Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (5887 totalt) |
Var hittar man SBFs bilsporthjälm för vettiga pengar?
Med anlednng av att frågan dök upp i en annan tråd och jag inte har koll på hjälmar längre. Var hittar man SBFs bilsporthjälm för vettiga pengar? _________________ ![]() |
Det är en hel drös med hjälmar man kan köra med enligt TR, SA2010 är den moderna standard som det finns störst volymer på och priserna sjunker för varje år.
Men för Drifting och Folkrace accepterar man även ECE 22.05 och ECE/R 22.05. Så det går att handla accepterad potta på Jula (inte motorsågshjälmen då). |
Intressant!
Halloj! Intressant fråga, då jag dels är intresserad av personlig skyddsutrustning samt nyligen köpt och ska köpa mer grejer... Hjälmdjungeln är inte lätt ![]() Jag och polaren var nere på Essen Motorshow i December ihop med gänget från nordicaudi.com . Vi kör lite trackdays med gatbilarna samt att vi har fastnat för endurance racing, långlopp. Har skaffat radio till depån och vi skulle köpa hjälmar där vi slipper krångla med öronsnäcka. Vi hade chansen att prova ett stort gäng hjälmar på plats. Vi tittade bla på Bell, Sparco och sabelt mm. Vi har ganska lika skallar. Bell och sparco tyckte vi tryckte mot pannan, men Sabelt hjälmen var riktigt nice. Så vi köpte 2st vita Sabelt med intercom och självklart hans förberedd. Kan sägas att vi fick ett Riktigt BRA mässpris på 2st ![]() Denna modell blev det , fast hos sandtler.de .. http://racepart.nu/index.php?route=p Nu är nästa steg att köpa Hybridskydd. Vi har provat ut, och vet vilken storlek vi ska ha. http://simpson-europe.com/index.php? Bäst pris här! Och då slipper vi byta bälten/stol samt kan ha det i gatbilarna. Enl en tävlingsledare jag har kontakt med , jobbar i samma branch och snackar bilsport på grossistens frukostar... så är det förkastligt att sälja hansskydd utan inprovning. Detta kunde resultera i nackskada om fel skydd användes vid ev avåkning. Fick det förklarat för mig hur funktionen var och bältenas sträckning... Han rekommenderade varmt hybrid. Så jag föreslår att du gör samma sak. Köper en hjälm och ett hybridskydd upptill. Vi måste gemensamt höja säkerhetstänket inom bilhobbyn och motorsporten på gräsrotsnivå, allt för många kör år efter år kring i jeans och bomullströja. Detta är lägstanivå, man får en enkel overall, skor, handskar för vad ett par r-däck kostar ... Och sedan ska ju balaklavan inte sitta under hakan, det är ju ingen hjälmmössa.... Ha det gött så ses vi på banorna i sommar ![]() _________________ Emil Nilsson Ordförande Audi Clubsport Team Tidsoptimisterna Racing Audi Club Sport |
Jag kör ju lite lågbudget för stunden och gick från Julas 1250gr jethjälm till Ga's jethjälm på ca: 900gr för 595:-
Känns prisvärt om man inte vill ha värstinggrejer för massa tusenlappar. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
Rallyshop har bra utbud av hjälmar, allt från "bilsports" godkända hjälmar för 199kr till riktiga racehjälmar!
http://rallyshop.se/kategori/JetOppn _________________ Simon Lagnelöv www.FartFabriken.se ![]() Cadillac CTS-V 2009 Mitsubishi Pajero MK1 1989 Saab V4 T16 1974 |
Ni bör vara medvetna om att ECE hjälmar inte tillverkas för Bilsport-applikationer, dvs hårda islag i bur-rör och brand. ECE är en MC/Moped-hjälm och skall skydda vid friktions-nedslag och lättar islag/studsningar mot marken.
Och den ska Bilsporthjälmen finns inte längre, det är en historisk produkt från dikatur-tiden. |
_________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (5887 totalt) |