| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lite frågor angående plana topp
|
3 besök senaste veckan (949 totalt) |
|
Hej. Har planerat att plana min 531 2.5-2.8mm. Nu är det så att jag har en fräs på mitt jobb som står till förfogande. Tyvärr täcker verktygshållaren inte hela bredden på toppen. Efter lite letande har jag läst att man kan köra det i steg med ett skär i hållaren och köra med extra långsam matning. Är det någon som kan styrka detta eller är det skitsnack? Mvh Jens _________________ Jens Pedersen |
|
Svårt att få till i en vanlig fräsmaskin, blir troligen kanter i övergångarna. Du bör ha en fräs som täcker hela bredden. Lättare i brist på rejäl fräs om ni har en karusellsvarv och svarva av toppen. Annars är det väl inte såå dyrt att plana på en motorrenoveringsfirma
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
|
Gör ditt eget verktyg till fräsen.
Rätt enkelt och tar nog inte mer än en timme eller 2 totalt och en lagom stor stålbit (diameter som är lite större än bredden på toppen) behövs. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
|
Hej. Nja dyrt tycker jag inte men har ingen i närheten. Ska kolla över vilka hållare som finns men är det så svårt att slippa kanter? Om man kör givetvis på längden och avverkar 2mm på bredden per gång. Kommer ju ta lite tid men den borde ju minimera risken.
Edit. Göra en ny hållare är ju ett alternativ. Ska se vad det finns för möjlighete. Mvh/Jens _________________ Jens Pedersen |
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (949 totalt) |