Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3039 besök totalt |
Det där får du gärna förklara lite tydligare. ![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Menar att det skulle vara intressant att ta del av vid vilka temperaturer Ferodo själva får fram dessa värden. Enligt andra dynokörningar som jag tagit del av så ligger dessa båda material betydligt lägre. T.ex. AP har (enligt 2004-katalogen) fått fram friktionskoeff där DS3000 μ=0,50 och DS2500 μ=0,34. I detta fall tror jag mer på deras värden än tillverkarens egna.
Som sagt, för gata är DS2500 säkerligen ett bättre val än de nuvarande gröna! ![]() _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
http://www.ferodoracing.com/prodotti
DS3000, μ=0,50 är i linje med mina erfarenheter.
Jag blir inte klok på de grönas μ: http://www.ebcbrakes.com/Assets/perf Är det Bite Cold (0.46) eller Min Friction (0.25) som skall jämföras med de värden som finns i AP-katalogen? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Det är just detta som är svårt med teoretiska dynovärden. Alla maskiner har olika inställningar och det finns tyvärr inte någon standard över hur värdena tas fram.
![]() I senaste AP katalogen anger de att de gör 14 stopp (som enligt AP ska 'reflektera en bred variation av tillstånd som kan tänkas uppstå'). Vet inte hur EBC kör sina tester. I en äldre AP katalog står 0,31 för EBC. Dock inte specat vilket material det gäller men misstänker det är grönt. Jag tror inte du ska stirra alltför blint på EBC's värden. Om de nu skulle vara jämförbara med de andra friktionsmaterial som de anger varför används de då inte inom professionell racing typ STCC, ETCC, FIA GT. ![]() om EBC anger 0,46 för de gröna (jämfört med AP's värde på 0,34 för DS2500) så borde ju din fru bli ![]() _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3039 besök totalt |