Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2014 - Öppna banträffar på Mantorp - TrackMonday
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (23437 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Välkommen Linus thumbs up

Linköping
Här sen Feb 2014

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Re:

mabz skrev:
Det var tråkigt att höra.
Skulle de vara nitsiska ang. hjälmarna så lär de förlora en massa intresserade förare, t.ex. mig.

Inte köper jag en flera gånger dyrare hjälm än den jag har bara för att behaga SBF på en amatör track day
Då väljer jag andra track days istället.

Tanken är absolut inte att stänga ute någon, utan det va mer för att få bort "olämplig" utrustning.
(en hjälm som kanske bara är en hjälm per definition)

Tack för att du lyfter frågan, jag ska ta tag i detta så vi skriver en regel som fungerar för alla inblandade.

edit: Tack så mycket Magnus!

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

LinusJo skrev:
Jag ska forska lite i hur vi ska skriva regeln runt "bilsporthjälm", tanken va godkänd enl SBFs tekniska reglementen i alla bilsportklasser, t.ex rally, racing, folkrace etc
(Synpunkter?)
För Folkrace:
"Även hjälm som har ett godkännande enligt ECE 22.05 och ECE/R 22.05 får användas i folkrace."
För Drifting:
"Hjälm som har ett godkännande enligt ECE 22.05 och ECE/R 22.05 får användas i drifting."

Så om ni vill förklara (och riskera att det blir annorlunda) så kan ju "Hjälm enligt ECE 22.05 och ECE/R 22.05 eller enligt SBF TR" vara en text.

Men varför man vill använda hjälm med lättantänding inredning (Hjälm avsedd för Moppe/MC) i en bil kan fundera över, men den diskussionen är ju densamma som kortärmat eller fleecetröja etc.
Billigaste integralhjälmen med SA2010 jag hittar nu kostar $170, på Autosport fanns det flera att välja på under £200, det är inte apdyrt längre.

mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007

Niklas Falk skrev:
den diskussionen är ju densamma som kortärmat eller fleecetröja etc.

Inte alls. Snarare skulle man kunna dra en parallell med om SBF-godkänd overall skulle krävas
istället för "heltäckande klädsel" som ju är brukligt på alla sådana track days.
Det ska väl vara en track day för mer eller mindre erfarna amatörer, ingen tävling där smällar är mer regel än undantag.

LinusJo: överväg att lätta hjälmkravet lite om ni inte vill avgränsa er klientel till (semi)proffs
som redan har både bur, overall och SBF godkänd hjälm.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

mabz skrev:
Niklas Falk skrev:
den diskussionen är ju densamma som kortärmat eller fleecetröja etc.

Inte alls. Snarare skulle man kunna dra en parallell med om SBF-godkänd overall skulle krävas
istället för "heltäckande klädsel" som ju är brukligt på alla sådana track days.
Det ska väl vara en track day för mer eller mindre erfarna amatörer, ingen tävling där smällar är mer regel än undantag.
Bilar med inredning brinner bra mycket bättre... och brand behöver sällan en kollision mellan bilar.
mabz skrev:
LinusJo: överväg att lätta hjälmkravet lite om ni inte vill avgränsa er klientel till (semi)proffs
som redan har både bur, overall och SBF godkänd hjälm.
Vill du kunna köra med cykelhjälm?
De accepterar ju redan ECE 22.05 Moppepottor.

Körpassen lockar knappast den som vill träna max.

mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007

Jag tror knappast att amatörer, alltså folk som denna track day verkar vara avsedd för,
vet vad ECE 22.05 innebär, det vet inte jag heller. Du behöver väl inte yra om cykelhjälmar för det.

mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007

Niklas Falk skrev:
Bilar med inredning brinner bra mycket bättre...

Men LÄS var du uttalar dig om. "Endast gatregistrerade bilar"

johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012

Re:

LinusJo skrev:
Tanken är absolut inte att stänga ute någon, utan det va mer för att få bort "olämplig" utrustning.

Tack för att du lyfter frågan, jag ska ta tag i detta så vi skriver en regel som fungerar för alla inblandade.

Trevligt att du hittade hit och kan hjälpa till att reda ut frågorna som kommer upp. Din ansträngning uppskattas! thumbs up
Nu är vi alla så sugna på att komma ut på avhyst torr asfalt så allt som möjligen kan stå i vägen väcker starka känslor..

Citera
Joakim L
Stockholm
Här sen Apr 2013

Re:

mabz skrev:
Jag tror knappast att amatörer, alltså folk som denna track day verkar vara avsedd för,
vet vad ECE 22.05 innebär, det vet inte jag heller. Du behöver väl inte yra om cykelhjälmar för det.

Men alla trackdays kräver ju hjälm och har man varit på någon tidigare har man med sannolikhet en som är godkänd enligt ECE 22.05.
Jag som glad amatör har en godkänd och visste att titta efter det innan köp (och den var inte dyr).

Vad det gäller licensen så blev det lite klarare, det är som prova-på bankörningar som anordnats på andra banor helt enkelt. Att det sen finns möjlighet att gå en kurs är ju bara bra.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

mabz skrev:
Niklas Falk skrev:
Bilar med inredning brinner bra mycket bättre...
Men LÄS var du uttalar dig om. "Endast gatregistrerade bilar"
Mitt och flera andras idrottsredskap är gatreggat...

och jag har bara uttalat mig om brand, vilket inte är ovanligt i vanlig trafik heller.

BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Re:

LinusJo skrev:
mabz skrev:
Det var tråkigt att höra.
Skulle de vara nitsiska ang. hjälmarna så lär de förlora en massa intresserade förare, t.ex. mig.

Inte köper jag en flera gånger dyrare hjälm än den jag har bara för att behaga SBF på en amatör track day
Då väljer jag andra track days istället.

edit: Tack så mycket Magnus!

I BMW Sport Clubs regler står det såhär:

Hjälm - Man måste bära hjälm. Det finns inga formella krav på hjälmen men cykelhjälmar och hockeyhjälmar godkänns inte.

Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007

LinusJo:
jag och säkert många fler vore tacksamma om du kunde kolla och förklara vad som gäller.

Själv har jag 2 hjälmar, på ena står "E20", på andra "Certified to british standard".
Inget om nåt ECE 22.05. Hur ska jag eller ni veta om de är SBF-godkända eller inte?

E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare
http://rallyshop.se/produkt/Bilsporthjalm-2

SBF-godkänd hjälm för 195:-

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

E.Svensson skrev:
http://rallyshop.se/produkt/Bilsporthjalm-2

SBF-godkänd hjälm för 195:-

Och helårslicens för 350 spänn.

Vem sa att motorsport var dyrt

Här sen Jul 2003

Re:

LinusJo skrev:
Hejsan, jag är inblandad i Track MonDay konceptet och hoppas att jag ska kunna ge er svar på era frågor.

Har du en licens måste du INTE köpa till en "endagslicens" också.
Se det mer som en service att vi kan erbjuda en licenskurs vid Track MonDay tillfällena. (Om du t.ex vill börja tävla)

Man måste inte gå någon kurs (Mer än förarmöte/säkerhetsgenomgång) när man löser ut endagslicens.

Hoppas det klarnade något, är det några mer frågor är det bara att ösa på så ska jag svara så gott jag kan.

Jag ska forska lite i hur vi ska skriva regeln runt "bilsporthjälm", tanken va godkänd enl SBFs tekniska reglementen i alla bilsportklasser, t.ex rally, racing, folkrace etc
(Synpunkter?)

Mvh

Hej!

Nu blir jag bra snurrig! . Kontaktad er om detta evenamange för en månad sen!
Då fick jag detta svar..

""Hej igen!

Jag tolkar det som om att det första gången du kör så kostar det 1895:- Licensteori+ körning eftermiddag plus endagsförsäkring 150:-

Skall du sedan köra någon annan måndag så kostar det 1350:- plus licens 150:- per gång

Är det rätt?""

Svaret jag fick var då..

"Hej!

Det stämmer precis Magnus! "

Men så här är det alltså inte??. .

Så man kan alltså komma ner en måndag betala 1350:- + 150:- licens och bara köra, eller?

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
LinusJo
Linköping
Här sen Feb 2014

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Precis så!

Tack för tipsen ang hjälmarna också

Sthlm
Här sen Jul 2007

195 kr är löjligt billigt men vad jag är ute efter att veta om mina befintliga hjälmar uppfyller SBF kraven.

Båda kostade betydligt mer än så.

Mange

Här sen Jul 2003

Re:

LinusJo skrev:
Precis så!

Tack för tipsen ang hjälmarna också

Jaha, lysande!

Då kan man köra en halvdag för 750+ 150:- alltså!

https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA
https://www.instagram.com/faceliftgt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

mabz skrev:
195 kr är löjligt billigt men vad jag är ute efter att veta om mina befintliga hjälmar uppfyller SBF kraven.

Det bör ju sitta en märklapp inuti någonstans om det inte står utanpå hjälmen. Kan man tycka.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
mabz skrev:

Det bör ju sitta en märklapp inuti någonstans om det inte står utanpå hjälmen. Kan man tycka.
Och sen behöver man kunna dechiffrera TR 6.5 (i TR-1 som hittas bla på SBF Racing regelsida)
BSI är tex accepterade 2018 ut av SBF (men FIA vill inte se dem sen nyår).

BMW-DJ
Gbg
Här sen Nov 2012

Som nybörjare så är det inte helt enkelt att sätta sig in i vad man skall ha, att det finns olika standarder och regler gör ju inte saken lättare. Började googla lite och hamnade i den här tråden:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70132

Den visar med all tydlighet att det inte är idealiskt bara för att det följer SBF heller.
(dock tror jag att brandförloppet hade varit lite lugnare om det funnits ett huvud inuti hjälmen eftersom det hade minskat mängden syre mot det brandfarliga materialet ganska ordentligt)

Man börjar ju undra lite hur vanligt det är med brand i bilar på trackdays? Hur skulle man som förare klara sig om man exempelvis hade en balaklava i nomex under en sådan här hjälm? o.s.v.

Citera
Inför träffar
2014 - Öppna banträffar på Mantorp - TrackMonday
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (23437 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande