Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo P1800 -69 kompressor | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (213207 totalt) |
Ja på bilden så sitter det inga fjädrar på bilen, av ren slöhet så monterade jag inte tillbaka dom när fram och bakvagn hade blivit demonterat ett antal ggr. pga. rostlagningen. Sen är det ju lite fränt att se hur låg man skulle kunna ha den! _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||
Skulle en B30 få plats? Läckert med en rad Webrar och extraktorrör.
Ur en B20 kan hiskeliga effekter plockas och den är mindre och vettigare placerad, men en rak sexa skulle vara det naturliga valet i en sportbil på sextiotalet. (Skissar själv på en Porsche 924 med rak sexa. Lustigt nog just från den lastbil som orginalmotorn felaktigt sägs komma från) _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
http://volvo1800pictures.com/0_car_p _________________ S Örnberg |
||||
Hallå Daniel!
Kul bil du håller på med - men 1,5 år för rostlagnig lät inte så farligt... Larsa, min svåger, rostlagade betydligt mer och under längre tid än så. Men resultatet blev grymt! (Larsa i rutig skjorta till vänster om bilen.) Appropå motorval: Till och med Pelle Pettersson var lyrisk - "Så här skulle Volvo byggt den från början!" _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Funderade på B30 som motorval när jag började renovera, men den motorn är stor och tung, och jag tror inte att köregenskaperna skulle bli så bra med en B30 under huven. Dessutom blir man tvungen att kapa sönder hela bilen för att få plats med den, och det vill inte jag göra, min ide med projektet är att behålla kaross och inredning så nära original det går. _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||
Snyggaste V8 försedda P1800 som jag har sett!! mycket smakfullt inrett motorrum. Men V8 är inte min grej! det blir lite för mycket raggarbil för mig. _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||
Först målning av underredet och inne i kupén, sedan tennspacklade jag alla svetslagningar för att sedan finspackla.
Sedan väntade många timmar med slipmaskin innan bilen kunde grundas med syragrund, och efter det så sprutade jag slipgrund som handslipades med slipkloss och våtslippapper innan allt kunde sprutas med original kulören California vit. _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||
_________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Lite bilder på uppdateringen av framvagnen!
Framvagnsbalken plus alla bärarmar och spindlar är blästrade och lackerade och färdiga att monteras ihop. kulleder och bussningar köptes nytt såklart! Jag tillverkade nya okfästen i aluminium, original ligger bredvid Svarvade om Amazon spindlar så att nav från 240 passar. Jämförelse nya bromsarna mot original, till detta monterade jag 240 fyrkolvs ok. Nya krängningshämmare 26mm fram och 18mm bak. _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||
Uppdatering av drivlinan innebar en renoverad 41 växellåda där alla lager, synkringar, packningar och även en ny lamell till överväxeln fick inhandlas.
Bakaxeln blev en 240 axel som kortades för att spårvidden inte skulle bli för stor och utväxlingen som jag använde är 4:10 och detta parades ihop med en ny lamelldiff och en ny drivaxel som är kortare. Såklart nya lager också! Gamla fästerna kapades bort och de gamla svetsarna till huset frästes bort, och huset värmdes så att röret gick att dra ur. En jigg tillverkades så att de nya fästerna kunde svetsas. Bakaxeln färdig att monteras Nya uniball försedda bärarmar tillverkade till bakaxeln. _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||
Snyggt bygge, himla sköna linjer på denna kaross.
Vad blir det för motor, kommer du köra B20 eller? stod nått om kompressor.... _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||
Tack! Japp det blir en B20, detta bygge har varit färdigt i många år (i Fas 1) Tänkte beskriva bilens historia i min ägo fram till idag (fas 2) då en nästan färdig kompressor uppdatering är gjord. To be continued _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||
Jag kortade bara ena drivaxel så att pinjongen kommer i mitten på bilen. Original är den försjuten ca 34mm. Då stämmer det med original spårvidd på p1800:an Drivaxeln tog jag en från 740 som är mycket bredare och skickade den till en firma i Stockholm (som jag inte vill nämna namnet på) som fräste nya splines på den. Det visade sig senare att det inte var en helt lyckad lösning.... Skulle Jag ha gjort uppdateringen idag, så skulle jag ha köpt en helt nytillverkad drivaxel, idag är dom inte så dyra! Och dom är mycket bättre! _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||
Nej absolut inte! Det beror på hur man får till geometrin, det får man räkna fram hur infästningarna i karossen/bakaxel ska placeras. Kan jämföras med en framvagn som har olika längd på bärarmarna! I mitt fall så ville jag inte kapa sönder karossen, och satta dit nya fästen, så förändringarna måste då utföras på bakaxelfästerna. Kan rekomendera denna boken, den är gammal men mycket bra om man skruvar gamla bilar! _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||
Det är tekniskt omöjligt att få en geometri med olika långa bärarmar som ger samma vridning av axeln på båda sidor när hjulen fjädrar in olika mycket. Om du har en ritning sedd från sidan kan du se vad som händer med olika höjdlägen på axeln.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Kan det inte vara så att det sitter ett kort stag och ett mellanlångt stag på var sida om diffhuset och det längsta staget är ett panhardstag. Det tycker jag borde funka i så fall, lite som fyrlink brukar byggas. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Precis så är det. Det funkar bara på en bil som aldrig lutar. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Tack för dina reflektioner! Det längsta staget är panardstag dom 2 korta är bärstag och sitter överst på varje sida om "klumpen" och de 2 näst längsta är momentstag och sitter underst på varje sida om "klumpen" Det är ju så att man måste kompromissa om man gör ett sådant här bygge, Jag har byggt det så att pinjong vinkeln är rätt under hela fjädringsvägen (uppmätt med laser) utanför detta så kommer pinjongvinkeln att ändras men det har ingen betydelse! _________________ Daniel Lind P1800 -69 kompressor Toyota Corolla KE35 -76 (original) Toyota Corolla KE35 -76 (70tals race kopia) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo P1800 -69 kompressor | << 1, 2, 3, ... 9, 10, 11 >> 10 besök senaste veckan (213207 totalt) |