Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ferrita blås...
1, 2   >>
2802 besök totalt
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Ferrita blås...

Snart kommer jag nog att få byta på MBn för att ett hål i en böj börjar växa....
Låg och spanade under bilen och såg att de dubbla extractor rören där det skarvas
för att gå ner till katten har 2 mycket smååå kattar inbyggda i rören innan lamdan och efter lamdan kommer den stora 2-vägs katten.

om man skulle ta sig till Köping och ferrita å låta dessa gubbar ta och bygga ett blås
inkl rejs katt
från grenrör och bakåt, hur mycket skulle motorn förändras i upplevelse?
och kan det vara värt pengarna

Bilen har nu 195hk och jag tror med detta system att den kan komma till samma siffra som EVo1 hadde alltså 204hk

Eller skall man gå och skaffa sig ett orginal blås från Walker för ca 4000:- istället?

Inlägg om detta tas imot med glädje

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Skulle nog kika lite åt det rostfria hållet , men tror nog inte du ska räkna med så mycke effekt av ett byte , kommer nog mest vara en hörbar upplevelse skulle inte tro att cermedes var så dåliga när dom tog fram orginal systemet

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

krister Andersson skrev:
Skulle nog kika lite åt det rostfria hållet

Feritta bygger bara rostfria system.

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Anton Lillsund skrev:
krister Andersson skrev:

Hm jo vet det , men jag gav som inte nått ytterligare namn på system

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

krister Andersson skrev:
Anton Lillsund skrev:
krister Andersson skrev:

Hm jo vet det , men jag gav som inte nått ytterligare namn på system

Sanning! Sorry.

Kristianstad
Här sen Nov 2002

Förvänta dig inte någon effektökning, för då blir du bara besviken! Ljudmässigt kan det däremot bli lite skillnad. Men originalsystem brukar vara ganska väldämpade och låta litet tråkiga.. ferrita har jag aldrig provat men de sägs vara bra. Supersprint brukar annars ha välljudnade system med hög kvalite (bra passform och livslängd), iaf till BMW.

Göteborg
Här sen Jul 2003

Varför ska du upp till Köping , deras fillial ligger i Kållered bakom OK/Q8 tappen?
Jag kör med deras system på min 850 och är jätte nöjd . Systemet har suttit på bilen i 6år och ser ut som nytt fortfarande. Just på min bil så ökade HK antalet med ca20 st och ljudet blev helt underbart.Vet inte hur mycket mer HK du får ut men vridet och ljudet blir helt annorlunda
Det tar en dag för dom att bygga ett komplett system till bilen och passformen är perfekt thumbs up

--VVTS--
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Vad kostar ett handbyggt system, på ett ungefär alltså. Funderar på att låta bygag ett till astran.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Calle gsi skrev:
Vad kostar ett handbyggt system, på ett ungefär alltså. Funderar på att låta bygag ett till astran.

Det går nog på mellan ca 7000 till 10000 kr när jag frågade för ett år sen. Sedan så beror det på vilken bil det rör sig om.

--VVTS--
Citera
Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Maciek Matwiejczuk skrev:
Calle gsi skrev:

Det går nog på mellan ca 7000 till 10000 kr när jag frågade för ett år sen. Sedan så beror det på vilken bil det rör sig om.

Tackar, få hoppas att astran är billigare, går ju inte åt så mycket rör på den lille bilen

Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Calle gsi skrev:
Calle gsi skrev:

Tackar, få hoppas att astran är billigare, går ju inte åt så mycket rör på den lille bilen

Kolla om dom inte har ett färdigt system till din bil, så slipper du bli av med bilen en hel dag

--VVTS--
Citera
Carl Arwidsson
Här sen Nov 2002

Calle gsi skrev:
Calle gsi skrev:

Kolla om dom inte har ett färdigt system till din bil, så slipper du bli av med bilen en hel dag

Tack för tippset men grejen är den att jag har hivat i en motor från en calibra turbo så originalsystemet passar inte, är igentligen bara en bra downpipe jag behöver, har 2,25" nu och det är lite för litet. 3" borde bli ganska lagom.

Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Calle gsi skrev:
Calle gsi skrev:
Calle gsi skrev:

Tack för tippset men grejen är den att jag har hivat i en motor från en calibra turbo så originalsystemet passar inte, är igentligen bara en bra downpipe jag behöver, har 2,25" nu och det är lite för litet. 3" borde bli ganska lagom.

Du kan ju låta dom bygga downpipen fram till katten , katten och bakåt kan du köpa färdigt i rostfritt. 3" downpipe brukar det vara på deras system, det har jag på min thumbs up Helt sjukt vad bilen gick annorlunda efter bytet till Ferrita

--VVTS--
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Re: Ferrita blås...

Jovani skrev:
...........................
Låg och spanade under bilen och såg att de dubbla extractor rören där det skarvas för att gå ner till katten har 2 mycket smååå kattar inbyggda i rören innan lamdan och efter lamdan kommer den stora 2-vägs katten.........
Välkommen till normen EU 2005 eller vad den heter. Antagligen har du fyra lambdasonder också? Vad man ska med alla dessa till begriper iaf inte jag, lambdra är väl ändå samma före och efter katten? Posta gärna om du får allmängiltiga fakta i detta ämne.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Roligt nog sitter det bra en lamda MELLAN de två kattarna. rören går nämligen 2-1-2.
Men visst måste det öka hk något med tanke på att det sitter 4kattar på bilen och efter ombyggnationen blir
det bara EN 3" kat på 2-3dm. Så den borde ju kunna släppa igenom "mer" avgaser än vad seriella kattar gör. Eller
Det där med ljudet vill jag nog ha så dämpat som möjligt FAST det skall vara fult flöde genom det.

Detta system kostar ca 6-7000 från katt å bakåt samt 7000 för katt och fram till grenrören....

Kållered må vara nära men de kan inte kröka 3,5" rör som det behövs från 1a ljuddämparn till 2a....

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Nått som jag aldrig har förstått , är övertron på att ett avgas ska ge så mycke HK , det är en sak att montera nytt avgas med mindre motstånd på en turbobil , det ger HK , men till en vanlig sugmotor i std skick , så har man kanske max 4-5 hk , ( undantagna är div USA bilar från 60-70 talet) .

Vilka av dagens bilar har ett dåligt std avgas ,

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Jovani skrev:
Roligt nog sitter det bra en lamda MELLAN de två kattarna. rören går nämligen 2-1-2.
Men visst måste det öka hk något med tanke på att det sitter 4kattar på bilen och efter ombyggnationen blir
det bara EN 3" kat på 2-3dm. Så den borde ju kunna släppa igenom "mer" avgaser än vad seriella kattar gör. Eller
Det där med ljudet vill jag nog ha så dämpat som möjligt FAST det skall vara fult flöde genom det.

Detta system kostar ca 6-7000 från katt å bakåt samt 7000 för katt och fram till grenrören....

Kållered må vara nära men de kan inte kröka 3,5" rör som det behövs från 1a ljuddämparn till 2a....

och din motor ger 195 hk ur en 2,5 liters maskin , tror nog att kattarna flödar ganska bra , vad blir volymen , om du lägger ihop dom 2 kattarna , och jämnför det med en 3 tums ?

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

krister Andersson skrev:
Nått som jag aldrig har förstått , är övertron på att ett avgas ska ge så mycke HK .....................
För min egen del så vill jag ha öpnnare system för ljudets skull.... Lugn, lugn, lugn! Deportera mig inte till z..y och börja terror-skicka SAM-produkter riktigt än!

Nä, den är för tyst för att man ska höra motorvarvet tydligt inför växlingar, så jag har laga förfall.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Pär Hansson skrev:
krister Andersson skrev:
Nått som jag aldrig har förstått , är övertron på att ett avgas ska ge så mycke HK .....................
För min egen del så vill jag ha öpnnare system för ljudets skull.... Lugn, lugn, lugn! Deportera mig inte till z..y och börja terror-skicka SAM-produkter riktigt än!

Nä, den är för tyst för att man ska höra motorvarvet tydligt inför växlingar, så jag har laga förfall.

Köpte mitt Supersprint för ljudet och att det är rostfritt , HK vad e det ,

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

krister Andersson skrev:
HK vad e det ,

HK = hög kvalite (på Supersprint, alltså)

x-tra hästkrafter på en otrimmad sugmotor? BAH!

Ljudet däremot: thumbs up thumbs up

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Frazze skrev:
krister Andersson skrev:
HK vad e det ,

HK = hög kvalite (på Supersprint, alltså)

x-tra hästkrafter på en otrimmad sugmotor? BAH!

Ljudet däremot: thumbs up thumbs up

thumbs up Jo ljudet är fint , men mer effekt känner man inte , är fortfarande en

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Allmänt banåkaforum
Ferrita blås...
1, 2   >>
2802 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande