip från Fekzen med lite högre varvstopp.
- Lett portning av topp


Ser ut att bli ett trevligt paket! Ni släpper turbo-spåret helt då? M20 har ju oxå fördelen att det ser ganska orginal ut under huven.

Vad kan vara ett realistisk effektmål 80-85 hk/liter tro?

Edit: det där med turbo blandade jag nog ihop med en annan norsk E30

_________________
Magnus Lidholm
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Re:

Magnus Lidholm skrev:


Ser ut att bli ett trevligt paket! Ni släpper turbo-spåret helt då? M20 har ju oxå fördelen att det ser ganska orginal ut under huven.

Vad kan vara ett realistisk effektmål 80-85 hk/liter tro?

Edit: det där med turbo blandade jag nog ihop med en annan norsk E30


Inget Turbo her nei Vi har kjört orginal m20b25 så langt.

80 hk/liter hoppas vi är realistisk. 220-230hk hvis vi alt ihop på rätt sett?
Vi får lite hjälp av en erfaren motorbyggare. Han ska se över lite delar samt porta toppen, slipa ventiler osv

_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Länge sedan det har varit en uppdatering här.
Projektet har varit inaktiv under en lååång tid och det är nu på hög tid at få klar en motor så man kan köra lite på i år ochså!

Det visade sig snabt at vi hade lite problem med spelet mellan veven och kolvarna på våran setup...
Efter lite research visade det seg at vi hade fått tag på en m52b28TU vev som tydligen har en större diameter än den "vanliga" M52B28 veven
Ny vev är nu på plats och projektet går nu äntligen framöver igen
Vi har nu provmonterad ny vev, stakar och kolvar. Avstånden mellan kolv/topp och kolv/ventilar har nu mätas och alt ser bra ut thumbs up
Motorn kommer att bli på 2,79L och komp hamna på 10,3:1 efter maskinering.

Just nu pågår viktjustering kolvar och stakar.
Vev, block och topp innleverad för polering/maskinering/portning.

_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
Boostaholic
Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 169



Ni har varit duktiga den här väckan killar, jag har just upptäckt at en liten dotter på några väckor och en fru som inte mår bra funkar dåligt i kombination med kvällar i värkstaden.... Kommer stärkare tilbaks, nu är vi "back on track" !

_________________
Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



Kul att ni är på gång thumbs up
Gött med lite extra volym! Jagas det 7:or sedan då

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Exit

Här sen Maj 2008
Inlägg: 1728



Gillar verkligen den här tråden

Kul att ni har en E30 som används!

thumbs up
Citera
Boostaholic
Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 169



Tackar så mycket, 7or är en lång väg att gå, känns i princip som vi måste satsa så mycket det går för att nå tiderna vi har i dag, men att det självklart ligger några sekunder här och där, men vi kommer at forsöka kapa vidare !

_________________
Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Äntligen händer det saker!

Blocket planat och klart.
Kolvar viktjusterade och klara
Stakar viktjusterade, kollat for rakhet(?) och rundhet.
Veven polerad och klar.

Alla delar nogrant rengjorda och monteringen av bottendelen har så smått börjat






_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



thumbs up Blir bra detta!

Lika bra ni bygger en likadan till, jag kan förvara den åter er om ni vill

_________________
Magnus Lidholm
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72



Göött!

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Bottendelen snart klar

Väntar nu på at toppen ska komma hem från portning etc.










_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
T. Thogersen
Halden, Norge
Här sen Jul 2008
Inlägg: 72



Ser bra ut. Ni satsa rpå att vara klara för 2014 sesongen?

_________________
Tommy Thogersen
-10 316d
-89 E30 325 turbo-åk
-89 E30 320 ???-åk
-90 E30 320 S50B30
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Re:

T. Thogersen skrev:
Ser bra ut. Ni satsa rpå att vara klara för 2014 sesongen?


Ja, vi hoppas det. Martin kommer att vara nere under påsken, men vi börjar få bråttom med at få bilen klar til det nu.
Saknar forfarande toppen, så hoppas den är klar snart.

Igår blev det ombygnad av BTR. Ska kjora "custom chip" med 535LMM och spridare. Vil då ha en justerbar BTR så man kan finjustera inn bensin trykket.

Kjöpte detta kit på PPF for ombygnad av orginal regulator thumbs up










_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
Boostaholic
Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 169



Re:

T. Thogersen skrev:
Ser bra ut. Ni satsa rpå att vara klara för 2014 sesongen?


Hva är det för en fråga, Tommy.....?

_________________
Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG
Citera
MagnusA
Norge
Här sen Jan 2008
Inlägg: 211


Trådstartare
Mens man väntar på at toppen ska bli klar får man vel beställa hem lite godis från US of A



_________________
- E30 325 - 8.17 BTG
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 325i -86 Budget Ringenracer (8.11 BTG)
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16   >>
3 besök senaste veckan (81024 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande