| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur snabba va Grupp-A bilarna förr jämfört med dagens bilar?
|
1, 2 >> 10839 besök totalt |
|
Jag är lite intresserad av hur snabba Grupp-A bilarna va runt 91-92. Jag tänker alltså på BMW M3 och Mercedes 190 och dom där tuffa bilarna. Finns det varvtider nånstans på nätet på kända banor så att man kan jämföra hyffsat med dagens bilar? Hur skulle dom stå sig mot tex en ny ETCC/STCC-bil. (iofs lite skillnad på effekt) Hade dom gått mycket fortare om man 1992 vetat det man vet idag? Däcken kanske har blivit bättre? Inte för att jag ska bygga en grupp-A bil av min M3:a. Vore kul att veta lite hur dom gamla bilarna står sig idag. |
||||||
|
Va det Grupp-A bilarna dom körde med i DTM eller fanns det både Grupp-A bilar och DTM-bilar?
|
||||||
|
När Grp.A mer eller mindre försvann fortsatte man med DTM i tyskland...kan man säga. Men det är egentligen inte samma sak. Men som sagt, DTM baserades på gammla Grp.A-regelmentet och i början v ar det inte mkt som ändrades...men på slutet så...ojojojoj...
Framförallt styrsystemen har blivit riktigt mkt bättre nu för tiden. Även stötdämparna har gjort ngt av en revolution. Där är nog dom stora skillnaderna jämte däcken. Peggen tyckte tex att 320 E46 Super Production (Med 15" hjul osv) påminde väldigt mkt om de tidiga M3 Gra.A i beteende och kännsla. Hur snabba dom var vetjag dock inte...
|
||||||
|
18:e Juni 1992 körde J. Cecotto nordslingan och en bit av GP-slingan (25.3 km) på 8.44.33. Det är banrekordet för dåtidens DTM-bilar på nämnda bana. Jämfört med bilarna i VLN är det riktigt bra. Sträckningen där är dock ca 900m kortare, men det ger väl en fingervisning iaf.
Några exempel från VLN tidsträning: V8-Star Jaguar ca 8.42 M3 E30 V8 (Artur Deutgen) ca 8.49 Manthey-porscharna ligger också runt dessa tider. GT3 cup-bilarna ligger sällan under 9 min. Cecottos tid skulle placera honom någonstans bland de tio främsta i VLN idag. Om nu motorn skulle hålla 4 tim förståss. På den tiden körde man ju inte mer än fyra varv. _________________ Anders Dauner |
||||||
|
Man åkte även 24h på Ringen med Grp.A-bilarna...
Fast då hade man sk. Endurancemotorer. Liiite sänkt komp och nedtaget varvstopp med ca 500 rpm...så man bara varvade 10 200 rpm för att få det att hålla i 24h...
|
||||||
Jösses. Rena svensson-motorerna.
Skulle vara intressant att se vilka varvtider man låg på under racet. Måste väl gå att gräva fram någonstans... _________________ Anders Dauner |
||||||
Ja 1.46 borde ju inte va några problem om det är med slicks. |
||||||
|
Re: Hur snabba va Grupp-A bilarna förr jämfört med dagens bi
Super Touring som kördes innan är ju inte riktigt en ny STCC bil, men ändå är det en intressant jämförelse. I STCC's början, eller rättare sagt Super Tourings början i Standardvagns SM, kördes ju både gamla DTM bilar och nya Super Touring-bilar tillsammans. Jag är inte helt 100% säker ifall de var exakt enligt gamla DTM specifikationer, men hur som haver var Super Touring-bilarna markant snabbare än DTM-bilarna. Tex. när Janne "Flash" Nilsson körde med sin nyinhandlade Volvo 850 TWR i STCC 1996 så körde han bland annat mot en ex DTM Mercedes 190 och Janne vann på Knutstorp-deltävlingen, som jag var på, med nästan ett varv. Super Touring bilarna hade ju kring 330 hästar i slutfasen, vad låg DTM bilarna på? ST bilarna var även mycket avancerade i sitt byggande och hade rätt exlusiva material, mycket därför ST försvann pga. accelererande kostnader. Dagens Super 2000 bilar, som det heter, börjar ju närma sig 280-290 hästar. Inte lika snabbt som ST alls och kanske ligger relativt jämnlikt med de gamla DTM-bilarna? _________________ Johan Meissner |
||||||
|
De "DTM" bilar som kördes i STCC var SSK-racers. Äldre före detta DTM-bilar, försedda med Volvo motorer på runt 2,5 liter på känt SSK manér.
Inte riktigt jämförbart alltså.... Minns inga tider från den tiden, men Volvo B21 Et gav väl sådär 340 till 360 hk i Grp A skick. Vet att Anders Norstedt hade lite till i sin Saab Turbi Grp A som han vann Rallycross EM med. (Vi talar nu om mitten 80-tal.) Däremot minns jag mycket väl den koleriske "Major Tom" D.v.s. Tom Walkinshaw, som under EM på Anderstorp fick ett hysteriskt utbrott på sitt team, när hans Rover V8 SD1 såg ut att backa på rakan när Hisinge-Taxin fick upp turbotrycket. Var rätt kul att se den högröde och ilskne Majoren stå och skrika åt alla han såg!!!
Alfa 2,5 GTv och BMW 635 CSI var rena statister i grupp A då. Jaguar XJR12 som varit snabba bara något år tidigare, var också hopplöst efter. Those where the days! Grupp A var kul, nästan som Grupp 2 och Grupp 5 (men bara nästan)
Hade nöjet att i denna veva prova en volvo grp A några varv på Kinnekulle. Direkt lättkört var det inte.....
Eller var det SBS???
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
|
_________________ Fredric Sjöblom ------------------ BMW 5 -16 Mini Cooper -15 Huqvarna FE 350 -17 |
||||||
|
När man införde klass 1 reglementet 1993 lämnade Alforna 420 hk (och BMW och Audi lämnade serien). Det var då det började spåra ur på allvar...
Fram till dess var det väl grupp-A som gällde med effekter på runt 370 hk som mest. _________________ Anders Dauner |
||||||
|
För att fortsätta trådens urspårning så kan man väl nämna Grupp B ..
1986 körde Henri Toivonen några varv på Estoril med en Grupp B Lancia Delta S4. Hans snabbaste varv hade räckt till en sjätteplats på startgridden under samma års F1-lopp!
|
||||||
Världens snabbaste taxi
_________________ --VVTS-- |
||||||
|
Alfa 155 V6 TI 93-96 1100kg v6 2,5l 6 vxl sekvens. 4wd 450hp@12.000rpm 300nm@9500rpm Dan Hovang: kolla Hill climb tråden för att se en pigg S4:a..överladdat med kompressor OCH turbo... _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Det där har jag läst och hört många ggr, men aldrig läst en trovärdig referens till. Har du några varvtider för Toivonen? Nelson Piquet kvalade 6:a 1986 på 1:18.180 och Senna hade pole med 1:16,673. (går att hitta på en massa F1-siter, bl.a. www.forza-motorsport.se . 1986 var det såvitt jag minns fortfarande kvaldäck och kvalmotorer med turbo som gällde i F1, så det gick inte långsamt. Sista året för F1 på Estoril, 1996, tog Hill pole med 1:20,330, vilket var ungefär samma tider som åren innan. Men de byggde kanske om banan nån gång i mitten på 90-talet - kommer inte ihåg? Skitsamma, det känns ändå svårt att förstå att en grupp B-bil som var tyngre, med högre tyngdpunkt, mindre hästar, mycket mindre downforce och inga stora klistriga kvalslicks kunde köra fortare. Var de ö.h.t. växlade för de hastigheter över 300 km/h som F1:orna kom upp i? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Estoril byggdes om 1995 har jag för mig, man la till en knepig hårnål, därav de sämre tiderna. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
Detta är väl inte Grupp-A direkt utan ITC? _________________ Johan Meissner |
||||||
|
Det är helt korrekt. Det är inte grupp-A. Det var enligt Klass 1 reglementet, som infördes 1993 och användes i DTM och ITC. Jag kanske utryckte mig lite luddigt, men jag skrev det faktiskt.
_________________ Anders Dauner |
||||||
|
och jag svarade
Alfa körde 75 1.8T i Grp A -87 däremot. Sedan byggdes dom om och kördes med i dåtidens DTM men kommer ej ihåg vad dom körde efter för reglemente. Väldigt håriga bilar dock....skall se om det går att få spec på dom monstren _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 10839 besök totalt |