Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4323 besök totalt |
el för tempvarningsslampa
Jag skulle gärna ha en varningslampa i racern om vattentempen blir för hög. Tyvärr finns det ingen givare/lampa för det orginal men man borde enkelt kunna snickra ihop en liten mojt som skickar spänning till en lampa när spänningen till den vanliga tempmätaren blir för hög (låg?). Någon el-mekare här som kan tipsa om hur en sådan konstruktion kan se ut? Borde räcka med någon enkelt komparator och en trimpott för att få rätt värden. Ett elschema och artikelnummer på ELFA hade hjälpt. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Ursäkta en mycket dum idé:
En digital stektermometer kanske? Billig men lite klumpig och piper bara när fläsket är kokt. ![]() |
||||
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
En massa bra alterativa idéer till att lösa mitt problem.
![]() Jag vill inte fylla min motor med ännu fler givare och sladdar, det räcker gott och väl som de är. Så frågan står kvar. Hur gör man? ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Vet inte hur vattentempengivaren funkar, men funkar den som oljetryckgivaren och oljetempgivaren i min 924 så ändrar den resistans med ändrat processvärde, det är alltså inte spänningen direkt som ändras (kanske sekundärt?).
Vet inte om det blir enklare eller klurigare att lösa det som du önskar iom det.... _________________ Pär Hylander |
||||
om jag förstod din önskan rätt så vill du att lampan ska lysa precis när bilen är på väg att överhetta. Alltså när du måste vidta åtgärder innan det är för sent. En elektrisk inkoppling på befintlig givare måste ha en pott där du kan justera tillslagssignalen vid exakt motstånd. Sen måste man testa och ställa in det hela på något vis. Vanliga mätare är egenterligen spänningsberoende och visar fel om laddningan skiftar eller en stor kylfläkt slår på. Så vill man vara exakt så är elarngemang knepiga om man inte kan el.
Jag rekomenderar därför mekaniska mätare i en racebil, med eterslangar. En vanlig fläkt termostat är en mekanisk brytare som jordar, så den är det ingen fara med, problemet är att de flesta inte är justerbara, men sådana finns. Eftersom dom bara ger av och på signal så kan dom enkelt jorda in en lampa. Du kan även placera den mot topplocket , för det är där det börjar punktkoka. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jo givaren som finns är resistiv. Men den befintliga tempmätaren är aldelels säkert en vanlig voltemeter (med anorlunda skala) som mäter spänningsfallet över tempgivaren. Så någonstans kan man plocka fram den spänningen och kolla vilka värden den har vid olika temperaturer. Det kändes som min lösning är mycket enkel bara man vet hur de diskreta komponenter som finns för just detta ändamål fungerar. Angående fluktuerande spännningar så borde denna lösning fungerar även om de gungar ordentligt eftersom referensspänningen också kommer att fluktuera likadant. I alla fall sålänge man inte bygger en spänningsregulator för refernse, men det är ju helt onödigt. Jag får väl plöja lite datablad och se vad jag kommer fram till. Ohms lag kan jag och mycket svårare än så kan det inte vara ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Jo eterbaserade tempgivare har jag erfarenhet av. Vi hade en i formelbilen. Den var trasig. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
En komparator med hysteres. Ellära från åk9 jue!
![]() http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/schmitt.html FInns på Elfa i 10-tal olika utföranden för inga pengar (nästan). |
||||
om man skulle visa detta inlägg för en ekonom eller pedagog så skulle dom inte ens begripa vartannat ord ![]() ![]() Jag är nöjd över att jag begrep det mesta förutom vad det är för trigger han Schitt har hittat på ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Det jag menade var att vanliga mätare reagerar på spänningsförändring. Sedan går det givetvis att bygga en fugerandes avkännare. I det här fallet så skulle den ju ligga rätt exakt där gränsen för där problem upstår, så någon form av trimpott är väl bra. Men är man inte van så behöver man säkert hjälp med ett kopplingschema. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
PÅ Jaguar finns det en spänningsstabbilisator orginal, som håller mätarna stadiga. Det finns att köpa lös.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
och visade därmed för låg temp, så då kokade den bilen också..... Att placera en givare mot topplocket har vi också provat, det funkade inge vidare (motorn kokade utan att givaren gac utslag, trots relativt låg triggertemp) PS. ett tips med mek tempmätare är att inte dra eterslangen i närheten av avgasröret eller andra heta detaljer. DS PPS. Vi vill inte borra i toppen utan utnyttja befintlig tempgivare som dessutom är bra placerad (högsta punkten). _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
4323 besök totalt |