| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
längd på coiloverfjädrar
|
1920 besök totalt |
|
längd på coiloverfjädrar
Hej Jag håller på att bygga om min Octavia 1,8t combi till kombinerad bruksbil/trackdaybil. Har just bytt fjädrarna i coilisarna fram från 80nm till 120nm. Eftersom de var så mycket hårdare fick jag skruva ner fjädersäte mrd hjälpfjäder ca 20mm för att få samma höjd på bilen. Om jag behöver ännu hårdare fjädrar, 140nm kan jag då montera en kortare fjäder för att kompensera för hårdheten och för att behålla samma fjädringshöjd? Det finns inte så mycket jusrermån kvar i nuläget. Mvh Joakim _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Ju hårdare fjäder, desto längre hjälpfjäder.
Fjädern kommer komprimeras mindre, ju hårdare den är och slaglängden på dämparen är densamma. Skruvar du upp fjädersätet blir bilen bara högre. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
+
_________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
|
Re:
Fjädrarna ska vara så korta som möjligt (vikt) T.ex. stötdämparens slaglängd + 20mm till coilbind kan vara ett riktmärke. Är man kaxig, så tar man bilens beräknade fjädringsväg + lite till innan coilbind
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
De fjädrar jag tittat på är 152 mm och 140 nm och de som satt från början var 180 mm och 80nm. 120 nm fjädrarna var faktiskt redan kortare de är160mm då jag måste ha mätt fel innan jag beställde. Det var nog bra annars hade den blivit för hög.
När 120nm fjädrarna beställdes räknade jag med att ha krängningshämmare fram men jag har fått förslag att ta bort krängaren helt men då måste jag gå upp ytterligare i fjäderhårdhet för att kompensera. Hela framvagnen är ombyggd till spindlar och undre länkarmar från Audi S3 för att få rollcentra ok. Nu gäller det bara att få den tillräckligt styv fram så det fungerar utan krängningshämmare. _________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||
|
Re:
Utfjädringen blir exakt lika lång oavsett fjäderlängd, från samma rideheight _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||
|
Re:
Tack, det blir bra!
_________________ Joakim Sjöbeck Alfa Romeo 156 1600 SP2 -00 Alfa Romeo 147 JTD -02 "Diesel Madonna" |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
längd på coiloverfjädrar
|
1920 besök totalt |