Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 1972-1985 Gr2 Pensionerad!
<<   1, 2, 3, 4   >>
48722 besök totalt
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Att skrapa underredsmassa och bodykitt är nog det tråkigaste man kan göra i ett Garage...

Men halva motorrummet och högerhjulhus fram är strax färdigt så nu är det bara resten av bilen kvar..

Vid tillfälle har bilen slagit runt så bulor syns i taket men det är inget man tänker på om man inte vet var man ska kolla.

Det blir rätt mycket ny plåt:
Nya framskrämar
Nya dörrar
Nya stötfångare
Ny huv
ny baklucka

Sen är racemotorn isär och toppen ska iväg på bearbetning snart!

4 växellådor ligger i en hög och väntar på renovering så ska försöka få iväg dom så fort det går.

Jag har oxå köpt 4 nya fälgar till bilen i Aluminium så klart men plåtfälgarna ska snyggas till och användas ändå så nu helt plötsligt har jag massor av fälgar!

Nu är det bara nya däck som behövs men det får bli när det blir pengar över.

Sen om det är någon som har en förstor race overall över som vill byta/sälja så har jag en över

Lico overall med FIA 2000 märkningen
strl 54

Jag behöver en 56 då 54 var lite kort och väldigt obekvämt när man satt i bilen med förliten overall!

Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Jobba på! bygga bil tar tid
Men kommer bli kanon med en ylande femma på bana

Brummar det så är det kul !
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Fick klartecken från motorbyggaren så han fixar topppen

Jo det går ju inte på en helg direkt

Ylande och ylande... Det blir väl på nästa motor isåfall

Om man ändå hade råd med en dogbox låda....

Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Har du koll på vilka Renaultlådor som går att använda till en svansmotorbil? Vilka man kan vända kronhjulet på osv. Misstänker att jag behöver en starkare låda.

Hallsberg
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Har tyvärr inte så stor koll på växellådor för dom...

Har för mig att det är Renault 20 eller 30 lådorna som passar men har även hört talas om Espace låda...

Tror Magnus i ovan inlägg kan besvara det lite bättre än mig!

Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Per F skrev:
Har du koll på vilka Renaultlådor som går att använda till en svansmotorbil? Vilka man kan vända kronhjulet på osv. Misstänker att jag behöver en starkare låda.

R21,r25,R30,espace kan man hitta längsmonterade lådor med motorn framför som i en Turbo 1 tex, vad skall den sitta ihop med för motor ?

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Re:

Per F skrev:

Vad skall du använda den till?

Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Re:

Magnus Janard skrev:
Per F skrev:

Skoda Rapid. Motor inte vald ännu, men nåt i alu. Just nu trimmad Skoda 1,3.

Att UN1 och 369 är bra och går att vända kronhjulet på är jag med på. De verkar gå att få tag på också. Men jag tänkte bredda sökandet lite.
Och ju fler lådor som kan tänkas passa desto bättre.

Timmernabben
Här sen Apr 2007

Re:

Per F skrev:
Magnus Janard skrev:
Per F skrev:

Att UN1 och 369 är bra och går att vända kronhjulet på är jag med på. De verkar gå att få tag på också. Men jag tänkte bredda sökandet lite.

svansmotor på dom ? skall du ha svansmotor och vända på allt eller hur skall du göra ?? tar du lådan från en R5 av första versionen så sitter ju motorn redan bakom lådan så då är det bara sätta allt där bak som det är, skall du vända på det kan du ju ta en espace låda eller något och montera den rätt...

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Re:

volymmannen skrev:
Per F skrev:
Magnus Janard skrev:
Per F skrev:

svansmotor på dom ? skall du ha svansmotor och vända på allt eller hur skall du göra ?? tar du lådan från en R5 av första versionen så sitter ju motorn redan bakom lådan så då är det bara sätta allt där bak som det är, skall du vända på det kan du ju ta en espace låda eller något och montera den rätt...

Jag vet inget om hållbarheten på R5 eller R16 lådorna. Min nuvarande Skoda 5vxl sägs hålla för typ 140hk enligt engelsmännen. Om vi då tar med mina fördomar om engelsmän och hållbarhet, så tål dom väl 150-160hk
Men då 5vxl lådor från svansmotorskoda inte växer på träd(Jag har två, varav en dålig), så tänkte jag att nåt vanligare och hållbarare vore gött. Skoda 1,3 stötstångsmotorn är inte heller nåt som kan utvecklas i all evighet, även om den är helt i aluminium och går att öka volymen till typ 1,5l.
Det är en Skoda 130 Rapid -85. Med svansmotor och så ska den förbli

Stockholm
Här sen Sep 2005

Skaplig kapning av tråden, men jag fortsätter
Svansmotor så vet jag om följande R16, 8, 10, 5 av dom så är R16 starkast, de andra är väl typ lika starka som den lådan du har. Finns som 4 och 5 vxl. 4xl är billigt om man hittar någon, de 5 växlade är dyra (förutom till R5).

De nyare lådorna har jag sämre koll på, men har för mig att det inte går att vända kronhjul på en Espace låda

Så Leta reda på fler Skoda lådor

Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Jo. Jag är dålig på att få fram dom enkla svar som jag vill ha.

Hoppas trådägaren ursäktar tilltaget. Det handlar fortfarande om Renaults växellådor i första hand.

Nu har jag kommit över en verkstadshandbok från 1982 om Renault NG-lådorna. Bla NG5 som satt i R5.
De verkar lika. Och eftersom NG5 sitter framför motorn i R5, så kanske man kan anta att det går att flytta kronhjulet även i NG3 som jag misstänker att är den enklaste att få tag på. Den satt i fyrcylindriga Espace fram tom 96 bla. I de sexcylindriga satt UN1.
Om inte så kanske det går att flytta över kronhjul från en NG5 eller R16 lådan till en NG3?

Hallsberg
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Inga problem det var kul att se lite aktivitet här

Efter helgens bravader så kommer jag återuppta skrapandet då det börjar bli bråttom nu...

Packningar och Oljefilter samt ett hydralrör med 14mm invändigt inhandlades idag...

Vecka 9 är det tänkt att toppen ska få en genomkörare så är motorn redo för ihopmontering sedan!

Behöver dock 2 stora utgifter för att rädda säsongen...

1 ny overall (har en på g)

4 nya gummin att åka på

Så det är 7000:- som ska ut plus en del små saker som tillexempel hjullager (3000kr)

Annars så finns allt och förhoppningen är ju att den är färdig till 4 april så jag kan testa när vi har förarkurs med klubben...

Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005

Re:

Per F skrev:

Hoppas trådägaren ursäktar tilltaget. Det handlar fortfarande om Renaults växellådor i första hand.

Nu har jag kommit över en verkstadshandbok från 1982 om Renault NG-lådorna. Bla NG5 som satt i R5.
De verkar lika. Och eftersom NG5 sitter bakom motorn i R5, så kanske man kan anta att det går att flytta kronhjulet även i NG3 som jag misstänker att är den enklaste att få tag på. Den satt i fyrcylindriga Espace fram tom 96 bla. I de sexcylindriga satt UN1.
Om inte så kanske det går att flytta över kronhjul från en NG5 eller R16 lådan till en NG3?

R5 lådorna sitter framför motorn.

Har dålig koll på de växellådorna, tyvärr.

Citera
Per F
Hässleholm typ
Här sen Mar 2004

Re:

Magnus Janard skrev:
Per F skrev:

De verkar lika. Och eftersom NG5 sitter bakom motorn i R5, så kanske man kan anta att det går att flytta kronhjulet även i NG3 som jag misstänker att är den enklaste att få tag på. Den satt i fyrcylindriga Espace fram tom 96 bla. I de sexcylindriga satt UN1.

Ah. Lyckades jag skriva fel ändå.

Hur är hållbarheten på NG5?

Göteborg/Sjövik
Här sen Sep 2009

Re:

Per F skrev:
Magnus Janard skrev:
Per F skrev:

Ah. Lyckades jag skriva fel ändå.

Hur är hållbarheten på NG5?

Hållbarheten är iaf god för 160 turbohästar vad jag hört!

Kronhjulet skall vara skruvat på NG5:or
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Igår bar det iväg till huvudstaden där det hämtades 4 fälgar och 2 satser ferodo belägg!

Bottendelen på motorn är färdig och blocket ska få lite trevlig (volvoröd) färg på... Utöver det så hann jag med massor idag, nästan hela golvet skrapat så nu är det bara:

Innuti
3,5 hjulhus
1/4 motorrum

Sen ska allt målas i bilens gula färg efter att pappa kört ett varv med kapmaskin och svets dvs!

Motorn kommer bli vass men problemet ligger i avgassystemet... Jag måste ha kat och det finns ju inte plats när 5an är så pass låg som den är... Så det kommer bli en typ bubbla lösning med en diffuser aktig grej i stötfångaren bak där ljudämparen hamnar eftersom jag har original tanken kvar och inte har råd med annat..

Imorgon:
hjulupphängning fram ska skruvas bort helt
Stol ska provmonteras tillsammans med ratt och nav

Sen får tiden utvisa vad som händer!

Känns skönt att ha Evo 1 på g så när den blir klar så ska följande göras:

Renault 5 cab: byta motor och ett nav samt laga caben
Mazda 929 HT: Motorfix (ny topppackning) samt få den körduglig
Renault 5 (budbilen): byggas om till Renault 5 Van :P exklusivt!
Renault 5 Evo 2: bygge efter riktigt FIA reglemente för att platsa i europa då svergies historiska serie inte var allt för positiv....

Så det finns ju en del att pyssla med

Citera
Linus Ekblom
Göteborg/Sjövik
Här sen Sep 2009

härligt, kämpa på!

Ta lite bilder så man får SE vad som händer också
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009

Trådstartare
Här kommer en drös med tråkiga skrapbilder men det är väl det som är fotat fram tills idag!

Skrapning:

Mina bästa vänner i garaget:

Och lite bilder med nya fälgar oxå:

Citera
Linus Ekblom
Göteborg/Sjövik
Här sen Sep 2009

härligt, mange fick sålt sina fälgar också thumbs up
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009

Trådstartare
japp men skulle behöva ET men har inte orkat mäta..

Dom va lätta med så det blir nog bra detta, skulle fortfarande vilja ha ett set turbin fälgar men det får bli framöver...

Skulle eventuellt behöva ny stol eller så kommer vi flytta rattstången neråt och åt höger..

Stolen tar emot i buren då den är för långt i från taket så stolen passar skitdåligt...
förmodligen blir det att bygga om fästet för rattstången istället för ny stol (det är billigare...) Sen kommer det hamna cirka 10cm med rattnav inkl löstagbart samt min lite djupa mocka ratt från den ljusblå... så stolen kommer hamna långtbak (precis under huvudbågen men bakre kanten på hjälmen) så pedalerna ska moddas lite likt det jag har i den andra...

Men nu är det senare bekymmer för pappa har lyckats smitta mig med förkylning så det slog som en käftsmäll i morse när jag vaknade...

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 1972-1985 Gr2 Pensionerad!
<<   1, 2, 3, 4   >>
48722 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande