Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7 besök senaste veckan (17196 totalt) |
Ställa in hjulvinklar
Hellu:) Jo jag ska skaffa mig en Legends Car som då förmodligen kommer att vara inställd för ovalracing, dvs att hjulvinklarna kommer vara helt åt skogen..:P Det jag då undrar är om dessa är något att ha? Eller fungerar det bättre med att börja krångla med vattenpass, trådar och grejer som jag redan läst lite om i forumet? http://verktygsboden.se/specialverkt http://verktygsboden.se/specialverkt http://verktygsboden.se/specialverkt _________________ Jimmy Liimatta |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Vill inte låta negativ till dina förslag men har några funderingar:
Dom modellerna med magnetfäste verkar osäkra så som dom visas... Fäster man på lagerkoppen, som i sig brukar vara av pressad tunnplåt och inte direkt exakt, samt med en form som inte lämpar sig, ej plan yta...speciellt inte efter man slagit fast den.. ![]() Och som den sista med att fästa på bromsskivan, då är ju hjulet avtaget och fjädringen helt utfjädrad...alt om man ställer ner på pallbockar med spänningarna i hjulupphängning som följd, blir brytningar när hjulen inte får flyta ut vid belastat läge. En vridplatta/grlidplatta under varje hjul vid mätning motverkar helt denna spänning Inget bra läge att mäta annars. Mellanversionen känns lite märklig o osäker, om man vill få rätt värden... Den magnetiska på en enkel rätskiva/vanlig vattenpass med bultar i ändar som når fälgkant o inte däcken skulle funka för camber. Dock måste man vara medveten att flyttar du camber det minsta lilla så påverkar du Toe oxå. Tror du får bättre värden att mäta med ett digital vattenpass med inmäta (kalibrera in vattenpass) mätbultar mot fälgkanten. Och snöre för toe-in funkar så klart Alt. gamla framvagnsinstrument som använder ljusstråle o graderade skivor att mäta emot (dessa klarar sig med 12 volt). Jag kör med såna och även den ännu äldre metoden som helt klarar sig utan ström, med enbart libeller o graderade inställbara mätskalor man ställer i våg. Båda sorter fäster man direkt på fälgkanten, versionen med ljuspunkt roterar man in hjulet i exakt position för att kompensera even. differanskast i fälgen. Sen är inte ögonmåttet att förkasta för en första snabbinställning iaf. Har jobbat med hjulinställning i många år och ställt in bilar lika exakt som digitala datorstyrda instrument ger, med bara ögonmått, kräver givetvis lite träning! ![]() Men tittar man varje gång man ställt in rätt så lär man sig hur det SKA stå i förhållande till inställt mätvärde! Givetvis måste man ta hänsyn till bl.a bakvagnens Trust-line o spårvidddifferans fram/bak samtidigt. Men som hyfsad koll vid misstanke på felaktighet funkar det för dom flesta. Bara info i all välmening, och jag säger inte jag kan detta bättre än nån annan, givetvis finns som alltid många skolor om vad som är "rätt o fel". Bara ger lite av mina erfarenheter. Lycka till! ![]() ![]() ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Re:
Det är ju tips jag vill ha, är ju totalt nybörjare på detta så det är lugnt vetu:P Skulle vara jättetrevligt att få hjälp första gången man gör detta.. Nån som känner sig hjälpsam?:P Länk till någon produkt som fungerar bra? ![]() Finns det ingenstans att köpa ett sånt där kitt som har snören, vattenpass och allt? _________________ Jimmy Liimatta |
||||
Re:
Du får väl åka förbi oss i Forshaga. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Det blir intresant att se en sån på nära håll. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
För att mäta hjulvinklarna på ett enkels sätt köpte jag 2 st 180cm vattenpass på biltema
skruvade i i ögla i varje ände & plockade bort libellerna i ändaarna dessa hål var som gjorda för att användas tillsammans med biltemas 3tons pallbackar ![]() Liten bild på uppsättningen ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||
Bäck visar ett bra sätt att mäta Toe på.
Här finns ett annat verktyg för samma sak, fast enklare och smidigare att ha med sig, dock tror ja den bara ger en fingervisning, då avståndet mellan spegeln ändrar sig mellan hö o vä. (Dock är det samma metod som på mina lux4003 som mäter med ljuspunkt o skala, dock mäter mina på båda sidor samtidigt.) (och en skev fälg ger utslag som felaktig toe om man mäter på "fel" ställe på skevheten, om inte mätverktyget centreras först, flera mätningar på rad efter rullat bilen 20-30cm ger mer exakthet isf) Kan köpas här: http://rallyshop.se/produkt/TrackAce Engelsk sida inkl video på uppsättningen, samt på flera andra användbara saker. http://www.trackace.co.uk/Videos.htm ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Re:
Använder du någon referens för centerlinje på bilen? Hur får man linorna parallela med bilens längd? _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Re:
Jag brukar mäta från hjulnavet till snöret och justera bockarna tills det är lika höger/vänster. Det går ganska snabbt när man gjort det några gånger. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
_________________ Tommy Karlsson |
||||
Re:
Fungerar bara på framvagn eftersom den enbart ger total toe. Dvs på bakvagnen vet du tex inte om du har toe in på ena hjulet och toe out på andra, bara vad de har tillsammans. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
Precis total toe, bak blir de inga bra alls... fram en fingervisning, mao inte det bästa men funkar nog... ![]() Annars som dom toe-stavar ja använder, rör under bilen tvärs över med klack mot fälg i ena änden, o sen en justerbar pinne mot andra fälgen ( i centrumhöjd), med mätskala vid pinnen. Fungerar perfekt. Man mäter då ex.vis framtill först o baktill på fälg sen, o får en differans. total toe även här. Enkelt o göra själv, ersätt nämnda pinne/mätskala med en stållinjal. ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Finns ett smidigt verktyg för camber och caster. Inte helt billigt dock.
http://www.gloi.se/wheel.html _________________ Hans-Olof Blom |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
7 besök senaste veckan (17196 totalt) |